Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inläggav elbilist lator » 16 apr 2020 17:15

fth skrev:
lator skrev:
LarsL skrev:Jo, risken är att väntan blir lång. Kolla eftermonterande av dragkrok till Model X, det tog tid för några att få det fixat, om de nu lyckades till slut.

Äh... Det fixade ju Tesla på mindre än två år. ;)

Drygt tre år har det tagit för mig, och alla papper och register är ännu inte klara ;)

Jag skulle iaf aldrig (aldrig!) lita på Tesla igen när dom säger att det kommer att gå att få krok eftermonterad.

/fth

Papper och register behöver du väl inte bry dig om... De flesta Model X står ju som dragkrokslösa i bilregistret, i alla fall tills de har besiktigat första gången.
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 3000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Återgått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Teslaägare pejvic » 16 apr 2020 17:28

Gäller verkligen gamla priser då även om det kan vara ett år till lev. Isåfall har gjort världens tabbe som ej beställt.....suck.

Får hoppas kronan stärks igen så priset faller då.
Känns dyrt att betala 10% mer än nyss.
M3 LR AWD Pearl -19 - SÅLD
M3 LR AWD Midnightgrey -21, Facelift, HW3, E3D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Referralkod: torbjrn74421

Inläggav TiborBlomhall » 16 apr 2020 17:37

Jag har också fått det bekräftat nu från Tesla att de som redan beställt Model Y till gamla priset ska kunna få kroken eftermonterad.

Tesla kan också "försöka lägga till kroken manuellt till befintliga beställningen", kontakta Tesla.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Teslaägare ville9 » 16 apr 2020 18:05

TiborBlomhall skrev:Jag har också fått det bekräftat nu från Tesla att de som redan beställt Model Y till gamla priset ska kunna få kroken eftermonterad.

Tesla kan också "försöka lägga till kroken manuellt till befintliga beställningen", kontakta Tesla.

Intressant!
Antar att du också då fått det bekräftat att de priserna som gällde när man först beställde gäller hela vägen?

Jag lade in en beställning sept 19.
Long Range utan tillval 688.180kr
Samma idag kostar 729.000kr

Så 40000tkr billigare än nu känns ju trevligt.

Noterar också en annan sak.
När jag beställde så var det 18” aero fälgar.
Nu är dessa inte valbara längre och när jag loggar in så visas min Model Y med 19” Gemini fälgar.
Så jag antar att jag borde få bilen med dessa?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jerker » 16 apr 2020 20:16

Jag förstår inte det här med Tesla och trasslet kring dragkrokar på en bil som man faktiskt kan få dragkrok monterad på. Varför ska det vara så besvärligt att få en dragkrok eftermonterad? Det skulle vara väldigt intressant att få förklarat av Tesla.

De är så framåt och kan leverera systemuppgraderingar OTA som är rätt omfattande, men att tillåta att man köper en originalkrok eller 3:e-partskrok och få programvaran uppdaterad för funka ihop med den, varför är det så förbannat krångligt och varför är de så ovilliga till det? Nu syftar jag ju främst på 3:an, men som några påpekat här så är det väl stor risk att det kommer att ta lång tid att få en krok eftermonterad på en Y också.

För mig är det helt obegripligt.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Daniel R » 19 apr 2020 15:49

Det låter bra, men det vore säkert både enklare och billigare för alla om Tesla lät oss lägga till drag utan att grundpriset ändrades. Långt kvar tills leverans i europa, så mycket kan hända innan dess....
Daniel R

Referralkod: daniel77041

Inläggav Teslaägare HelectriC » 19 apr 2020 19:00

Daniel R skrev:Det låter bra, men det vore säkert både enklare och billigare för alla om Tesla lät oss lägga till drag utan att grundpriset ändrades. Långt kvar tills leverans i europa, så mycket kan hända innan dess....

Och det kan ju mycket väl bli så, men det är inte bekräftat än.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Richardk » 19 apr 2020 20:49

Jerker skrev:Jag förstår inte det här med Tesla och trasslet kring dragkrokar på en bil som man faktiskt kan få dragkrok monterad på. Varför ska det vara så besvärligt att få en dragkrok eftermonterad? Det skulle vara väldigt intressant att få förklarat av Tesla.

De är så framåt och kan leverera systemuppgraderingar OTA som är rätt omfattande, men att tillåta att man köper en originalkrok eller 3:e-partskrok och få programvaran uppdaterad för funka ihop med den, varför är det så förbannat krångligt och varför är de så ovilliga till det? Nu syftar jag ju främst på 3:an, men som några påpekat här så är det väl stor risk att det kommer att ta lång tid att få en krok eftermonterad på en Y också.

För mig är det helt obegripligt.

Kan bara hålla med! Och då har vi inte ens nämnt Model S och dragkrok..... Vad är liksom problemet? Jag kör i alla fall runt konstant med släp på min Model S, olagligt. Men vad ska man göra?
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 19 apr 2020 21:24

Richardk skrev:Kan bara hålla med! Och då har vi inte ens nämnt Model S och dragkrok..... Vad är liksom problemet? Jag kör i alla fall runt konstant med släp på min Model S, olagligt. Men vad ska man göra?

Model S är inte typgodkänd för dragkrok. Tesla har aldrig låtit göra det och kommer inte ta fram CoC för Model S förrän de vill leverera en Model S med dragkrok i Europa. För Model 3 finns det två olika typgodkännanden, en utan dragkrok och en med. Vet inte om det finns typgodkännanden för Model X utan dragkrok. Tror inte det men där kan man ju vilja att Tesla skall fixa dragkrok om de sagt att den ska ha det.

Model Y lär alla bilar ha samma typgodkännande och där lär dragkrok finnas med.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare Jerker » 19 apr 2020 22:17

Svenssons skrev:
Richardk skrev:Kan bara hålla med! Och då har vi inte ens nämnt Model S och dragkrok..... Vad är liksom problemet? Jag kör i alla fall runt konstant med släp på min Model S, olagligt. Men vad ska man göra?

Model S är inte typgodkänd för dragkrok. Tesla har aldrig låtit göra det och kommer inte ta fram CoC för Model S förrän de vill leverera en Model S med dragkrok i Europa. För Model 3 finns det två olika typgodkännanden, en utan dragkrok och en med. Vet inte om det finns typgodkännanden för Model X utan dragkrok. Tror inte det men där kan man ju vilja att Tesla skall fixa dragkrok om de sagt att den ska ha det.

Model Y lär alla bilar ha samma typgodkännande och där lär dragkrok finnas med.

Jo, allt det där vet vi, frågan är ju varför Tesla håller på och krånglar till det kring dragkrok. Ja, jag vet att amerikanerna inte brukar använda sedaner som dragbilar, men de flesta andra amerikanska biltillverkares bilar går ju att få med drag här i Europa. Det är ju en sedan länge etablerad praxis att det går att sätta drag på i princip vilken bil som helst, så varför Tesla vill utmärka sig som sämst i klassen på just den här punkten begriper jag inte. Deras bilar saknar ju inte kapacitet att dra tunga släp, så varför avstå från det på marknader som efterfrågar dragkrok?

Med tanke på hur bra deras bilar säljer och hur stora marginaler de har på model S så skulle det ju vara en piss i havet kostnadsmässigt för dem att se till att typa den för drag åtminstone på den här sidan pölen.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

FöregåendeNästa

Återgå till Model Y