Självklart kommer Tesla vilja få ut MY i Europa så snart som möjligt och då är, i sammanhanget smådetaljer som, dragkrok inget som kommer tillåtas bromsa tillverkning, test eller utrullning av bilen. Det kommer bli som M3, först kommer en bil utan dragkrok och ca 6 månader senare kommer en bil med dragkrok.
6 mån tror jag inte de har råd att vänta. 2021 finns det mer konkurrens med drag än det fanns när Model 3 kom, jag pratar främst om VW nya plattform med Skoda Vision iV och ID4 som kommer med dragkrok.
Mer troligt är då att Model Y kommer med dragkrokstillval på de första bilarna. Tesla kunde låtit bli sätta dragkrok på M3 och den skulle sålt mycket bra ändå, kanske något sämre i Sverige, men det känns mest för att de gjorde det för att sätta press på sina konkurrenter.
Jag äter upp min hatt om ID4 och Skodan levereras med dragkrok 2021.
Det är 2020 nu och VW har inte ens fått till ID3 än.
Vad var det nu dom sa på presentationen förra våren.... ”now you can”.... undra om det stod ”but we can’t” i liten text......
Självklart kommer Tesla vilja få ut MY i Europa så snart som möjligt och då är, i sammanhanget smådetaljer som, dragkrok inget som kommer tillåtas bromsa tillverkning, test eller utrullning av bilen. Det kommer bli som M3, först kommer en bil utan dragkrok och ca 6 månader senare kommer en bil med dragkrok.
6 mån tror jag inte de har råd att vänta. 2021 finns det mer konkurrens med drag än det fanns när Model 3 kom, jag pratar främst om VW nya plattform med Skoda Vision iV och ID4 som kommer med dragkrok.
Mer troligt är då att Model Y kommer med dragkrokstillval på de första bilarna. Tesla kunde låtit bli sätta dragkrok på M3 och den skulle sålt mycket bra ändå, kanske något sämre i Sverige, men det känns mest för att de gjorde det för att sätta press på sina konkurrenter.
Tesla har inte råd vänta på Skoda? Hör du hur löjligt det låter? Tesla som levererat elbilar i 8 år ska vara rädd för nån som enbart har en bild på en elbil
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Självklart kommer Tesla vilja få ut MY i Europa så snart som möjligt och då är, i sammanhanget smådetaljer som, dragkrok inget som kommer tillåtas bromsa tillverkning, test eller utrullning av bilen. Det kommer bli som M3, först kommer en bil utan dragkrok och ca 6 månader senare kommer en bil med dragkrok.
6 mån tror jag inte de har råd att vänta. 2021 finns det mer konkurrens med drag än det fanns när Model 3 kom, jag pratar främst om VW nya plattform med Skoda Vision iV och ID4 som kommer med dragkrok.
Mer troligt är då att Model Y kommer med dragkrokstillval på de första bilarna. Tesla kunde låtit bli sätta dragkrok på M3 och den skulle sålt mycket bra ändå, kanske något sämre i Sverige, men det känns mest för att de gjorde det för att sätta press på sina konkurrenter.
Tesla har inte råd vänta på Skoda? Hör du hur löjligt det låter? Tesla som levererat elbilar i 8 år ska vara rädd för nån som enbart har en bild på en elbil
Skiss bild, teckningar på Skoda sugen som ska komma om ett år eller två....
Kostar Skodan under 500 000 med fyrhjulsdrift och 77 kwh batteri så verkar det klart intressant. -60000 bonus, - 100 000 besparingar. Motsv 340 000 för en Kodiaq.
Skiss bild, teckningar på Skoda sugen som ska komma om ett år eller två....
Kostar Skodan under 500 000 med fyrhjulsdrift och 77 kwh batteri så verkar det klart intressant. -60000 bonus, - 100 000 besparingar. Motsv 340 000 för en Kodiaq.
En skiss inte ens en riktig bild och de ska börja leverera? Hur mycket Neo är det kvar i ID3?
Skiss bild, teckningar på Skoda sugen som ska komma om ett år eller två....
Kostar Skodan under 500 000 med fyrhjulsdrift och 77 kwh batteri så verkar det klart intressant. -60000 bonus, - 100 000 besparingar. Motsv 340 000 för en Kodiaq.
AWD kan du nog glömma till det priset, men för min del kvittar det med fyrhjulsdrift. Jag försöker undvika köra i terrängen ovasett drivlina. Om den hamnar runt 500k efter klimatbonusen blir den ändå ganska prisvärd i jämförelse. Typ hälften mot min nuvarande bil.
Jag har i alla fall fått ett mejl från en Skoda Åf i närheten där de tackar för min förbokning och ber om att få återkomma när det går att lägga en beställning. Vi får se när det blir. Nästa år kanske?
Man vill ju åtminstone se vad det är man beställer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skiss bild, teckningar på Skoda sugen som ska komma om ett år eller två....
Kostar Skodan under 500 000 med fyrhjulsdrift och 77 kwh batteri så verkar det klart intressant. -60000 bonus, - 100 000 besparingar. Motsv 340 000 för en Kodiaq.
En skiss inte ens en riktig bild och de ska börja leverera? Hur mycket Neo är det kvar i ID3?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tredje fälgvarianten på två veckor. Nu sitter det svarta 20 tummare på den beställda bilen. Ser ju bra ut och priset detsamma, fortfarande 715tkr. Men gör jag en ny beställning med motsvarande spec så hamnar priset på 753tkr. Är det alltså detta pris jag kommer att få räkna med som minst. För sen kanske dragkrok tillkommer också
Har du provat ställa frågan till Tesla? Jag har själv en order på en LR RWD sen ett tag tillbaka som jag överväger att låta stå kvar till fördel för ytterligare en order av en LR AWD.
Vit Model Y LR AWD - Beställd: 2021-08-01 - Leverans: 2021-09-10 Vit Model Y LR RWD - Beställd: 2019-12-29 - Ändrad av Tesla till AWD Grå Model 3 LR AWD - Beställd: 2020-02-21 - Leverans: 2020-03-18 - Såld: 2021-08-15
Har ni läst förbeställningsavtalet som ni godkänt?
Ja, vad menar du?
Som jag läser det så står det att om jag gör ändringar och priset har ändrats, så får jag betala nya priset. Annars är det förbeställningspriset som gäller.
Om då inte skatter och avgifter har ändrats.
Som jag förstår det, har man beställt en LR AWD till "gammalt pris" så är det det priset som gäller. Väljer man att ändra färg eller något annat som ändrar specen, så är det nya priset som gäller.
Om jag har missförstått så får du gärna peka på var i avtalet jag tar fel.
Om du gör ändringar i din Fordonsspecifikation kan du bli skyldig att betala eventuella
prisökningar i enlighet med prisjusteringar som kan ha skett sedan ditt ursprungliga Förbeställningsdatum
Jag har läst det och tolkat det exakt som dig. Det verkar råda delade meningar i USA huruvida förbeställningsspriset justeras upp eller ned.
heldiggrisen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Har ni läst förbeställningsavtalet som ni godkänt?
Ja, vad menar du?
Som jag läser det så står det att om jag gör ändringar och priset har ändrats, så får jag betala nya priset. Annars är det förbeställningspriset som gäller.
Om då inte skatter och avgifter har ändrats.
Som jag förstår det, har man beställt en LR AWD till "gammalt pris" så är det det priset som gäller. Väljer man att ändra färg eller något annat som ändrar specen, så är det nya priset som gäller.
Om jag har missförstått så får du gärna peka på var i avtalet jag tar fel.
Om du gör ändringar i din Fordonsspecifikation kan du bli skyldig att betala eventuella
prisökningar i enlighet med prisjusteringar som kan ha skett sedan ditt ursprungliga Förbeställningsdatum
Vit Model Y LR AWD - Beställd: 2021-08-01 - Leverans: 2021-09-10 Vit Model Y LR RWD - Beställd: 2019-12-29 - Ändrad av Tesla till AWD Grå Model 3 LR AWD - Beställd: 2020-02-21 - Leverans: 2020-03-18 - Såld: 2021-08-15
Jag har läst det och tolkat det exakt som dig. Det verkar råda delade meningar i USA huruvida förbeställningsspriset justeras upp eller ned.
Jag hoppas ni har rätt, men jag har svårt att tolka texten om slutpris i avtalet så.
Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.
Den slutliga Fordonsspecifikationen kommer att vara annorlunda än vid beställningen eftersom den ändrats och nu har större fälgar och längre räckvidd, även om räckviddsuppdateringen ännu inte gjorts på svenska sidan.
Alla som förbeställt men vill ha dragkrok är i alla fall körda gällande ursprungspriset. Hoppas att de som inte ändrar något får behålla det lägre priset.
Jag har läst det och tolkat det exakt som dig. Det verkar råda delade meningar i USA huruvida förbeställningsspriset justeras upp eller ned.
Jag hoppas ni har rätt, men jag har svårt att tolka texten om slutpris i avtalet så.
Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.
Den slutliga Fordonsspecifikationen kommer att vara annorlunda än vid beställningen eftersom den ändrats och nu har större fälgar och längre räckvidd, även om räckviddsuppdateringen ännu inte gjorts på svenska sidan.
Alla som förbeställt men vill ha dragkrok är i alla fall körda gällande ursprungspriset. Hoppas att de som inte ändrar något får behålla det lägre priset.
Vi får se.
Jag har fortfarande svårt att tolka det dithen att eftersom Tesla har gjort en ändring i specen, så blir jag skylig att betala skillnaden.
Nyckelordet i kontraktet är DU.
Om du gör ändringar i din Fordonsspecifikation kan du bli skyldig att betala eventuella
prisökningar i enlighet med prisjusteringar som kan ha skett sedan ditt ursprungliga Förbeställningsdatum
Jag har svårt att tolka det dithen att eftersom Tesla har gjort en ändring i specen, så blir jag skylig att betala skillnaden.
Men "din" mening motsäger jo lite "min" mening.
Jag har läst det och tolkat det exakt som dig. Det verkar råda delade meningar i USA huruvida förbeställningsspriset justeras upp eller ned.
Jag hoppas ni har rätt, men jag har svårt att tolka texten om slutpris i avtalet så.
Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.
Den slutliga Fordonsspecifikationen kommer att vara annorlunda än vid beställningen eftersom den ändrats och nu har större fälgar och längre räckvidd, även om räckviddsuppdateringen ännu inte gjorts på svenska sidan.
Alla som förbeställt men vill ha dragkrok är i alla fall körda gällande ursprungspriset. Hoppas att de som inte ändrar något får behålla det lägre priset.
Vi får se.
Jag har fortfarande svårt att tolka det dithen att eftersom Tesla har gjort en ändring i specen, så blir jag skylig att betala skillnaden.
Nyckelordet i kontraktet är DU.
Om du gör ändringar i din Fordonsspecifikation kan du bli skyldig att betala eventuella
prisökningar i enlighet med prisjusteringar som kan ha skett sedan ditt ursprungliga Förbeställningsdatum
Jag har svårt att tolka det dithen att eftersom Tesla har gjort en ändring i specen, så blir jag skylig att betala skillnaden.
Men "din" mening motsäger jo lite "min" mening.
Jag har läst det och tolkat det exakt som dig. Det verkar råda delade meningar i USA huruvida förbeställningsspriset justeras upp eller ned.
Jag hoppas ni har rätt, men jag har svårt att tolka texten om slutpris i avtalet så.
Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.
Den slutliga Fordonsspecifikationen kommer att vara annorlunda än vid beställningen eftersom den ändrats och nu har större fälgar och längre räckvidd, även om räckviddsuppdateringen ännu inte gjorts på svenska sidan.
Alla som förbeställt men vill ha dragkrok är i alla fall körda gällande ursprungspriset. Hoppas att de som inte ändrar något får behålla det lägre priset.
Vi får väl hoppas att kroken blir standardutrustning, då bör reservationspriset gälla.
Jag har läst det och tolkat det exakt som dig. Det verkar råda delade meningar i USA huruvida förbeställningsspriset justeras upp eller ned.
Jag hoppas ni har rätt, men jag har svårt att tolka texten om slutpris i avtalet så.
Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.
Den slutliga Fordonsspecifikationen kommer att vara annorlunda än vid beställningen eftersom den ändrats och nu har större fälgar och längre räckvidd, även om räckviddsuppdateringen ännu inte gjorts på svenska sidan.
Alla som förbeställt men vill ha dragkrok är i alla fall körda gällande ursprungspriset. Hoppas att de som inte ändrar något får behålla det lägre priset.
Vi får väl hoppas att kroken blir standardutrustning, då bör reservationspriset gälla.