Var beredd på att vääääänta....
Moderator: Redaktion
Re: Var beredd på att vääääänta....
Jag kommer byta ut min X när den är X år gammal men har inte löst ekvationen ännu...LarsL skrev:Kanske blir ett bra byte med Model 3 när den är 3 år gammal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Ja, det hade kunnat vara ett alternativ.Svenssons skrev:En beprövad lösning... Dock har Corona satt käppar i hjulet för den lösningen för tillfället.Pontus skrev:Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara väntahakon18 skrev:Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Om det ens är möjligt innan modellen fått ett CoC utfärdat i Sverige?
Om det nu blir att vänta på Giga Berlin, kan man hoppas på lägre pris iom att Tesla slipper tullar och får lägre fraktkostnad? Hade varit lite plåster på såren.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Beror nog på kronans utveckling. Senaste åren har det ju gått stadigt neråt...hakon18 skrev:Ja, det hade kunnat vara ett alternativ.Svenssons skrev:En beprövad lösning... Dock har Corona satt käppar i hjulet för den lösningen för tillfället.Pontus skrev:Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara väntahakon18 skrev:Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Om det ens är möjligt innan modellen fått ett CoC utfärdat i Sverige?
Om det nu blir att vänta på Giga Berlin, kan man hoppas på lägre pris iom att Tesla slipper tullar och får lägre fraktkostnad? Hade varit lite plåster på såren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Hur är tullarna US>EU vs CH>EU?
Kanske vi får kinesiska Y här? Om nu Berlin drar ut på tiden och/eller efterfrågan minskar pga Corona.
Kanske vi får kinesiska Y här? Om nu Berlin drar ut på tiden och/eller efterfrågan minskar pga Corona.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Jag (och Pontus tror jag) menade inte att importera bilen till Sverige utan att exportera dig själv till staterna (vilket Pontus gjorde och var troligen den första med en Model 3 här på forumet).hakon18 skrev:Ja, det hade kunnat vara ett alternativ.Svenssons skrev:En beprövad lösning... Dock har Corona satt käppar i hjulet för den lösningen för tillfället.Pontus skrev:Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara väntahakon18 skrev:Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Om det ens är möjligt innan modellen fått ett CoC utfärdat i Sverige?
Om det nu blir att vänta på Giga Berlin, kan man hoppas på lägre pris iom att Tesla slipper tullar och får lägre fraktkostnad? Hade varit lite plåster på såren.
Att importera en elbil från USA är generellt ingen bra ide. Inga garantier, högre pris, papperskrångel, enbart enfasladdning via AC, problem med laddning på snabbladdare, dåligt andrahandsvärde osv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.Pontus skrev:Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.Svenssons skrev:Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.Pontus skrev:Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?
Re: Var beredd på att vääääänta....
Klart det går att bygga en bil avsedd för Europa i Kina men en bil avsedd för Kina är inte samma sak som en bil avsedd för Europa. Tror inte att det ligger i Teslas planer att exportera Model Y från Kina (eller USA) till Europa. De har varit rätt tydliga med att de vill bygga bilarna på den kontinent som de är tänkta att säljas till när det kommer till bilar som produceras i större antal.Fredrik j skrev:Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.Svenssons skrev:Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.Pontus skrev:Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Jag tesla vill ha flexibiliteten att kunna bygga bilar i alla fabriker för alla marknader. Det är så andra gör. Flexibilitet är ju bra när saker händer. En brand i en av fabrikerna t.ex.Svenssons skrev:Klart det går att bygga en bil avsedd för Europa i Kina men en bil avsedd för Kina är inte samma sak som en bil avsedd för Europa. Tror inte att det ligger i Teslas planer att exportera Model Y från Kina (eller USA) till Europa. De har varit rätt tydliga med att de vill bygga bilarna på den kontinent som de är tänkta att säljas till när det kommer till bilar som produceras i större antal.Fredrik j skrev:Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.Svenssons skrev:Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.Pontus skrev:Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?
Re: Var beredd på att vääääänta....
Att ställa om fabriken för att producera bilar för annan marknad kostar tid (och pengar) och ifall de producerar max kapacitet för den "inhemska" kontinenten finns det inte särskilt stor motivation att ställa om att producera för annan marknad och börja exportera, särskilt inte om fabrik kommer inom kort. Elons senaste tweet i frågan pekar ju på att Model Y för Europa inte kommer att produceras i annan fabrik än Giga Berlin.Fredrik j skrev:Jag tesla vill ha flexibiliteten att kunna bygga bilar i alla fabriker för alla marknader. Det är så andra gör. Flexibilitet är ju bra när saker händer. En brand i en av fabrikerna t.ex.Svenssons skrev:Klart det går att bygga en bil avsedd för Europa i Kina men en bil avsedd för Kina är inte samma sak som en bil avsedd för Europa. Tror inte att det ligger i Teslas planer att exportera Model Y från Kina (eller USA) till Europa. De har varit rätt tydliga med att de vill bygga bilarna på den kontinent som de är tänkta att säljas till när det kommer till bilar som produceras i större antal.Fredrik j skrev:Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.Svenssons skrev:Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.Pontus skrev:Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Vad är det egentligen som skiljer mellan bilarna för olika marknader?
Ställa om fabriker? Ingen tillverkare har normalt speciella fabriker för olika marknader.
Man bygger så nära kunden man kan men med flexibiltet att styra om när man vill.
Ställa om fabriker? Ingen tillverkare har normalt speciella fabriker för olika marknader.
Man bygger så nära kunden man kan men med flexibiltet att styra om när man vill.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Med ställa om fabrik menar jag att man måste anpassa tillverkningen för bilen. Det är ju en del som skiljer mellan bilarna och Tesla har alltid försökt minska valen (flexibiliteten om man så vill) för att underlätta produktionen. Det är många färger och val som försvunnit från Model S första år. Kan de som de nu säger att de ska göra producera Model Y på tre olika kontinenter och inte exportera till de andra kontinenterna så slipper de anpassa tillverkningen ännu mera. I USA kommer de aldrig behöva bry sig om högerstyrd Model Y, trefasladdning eller andra krav som bilen måste anpassas för i utanför Nord- och Centralamerika.Fredrik j skrev:Vad är det egentligen som skiljer mellan bilarna för olika marknader?
Ställa om fabriker? Ingen tillverkare har normalt speciella fabriker för olika marknader.
Man bygger så nära kunden man kan men med flexibiltet att styra om när man vill.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Är det bara laddenheten som skiljer mellan LHD-marknader?
Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.
Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Det är mer än så. Jag har för mig att färgen på blinkers är olika i USA och Europa, olika lagar när det kommer till lamporna så Model S och Model X tror jag har olika lampor beroende på om den produceras för Nordamerika eller Europa. Kan säkert vara med men flera småsaker gör i det stora hela att produktionen blir mer komplex.Fredrik j skrev:Är det bara laddenheten som skiljer mellan LHD-marknader?
Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Jag undrade ett kort tag vad tullar mot Schweiz (CH) hade med saken att göra.taliz skrev:Hur är tullarna US>EU vs CH>EU?
Kanske vi får kinesiska Y här? Om nu Berlin drar ut på tiden och/eller efterfrågan minskar pga Corona.
Tullsatserna på både bilar och bildelar är samma från USA och Kina. Antagligen oavsett om de går via Schweiz eller inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Var beredd på att vääääänta....
CN skulle det vara förstås. Men ok, samma tullar då.bylund skrev:Jag undrade ett kort tag vad tullar mot Schweiz (CH) hade med saken att göra.taliz skrev:Hur är tullarna US>EU vs CH>EU?
Kanske vi får kinesiska Y här? Om nu Berlin drar ut på tiden och/eller efterfrågan minskar pga Corona.
Tullsatserna på både bilar och bildelar är samma från USA och Kina. Antagligen oavsett om de går via Schweiz eller inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Ok. Olika lampor säger du. Andra tillverkare löser ju det där med mjukvara. T.ex. kan amerikanska bmw-ägare "låsa upp" strålkastarna till europeisk nivå där starkare led-ljus är tillåtet. Dynamiskt helljus är förbjudet i USA.vigge50 skrev:Det är mer än så. Jag har för mig att färgen på blinkers är olika i USA och Europa, olika lagar när det kommer till lamporna så Model S och Model X tror jag har olika lampor beroende på om den produceras för Nordamerika eller Europa. Kan säkert vara med men flera småsaker gör i det stora hela att produktionen blir mer komplex.Fredrik j skrev:Är det bara laddenheten som skiljer mellan LHD-marknader?
Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.
Men tesla har alltså olika hårdvara? Det trodde jag inte.
Re: Var beredd på att vääääänta....
Hårdvara skiljer för alla tillverkare.Fredrik j skrev:Ok. Olika lampor säger du. Andra tillverkare löser ju det där med mjukvara. T.ex. kan amerikanska bmw-ägare "låsa upp" strålkastarna till europeisk nivå där starkare led-ljus är tillåtet. Dynamiskt helljus är förbjudet i USA.vigge50 skrev:Det är mer än så. Jag har för mig att färgen på blinkers är olika i USA och Europa, olika lagar när det kommer till lamporna så Model S och Model X tror jag har olika lampor beroende på om den produceras för Nordamerika eller Europa. Kan säkert vara med men flera småsaker gör i det stora hela att produktionen blir mer komplex.Fredrik j skrev:Är det bara laddenheten som skiljer mellan LHD-marknader?
Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.
Men tesla har alltså olika hårdvara? Det trodde jag inte.
Sen är det så att en fabrik tillverkar åt vissa länder.
Se bara på Volvo, i Sverige byggs bilar för att skeppas till usa och sen det som byggs i kina skickas till Sverige (detta pga den skatt som infördes förra året utav Trump)
Re: Var beredd på att vääääänta....
Den ständige optimisten kan förstås tänka att de kommer att komma igång med produktionen tidigare än den ursprungliga planen. Det hände ju för Fremont.
Skillnaden är att de nu måste kämpa emot tysk byråkrati, fackförbund, bilindustri, "miljörörelse" etc.
Skillnaden är att de nu måste kämpa emot tysk byråkrati, fackförbund, bilindustri, "miljörörelse" etc.
Senast redigerad av Daniel R, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Re: Var beredd på att vääääänta....
Nu får vi se om tyska regeringen menar allvar med omställningen.