Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Volt »

Hej!

Ringde precis o pratade med Tesla. Jag har beställt min Model Y för 764 080 kr (full self drving, long range, deep blue metallic, 20´induction wheels) och det är det pris som gäller. Men lägger jag till dragkrok och uppdaterar med nya priserna hamnar jag på 829 980 kr för exakt samma bil utan att lägga till dragkroken för 11 700 kr! Dvs priserna har ökat med 65 900 kr! Men som tur är kommer Tesla kunna eftermontera dragkroken (ej klart till vilket pris) men det kommer knappast kosta 65 900+ 11 700 kr! Så jag beställer den utan dragkrok och väntar tills den kan eftermonteras av Tesla!

Tips är att alltså att INTE uppdatera med dragkrok nu om ni lagt tidig beställning där priset inte gått upp, det blir en dålig affär! Vänta och eftermontera!

Mvh
Johan
Senast redigerad av Volt, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av LarsL »

Har någon hittills lyckats eftermontera en dragkrok på en Tesla? Och då menar jag lagligt med alla papper och system korrekt. Jag skulle inte lita på det om jag hade skarp behov av en dragkrok.
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Volt »

LarsL skrev:
Har någon hittills lyckats eftermontera en dragkrok på en Tesla? Och då menar jag lagligt med alla papper och system korrekt. Jag skulle inte lita på det om jag hade skarp behov av en dragkrok.
Tesla eftermonterar!! Jag har precis pratat med dem! Men det kommer inte finnas som möjlighet direkt utan vi får vänta några månader men det är det värt!

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av LarsL »

Jo, risken är att väntan blir lång. Kolla eftermonterande av dragkrok till Model X, det tog tid för några att få det fixat, om de nu lyckades till slut.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Jo, risken är att väntan blir lång. Kolla eftermonterande av dragkrok till Model X, det tog tid för några att få det fixat, om de nu lyckades till slut.
Äh... Det fixade ju Tesla på mindre än två år. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Becada »

Mycket bra att de har ändrat sig. När jag mailade Tesla förra veckan sade de ingenting om eftermontering. Lätt värt att vänta några månader för att spara 20-30 000 kr.
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av LarsL »

lator skrev:
LarsL skrev:
Jo, risken är att väntan blir lång. Kolla eftermonterande av dragkrok till Model X, det tog tid för några att få det fixat, om de nu lyckades till slut.
Äh... Det fixade ju Tesla på mindre än två år. ;)
Ja, det är ju tur att Tesla inte sysslar med bilsport, deras depåstopp skulle vara en katastrof. :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av e5m1r »

Vad tesla personal säger och tror sig veta återspeglar inte alltid verkligheten
Jag hade inte räknat med att kunna få den eftermonterad och kan man det sen så är det bara bonus
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
Vad tesla personal säger och tror sig veta återspeglar inte alltid verkligheten
Jag hade inte räknat med att kunna få den eftermonterad och kan man det sen så är det bara bonus
Det är bekräftat genom Tesla Norge, så det ska nog ganska mycket till om Tesla inte håller det. Då kommer världens största Teslaklubb gå bananas (not so good!)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av fth »

lator skrev:
LarsL skrev:
Jo, risken är att väntan blir lång. Kolla eftermonterande av dragkrok till Model X, det tog tid för några att få det fixat, om de nu lyckades till slut.
Äh... Det fixade ju Tesla på mindre än två år. ;)
Drygt tre år har det tagit för mig, och alla papper och register är ännu inte klara ;)

Jag skulle iaf aldrig (aldrig!) lita på Tesla igen när dom säger att det kommer att gå att få krok eftermonterad.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av lator »

fth skrev:
lator skrev:
LarsL skrev:
Jo, risken är att väntan blir lång. Kolla eftermonterande av dragkrok till Model X, det tog tid för några att få det fixat, om de nu lyckades till slut.
Äh... Det fixade ju Tesla på mindre än två år. ;)
Drygt tre år har det tagit för mig, och alla papper och register är ännu inte klara ;)

Jag skulle iaf aldrig (aldrig!) lita på Tesla igen när dom säger att det kommer att gå att få krok eftermonterad.

/fth
Papper och register behöver du väl inte bry dig om... De flesta Model X står ju som dragkrokslösa i bilregistret, i alla fall tills de har besiktigat första gången.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av pejvic »

Gäller verkligen gamla priser då även om det kan vara ett år till lev. Isåfall har gjort världens tabbe som ej beställt.....suck.

Får hoppas kronan stärks igen så priset faller då.
Känns dyrt att betala 10% mer än nyss.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har också fått det bekräftat nu från Tesla att de som redan beställt Model Y till gamla priset ska kunna få kroken eftermonterad.

Tesla kan också "försöka lägga till kroken manuellt till befintliga beställningen", kontakta Tesla.
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av ville9 »

TiborBlomhall skrev:
Jag har också fått det bekräftat nu från Tesla att de som redan beställt Model Y till gamla priset ska kunna få kroken eftermonterad.

Tesla kan också "försöka lägga till kroken manuellt till befintliga beställningen", kontakta Tesla.
Intressant!
Antar att du också då fått det bekräftat att de priserna som gällde när man först beställde gäller hela vägen?

Jag lade in en beställning sept 19.
Long Range utan tillval 688.180kr
Samma idag kostar 729.000kr

Så 40000tkr billigare än nu känns ju trevligt.

Noterar också en annan sak.
När jag beställde så var det 18” aero fälgar.
Nu är dessa inte valbara längre och när jag loggar in så visas min Model Y med 19” Gemini fälgar.
Så jag antar att jag borde få bilen med dessa?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Jerker »

Jag förstår inte det här med Tesla och trasslet kring dragkrokar på en bil som man faktiskt kan få dragkrok monterad på. Varför ska det vara så besvärligt att få en dragkrok eftermonterad? Det skulle vara väldigt intressant att få förklarat av Tesla.

De är så framåt och kan leverera systemuppgraderingar OTA som är rätt omfattande, men att tillåta att man köper en originalkrok eller 3:e-partskrok och få programvaran uppdaterad för funka ihop med den, varför är det så förbannat krångligt och varför är de så ovilliga till det? Nu syftar jag ju främst på 3:an, men som några påpekat här så är det väl stor risk att det kommer att ta lång tid att få en krok eftermonterad på en Y också.

För mig är det helt obegripligt.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Daniel R »

Det låter bra, men det vore säkert både enklare och billigare för alla om Tesla lät oss lägga till drag utan att grundpriset ändrades. Långt kvar tills leverans i europa, så mycket kan hända innan dess....
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av HelectriC »

Daniel R skrev:
Det låter bra, men det vore säkert både enklare och billigare för alla om Tesla lät oss lägga till drag utan att grundpriset ändrades. Långt kvar tills leverans i europa, så mycket kan hända innan dess....
Och det kan ju mycket väl bli så, men det är inte bekräftat än.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Richardk »

Jerker skrev:
Jag förstår inte det här med Tesla och trasslet kring dragkrokar på en bil som man faktiskt kan få dragkrok monterad på. Varför ska det vara så besvärligt att få en dragkrok eftermonterad? Det skulle vara väldigt intressant att få förklarat av Tesla.

De är så framåt och kan leverera systemuppgraderingar OTA som är rätt omfattande, men att tillåta att man köper en originalkrok eller 3:e-partskrok och få programvaran uppdaterad för funka ihop med den, varför är det så förbannat krångligt och varför är de så ovilliga till det? Nu syftar jag ju främst på 3:an, men som några påpekat här så är det väl stor risk att det kommer att ta lång tid att få en krok eftermonterad på en Y också.

För mig är det helt obegripligt.
Kan bara hålla med! Och då har vi inte ens nämnt Model S och dragkrok..... Vad är liksom problemet? Jag kör i alla fall runt konstant med släp på min Model S, olagligt. Men vad ska man göra?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Svenssons »

Richardk skrev:
Kan bara hålla med! Och då har vi inte ens nämnt Model S och dragkrok..... Vad är liksom problemet? Jag kör i alla fall runt konstant med släp på min Model S, olagligt. Men vad ska man göra?
Model S är inte typgodkänd för dragkrok. Tesla har aldrig låtit göra det och kommer inte ta fram CoC för Model S förrän de vill leverera en Model S med dragkrok i Europa. För Model 3 finns det två olika typgodkännanden, en utan dragkrok och en med. Vet inte om det finns typgodkännanden för Model X utan dragkrok. Tror inte det men där kan man ju vilja att Tesla skall fixa dragkrok om de sagt att den ska ha det.

Model Y lär alla bilar ha samma typgodkännande och där lär dragkrok finnas med.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Richardk skrev:
Kan bara hålla med! Och då har vi inte ens nämnt Model S och dragkrok..... Vad är liksom problemet? Jag kör i alla fall runt konstant med släp på min Model S, olagligt. Men vad ska man göra?
Model S är inte typgodkänd för dragkrok. Tesla har aldrig låtit göra det och kommer inte ta fram CoC för Model S förrän de vill leverera en Model S med dragkrok i Europa. För Model 3 finns det två olika typgodkännanden, en utan dragkrok och en med. Vet inte om det finns typgodkännanden för Model X utan dragkrok. Tror inte det men där kan man ju vilja att Tesla skall fixa dragkrok om de sagt att den ska ha det.

Model Y lär alla bilar ha samma typgodkännande och där lär dragkrok finnas med.
Jo, allt det där vet vi, frågan är ju varför Tesla håller på och krånglar till det kring dragkrok. Ja, jag vet att amerikanerna inte brukar använda sedaner som dragbilar, men de flesta andra amerikanska biltillverkares bilar går ju att få med drag här i Europa. Det är ju en sedan länge etablerad praxis att det går att sätta drag på i princip vilken bil som helst, så varför Tesla vill utmärka sig som sämst i klassen på just den här punkten begriper jag inte. Deras bilar saknar ju inte kapacitet att dra tunga släp, så varför avstå från det på marknader som efterfrågar dragkrok?

Med tanke på hur bra deras bilar säljer och hur stora marginaler de har på model S så skulle det ju vara en piss i havet kostnadsmässigt för dem att se till att typa den för drag åtminstone på den här sidan pölen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:

Med tanke på hur bra deras bilar säljer och hur stora marginaler de har på model S så skulle det ju vara en piss i havet kostnadsmässigt för dem att se till att typa den för drag åtminstone på den här sidan pölen.
X bygger ju i mångt och mycket på samma teknik som S. Med den stora skillnaden att X designades för att kunna dra från början.
Så dels vill man nog slippa designa om S, men allra främst vill man säkert ha möjligheten till "upsell". Dvs är du intresserad av S men också vill ha drag? Då erbjuder vi Model X.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Elix747 »

Jag skulle gärna montera godkänt drag på min 3:a. Det borde ju rimligt vara möjligt om Tesla vill. Men just nu går det ju inte få eftermonterar drag på M3.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av taliz »

3an säljs ju inte med drag i Nordamerika.
Antagligen hade dom nog gärna sluppit sälja den med drag här också. Men de var så illa tvungna för att kunna nå försäljningsmålen.
De hade nog gärna gjort samma som för S och X.
Du gillar Model 3 men vill ha drag? Då har vi Model Y...
Kanske dom rätt och slätt slutar erbjuda det för 3an när Y väl finns i volym....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Jerker »

Jag kan inte förstå alla krystade argument för varför de ska separera modellerna och bara erbjuda drag på SUV:arna. Det kan bara bli en marginell upsell att bara erbjuda drag på dyrare bilmodeller. Istället väntar nog de flesta tills det kommer en billigare elbil med drag av annat märke och använder en ICE som dragbil. För de flesta ligger redan Teslas modeller på smärtgränsen till vad folk har råd med och att då tvingas lägga ytterligare X antal SEK 100000:- för ett drag är inte många som har möjlighet till.

Men men... Om man börjar fundera över Teslas prioriteringar så kommer man att hitta en rad märkliga historier. T.ex. deras variant av regnsensor. Så detta med deras inställning till dragkrok är bara en i mängden. Varför har bilarna inga handtag ovanför dörrarna i kupén? Övergår mitt förstånd.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inlägg av Credde »

Hur kommer dragkroken att vara på Model Y är det konfirmerad? Blir det en "fast" monterad som man måste ta av manuellt eller blir det som på andra bilar att den "kör ut och in" med en knapptryck? Kanns ju inte riktigt Tesla-style att ska göra nått manuellt :mrgreen:

På de bilder jag har sett, ser det ut som den gammaldags fasta-typ.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar