Re: Sveriges första Model Y registrerad...
Postat: 10 jul 2020 22:05
Munro pratar om att samma revolutionerande gjutning av en stor del av bakvagnen skulle även kunna göras i framvagnen!
Grattis då Eller nåthencjo skrev:Det måste varit den jag såg på motorvägen i förrgår. Jag tänkte ”Det ser ut som en Model Y men de finns ju inte här än. Jag måste sett fel.”.
Om jag skulle köpa en y skulle jag vänta tills berlin versionen av y är ute.helix skrev:Musk är för skön. Verkar som Volvo skruvar sönder fel bil
Model Y tillverkad i Berlin verkar riktigt lovande!
Säkert så. Men jag tycker det känns rätt ineffektivt. Lite som att krocktesta en bil och därefter lagar man den eftersom man har bara byggt ett exemplar.jonasl skrev:De plockar ihop den igen.
De har nog köpt två, men inte registrerat den de ska skruva isär.mati skrev:Lite konstigt att de bara skulle köpt ett exemplar. I min värld behöver man minst två bilar. En för att köra och testa och en som man plockar isär i sina beståndsdelar. Annars blir det rätt svårt att reverse engineera den.
När jag var konsult på Volvo för lääänge sen så var det så det funkade. Jobbade inte på den avdelningen men hade en del kontakt med dem, plus att det brukade vara utställning utanför matsalen med olika delar av bilarna för visningmati skrev:Säkert så. Men jag tycker det känns rätt ineffektivt. Lite som att krocktesta en bil och därefter lagar man den eftersom man har bara byggt ett exemplar.jonasl skrev:De plockar ihop den igen.
Man lär sig väll inte att bygga en bil av att plocka isär en annan? Det är väll när man monterar ihop den igen som man lär sig "på riktigt" så helt fel är det säkert inte att göra det. Men även jag tycker att det kan låta lite märkligt att de gör så.jonasl skrev:När jag var konsult på Volvo för lääänge sen så var det så det funkade. Jobbade inte på den avdelningen men hade en del kontakt med dem, plus att det brukade vara utställning utanför matsalen med olika delar av bilarna för visningmati skrev:Säkert så. Men jag tycker det känns rätt ineffektivt. Lite som att krocktesta en bil och därefter lagar man den eftersom man har bara byggt ett exemplar.jonasl skrev:De plockar ihop den igen.
Har för mig att det var XC90 som utvecklades då, det var SUVar på konkurentbilsparkeringen iaf. Men jag vill minnas att C30 var i tidig utvecklingsfas också, får inte ihop det riktigt. Börjar väl bli gammal.
Det kan ju vara så att det finns lärdomar att göra även när man monterar ihop bilar.
Troligen inte så många elbilar som de har skruvat isär dock... Finns dock en hel del som tidigare jobbat hos konkurrenterna.Fredrik j skrev:Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
Det finns mycket i en bil som inte har ett dugg med drivlina att göra.Svenssons skrev:Troligen inte så många elbilar som de har skruvat isär dock... Finns dock en hel del som tidigare jobbat hos konkurrenterna.Fredrik j skrev:Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
Tesla modell S ÄR i vissa delar en Mercedes.Fredrik j skrev:Det finns mycket i en bil som inte har ett dugg med drivlina att göra.Svenssons skrev:Troligen inte så många elbilar som de har skruvat isär dock... Finns dock en hel del som tidigare jobbat hos konkurrenterna.Fredrik j skrev:Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
I teslas fall har det nog skruvats isär ett par Mercedes under dom tidiga åren.
https://teknikensvarld.se/komponenterna ... ar-585201/Spakarna vid ratten är hämtade från Mercedes liksom styrenheten. Det är även stoljusteringen och elkomponenterna till sidorutorna. Detta efter ett samarbete 2010 som man hade med det tyska märket i samband med att Mercedes moderbolag Daimler var delägare, något man avslutade 2014.
Jag vet. Det var det jag syftade på.Zalman3 skrev:
Tesla modell S ÄR i vissa delar en Mercedes.
Och lite Aston Martin kanskeZalman3 skrev:Tesla modell S ÄR i vissa delar en Mercedes.Fredrik j skrev:Det finns mycket i en bil som inte har ett dugg med drivlina att göra.Svenssons skrev:Troligen inte så många elbilar som de har skruvat isär dock... Finns dock en hel del som tidigare jobbat hos konkurrenterna.Fredrik j skrev:Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
I teslas fall har det nog skruvats isär ett par Mercedes under dom tidiga åren.
https://teknikensvarld.se/komponenterna ... ar-585201/Spakarna vid ratten är hämtade från Mercedes liksom styrenheten. Det är även stoljusteringen och elkomponenterna till sidorutorna. Detta efter ett samarbete 2010 som man hade med det tyska märket i samband med att Mercedes moderbolag Daimler var delägare, något man avslutade 2014.
Läste nånstans på nätet att modell S hade "inspirerats" av Mercedes CLS.
L