Nu med dragkrok
Moderator: Redaktion
Re: Nu med dragkrok
Fast om man har en beställning från före prishöjningen, kostar det 58 500 att få dragkroken pga att man då också åker på prishöjningen på hela bilen. Eller??? Då kanske man hellre väljer att behålla beställningen och eftermontera dragkroken om det nu går.
Re: Nu med dragkrok
bjolag skrev:Fast om man har en beställning från före prishöjningen, kostar det 58 500 att få dragkroken pga att man då också åker på prishöjningen på hela bilen. Eller??? Då kanske man hellre väljer att behålla beställningen och eftermontera dragkroken om det nu går.
Utan att spekulera för mycket. På model 3 står det i konfiguration att det inte går att montera krok efter leverans, den texten saknas på model Y:s sida.
Vi får vänta och se, leverans är ju fortfarande lååångt bort.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Nu med dragkrok
Det är helt säkert att du åker på prishöjningen om du lägger till krok nu, om du la beställningen innan 30/1-20.bjolag skrev:Fast om man har en beställning från före prishöjningen, kostar det 58 500 att få dragkroken pga att man då också åker på prishöjningen på hela bilen. Eller??? Då kanske man hellre väljer att behålla beställningen och eftermontera dragkroken om det nu går.
Det är helt osäkert om du kan eftermontera krok efter leverans, i USA går det inte.
Re: Nu med dragkrok
Ja samma läge för mig. Har beställt MYLR med 20 tum och har priset 705tkr. Så frågan är om en krok är värd minst 60tkr vid eventuell redigering av beställningen i efterhand.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Re: Nu med dragkrok
Kanske finns någon som vill ha precis din konfig och kan betala lite mer så att ny typ byter men delar på mellan skillnaden. Då kostar den kanske 35?Jonny skrev:Ja samma läge för mig. Har beställt MYLR med 20 tum och har priset 705tkr. Så frågan är om en krok är värd minst 60tkr vid eventuell redigering av beställningen i efterhand.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nu med dragkrok
Priset på hemsidan innehåller ju antagligen import från USA och dylikt.Jonny skrev:Ja samma läge för mig. Har beställt MYLR med 20 tum och har priset 705tkr. Så frågan är om en krok är värd minst 60tkr vid eventuell redigering av beställningen i efterhand.
Så om inte Model Y kommer till EU innan Giga Berlin så BORDE priset gå ner?
Vi får se!
Re: Nu med dragkrok
Priset på hemsidan är för Model Y tillverkad i Giga Berlin. Det är ju svenska priser och svensk information om än lite dåligt översatt på sina ställen.Kubi skrev:Priset på hemsidan innehåller ju antagligen import från USA och dylikt.Jonny skrev:Ja samma läge för mig. Har beställt MYLR med 20 tum och har priset 705tkr. Så frågan är om en krok är värd minst 60tkr vid eventuell redigering av beställningen i efterhand.
Så om inte Model Y kommer till EU innan Giga Berlin så BORDE priset gå ner?
Vi får se!
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/desi ... no#battery
De amerikanska priserna för bil tillverkad i USA finns också om man väljer USA:
https://www.tesla.com/modely/design?redirect=no#battery
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Nu med dragkrok
Hur vet du det? S3X produceras i USA och står med svensk text och pris i SEK på den svenska sidan.Svenssons skrev:Priset på hemsidan är för Model Y tillverkad i Giga Berlin. Det är ju svenska priser och svensk information om än lite dåligt översatt på sina ställen.Kubi skrev:Priset på hemsidan innehåller ju antagligen import från USA och dylikt.Jonny skrev:Ja samma läge för mig. Har beställt MYLR med 20 tum och har priset 705tkr. Så frågan är om en krok är värd minst 60tkr vid eventuell redigering av beställningen i efterhand.
Så om inte Model Y kommer till EU innan Giga Berlin så BORDE priset gå ner?
Vi får se!
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/desi ... no#battery
De amerikanska priserna för bil tillverkad i USA finns också om man väljer USA:
https://www.tesla.com/modely/design?redirect=no#battery
Jämför man SEK/USD ration mellan M3 LR AWD är den 13,5 nästintill exakt den samma ration på en MY LR AWD.
Re: Nu med dragkrok
https://electrek.co/2020/04/09/elon-mus ... ry-berlin/heldiggrisen skrev:Hur vet du det? S3X produceras i USA och står med svensk text och pris i SEK på den svenska sidan.Svenssons skrev:Priset på hemsidan är för Model Y tillverkad i Giga Berlin. Det är ju svenska priser och svensk information om än lite dåligt översatt på sina ställen.Kubi skrev:Priset på hemsidan innehåller ju antagligen import från USA och dylikt.Jonny skrev:Ja samma läge för mig. Har beställt MYLR med 20 tum och har priset 705tkr. Så frågan är om en krok är värd minst 60tkr vid eventuell redigering av beställningen i efterhand.
Så om inte Model Y kommer till EU innan Giga Berlin så BORDE priset gå ner?
Vi får se!
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/desi ... no#battery
De amerikanska priserna för bil tillverkad i USA finns också om man väljer USA:
https://www.tesla.com/modely/design?redirect=no#battery
Jämför man SEK/USD ration mellan M3 LR AWD är den 13,5 nästintill exakt den samma ration på en MY LR AWD.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu med dragkrok
Ja det kanske är en möjlighet. Kanske någon på detta forum som vill göra en deal. Jag har alltså en vit MY LR med svarta 20 tummare utan krok till salu för 735000kr. Vi delar ref kod också så klartPontus skrev:Kanske finns någon som vill ha precis din konfig och kan betala lite mer så att ny typ byter men delar på mellan skillnaden. Då kostar den kanske 35?Jonny skrev:Ja samma läge för mig. Har beställt MYLR med 20 tum och har priset 705tkr. Så frågan är om en krok är värd minst 60tkr vid eventuell redigering av beställningen i efterhand.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Re: Nu med dragkrok
Okej? Hur vet du att priserna är kalkylerade från Giga Berlin utifrån en tweet från Elon där han säger att Model Y inte kommer till EU före Berlin?Svenssons skrev:Priset på hemsidan är för Model Y tillverkad i Giga Berlin. Det är ju svenska priser och svensk information om än lite dåligt översatt på sina ställen.Kubi skrev:Priset på hemsidan innehåller ju antagligen import från USA och dylikt.Jonny skrev:Ja samma läge för mig. Har beställt MYLR med 20 tum och har priset 705tkr. Så frågan är om en krok är värd minst 60tkr vid eventuell redigering av beställningen i efterhand.
Så om inte Model Y kommer till EU innan Giga Berlin så BORDE priset gå ner?
Vi får se!
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/desi ... no#battery
De amerikanska priserna för bil tillverkad i USA finns också om man väljer USA:
https://www.tesla.com/modely/design?redirect=no#battery
Det är ju rena spekulationer från oss båda så säg inget annat.
Re: Nu med dragkrok
Det är ju ingen hemlighet att Tesla planerat att de vill att tillverkning skall ske på samma kontinenten som bilen säljs på. Detta sades redan innan beställning av Model Y kunde göras och har kommit upp i princip varje kvartalsrapport mer eller mindre tydligt. Model Y har heller aldrig varit möjlig att reservera likt Model S, X eller 3 utan det har alltid varit beställning från start. Priset på Model S, X och 3 sattes först när produktion i princip var startad. Priserna på Model Y för de som har lagt beställning är de priser som gäller så vidare man inte väljer att ändra beställningen. Priset är alltså sedan länge redan satt och utgångspunkten för priset har hela tiden varit produktion på kontinenten för leveransen.Kubi skrev:Okej? Hur vet du att priserna är kalkylerade från Giga Berlin utifrån en tweet från Elon där han säger att Model Y inte kommer till EU före Berlin?
Det är ju rena spekulationer från oss båda så säg inget annat.
Som jag ser det är det rena spekulationer utan substans förutom hoppet som beställaren har att priset skulle plötsligt justeras ner när leveranserna börjar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu med dragkrok
Exakt.Svenssons skrev:Det är ju ingen hemlighet att Tesla planerat att de vill att tillverkning skall ske på samma kontinenten som bilen säljs på. Detta sades redan innan beställning av Model Y kunde göras och har kommit upp i princip varje kvartalsrapport mer eller mindre tydligt. Model Y har heller aldrig varit möjlig att reservera likt Model S, X eller 3 utan det har alltid varit beställning från start. Priset på Model S, X och 3 sattes först när produktion i princip var startad. Priserna på Model Y för de som har lagt beställning är de priser som gäller så vidare man inte väljer att ändra beställningen. Priset är alltså sedan länge redan satt och utgångspunkten för priset har hela tiden varit produktion på kontinenten för leveransen.Kubi skrev:Okej? Hur vet du att priserna är kalkylerade från Giga Berlin utifrån en tweet från Elon där han säger att Model Y inte kommer till EU före Berlin?
Det är ju rena spekulationer från oss båda så säg inget annat.
Som jag ser det är det rena spekulationer utan substans förutom hoppet som beställaren har att priset skulle plötsligt justeras ner när leveranserna börjar.
Re: Nu med dragkrok
Fast jag har inte lagt någon beställning, tänker inte lägga någon och kommer med fakta och uttalanden från Tesla och Elon Musk om vad som gäller. Finns ju inget som tyder på att Tesla plötsligt sänker priset för de som beställer om ett år och samtidigt antingen måste sänka priset för alla som redan lagt beställning eller få in avbeställningar på samtliga bilar.Kubi skrev:Exakt.Svenssons skrev:Det är ju ingen hemlighet att Tesla planerat att de vill att tillverkning skall ske på samma kontinenten som bilen säljs på. Detta sades redan innan beställning av Model Y kunde göras och har kommit upp i princip varje kvartalsrapport mer eller mindre tydligt. Model Y har heller aldrig varit möjlig att reservera likt Model S, X eller 3 utan det har alltid varit beställning från start. Priset på Model S, X och 3 sattes först när produktion i princip var startad. Priserna på Model Y för de som har lagt beställning är de priser som gäller så vidare man inte väljer att ändra beställningen. Priset är alltså sedan länge redan satt och utgångspunkten för priset har hela tiden varit produktion på kontinenten för leveransen.Kubi skrev:Okej? Hur vet du att priserna är kalkylerade från Giga Berlin utifrån en tweet från Elon där han säger att Model Y inte kommer till EU före Berlin?
Det är ju rena spekulationer från oss båda så säg inget annat.
Som jag ser det är det rena spekulationer utan substans förutom hoppet som beställaren har att priset skulle plötsligt justeras ner när leveranserna börjar.
Fakta är att
*Tesla sagt att produktion av bilar skall ske på kontinent för leverans.
*Model Y har varit beställning med känt lokalt pris från dag ett, aldrig någon reservation utan känt pris.
*Elon Musk har på nytt förtydligat att leverans av Model Y kommer ske från Giga Berlin och att det blir runt sommaren 2021.
*Priset har justerats upp, inte ned, även när produktion av Giga Berlin startats.
Vad för fakta pekar mot detta och att de plötsligt kommer sänka priset när leveranserna startar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu med dragkrok
Kod funkar inte för MYJonny skrev:Ja det kanske är en möjlighet. Kanske någon på detta forum som vill göra en deal. Jag har alltså en vit MY LR med svarta 20 tummare utan krok till salu för 735000kr. Vi delar ref kod också så klartPontus skrev:Kanske finns någon som vill ha precis din konfig och kan betala lite mer så att ny typ byter men delar på mellan skillnaden. Då kostar den kanske 35?Jonny skrev:Ja samma läge för mig. Har beställt MYLR med 20 tum och har priset 705tkr. Så frågan är om en krok är värd minst 60tkr vid eventuell redigering av beställningen i efterhand.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Nu med dragkrok
Det som förbryllar lite är ju texten Produktionen förväntas att inledas i början av 2021. Mig veterligen har de aldrig sagt att Giga Berlin skulle vara färdig då. De annonserade inte fabriken förrän i november och för att vara lite tydligare hade de gärna fått ändra texten då till vad som gäller.Svenssons skrev:Fast jag har inte lagt någon beställning, tänker inte lägga någon och kommer med fakta och uttalanden från Tesla och Elon Musk om vad som gäller. Finns ju inget som tyder på att Tesla plötsligt sänker priset för de som beställer om ett år och samtidigt antingen måste sänka priset för alla som redan lagt beställning eller få in avbeställningar på samtliga bilar.Kubi skrev:Exakt.Svenssons skrev:Det är ju ingen hemlighet att Tesla planerat att de vill att tillverkning skall ske på samma kontinenten som bilen säljs på. Detta sades redan innan beställning av Model Y kunde göras och har kommit upp i princip varje kvartalsrapport mer eller mindre tydligt. Model Y har heller aldrig varit möjlig att reservera likt Model S, X eller 3 utan det har alltid varit beställning från start. Priset på Model S, X och 3 sattes först när produktion i princip var startad. Priserna på Model Y för de som har lagt beställning är de priser som gäller så vidare man inte väljer att ändra beställningen. Priset är alltså sedan länge redan satt och utgångspunkten för priset har hela tiden varit produktion på kontinenten för leveransen.Kubi skrev:Okej? Hur vet du att priserna är kalkylerade från Giga Berlin utifrån en tweet från Elon där han säger att Model Y inte kommer till EU före Berlin?
Det är ju rena spekulationer från oss båda så säg inget annat.
Som jag ser det är det rena spekulationer utan substans förutom hoppet som beställaren har att priset skulle plötsligt justeras ner när leveranserna börjar.
Fakta är att
*Tesla sagt att produktion av bilar skall ske på kontinent för leverans.
*Model Y har varit beställning med känt lokalt pris från dag ett, aldrig någon reservation utan känt pris.
*Elon Musk har på nytt förtydligat att leverans av Model Y kommer ske från Giga Berlin och att det blir runt sommaren 2021.
*Priset har justerats upp, inte ned, även när produktion av Giga Berlin startats.
Vad för fakta pekar mot detta och att de plötsligt kommer sänka priset när leveranserna startar?
Re: Nu med dragkrok
Planen har väl alltid varit att Europa-fabriken skulle kunna börja producera bilar i början av 2021. Tänk på att Teslas "I början av" betyder "första halvan" och därmed skulle kunna vara juni. Elins tweet om att första leverans av Model Y kommer runt sommaren och att den är producerad i Giga Berlin passar in i detta om än att det verkar vara försenat med någon eller några månader. Giga Shanghai började leverera bilar ca 12 månader efter första spadtaget. Giga Berlin verkar de ha räknat på ca 18 månader.hakon18 skrev:
Det som förbryllar lite är ju texten Produktionen förväntas att inledas i början av 2021. Mig veterligen har de aldrig sagt att Giga Berlin skulle vara färdig då. De annonserade inte fabriken förrän i november och för att vara lite tydligare hade de gärna fått ändra texten då till vad som gäller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu med dragkrok
Vem är Elin?Svenssons skrev:Planen har väl alltid varit att Europa-fabriken skulle kunna börja producera bilar i början av 2021. Tänk på att Teslas "I början av" betyder "första halvan" och därmed skulle kunna vara juni. Elins tweet om att första leverans av Model Y kommer runt sommaren och att den är producerad i Giga Berlin passar in i detta om än att det verkar vara försenat med någon eller några månader. Giga Shanghai började leverera bilar ca 12 månader efter första spadtaget. Giga Berlin verkar de ha räknat på ca 18 månader.hakon18 skrev:
Det som förbryllar lite är ju texten Produktionen förväntas att inledas i början av 2021. Mig veterligen har de aldrig sagt att Giga Berlin skulle vara färdig då. De annonserade inte fabriken förrän i november och för att vara lite tydligare hade de gärna fått ändra texten då till vad som gäller.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nu med dragkrok
Feminina (alternativt fetfinger/felfinger) versionen av Elon...Pontus skrev:Vem är Elin?Svenssons skrev:Planen har väl alltid varit att Europa-fabriken skulle kunna börja producera bilar i början av 2021. Tänk på att Teslas "I början av" betyder "första halvan" och därmed skulle kunna vara juni. Elins tweet om att första leverans av Model Y kommer runt sommaren och att den är producerad i Giga Berlin passar in i detta om än att det verkar vara försenat med någon eller några månader. Giga Shanghai började leverera bilar ca 12 månader efter första spadtaget. Giga Berlin verkar de ha räknat på ca 18 månader.hakon18 skrev:
Det som förbryllar lite är ju texten Produktionen förväntas att inledas i början av 2021. Mig veterligen har de aldrig sagt att Giga Berlin skulle vara färdig då. De annonserade inte fabriken förrän i november och för att vara lite tydligare hade de gärna fått ändra texten då till vad som gäller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu med dragkrok
Om man går in för att beställa Cybertruck står det på hemsidan:
Så tanken att Tesla skulle låta de som beställt MY tidigt få behålla övriga priser om man lägger till dragkrok känns inte helt orimlig. Jag skulle dock inte göra det direkt på hemsidan.Vid beställning av total självkörningsförmåga nu, säkrar du att du får det aktuella priset idag då detta kommer öka i framtiden.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Re: Nu med dragkrok
Dessvärre får man inte behålla övriga priser om man lägger till dragkrok. Se svar ovan.
Model Y Long Range