Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Svenssons »

Credde skrev:
Hur kommer dragkroken att vara på Model Y är det konfirmerad? Blir det en "fast" monterad som man måste ta av manuellt eller blir det som på andra bilar att den "kör ut och in" med en knapptryck? Kanns ju inte riktigt Tesla-style att ska göra nått manuellt :mrgreen:

På de bilder jag har sett, ser det ut som den gammaldags fasta-typ.
Är det Tesla-stil på den så blir det som på Model X...

Manuellt avtagbar krok och ingen knapp...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av LarsL »

Ser ju inte ut att bli samma typ av krok som till Model 3 och X eftersom luckan sitter rakt bakåt. Fördelen med det är ju att man slipper ligga på marken eller gamla i blindo för att montera kroken. Man kan ju hoppas på att det blir en krok som sitter på ett gångjärn så att det bara är att vika ut den.

En fast monterad dragkrok har mina skenben tröttnat på.


PS, Hade låne Model S När bilen var inne på service och jädrans vad jag saknade kroken. Det var första gången på de år då jag bott i hus som jag varit utan krok. Jag skulle få krupp om det pågick mer än några veckor. DS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Zalman3 »

I USA sätter dom på ett tredjeparts drag för en billig peng.
Don't Pay $1,000 For A Tesla Model Y Tow Hitch: A Cheaper Choice Is Now Here.

The big benefit here is the price, which believe it or not is just $296.99. The other nifty add-on that's include are some magnets so that your knock out for the hitch can be fitted with a handle (see that sleek Tesla logo grab handle) so its removal and installation is a breeze.

If you need a wiring harness for brake light and turn signal functionality, that too can be found at Torklift Central. It's $183.69. Installation is a breeze. All in, that's under $500 provided you can handle the installation by yourself.
https://insideevs.com/news/414368/cheap ... tow-hitch/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Mickep »

Då borde det gå att eftermontera dragkrok i sverige också, ifall de säljer tredjeparts då. Möjligtvis att tesla kan gnälla men uppdatera mjukvaran borde de kunna göra. alla model y är nog typgodkänd för dragkrok. ( eftersom det inte var något problem att eftermontera kan en del tjäna en stor slant)
förhoppningsvis går det på 5-6000 att stoppa på en dragkrok om man lejer bort det.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
Då borde det gå att eftermontera dragkrok i sverige också, ifall de säljer tredjeparts då. Möjligtvis att tesla kan gnälla men uppdatera mjukvaran borde de kunna göra. alla model y är nog typgodkänd för dragkrok. ( eftersom det inte var något problem att eftermontera kan en del tjäna en stor slant)
förhoppningsvis går det på 5-6000 att stoppa på en dragkrok om man lejer bort det.
Nja, beror på. Själva monteringen kan vara lite tidskrävande. Kanske inte svår, men det tar sin tid. Jag betalade 5000 bara för monteringen av krok på min MS och då sa ändå verkstaden efteråt att dett gentligen skulle varit dyrare pga tidsåtgången. Att man skulle få hårdvara och montering för 5000 I Europa, tror jag inte på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Skee »

Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Mickep »

skall bli intressant att se hur mycket tidsåtgång som krävs för att montera. luckan är färdig så det är att montera bort. gissar på 2-3 timmar för att sätta fast balkar och muttrar. ny krok går väl på 3 tusen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Skee skrev:
$297 är enbart kroken. Kablaget kostar $184 vilket är $481 totalt.
Med tull och moms blir det ca 6600:- + frakt.
Sedan tillkommer monteringen.
Ska man även ha Tesla till att uppdatera mjukvaran så att allt lirar så tror jag det totalt sett blir dyrare än att beställa original.

Förhoppningsvis kommer det billigare Europeiska alternativ.
Model Y P
Model S P
Model S P
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Mickep »

verkar inte alltför svårt att montera



kablage är enligt monroe fördragit.
Så kommer 3partspriserna ned så kan det vara ett fullgott alternativ. (installerade ett beg (aldrig använt) orginaldragkrok på min fossilbil) och den krävde mycket mer åtgärder för ca 5000 inkl montering. gissar på 5-6 tusen om man kan få tag på ett rimligt prisatt produkt. (om inte produkter till tesla MÅSTE kosta pengar)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av taliz »

Min Model 3 Performance är byggd maj 2019 och har luckan under, antagligen fördraget kablage också.
Om behov av drag uppstår kommer jag nog montera det själv, verkar väldigt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dastysk
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2019 17:37

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Dastysk »

taliz skrev:
Min Model 3 Performance är byggd maj 2019 och har luckan under, antagligen fördraget kablage också.
Om behov av drag uppstår kommer jag nog montera det själv, verkar väldigt enkelt.
Finns det att köpa i efterhand till 3:an?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av taliz »

Dastysk skrev:
taliz skrev:
Min Model 3 Performance är byggd maj 2019 och har luckan under, antagligen fördraget kablage också.
Om behov av drag uppstår kommer jag nog montera det själv, verkar väldigt enkelt.
Finns det att köpa i efterhand till 3:an?
Ja, tex ecohitch. Finns nog fler nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av DrSweden »

taliz skrev:
Min Model 3 Performance är byggd maj 2019 och har luckan under, antagligen fördraget kablage också.
Om behov av drag uppstår kommer jag nog montera det själv, verkar väldigt enkelt.
Är det inte så att man inte får dra 900 kg med Performance, jmf med de andra, utan bar dra något light släp, typ cykelställning? Tror när man beställer en nu 2020 så blir olika drag för olika bilar?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av taliz »

DrSweden skrev:
taliz skrev:
Min Model 3 Performance är byggd maj 2019 och har luckan under, antagligen fördraget kablage också.
Om behov av drag uppstår kommer jag nog montera det själv, verkar väldigt enkelt.
Är det inte så att man inte får dra 900 kg med Performance, jmf med de andra, utan bar dra något light släp, typ cykelställning? Tror när man beställer en nu 2020 så blir olika drag för olika bilar?
Man får inte dra något alls egentligen. Men det skiter jag fullständigt i. Rent tekniskt är det samma bil som en LR, speciellt nu när jag kör med 18".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av DrSweden »

Kan det inte ha med elmotorerna att göra, de är lite komplicerade, och kanske inte fungerar om de drar för mkt i relation till hur mjukvaran ger ström på peformance? Därför nya uppdateringar, uncorked etc.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av taliz »

DrSweden skrev:
Kan det inte ha med elmotorerna att göra, de är lite komplicerade, och kanske inte fungerar om de drar för mkt i relation till hur mjukvaran ger ström på peformance? Därför nya uppdateringar, uncorked etc.
Det har med fjädring och hjul att göra vad jag förstår(liknande på X som får dra mindre med 22" än 20"). Finns ju "stealth"(dvs standard fjädring, bromsar & hjul) Performance med drag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av RagWal »

taliz skrev:
DrSweden skrev:
Kan det inte ha med elmotorerna att göra, de är lite komplicerade, och kanske inte fungerar om de drar för mkt i relation till hur mjukvaran ger ström på peformance? Därför nya uppdateringar, uncorked etc.
Det har med fjädring och hjul att göra vad jag förstår(liknande på X som får dra mindre med 22" än 20"). Finns ju "stealth"(dvs standard fjädring, bromsar & hjul) Performance med drag.
Känns rimligt. Ett tungt släp på dragkroken ger större krafter om bilens fjädring är hård och dessutom med låg däcksprofil osv. Även om kultryck etc är korrekt så blir en grop i vägen mer tydlig med tungt släp.
Skriv svar