Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Inläggav Teslaägare taliz » 19 apr 2020 22:23

Jerker skrev:
Med tanke på hur bra deras bilar säljer och hur stora marginaler de har på model S så skulle det ju vara en piss i havet kostnadsmässigt för dem att se till att typa den för drag åtminstone på den här sidan pölen.

X bygger ju i mångt och mycket på samma teknik som S. Med den stora skillnaden att X designades för att kunna dra från början.
Så dels vill man nog slippa designa om S, men allra främst vill man säkert ha möjligheten till "upsell". Dvs är du intresserad av S men också vill ha drag? Då erbjuder vi Model X.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Re: Eftermontera dragkrok på Model Y och spar pengar!

Inläggav Teslaägare Elix747 » 19 apr 2020 22:39

Jag skulle gärna montera godkänt drag på min 3:a. Det borde ju rimligt vara möjligt om Tesla vill. Men just nu går det ju inte få eftermonterar drag på M3.
TM3 LR AWD 19” Black
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Referralkod: magnus69767

Inläggav Teslaägare taliz » 19 apr 2020 22:59

3an säljs ju inte med drag i Nordamerika.
Antagligen hade dom nog gärna sluppit sälja den med drag här också. Men de var så illa tvungna för att kunna nå försäljningsmålen.
De hade nog gärna gjort samma som för S och X.
Du gillar Model 3 men vill ha drag? Då har vi Model Y...
Kanske dom rätt och slätt slutar erbjuda det för 3an när Y väl finns i volym....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare Jerker » 20 apr 2020 06:01

Jag kan inte förstå alla krystade argument för varför de ska separera modellerna och bara erbjuda drag på SUV:arna. Det kan bara bli en marginell upsell att bara erbjuda drag på dyrare bilmodeller. Istället väntar nog de flesta tills det kommer en billigare elbil med drag av annat märke och använder en ICE som dragbil. För de flesta ligger redan Teslas modeller på smärtgränsen till vad folk har råd med och att då tvingas lägga ytterligare X antal SEK 100000:- för ett drag är inte många som har möjlighet till.

Men men... Om man börjar fundera över Teslas prioriteringar så kommer man att hitta en rad märkliga historier. T.ex. deras variant av regnsensor. Så detta med deras inställning till dragkrok är bara en i mängden. Varför har bilarna inga handtag ovanför dörrarna i kupén? Övergår mitt förstånd.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Credde » 22 apr 2020 11:55

Hur kommer dragkroken att vara på Model Y är det konfirmerad? Blir det en "fast" monterad som man måste ta av manuellt eller blir det som på andra bilar att den "kör ut och in" med en knapptryck? Kanns ju inte riktigt Tesla-style att ska göra nått manuellt :mrgreen:

På de bilder jag har sett, ser det ut som den gammaldags fasta-typ.
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 22 apr 2020 12:00

Credde skrev:Hur kommer dragkroken att vara på Model Y är det konfirmerad? Blir det en "fast" monterad som man måste ta av manuellt eller blir det som på andra bilar att den "kör ut och in" med en knapptryck? Kanns ju inte riktigt Tesla-style att ska göra nått manuellt :mrgreen:

På de bilder jag har sett, ser det ut som den gammaldags fasta-typ.

Är det Tesla-stil på den så blir det som på Model X...

Manuellt avtagbar krok och ingen knapp...
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare LarsL » 22 apr 2020 19:18

Ser ju inte ut att bli samma typ av krok som till Model 3 och X eftersom luckan sitter rakt bakåt. Fördelen med det är ju att man slipper ligga på marken eller gamla i blindo för att montera kroken. Man kan ju hoppas på att det blir en krok som sitter på ett gångjärn så att det bara är att vika ut den.

En fast monterad dragkrok har mina skenben tröttnat på.

PS, Hade låne Model S När bilen var inne på service och jädrans vad jag saknade kroken. Det var första gången på de år då jag bott i hus som jag varit utan krok. Jag skulle få krupp om det pågick mer än några veckor. DS
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 23 apr 2020 14:36

I USA sätter dom på ett tredjeparts drag för en billig peng.

Don't Pay $1,000 For A Tesla Model Y Tow Hitch: A Cheaper Choice Is Now Here.

The big benefit here is the price, which believe it or not is just $296.99. The other nifty add-on that's include are some magnets so that your knock out for the hitch can be fitted with a handle (see that sleek Tesla logo grab handle) so its removal and installation is a breeze.

If you need a wiring harness for brake light and turn signal functionality, that too can be found at Torklift Central. It's $183.69. Installation is a breeze. All in, that's under $500 provided you can handle the installation by yourself.

https://insideevs.com/news/414368/cheap ... tow-hitch/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Mickep » 23 apr 2020 15:36

Då borde det gå att eftermontera dragkrok i sverige också, ifall de säljer tredjeparts då. Möjligtvis att tesla kan gnälla men uppdatera mjukvaran borde de kunna göra. alla model y är nog typgodkänd för dragkrok. ( eftersom det inte var något problem att eftermontera kan en del tjäna en stor slant)
förhoppningsvis går det på 5-6000 att stoppa på en dragkrok om man lejer bort det.
Mickep

Inläggav Teslaägare HelectriC » 23 apr 2020 15:43

Mickep skrev:Då borde det gå att eftermontera dragkrok i sverige också, ifall de säljer tredjeparts då. Möjligtvis att tesla kan gnälla men uppdatera mjukvaran borde de kunna göra. alla model y är nog typgodkänd för dragkrok. ( eftersom det inte var något problem att eftermontera kan en del tjäna en stor slant)
förhoppningsvis går det på 5-6000 att stoppa på en dragkrok om man lejer bort det.

Nja, beror på. Själva monteringen kan vara lite tidskrävande. Kanske inte svår, men det tar sin tid. Jag betalade 5000 bara för monteringen av krok på min MS och då sa ändå verkstaden efteråt att dett gentligen skulle varit dyrare pga tidsåtgången. Att man skulle få hårdvara och montering för 5000 I Europa, tror jag inte på.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model Y