För mig är det helt obegripligt att någon kan vilja köpa en fossilbil om de egentligen har råd med en Tesla.
Jag kan förstå den som vill återuppleva nostalgin och mullret hos en gammal amerikansk muskelbil, eller en liten italiensk sportbil med manuell låda och massor av charm, men en stor, opersonlig koloss till SUV med hundratals hästar som kommer en halv sekund efter att man tryckt på pedalen - det förstår jag bara inte. Sånt funkade förrförra årtiondet, inte på 2020-talet. Nu finns det moderna bilar som inte luktar och ryker och där kraften kommer direkt.
Men det är väl bara att inse att folk är olika och attraheras av olika saker.
X5M är en dröm att köra
Du blandar ihop med något annat märke
Drivlinan har givetvis brister jämfört med El men jämfört med annat fosilt så är även den top of the line.
Tesla kör folk för nån av orsaker nedan
Miljö
Teknik
Totalkostnad
BMW X5M kör folk för
Körglädje
Körglädje
Körglädje
Körglädje
Du har missuppfattat en massa saker. X5M är en usel kompromiss.
Jag provkörde en X5 för länge sen. Det var en E70. Kan ha varit 2011. Jag tyckte ändå att den hade något. Man satt högt och såg liksom över bilarna framför sig. Man kände sig stor och viktig, vilket jag kan förstå dragningskraften i även om jag själv inte behöver det. Men det får du med minsta dieseln också. Du behöver ingen vrålande V8:a för att framhäva X5:ans fördelar.
MEN... På grund av sin höga tyngdpunkt och höga vikt krävs hård fjädring vilket leder till suboptimal fjädringskomfort. Den höga vikten leder till sämre acceleration. Till längre bromssträcka, till sämre kurvtagning... Den är helt enkelt inget vidare som körmaskin.
Tycker du om att köra bil, köp en Porsche Cayman GT4. Den kan du ha så mycket roligare med än en tung och stor X5:a. Men det är klart. Du kommer inte känna dig som en kung när du rullar in på ICA Maxi och ska veckohandla...
Yes om man jämför med Cayman
Man nu pratade vi om nåt helt annat eller hur ?
X5 är en dröm att köra i sin klass
Då är det XC90 Q7 osv som är jämförbar bil inte Cayman
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Och ja, det kändes väldigt....äh... annorlunda att köra dem. Seg gasrepons, konstant brummande dieselmotor, ingen motorbroms, ingen laddlucka att stoppa slappen i när man kommer hem.
Stoppa "slappen" i laddluckan låter lite udda, men hej, låt den utan böjelser kasta första stenen...
Min familj tror jag sitter och kollar på komiska YouTube-klipp men i själva verket läser jag inlägg på TCS och fnissar åt dem
Och ja, det kändes väldigt....äh... annorlunda att köra dem. Seg gasrepons, konstant brummande dieselmotor, ingen motorbroms, ingen laddlucka att stoppa slappen i när man kommer hem.
Stoppa "slappen" i laddluckan låter lite udda, men hej, låt den utan böjelser kasta första stenen...
Min familj tror jag sitter och kollar på komiska YouTube-klipp men i själva verket läser jag inlägg på TCS och fnissar åt dem
Jag gick väl också på auto-korrekt-tabben i kombination med suddig syn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Yes om man jämför med Cayman
Man nu pratade vi om nåt helt annat eller hur ?
X5 är en dröm att köra i sin klass
Då är det XC90 Q7 osv som är jämförbar bil inte Cayman
Du skrev "körglädje" som enda anledning. Därför skrev jag som jag skrev.
Den där klassen tycker jag inte behövs ärligt talat. Ser skeptiskt på de som anser sig behöva en SUV. En vanlig kombi gör samma jobb, fast mycket bättre. Och förr så fanns ju inte SUV-klassen alls heller. Den slog väl igenom i Sverige på typ 90-talet med Jeep Grand Cherokee eller nåt?
Håller fullständigt med. Jag föredrar en kombi alla dagar i veckan. En SUV är bara en dålig kompromiss tycker jag. Den kostar mer än en kombi, den förbrukar mer, den är klumpigare att köra och bagaget är oftast mindre. Enda fördelen är att man sitter lite högre. Men ju fler SUVar som finns desto mindre är detta en fördel, eftersom alla sitter lika högt. Men bättre för ryggen är det förvisso. Fast å andra sidan har jag inga problem med att sitta i en vanlig bil heller, trots att min rygg är lite halvkass.
Och varför alla anser att de inte kan klara sig utan fyrhjulsdrift förstår jag ärligt talat inte heller riktigt. Det finns tillfällen då fyrhjulsdrift är en fördel, ja, men är det värt pengarna? Mja, tveksamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hos en hel del stereotyper (sådana som är viktigt för att synas i ett premiummärke - BMW, Audi, Mercedes - men bor i hyreslägenhet i förorten) kommer Model Y eller annan Tesla aldrig kunna konkurrera mot X5 eller dylikt. De har ingenstans att ladda en Tesla.
Hos en hel del stereotyper (sådana som är viktigt för att synas i ett premiummärke - BMW, Audi, Mercedes - men bor i hyreslägenhet i förorten) kommer Model Y eller annan Tesla aldrig kunna konkurrera mot X5 eller dylikt. De har ingenstans att ladda en Tesla.
Spelar ingen roll vilket märke det är, många prioriterar bilen framför boende, hobbies, resor och mycket annat.
Ser ingen skillnad på att ha en dyr BMW i förorten eller i en sliten bruksort, så länge hus och bil inte är i paritet så sticker det ena eller andra ut.
Brukar själv reagera när det står en svindyr bil utanför en kåk från 90-talet, men förstår samtidigt att det handlar om prioriteringar.
Troligtvis en minoritet som har ett boende som rättfärdigar en bil för miljonen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jag skiter fullständigt i vad era bilar kostar, men att tro att ”dyra bilar och billigt boende” är isolerat till förorten är bara att driva en nidbild.
Tycker det var tydligt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.