Sveriges första Model Y registrerad...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Inlägg av jonasl »

De plockar ihop den igen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
De plockar ihop den igen.
Säkert så. Men jag tycker det känns rätt ineffektivt. Lite som att krocktesta en bil och därefter lagar man den eftersom man har bara byggt ett exemplar. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Inlägg av Elof »

mati skrev:
Lite konstigt att de bara skulle köpt ett exemplar. I min värld behöver man minst två bilar. En för att köra och testa och en som man plockar isär i sina beståndsdelar. Annars blir det rätt svårt att reverse engineera den.
De har nog köpt två, men inte registrerat den de ska skruva isär.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Inlägg av jonasl »

mati skrev:
jonasl skrev:
De plockar ihop den igen.
Säkert så. Men jag tycker det känns rätt ineffektivt. Lite som att krocktesta en bil och därefter lagar man den eftersom man har bara byggt ett exemplar. :lol:
När jag var konsult på Volvo för lääänge sen så var det så det funkade. Jobbade inte på den avdelningen men hade en del kontakt med dem, plus att det brukade vara utställning utanför matsalen med olika delar av bilarna för visning :-)

Har för mig att det var XC90 som utvecklades då, det var SUVar på konkurentbilsparkeringen iaf. Men jag vill minnas att C30 var i tidig utvecklingsfas också, får inte ihop det riktigt. Börjar väl bli gammal.

Det kan ju vara så att det finns lärdomar att göra även när man monterar ihop bilar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Inlägg av Rubiks »

jonasl skrev:
mati skrev:
jonasl skrev:
De plockar ihop den igen.
Säkert så. Men jag tycker det känns rätt ineffektivt. Lite som att krocktesta en bil och därefter lagar man den eftersom man har bara byggt ett exemplar. :lol:
När jag var konsult på Volvo för lääänge sen så var det så det funkade. Jobbade inte på den avdelningen men hade en del kontakt med dem, plus att det brukade vara utställning utanför matsalen med olika delar av bilarna för visning :-)

Har för mig att det var XC90 som utvecklades då, det var SUVar på konkurentbilsparkeringen iaf. Men jag vill minnas att C30 var i tidig utvecklingsfas också, får inte ihop det riktigt. Börjar väl bli gammal.

Det kan ju vara så att det finns lärdomar att göra även när man monterar ihop bilar.
Man lär sig väll inte att bygga en bil av att plocka isär en annan? Det är väll när man monterar ihop den igen som man lär sig "på riktigt" så helt fel är det säkert inte att göra det. Men även jag tycker att det kan låta lite märkligt att de gör så.

Man får väll hoppas att de gör ett noggrant arbeta med att dokumentera nedplockningen så det inte blir några problem att sätta ihop den igen :)
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Inlägg av Fredrik j »

Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
Troligen inte så många elbilar som de har skruvat isär dock... Finns dock en hel del som tidigare jobbat hos konkurrenterna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
Troligen inte så många elbilar som de har skruvat isär dock... Finns dock en hel del som tidigare jobbat hos konkurrenterna.
Det finns mycket i en bil som inte har ett dugg med drivlina att göra.

I teslas fall har det nog skruvats isär ett par Mercedes under dom tidiga åren.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
Troligen inte så många elbilar som de har skruvat isär dock... Finns dock en hel del som tidigare jobbat hos konkurrenterna.
Det finns mycket i en bil som inte har ett dugg med drivlina att göra.

I teslas fall har det nog skruvats isär ett par Mercedes under dom tidiga åren.
Tesla modell S ÄR i vissa delar en Mercedes.

Spakarna vid ratten är hämtade från Mercedes liksom styrenheten. Det är även stoljusteringen och elkomponenterna till sidorutorna. Detta efter ett samarbete 2010 som man hade med det tyska märket i samband med att Mercedes moderbolag Daimler var delägare, något man avslutade 2014.
https://teknikensvarld.se/komponenterna ... ar-585201/

Läste nånstans på nätet att modell S hade "inspirerats" av Mercedes CLS.


L
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

Tesla modell S ÄR i vissa delar en Mercedes.
Jag vet. Det var det jag syftade på.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
Troligen inte så många elbilar som de har skruvat isär dock... Finns dock en hel del som tidigare jobbat hos konkurrenterna.
Det finns mycket i en bil som inte har ett dugg med drivlina att göra.

I teslas fall har det nog skruvats isär ett par Mercedes under dom tidiga åren.
Tesla modell S ÄR i vissa delar en Mercedes.

Spakarna vid ratten är hämtade från Mercedes liksom styrenheten. Det är även stoljusteringen och elkomponenterna till sidorutorna. Detta efter ett samarbete 2010 som man hade med det tyska märket i samband med att Mercedes moderbolag Daimler var delägare, något man avslutade 2014.
https://teknikensvarld.se/komponenterna ... ar-585201/

Läste nånstans på nätet att modell S hade "inspirerats" av Mercedes CLS.


L
Och lite Aston Martin kanske ;)
En sån skulle jag kunna tänka mig att dom plockat isär också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar