Under optimal temperatur och lite medvind gick den på 170Wh/km mot M3 som under samma förhållanden fick 145Wh/km. M3 fick dock lite slipstream hjälp av MY.
Skillnaden Är på ~15%, lik skillnaden med M3 med och utan takbox (monterat med nosen framåt)
Så kanske om man backar MY så hamnar man på M3s siffror
Senast redigerad av heldiggrisen 19 jul 2020 08:50, redigerad totalt 2 gånger.
Volvo V90 T5 Bi-fuel Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19 7 kWP Solceller på taket
Blir intressant att se vad som händer när det blir lite kallare, låt säga ca 0 C. Dvs, skillnaden mellan Y och 3, värmepump eller ej. Är rätt milda vintrar häruppe numera, man bör kunna nyttja värmepumpen en stor del av året.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning. Zoe 22 kWh som andrabil - såld Cybertruck AWD beställd Model Y LR AWD beställd
1.61 kWh/mil i 113 km/h medelhastighet vilket matchar vad Björn Nylands 120 km/h tester brukar hamna på gällande medelhastighet. 44 mils räckvidd vid 0-100% SOC.
Återigen, extremt bra. Som jämförelse ligger låg e-Tron på 3+ kWh/mil i den hastigheten i Björns test, dock lite kallare i det testet , 13.5 grader. e-Tron ägare på forumet hävdar att det bör ligga på 2.7-2.8 kWh/mil i 20C och det hade Björn också nämnt att den borde ligga på under mer gynsamma förhållanden. Fortfarande väldigt stor skillnad på bilar som antagligen är ungefär lika stora invändigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning. Zoe 22 kWh som andrabil - såld Cybertruck AWD beställd Model Y LR AWD beställd