212.5 miles, 57 kWh. Det får jag till ca 1.64 kWh/mil. Och de verkar köra runt 70 miles/hour eller 115 km/h.
Stämmer det så är Model Y sjukt snål. Och det här är med 21" fälgarna.
Re: Räckviddstest
Postat: 23 mar 2020 10:00
av heldiggrisen
Under optimal temperatur och lite medvind gick den på 170Wh/km mot M3 som under samma förhållanden fick 145Wh/km.
M3 fick dock lite slipstream hjälp av MY.
Skillnaden Är på ~15%, lik skillnaden med M3 med och utan takbox (monterat med nosen framåt)
Så kanske om man backar MY så hamnar man på M3s siffror
Re: Räckviddstest
Postat: 23 mar 2020 10:38
av Laban
Blir intressant att se vad som händer när det blir lite kallare, låt säga ca 0 C. Dvs, skillnaden mellan Y och 3, värmepump eller ej. Är rätt milda vintrar häruppe numera, man bör kunna nyttja värmepumpen en stor del av året.
Re: Räckviddstest
Postat: 24 mar 2020 15:21
av Laban
YP 21" fälgarna är inte lätta:
Blir intressant att se räckviddstester med 19" eller bara lättare fälgar rent allmänt.
Re: Räckviddstest
Postat: 24 mar 2020 18:23
av Bjelke
Hur står sig dessa mot Araschniddsen?
Re: Räckviddstest
Postat: 18 jul 2020 09:21
av Laban
1.61 kWh/mil i 113 km/h medelhastighet vilket matchar vad Björn Nylands 120 km/h tester brukar hamna på gällande medelhastighet. 44 mils räckvidd vid 0-100% SOC.
Återigen, extremt bra. Som jämförelse ligger låg e-Tron på 3+ kWh/mil i den hastigheten i Björns test, dock lite kallare i det testet , 13.5 grader. e-Tron ägare på forumet hävdar att det bör ligga på 2.7-2.8 kWh/mil i 20C och det hade Björn också nämnt att den borde ligga på under mer gynsamma förhållanden. Fortfarande väldigt stor skillnad på bilar som antagligen är ungefär lika stora invändigt.
Re: Räckviddstest
Postat: 30 jul 2020 15:07
av Laban
Här också ett test i 150 km/h max hastighet, 145 km/h medelhastighet.
2.54 kWh/mil. 28 mils räckvidd.
Re: Räckviddstest
Postat: 14 aug 2020 19:21
av Laban
Nextmove testar S,3,X,Y i 120 km/h medelhastighet: