Tesla Y vs BMW X5

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Zalman3 »

Jämförelse mellan Tesla Y Preformance och BMW X5M.

Pris
Tesla Y Preformance, 60.990 dollar
BMW X5M, 115.095 dollar

0-60 Miles per second
Tesla Y Preformance, 3,5s
BMW X5M, 3,7s

Cargo
Tesla Y Preformance, 66 cubic foot
BMW X5M, 66 cubic foot

https://cleantechnica.com/files/2020/03 ... ompare.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av dd88 »

Tror du får svårt att övertyga en potentiell X5M-köpare att ta en Model Y istället, de stora och sportiga (och i mina ögon helt onödiga) SUV-modellerna har en väldigt smal kundgrupp som egentligen inte bryr sig om mycket annat än att det ska vara en exklusiv, dyr och vräkig bil från ett tyskt varumärke.

Och i de flesta fall hade dom hellre köpt en Porsche, om dom haft råd.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av swegarm »

Haha, min fördom också.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Pontus »

Tror du prickade rätt där för åtminstonde 80% av X5M köparna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Tror du får svårt att övertyga en potentiell X5M-köpare att ta en Model Y istället, de stora och sportiga (och i mina ögon helt onödiga) SUV-modellerna har en väldigt smal kundgrupp som egentligen inte bryr sig om mycket annat än att det ska vara en exklusiv, dyr och vräkig bil från ett tyskt varumärke.

Och i de flesta fall hade dom hellre köpt en Porsche, om dom haft råd.
Visst finns det märkestrogna BMW ägare.
Men när Tesla 3 kom så halverades nästan BMW 3 försäljningen på 7 månader.

Tror att Tesla Y kommer helt klart att påverka BMW X5 försäljningen.

Intressant är att SUV marknaden är stor och att fossilbils företagen traditionellt sett gjort en stor del av sin vinst på att sälja dyra SUV bilar.

Volvo ska ju nu lansera en gigantisk XC100.
Tänk om den bara kom i elutförande!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Beigler »

Med tanke på att Tesla är det bilmärke med högst status borde ganska många som köper bilar av ovan nämnda anledning ha potential att överge de gamla märkena.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Legato »

Fullständigt självklart att BMW X kommer tappa mycket till Model Y. Sen är det lika självklart att det finns massor av BMW X ägare som aldrig skulle komma på tanken att byta också...

Jag gjorde båda delar faktiskt...

BMW X6 -> MODEL X
BMW 330e - > Model S och sen Model 3

Sen finns det såklart ingen logik ang att de hellre skulle kört Porsche. Då hade de såklart köpt en Porsche...

En BMW XM är ju inte billigare än Macan / Cayenne.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror kundgruppen som kör BMW X brukar byta bil relativt ofta. Många byter till tesla och därefter är inte en fossilBMW ett alternativ längre. Den dagen det finns en BMW X i EV utförande tror jag många av dom söker sig tillbaka till BMW-handlaren igen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av dd88 »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Tror du får svårt att övertyga en potentiell X5M-köpare att ta en Model Y istället, de stora och sportiga (och i mina ögon helt onödiga) SUV-modellerna har en väldigt smal kundgrupp som egentligen inte bryr sig om mycket annat än att det ska vara en exklusiv, dyr och vräkig bil från ett tyskt varumärke.

Och i de flesta fall hade dom hellre köpt en Porsche, om dom haft råd.
Visst finns det märkestrogna BMW ägare.
Men när Tesla 3 kom så halverades nästan BMW 3 försäljningen på 7 månader.

Tror att Tesla Y kommer helt klart att påverka BMW X5 försäljningen.

Intressant är att SUV marknaden är stor och att fossilbils företagen traditionellt sett gjort en stor del av sin vinst på att sälja dyra SUV bilar.

Volvo ska ju nu lansera en gigantisk XC100.
Tänk om den bara kom i elutförande!
Du tänker på USA nu antar jag? Är väl vedertaget vid detta laget att BMW flyttat försäljningen till SUV-modellerna, dom ökade sin totala försäljning i USA under 2019. Finns en hel del att läsa om deras SUV-satsning om man googlar lite, tex X5 som tas upp här ökade med 25% YoY under Q4.

Sanningen är nog snarare närmare att BMW flyttade försäljning mellan modellerna, förlorade några kunder men ändå kunde locka fler nya kunder till varumärket. Världen är sällan så svartvit som många vill få den till.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Tror du får svårt att övertyga en potentiell X5M-köpare att ta en Model Y istället, de stora och sportiga (och i mina ögon helt onödiga) SUV-modellerna har en väldigt smal kundgrupp som egentligen inte bryr sig om mycket annat än att det ska vara en exklusiv, dyr och vräkig bil från ett tyskt varumärke.

Och i de flesta fall hade dom hellre köpt en Porsche, om dom haft råd.
Visst finns det märkestrogna BMW ägare.
Men när Tesla 3 kom så halverades nästan BMW 3 försäljningen på 7 månader.

Tror att Tesla Y kommer helt klart att påverka BMW X5 försäljningen.

Intressant är att SUV marknaden är stor och att fossilbils företagen traditionellt sett gjort en stor del av sin vinst på att sälja dyra SUV bilar.

Volvo ska ju nu lansera en gigantisk XC100.
Tänk om den bara kom i elutförande!
Du tänker på USA nu antar jag? Är väl vedertaget vid detta laget att BMW flyttat försäljningen till SUV-modellerna, dom ökade sin totala försäljning i USA under 2019. Finns en hel del att läsa om deras SUV-satsning om man googlar lite, tex X5 som tas upp här ökade med 25% YoY under Q4.

Sanningen är nog snarare närmare att BMW flyttade försäljning mellan modellerna, förlorade några kunder men ändå kunde locka fler nya kunder till varumärket. Världen är sällan så svartvit som många vill få den till.
Visst. Men orsaken till att man fokuserat på SUV i usa är väl kanske att man sett att F30 har haft svårt att konkurrera mot tesla model3 och att tesla samtidigt inte har haft någon bil i BMW X-segmentet. Nu har man ju nyss lanserat G20-serien samtidigt som Tesla släpper modelY.
Marknaden i USA är lite annorlunda än här hemma. Bensin är billigare samtidigt som elen är dyrare. Det ekonomiska incitamentet att köpa tesla är inte lika stort.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:

Sen finns det såklart ingen logik ang att de hellre skulle kört Porsche. Då hade de såklart köpt en Porsche...

En BMW XM är ju inte billigare än Macan / Cayenne.
Ska du ha samma prestanda och lastutrymme (de parametrar man tydligen grundar sitt bilköp på enligt forumstandard) så måste du upp i en Cayenne Turbo S om du ska matcha en X5M, blir ett par hundra tusen till i grundkostnad.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Tror du får svårt att övertyga en potentiell X5M-köpare att ta en Model Y istället, de stora och sportiga (och i mina ögon helt onödiga) SUV-modellerna har en väldigt smal kundgrupp som egentligen inte bryr sig om mycket annat än att det ska vara en exklusiv, dyr och vräkig bil från ett tyskt varumärke.

Och i de flesta fall hade dom hellre köpt en Porsche, om dom haft råd.
Visst finns det märkestrogna BMW ägare.
Men när Tesla 3 kom så halverades nästan BMW 3 försäljningen på 7 månader.

Tror att Tesla Y kommer helt klart att påverka BMW X5 försäljningen.

Intressant är att SUV marknaden är stor och att fossilbils företagen traditionellt sett gjort en stor del av sin vinst på att sälja dyra SUV bilar.

Volvo ska ju nu lansera en gigantisk XC100.
Tänk om den bara kom i elutförande!
Du tänker på USA nu antar jag? Är väl vedertaget vid detta laget att BMW flyttat försäljningen till SUV-modellerna, dom ökade sin totala försäljning i USA under 2019. Finns en hel del att läsa om deras SUV-satsning om man googlar lite, tex X5 som tas upp här ökade med 25% YoY under Q4.

Sanningen är nog snarare närmare att BMW flyttade försäljning mellan modellerna, förlorade några kunder men ändå kunde locka fler nya kunder till varumärket. Världen är sällan så svartvit som många vill få den till.
Vi vet ju att BMW 3-serie är den näst vanligaste ägda bilen före Model 3 efter Prius...

Så "några" kunder var det såklart inte. BMWs USA VD bekräftade ju också detta när BMW vinstvarnade, dvs att det berodde mycket på Model 3 i USA.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Legato skrev:

Sen finns det såklart ingen logik ang att de hellre skulle kört Porsche. Då hade de såklart köpt en Porsche...

En BMW XM är ju inte billigare än Macan / Cayenne.
Ska du ha samma prestanda och lastutrymme (de parametrar man tydligen grundar sitt bilköp på enligt forumstandard) så måste du upp i en Cayenne Turbo S om du ska matcha en X5M, blir ett par hundra tusen till i grundkostnad.
Möjligt, men då är det ju garanterat inte orsaken.

Du tror väl ändå inte att det är en signifikant del av köparna som lägger tex 1 miljon för att de inte har råd med 1,2??

Hade det varit 1 respektive 2 miljoner hade det varit en annan sak.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:

Sen finns det såklart ingen logik ang att de hellre skulle kört Porsche. Då hade de såklart köpt en Porsche...

En BMW XM är ju inte billigare än Macan / Cayenne.
Ska du ha samma prestanda och lastutrymme (de parametrar man tydligen grundar sitt bilköp på enligt forumstandard) så måste du upp i en Cayenne Turbo S om du ska matcha en X5M, blir ett par hundra tusen till i grundkostnad.
Möjligt, men då är det ju garanterat inte orsaken.

Du tror väl ändå inte att det är en signifikant del av köparna som lägger tex 1 miljon för att de inte har råd med 1,2??

Hade det varit 1 respektive 2 miljoner hade det varit en annan sak.
Nej det är klart att jag anspelar lite på fördomen om kundgruppen men maxar man sin budget med en X5M så är ett par hundra tusen* till rätt mycket pengar även om den rent procentuella ökningen inte ser så farlig ut på papper.

Är tämligen övertygad om att majoriteten som köper dessa bilar hade valt motsvarande Porsche om de fått den för samma pris. Hierakin är tydlig i bilkretsar.

*Edit: Skiljer 335kkr på listpriset mellan X5M Comp och Cayenne Turbo S, skillnaden lär även bli större på en färdigspecad bil efter rabatt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
Är tämligen övertygad om att majoriteten som köper dessa bilar hade valt motsvarande Porsche om de fått den för samma pris. Hierakin är tydlig i bilkretsar.
Jo och överst är Tesla! :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:

Är tämligen övertygad om att majoriteten som köper dessa bilar hade valt motsvarande Porsche om de fått den för samma pris. Hierakin är tydlig i bilkretsar.
Det tror inte jag. Däremot om du sätter samma ekvation Audi vs Porsche tror jag mer på den... Där är det en tydlig segemtering bland VWs bilar, men jag tror det finns gott om BMW-ägare som faktiskt gillar BMW och inte VW/Porsche. Numera har jag dock svårt att förstå varför ;)

För mig är det dock helt logiskt att det just är BMW som tappar till Tesla. BMW var teknik och körglädje. Nu är Tesla långt före gällande teknik, men vi är ju många som även anser att körglädjen är bättre pga den elektriska drivlinan. Mercedes är ju något helt annat. Där köper man ju snarare lyx och (iaf upplevd) kvalitet. Det är inte Teslas starka områden direkt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
dd88 skrev:

Är tämligen övertygad om att majoriteten som köper dessa bilar hade valt motsvarande Porsche om de fått den för samma pris. Hierakin är tydlig i bilkretsar.
Det tror inte jag. Däremot om du sätter samma ekvation Audi vs Porsche tror jag mer på den... Där är det en tydlig segemtering bland VWs bilar, men jag tror det finns gott om BMW-ägare som faktiskt gillar BMW och inte VW/Porsche. Numera har jag dock svårt att förstå varför ;)

För mig är det dock helt logiskt att det just är BMW som tappar till Tesla. BMW var teknik och körglädje. Nu är Tesla långt före gällande teknik, men vi är ju många som även anser att körglädjen är bättre pga den elektriska drivlinan. Mercedes är ju något helt annat. Där köper man ju snarare lyx och (iaf upplevd) kvalitet. Det är inte Teslas starka områden direkt.
Håller med om att BMW har tappat det, nu är det fokus på att få ut ”billiga direktörsbilar” till den stora massan, en målgrupp som inte lägger någon större vikt vid det BMW en gång var. Finns ju lite motorsport kvar i dess DNA men där motverkas dom istället av miljökrav. Dom har ju några bilar som är bland dom bästa i klassen men mycket mer än så är det inte.

Körglädje är så individuellt så det är svårt att diskutera, personligen så krävs det manuell låda för att man ens ska börja kunna ta på det, medan andra kräks över elektrisk styrservo och ABS. Sen så finns det givetvis dom som nöjer sig med en ratt och pedal.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Zalman3 »

Mera jämförelser mellan BMW och Tesla.
Tesla Vs BMW: In-Depth Side-By-Side Comparison Of Key Metrics
https://insideevs.com/reviews/406327/vi ... on-charts/

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av e5m1r »

Man ska inte jämföra päron och äpplen
Model Y borde jämföras med kanske X3 eller snarare. BMW 3 eller 5 Serie GT
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Verdi »

Folk (män) köper X5 för att de vill känna sig tuffa och maskulina. Model Y ser ut som en tvålkopp. Det blir inte samma sak. Så det är nog inte många som väljer mellan de två...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5306
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Folk (män) köper X5 för att de vill känna sig tuffa och maskulina. Model Y ser ut som en tvålkopp. Det blir inte samma sak. Så det är nog inte många som väljer mellan de två...
Nä att få en seriös X5 spekulant att i stället köpa en Model Y är nog lika osannolikt som att en få en seriös Model Y spekulant att i stället köpa en X5. :lol:
Det är liksom två olika universum.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Folk (män) köper X5 för att de vill känna sig tuffa och maskulina. Model Y ser ut som en tvålkopp. Det blir inte samma sak. Så det är nog inte många som väljer mellan de två...
Jag gick från en Toyota Auris till en Tesla S.
Är det ett sannolikt val?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av Laban »

e5m1r skrev:
Man ska inte jämföra päron och äpplen
Model Y borde jämföras med kanske X3 eller snarare. BMW 3 eller 5 Serie GT
Vet inte om jag håller med. Bageutrymmet verkar vara ungefär detsamma på Y som X5. Nu är det förstås inte allt en köpare bryr sig om men för mig känns Y som en bil som kan ersätta ett ganska brett spektrum av bilar. Den har goda utrymmen invändigt, väldigt bra prestanda, rolig att köra samt verkar vara extremt effektiv för sin storlek. Förhoppningsvis också dragkrok och 1400+ kg dragvikt enligt de "dokument" som cirkulerar på nätet.

Jag tänker mig att både sedan, kombi, GT, samt SUV köparen nog kan tänka sig att köpa en Y. Vi ser ju också att de som köper Model 3 kommer från ett brett spektrum av tidigare bilar, Y bör bli än bredare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av gellerstam »

Härligt detta forum är.

Jag trodde tråden handlade om bilarna i titeln, inte om vilka personerna är som köper dessa bilar.

Så fel man kan ha ibland. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inlägg av pefreli »

Att jämföra Tesla Y med X5 blir som att jämföra Tesla 3 med en BMW 5-serie.

Man kan ju såklart göra vilka jämförelser man vill men i mina ögon så är det framförallt X3:an som konkurrerar med Model Y.

Sen tror jag säkert den kommer ta marknad från båda två.

Sen kan jag inte förstå dem som köper en X5M idag. Förutom att det signalerar ett enormt EGO så måste det vara en av de sämsta investeringarna du kan göra.

Har man pengar och vill ha en sportig vrålande V8:a fossilbil för bankörning är en annan sak. Men en X5M som bruksbil...en utdöende dinosaur.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar