Model Y 18” fälgar?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Model Y 18” fälgar?

Inlägg av Gasglad »

Är det någon som vet om 18” från model 3 kommer att passa Y? Ska jag beställa en skulle jag vilja ha 18” på vinterdäcken.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av taliz »

Original 18" passar inte Y.
Däremot finns det tredjepart som funkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av Gasglad »

Bra då vet jag det! Tackar!
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av heldiggrisen »

Gasglad skrev:
Är det någon som vet om 18” från model 3 kommer att passa Y? Ska jag beställa en skulle jag vilja ha 18” på vinterdäcken.
Bra tråd om ämnet.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ts.189813/

Det är också skillnad på vad som passar MY LR, och vad som passar MY P (bromskaliper lite större)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av themax »

heldiggrisen skrev:
Den tråden var matnyttig, och lite mer förklarande än taliz ovan. Svaret blir uppenbarligen ”Det beror på” ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av taliz »

themax skrev:
heldiggrisen skrev:
Den tråden var matnyttig, och lite mer förklarande än taliz ovan. Svaret blir uppenbarligen ”Det beror på” ...
Beror på vadå?
Y LR har betydligt större bromsar än 3 SR/LR, går enkelt att se i manualen.
Vad jag minns har både Y LR och P lika stora bromsar som 3 P.
Det är ju det som gör att de inte passar på 3 P, vilket rimligen innebär detsamma för Y.

Om ni minns så visades Tesla 18" aero som standard på Y ett bra tag i början. Min gissning är att man då tänkte använda samma bromsar som 3 SR/LR på den, så de skulle passa. Men senare i processen beslöt man att det krävdes större bromsar, och därmed blev 19" standard.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av themax »

taliz skrev:
Beror på vadå?
Jag går på vad första inlägget i tråden beskriver;
From this, I conclude the 18" Aero can be used on Model Y LR AWD as long as special consideration is paid to keeping the payload forward when close to the GVWR. YMMV and all that.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av taliz »

themax skrev:
taliz skrev:
Beror på vadå?
Jag går på vad första inlägget i tråden beskriver;
From this, I conclude the 18" Aero can be used on Model Y LR AWD as long as special consideration is paid to keeping the payload forward when close to the GVWR. YMMV and all that.
"The question is whether the regular rear calipers are different between the 3 and Y. If they're the same, the 18" Aeros should fit."

Jag har som jag skrev ovan kollat i manualen och noterat att de är lika stora som på 3 P, och därmed bör de INTE passa.
Återigen, om de hade passat så hade Tesla använt dem. Det var första planen, men de var tvungna att ändra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av themax »

taliz skrev:
themax skrev:
taliz skrev:
Beror på vadå?
Jag går på vad första inlägget i tråden beskriver;
From this, I conclude the 18" Aero can be used on Model Y LR AWD as long as special consideration is paid to keeping the payload forward when close to the GVWR. YMMV and all that.
"The question is whether the regular rear calipers are different between the 3 and Y. If they're the same, the 18" Aeros should fit."

Jag har som jag skrev ovan kollat i manualen och noterat att de är lika stora som på 3 P, och därmed bör de INTE passa.
Återigen, om de hade passat så hade Tesla använt dem. Det var första planen, men de var tvungna att ändra.
Det här var betydligt mer informativt än det du skrev först. Om bromsoket är annorlunda lär de inte passa, och om du säger så får jag tro dig. Vad som händer med bilar byggda i Berlin vet vi ju inte heller. Model Y kan ju utvecklas tills dess.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
abaader77
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 sep 2016 21:06

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av abaader77 »

Har köpt 18” fälgar från Megahjul som jag vill montera vinterdäck på. Men efter att pratat med däcksäljaren så blir jag osäker.
Han säger att endast 19x9,5 fälgar får användas. Skulle något hända med mina 18x8,0 så är man körd.
Är det någon som kollat detta med tesla eller försäkringsbolag?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av Walker »

Kanske ligger något i det. Tror inte bilen är helbilsgodkänd med 18”
(Jag killgissar)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av Icerman »

Hej

Någon som kör runt på 18”:are från megahjul?

Är lite sugen att köra 18 på vintertassarna, mest för komfort men man blir ju lite orolig om det inte är en dimension som är ok till bilen.

Läst lite ytterligare om tredjepartshjul och tesla assistans som inte går bra ihop.

Allternativet är att köra 19 orginal och leva m lite högre vägljud/kostnad och sämre komfort. Å andra sidan premium däck.

Hur tänker ni andra?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av mikebike »

Walker skrev:
Kanske ligger något i det. Tror inte bilen är helbilsgodkänd med 18”
(Jag killgissar)
Det finns ett undantag från helbilsgodkännandet när det gäller hjul.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av mikebike »

Icerman skrev:
Hej

Någon som kör runt på 18”:are från megahjul?

Är lite sugen att köra 18 på vintertassarna, mest för komfort men man blir ju lite orolig om det inte är en dimension som är ok till bilen.

Läst lite ytterligare om tredjepartshjul och tesla assistans som inte går bra ihop.

Allternativet är att köra 19 orginal och leva m lite högre vägljud/kostnad och sämre komfort. Å andra sidan premium däck.

Hur tänker ni andra?
Jag vill också köra på 18", men helst köpa kompletta hjul från en svensk handlare. Dessutom vill jag ha Goodyear eller Continental däck.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av Icerman »

Vart hittar man minsta Maxlast per fälg på MY LR. Ser att 18 på megahjul är specade att klara 750 kg. Kan man lugnt åka runt på det? Görs ju uppenbarligen av åkare i Norge men i allafall.
Model Y LR -22
Nect
elbilist
Inlägg: 1585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av Nect »

Icerman skrev:
Vart hittar man minsta Maxlast per fälg på MY LR. Ser att 18 på megahjul är specade att klara 750 kg. Kan man lugnt åka runt på det? Görs ju uppenbarligen av åkare i Norge men i allafall.
Bara kolla vad MY LR väger (maxvikt) och dela denna med 4 så har du vikten fälgen som minst ska klara av (ska man vara korrekt så ska man även lägga på några procent extra för felmarginal). När jag kikade på vinterdäck till min e-tron så hade t ex gummihuset enbart 2st fälgar i deras sortiment som var typad för rätt vikt.
När man slår på regnumret så kollar däcksiddorna tyvärr inte att fälgen klarar av bilens vikt. Följden blir att fälgen lättare spricker/blir oval om den inte är typad för rätt vikt.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 2 gång.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Icerman skrev:
Vart hittar man minsta Maxlast per fälg på MY LR. Ser att 18 på megahjul är specade att klara 750 kg. Kan man lugnt åka runt på det? Görs ju uppenbarligen av åkare i Norge men i allafall.
När jag var och pratade med en däck och fälghandlare så kollade han i någon lista och där stod det minimum 750 kg för Model Y, och det stämmer med vikten som Megahjul har, så det verkar troligt att det är rätt.

Dock ökar nu totalvikten på Model Y med 263 kg. Från 2371 till 2634 kg.
Det borde höja viktkraven på fälgarna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nect skrev:
Bara kolla vad MY LR väger (maxvikt) och dela denna med 4 så har du vikten fälgen som minst ska klara av.
Så enkelt är det inte.
Det är olika viktgränsen för fram och bakaxel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Nect
elbilist
Inlägg: 1585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av Nect »

Nicke Nyfiken skrev:
Nect skrev:
Bara kolla vad MY LR väger (maxvikt) och dela denna med 4 så har du vikten fälgen som minst ska klara av.
Så enkelt är det inte.
Det är olika viktgränsen för fram och bakaxel.
Sant!
Maxbelastning på däcken beräknas så iaf. Eftersom vikten fördelas jämt (någorlunda) mot underlaget på ytan. Däremot måste man ha koll på axelvikten med (om den avviker väldigt mycket mellan fram och bak). Då får man procentuellt ta med den skillnaden mellan fram och bakdäck.

Man tar t ex inte hänsyn till vart lastvikten är placerad i bilen, den delas jämt mellan alla däck.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y 18” fälgar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nect skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nect skrev:
Bara kolla vad MY LR väger (maxvikt) och dela denna med 4 så har du vikten fälgen som minst ska klara av.
Så enkelt är det inte.
Det är olika viktgränsen för fram och bakaxel.
Sant!
Maxbelastning på däcken beräknas så iaf. Eftersom vikten fördelas jämt (någorlunda) mot underlaget på ytan. Däremot måste man ha koll på axelvikten med (om den avviker väldigt mycket mellan fram och bak). Då får man procentuellt ta med den skillnaden mellan fram och bakdäck.

Man tar t ex inte hänsyn till vart lastvikten är placerad i bilen, den delas jämt mellan alla däck.
Vi såg tidigare på Model X som hade olika dragvikt beroende på vilka fälgar som var monterade.
Med original 22” turbin-fälgar fick man inte dra fullt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar