Model Y ute på svenska vägar
Postat: 08 sep 2020 13:43
"Volvobilen" var ute på lunch idag...
Skulle gissa att tillverkare har lite undantag, både när det gäller egna prototyper men även ta in andras bilar. Men som sagt, endast gissning från min sida.fth skrev:Hur funkar det, får dom köra runt hur som helst med bilar som dom har skeppat in själva från USA?
Har Model Y fått EU-godkännande etc, eller kan man få otypade bilar godkända individuellt?
/fth
Ja tillverkare har "undantag" och det är en förutsättning för att kunna utveckla bilar.vigge50 skrev:Skulle gissa att tillverkare har lite undantag, både när det gäller egna prototyper men även ta in andras bilar. Men som sagt, endast gissning från min sida.fth skrev:Hur funkar det, får dom köra runt hur som helst med bilar som dom har skeppat in själva från USA?
Har Model Y fått EU-godkännande etc, eller kan man få otypade bilar godkända individuellt?
/fth
Julleruff skrev:Ja tillverkare har "undantag" och det är en förutsättning för att kunna utveckla bilar.vigge50 skrev:Skulle gissa att tillverkare har lite undantag, både när det gäller egna prototyper men även ta in andras bilar. Men som sagt, endast gissning från min sida.fth skrev:Hur funkar det, får dom köra runt hur som helst med bilar som dom har skeppat in själva från USA?
Har Model Y fått EU-godkännande etc, eller kan man få otypade bilar godkända individuellt?
/fth
Man måste kunna köra både förseriebilar, prototyper, mulor och konkurrentbilar i vanlig trafik för att prova samt verifiera provning/simuleringar.
Tillverkare har en form frihet under ansvar, man kan säga att bilar man använder på allmän väg skulle klara en besiktning och är trafiksäkra enligt svenska (EU) normer och regler.
Man har interna processer innan man ger provbilar "Public Road Release".
Idag är regelverken så olika i t ex Europa, US och Kina så olika att det inte går bygga bilar som är 100% identiska på alla marknader.
Tillverkarna har även interna körkort i olika nivåer som ingenjörerna måste ha för att få köra tidiga provbilar.
Ofta räcker det alltså inte med "vanligt" svenskt körkort.
Det rullar mycket bilar som på ytan ser ut som en vanlig familjekombi/SUV men som innehåller teknik som inte kommer på marknaden på ett bra tag.......
LasseTM skrev:Julleruff skrev:Ja tillverkare har "undantag" och det är en förutsättning för att kunna utveckla bilar.vigge50 skrev:Skulle gissa att tillverkare har lite undantag, både när det gäller egna prototyper men även ta in andras bilar. Men som sagt, endast gissning från min sida.fth skrev:Hur funkar det, får dom köra runt hur som helst med bilar som dom har skeppat in själva från USA?
Har Model Y fått EU-godkännande etc, eller kan man få otypade bilar godkända individuellt?
/fth
Man måste kunna köra både förseriebilar, prototyper, mulor och konkurrentbilar i vanlig trafik för att prova samt verifiera provning/simuleringar.
Tillverkare har en form frihet under ansvar, man kan säga att bilar man använder på allmän väg skulle klara en besiktning och är trafiksäkra enligt svenska (EU) normer och regler.
Man har interna processer innan man ger provbilar "Public Road Release".
Idag är regelverken så olika i t ex Europa, US och Kina så olika att det inte går bygga bilar som är 100% identiska på alla marknader.
Tillverkarna har även interna körkort i olika nivåer som ingenjörerna måste ha för att få köra tidiga provbilar.
Ofta räcker det alltså inte med "vanligt" svenskt körkort.
Det rullar mycket bilar som på ytan ser ut som en vanlig familjekombi/SUV men som innehåller teknik som inte kommer på marknaden på ett bra tag.......
Detta är en sanning med modifikation, jag har då kört lastbilar med grönskylt när jag jobbade på motorutvecklingen på Scania som definitivt inte skulle klara en besiktning.
Många av mina gamla kollegor har gjort precis samma sak både uppe i norr och i södra europa. Men man är inte direkt ute och nöjeskör vid dessa tillfällen utan man sitter ofta och logar ett par 1000 parametrar och har en "co driver" som övervakar allt i realtid på en eller två skärmar i kupen.
Men visst är det frihet under ansvar, men ja tillverkare har lite andra regler när det gäller fordon på vägarna.