Model Y får värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model Y får värmepump

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Varför låter värmepumparna så mycket när AC:n inte låter lika mycket? Eller gör den det?
Den frågan har jag också ställt några ggr på olika ställen men aldrig fått nåt svar på.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model Y får värmepump

Inlägg av Gustafsson »

Borde ju kunna gå att modifiera ACn så att den kan fungera som värmepump också. Man kan ju hoppas på nåt fiffigt. Tycker annars inte att Tesla behöver värmepump, kupévärmen drar inte jättemycket räckvidd. 5 mils skillnad tror jag inte man får i praktiken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y får värmepump

Inlägg av LarsL »

Jo, bilarna använder en modifierad ”AC” som värmepump så det är samma hårdvara som används åt bägge hållen. Vi har ju experter på värmepumpar här på forumet så det hade varit spännande att få förklaringen, om den nu finns. För vist tusan låter tex Leaf mer på vintern än på sommaren.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Model Y får värmepump

Inlägg av EnTraktor »

Nån som vet om Model Y har 12V batteri? Läste för länge sedan en artikel att Model Y skulle komma utan 12V batteri.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model Y får värmepump

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jo, bilarna använder en modifierad ”AC” som värmepump så det är samma hårdvara som används åt bägge hållen. Vi har ju experter på värmepumpar här på forumet så det hade varit spännande att få förklaringen, om den nu finns. För vist tusan låter tex Leaf mer på vintern än på sommaren.
Zoe låter lika illa vare sig den ger värme eller kyla.

Vad jag har förstått så är det en besvärligare historia att göra sig av med kondensen när den funkar som värmare och det är kallt ute. Där är en skillnad mot sommaren och att avge kyla. Så en värmepump i en bil som ger värme på vintern är mer komplicerad och dyrare.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Model Y får värmepump

Inlägg av RagWal »

Gustafsson skrev:
Borde ju kunna gå att modifiera ACn så att den kan fungera som värmepump också. Man kan ju hoppas på nåt fiffigt. Tycker annars inte att Tesla behöver värmepump, kupévärmen drar inte jättemycket räckvidd. 5 mils skillnad tror jag inte man får i praktiken.
Man använder samma pump. En värmepump blir varm på ena sidan och kall på andra. Det är hur den kopplas in i olika driftfall och hur det görs i systemet som her den olika namn i folkmun. Kupen ska både kunna kylas å värmas, precis som batteriet. Motorerna kylas. Går att göra komplicerat och effektivt nen enkelhet är viktigt av kostnads, vikt och andra skäl. Här har nog Tesla putsat och tänkt något extra varv..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y får värmepump

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Varför låter värmepumparna så mycket när AC:n inte låter lika mycket? Eller gör den det?
Jo, men det gör den nog. Värmepumpen låter som mest precis efter att man har startat den. Samma gäller ACn på sommarn. Ställ Teslan i solen en varm sommardag och sätt igång ACn via appen. Du kommer de första minuterna tro att bilen lyfter eller går sönder.
Det är ganska normalt skulle jag vilja påstå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model Y får värmepump

Inlägg av Mickep »

Snälla tomten....

På min önskelista finns nu en model Y.
Har varit snäll och skulle ätit spenat om jag tilllagat det.
Om det inte går önskar jag mig en lottovinst för att köpa en ovanstående.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model Y får värmepump

Inlägg av thebishop »

Min model s vibrerade så mycket när man förkylde kupén sommartid så larmet gick - nästan varje gång. Tesla fixade det senare med en mjukvaruuppdstering - antar de stänger det larmet när AC går...

Se AC ljud vid supercharging - det låter som sjutton på slutet.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y får värmepump

Inlägg av heldiggrisen »

EnTraktor skrev:
Nån som vet om Model Y har 12V batteri? Läste för länge sedan en artikel att Model Y skulle komma utan 12V batteri.
MY har 12V batteri
Sidan 193
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ica_en.pdf
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model Y får värmepump

Inlägg av Henrik Torphammar »

RagWal skrev:
Gustafsson skrev:
Borde ju kunna gå att modifiera ACn så att den kan fungera som värmepump också. Man kan ju hoppas på nåt fiffigt. Tycker annars inte att Tesla behöver värmepump, kupévärmen drar inte jättemycket räckvidd. 5 mils skillnad tror jag inte man får i praktiken.
Man använder samma pump. En värmepump blir varm på ena sidan och kall på andra. Det är hur den kopplas in i olika driftfall och hur det görs i systemet som her den olika namn i folkmun. Kupen ska både kunna kylas å värmas, precis som batteriet. Motorerna kylas. Går att göra komplicerat och effektivt nen enkelhet är viktigt av kostnads, vikt och andra skäl. Här har nog Tesla putsat och tänkt något extra varv..
Lite klurigt är det eftersom du behöver någon slags avfrostning. På en simpel Leaf eller Zoe så vill jag minnas man snor värme från motor och inverter eftersom den bli över. Jag tittade en gång under motorhuven på en Leaf och noterade ordningen på de luftvärmeväxlare som fanns, vill minnas vanliga kylaren satt framför värmepumpens värmeväxlare. Tesla vill dock ha värmen till att värme(!) sina batterier till en temperatur som inte ens en överhettad leaf når speciellt ofta. Så man vill ju putta in energin där istället.

Det lär det ju finnas situationer där VP ger mycket samt situatier där det kanske tom tar mer än det ger.

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar