Var beredd på att vääääänta....

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Var beredd på att vääääänta....

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.
Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?
Klart det går att bygga en bil avsedd för Europa i Kina men en bil avsedd för Kina är inte samma sak som en bil avsedd för Europa. Tror inte att det ligger i Teslas planer att exportera Model Y från Kina (eller USA) till Europa. De har varit rätt tydliga med att de vill bygga bilarna på den kontinent som de är tänkta att säljas till när det kommer till bilar som produceras i större antal.
Jag tesla vill ha flexibiliteten att kunna bygga bilar i alla fabriker för alla marknader. Det är så andra gör. Flexibilitet är ju bra när saker händer. En brand i en av fabrikerna t.ex.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Var beredd på att vääääänta....

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.
Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?
Klart det går att bygga en bil avsedd för Europa i Kina men en bil avsedd för Kina är inte samma sak som en bil avsedd för Europa. Tror inte att det ligger i Teslas planer att exportera Model Y från Kina (eller USA) till Europa. De har varit rätt tydliga med att de vill bygga bilarna på den kontinent som de är tänkta att säljas till när det kommer till bilar som produceras i större antal.
Jag tesla vill ha flexibiliteten att kunna bygga bilar i alla fabriker för alla marknader. Det är så andra gör. Flexibilitet är ju bra när saker händer. En brand i en av fabrikerna t.ex.
Att ställa om fabriken för att producera bilar för annan marknad kostar tid (och pengar) och ifall de producerar max kapacitet för den "inhemska" kontinenten finns det inte särskilt stor motivation att ställa om att producera för annan marknad och börja exportera, särskilt inte om fabrik kommer inom kort. Elons senaste tweet i frågan pekar ju på att Model Y för Europa inte kommer att produceras i annan fabrik än Giga Berlin.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Var beredd på att vääääänta....

Inlägg av Fredrik j »

Vad är det egentligen som skiljer mellan bilarna för olika marknader?
Ställa om fabriker? Ingen tillverkare har normalt speciella fabriker för olika marknader.
Man bygger så nära kunden man kan men med flexibiltet att styra om när man vill.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Var beredd på att vääääänta....

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Vad är det egentligen som skiljer mellan bilarna för olika marknader?
Ställa om fabriker? Ingen tillverkare har normalt speciella fabriker för olika marknader.
Man bygger så nära kunden man kan men med flexibiltet att styra om när man vill.
Med ställa om fabrik menar jag att man måste anpassa tillverkningen för bilen. Det är ju en del som skiljer mellan bilarna och Tesla har alltid försökt minska valen (flexibiliteten om man så vill) för att underlätta produktionen. Det är många färger och val som försvunnit från Model S första år. Kan de som de nu säger att de ska göra producera Model Y på tre olika kontinenter och inte exportera till de andra kontinenterna så slipper de anpassa tillverkningen ännu mera. I USA kommer de aldrig behöva bry sig om högerstyrd Model Y, trefasladdning eller andra krav som bilen måste anpassas för i utanför Nord- och Centralamerika.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Var beredd på att vääääänta....

Inlägg av Fredrik j »

Är det bara laddenheten som skiljer mellan LHD-marknader?

Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Var beredd på att vääääänta....

Inlägg av vigge50 »

Fredrik j skrev:
Är det bara laddenheten som skiljer mellan LHD-marknader?

Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.
Det är mer än så. Jag har för mig att färgen på blinkers är olika i USA och Europa, olika lagar när det kommer till lamporna så Model S och Model X tror jag har olika lampor beroende på om den produceras för Nordamerika eller Europa. Kan säkert vara med men flera småsaker gör i det stora hela att produktionen blir mer komplex.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Var beredd på att vääääänta....

Inlägg av bylund »

taliz skrev:
Hur är tullarna US>EU vs CH>EU?
Kanske vi får kinesiska Y här? Om nu Berlin drar ut på tiden och/eller efterfrågan minskar pga Corona.
Jag undrade ett kort tag vad tullar mot Schweiz (CH) hade med saken att göra.

Tullsatserna på både bilar och bildelar är samma från USA och Kina. Antagligen oavsett om de går via Schweiz eller inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Var beredd på att vääääänta....

Inlägg av taliz »

bylund skrev:
taliz skrev:
Hur är tullarna US>EU vs CH>EU?
Kanske vi får kinesiska Y här? Om nu Berlin drar ut på tiden och/eller efterfrågan minskar pga Corona.
Jag undrade ett kort tag vad tullar mot Schweiz (CH) hade med saken att göra.

Tullsatserna på både bilar och bildelar är samma från USA och Kina. Antagligen oavsett om de går via Schweiz eller inte.
CN skulle det vara förstås. Men ok, samma tullar då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Var beredd på att vääääänta....

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
Fredrik j skrev:
Är det bara laddenheten som skiljer mellan LHD-marknader?

Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.
Det är mer än så. Jag har för mig att färgen på blinkers är olika i USA och Europa, olika lagar när det kommer till lamporna så Model S och Model X tror jag har olika lampor beroende på om den produceras för Nordamerika eller Europa. Kan säkert vara med men flera småsaker gör i det stora hela att produktionen blir mer komplex.
Ok. Olika lampor säger du. Andra tillverkare löser ju det där med mjukvara. T.ex. kan amerikanska bmw-ägare "låsa upp" strålkastarna till europeisk nivå där starkare led-ljus är tillåtet. Dynamiskt helljus är förbjudet i USA.
Men tesla har alltså olika hårdvara? Det trodde jag inte.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Var beredd på att vääääänta....

Inlägg av Stevvee »

Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Fredrik j skrev:
Är det bara laddenheten som skiljer mellan LHD-marknader?

Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.
Det är mer än så. Jag har för mig att färgen på blinkers är olika i USA och Europa, olika lagar när det kommer till lamporna så Model S och Model X tror jag har olika lampor beroende på om den produceras för Nordamerika eller Europa. Kan säkert vara med men flera småsaker gör i det stora hela att produktionen blir mer komplex.
Ok. Olika lampor säger du. Andra tillverkare löser ju det där med mjukvara. T.ex. kan amerikanska bmw-ägare "låsa upp" strålkastarna till europeisk nivå där starkare led-ljus är tillåtet. Dynamiskt helljus är förbjudet i USA.
Men tesla har alltså olika hårdvara? Det trodde jag inte.
Hårdvara skiljer för alla tillverkare.
Sen är det så att en fabrik tillverkar åt vissa länder.

Se bara på Volvo, i Sverige byggs bilar för att skeppas till usa och sen det som byggs i kina skickas till Sverige (detta pga den skatt som infördes förra året utav Trump)
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Var beredd på att vääääänta....

Inlägg av Daniel R »

Den ständige optimisten kan förstås tänka att de kommer att komma igång med produktionen tidigare än den ursprungliga planen. Det hände ju för Fremont.

Skillnaden är att de nu måste kämpa emot tysk byråkrati, fackförbund, bilindustri, "miljörörelse" etc.
Senast redigerad av Daniel R, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Var beredd på att vääääänta....

Inlägg av nek0 »

Nu får vi se om tyska regeringen menar allvar med omställningen.
Skriv svar