Model Y får värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model Y får värmepump

Inlägg av Henrik Torphammar »

RagWal skrev:
Gustafsson skrev:
Borde ju kunna gå att modifiera ACn så att den kan fungera som värmepump också. Man kan ju hoppas på nåt fiffigt. Tycker annars inte att Tesla behöver värmepump, kupévärmen drar inte jättemycket räckvidd. 5 mils skillnad tror jag inte man får i praktiken.
Man använder samma pump. En värmepump blir varm på ena sidan och kall på andra. Det är hur den kopplas in i olika driftfall och hur det görs i systemet som her den olika namn i folkmun. Kupen ska både kunna kylas å värmas, precis som batteriet. Motorerna kylas. Går att göra komplicerat och effektivt nen enkelhet är viktigt av kostnads, vikt och andra skäl. Här har nog Tesla putsat och tänkt något extra varv..
Lite klurigt är det eftersom du behöver någon slags avfrostning. På en simpel Leaf eller Zoe så vill jag minnas man snor värme från motor och inverter eftersom den bli över. Jag tittade en gång under motorhuven på en Leaf och noterade ordningen på de luftvärmeväxlare som fanns, vill minnas vanliga kylaren satt framför värmepumpens värmeväxlare. Tesla vill dock ha värmen till att värme(!) sina batterier till en temperatur som inte ens en överhettad leaf når speciellt ofta. Så man vill ju putta in energin där istället.

Det lär det ju finnas situationer där VP ger mycket samt situatier där det kanske tom tar mer än det ger.

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar