vigge50 skrev:Zalman3 skrev:Verdi skrev:Pontus skrev:BAG skrev:Borde inte Berlin tillverkade MY (och M3) bli 10% billigare då 10% import tull försvinner jmfr USA tillverkade MY och M3 som dagens priser baseras på?
Men det kan ju fortfarande vara import på delar, typ batteriet 5%. Sedan vet man ju inte tillverkningen i övrigt har samma pris.
Man sätter inte priset efter vad det kostar att bygga. Man sätter priset utifrån vad folk är beredda att betala.
Precis så är det.
Folk har en budget, och det är därför exempelvis MG ZS EV på bara några månader gått om succé elbilen Kia e-Niro i försäljning.
Enligt vilken statistik då?
Om du väljer att endast kolla på Norge så bör du även ta hänsyn till att Kia e-Niro inte säljer så bra där och knappast är en succé. Om du kollar på världen så ska bör vi ta hänsyn till att Kina är en annorlunda marknad och behöver inte säga något om hur det går för den i Europa. Det är bra att Kina kommer hit med sina elbilar men bara för att de säljer bra i Kina så behöver det knappast betyda att den kommer sälja bra här. Och den var faktiskt top 20 i Kina redan förra året, så när du säger några månader, så är det nog nio månader och det är till viss del en fortsatt bra försäljning i hemlandet.
Global YTD
KIA e-Niro, 9108st
MG ZS EV, 9369st
https://cdn.motor1.com/images/custom/gl ... s-blog.jpg
Norge försäljningen ökar:
MG ZS EV
Maj, 187st
Juni, 316st
https://ofv.no/registreringsstatistikk