Precis, vi har inte de "riktiga" siffrorna än i och med de nya batterierna. Jag skulle gissa på att det blir en betydande ökning i räckvidd utan att ge mig på att spekulera i några siffror.NiklasTesla skrev:Vänta tills du får se prestandasiffrorna på bilen med 4680cellerna.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Enligt Volkswagen är det 496 km WLTP för ID.4 1st edition och 488 km för 1st edition Max. Så den har alltså inte längre räckvidd än model Y.jbark skrev:Enligt deras egna data är det 520 km och ja det är ju bakhjulsdrivet. Men tillbaka till min fundering om ni tror att det kommer ha en inverkan på teslas prissättning?slugger75 skrev:Ang. räckvidd:jbark skrev:Model Y, är väll den som ligger närmast i jämförelse. Sen större än är ju iof vagt, mer rätt är väll jämnstora. Detsamma gäller räckvidden, 10 km hit eller dit i wltp spelar ju egentligen ingen roll ( kan ju skilja mer i verklig räckvidd till teslans fördel).slugger75 skrev:Större än vad? Längre räckvidd än vad?jbark skrev:
ID 4 är ju större samt längre räckvidd
Oavsett så är ju id4 en "kopia" av model Y men den kommer nå ut på den europeiska marknaden samtidigt eller till och med före model Y vilket stor skillnad mot hur det sett ut tidigare. Innan har ju tesla varit flera divisioner bättre än konkurenterna, nu börjar det komma vettiga alternativ.
Jag tvekar inte på att model Y kommer vara en roligare bil men jag tror att folks benägenhet att betala så mycket mer för en tesla kommer sjunka ifall VW får ordning på id4:an.
De id.4-modeller man kan beställa nu är ju tvåhjulsdrivna. Ingen av dem kommer upp i 50 mils räckvidd enligt Volkswagen.
Den model Y Long Range som presenteras på Teslas hemsida är fyrhjulsdriven, och Tesla uppger att räckvidden blir drygt 50 mil.
Så jag förstår inte hur du menar när du säger att räckvidden på id.4 är längre än på model Y?
Klicka på tekniska data här så ser du: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... =buildable
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Kina-fabriken har ju höjt kvaliteten på sina byggda Model 3 jämfört med Fremont, så jag har stora förhoppningar att kvaliteten kommer att vara bättre även i Berlin-fabriken på Model Y jämfört med de producerade i Fremont.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Jo de kommer förhoppningsvis integreras utan att priset justeras vilket i så fall skulle motivera varför model Y är dyrare. I dagsläget med dagens siffror inte lika självklart men ingen av dem finns heller på europeiska marknaden än.hakon18 skrev:Precis, vi har inte de "riktiga" siffrorna än i och med de nya batterierna. Jag skulle gissa på att det blir en betydande ökning i räckvidd utan att ge mig på att spekulera i några siffror.NiklasTesla skrev:Vänta tills du får se prestandasiffrorna på bilen med 4680cellerna.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Är det i och med berlinfabriken de ska få i 4680 cellerna?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Titta där ja, jag kikade här på deras sida där de skrev upp till 520 km. Men det är ju VW vi pratar om och nu när de inte kan fuska med utsläppen får de väll vara vilseledande istället. Ska klaga hos dem, är helt övertygad att björn nyland kan hypermil:a längrejbark skrev:slugger75 skrev:Enligt Volkswagen är det 496 km WLTP för ID.4 1st edition och 488 km för 1st edition Max. Så den har alltså inte längre räckvidd än model Y.jbark skrev:Enligt deras egna data är det 520 km och ja det är ju bakhjulsdrivet. Men tillbaka till min fundering om ni tror att det kommer ha en inverkan på teslas prissättning?slugger75 skrev:Ang. räckvidd:jbark skrev:
Model Y, är väll den som ligger närmast i jämförelse. Sen större än är ju iof vagt, mer rätt är väll jämnstora. Detsamma gäller räckvidden, 10 km hit eller dit i wltp spelar ju egentligen ingen roll ( kan ju skilja mer i verklig räckvidd till teslans fördel).
Oavsett så är ju id4 en "kopia" av model Y men den kommer nå ut på den europeiska marknaden samtidigt eller till och med före model Y vilket stor skillnad mot hur det sett ut tidigare. Innan har ju tesla varit flera divisioner bättre än konkurenterna, nu börjar det komma vettiga alternativ.
Jag tvekar inte på att model Y kommer vara en roligare bil men jag tror att folks benägenhet att betala så mycket mer för en tesla kommer sjunka ifall VW får ordning på id4:an.
De id.4-modeller man kan beställa nu är ju tvåhjulsdrivna. Ingen av dem kommer upp i 50 mils räckvidd enligt Volkswagen.
Den model Y Long Range som presenteras på Teslas hemsida är fyrhjulsdriven, och Tesla uppger att räckvidden blir drygt 50 mil.
Så jag förstår inte hur du menar när du säger att räckvidden på id.4 är längre än på model Y?
Klicka på tekniska data här så ser du: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... =buildable
Oavsett i paritet på pappret, men som sagt kan de nya cellerna ändra det...
Här kikade jag för övrigt:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... %2F0%22%7D
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
hakon18 skrev:Kina-fabriken har ju höjt kvaliteten på sina byggda Model 3 jämfört med Fremont, så jag har stora förhoppningar att kvaliteten kommer att vara bättre även i Berlin-fabriken på Model Y jämfört med de producerade i Fremont.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Är det propaganda från den kinesiska staten eller fakta? I så fall, hur ser statistiken ut? På vilket sätt är de kinabyggda bättre?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Om det i grund och botten är propaganda låter jag vara osagt4dy skrev:hakon18 skrev:Kina-fabriken har ju höjt kvaliteten på sina byggda Model 3 jämfört med Fremont, så jag har stora förhoppningar att kvaliteten kommer att vara bättre även i Berlin-fabriken på Model Y jämfört med de producerade i Fremont.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Är det propaganda från den kinesiska staten eller fakta? I så fall, hur ser statistiken ut? På vilket sätt är de kinabyggda bättre?
Här är i alla fall en artikel om de båda undersökningarna som jämförs https://elbilen.se/nyheter/battre-kvali ... llverkade/
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Det pratas ju om att Tesla har som mål att kunna tillverka MY på 10 timmar.
Och man har redan visat på en mycket effektiv och låg tillverkningskostnad på Kina tillverkade MY.
Och man har nu sänkt priset med ca 30%.
Så Tesla tjänar $$$$ på sin biltillverkning och vinsten för Q4 2020 förväntas bli rekordhög, mer än dubbelt så stor som i Q3 2020.
Så utrymme finns för rejäla prissänkningar både hos Tesla och hos VW.
När sänks priserna på VW ID modeller och Teslas modeller med ca 30%?
Och man har redan visat på en mycket effektiv och låg tillverkningskostnad på Kina tillverkade MY.
Och man har nu sänkt priset med ca 30%.
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... ing-wheel/Tesla also made a huge update to the prices of the Model Y in China, dropping it by more than $30,000 CAD with both variants now cheaper than prices in North America.
The Long Range (LR) Model Y now starts at ¥ 339,900 ($62,277 CAD), down from the previous price of ¥ 488,000 ($87,355 CAD). The Performance variant also got a price drop from ¥ 535,000 ($104,319 CAD) to ¥ 369,900 ($72,126 CAD).
Så Tesla tjänar $$$$ på sin biltillverkning och vinsten för Q4 2020 förväntas bli rekordhög, mer än dubbelt så stor som i Q3 2020.
Så utrymme finns för rejäla prissänkningar både hos Tesla och hos VW.
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros
När sänks priserna på VW ID modeller och Teslas modeller med ca 30%?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
När folk inte är beredda att betala nuvarande priset.Zalman3 skrev:
När sänks priserna på VW ID modeller och Teslas modeller med ca 30%?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Model Y i Giga Berlin kommer ju tillverkas på annat sätt än i Fremont. Kommer bestå av mycket färre delar att passa ihop och gjutas i större och färre delar. Detta är väl största orsaken till bättre kvalité och passform. Kommer garanterat krävas en hel del trial and error i början men när de väl får fason på det så talar det för ökad produktionstakt och bättre byggda bilar. Trial and error pågår garanterat redan nu.4dy skrev:Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
När produktionstakten är högre än efterfrågan.Credde skrev:När folk inte är beredda att betala nuvarande priset.Zalman3 skrev:
När sänks priserna på VW ID modeller och Teslas modeller med ca 30%?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.
Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.
Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuanTesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.
Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.
The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Så den kostar $52k i Kina och $49k i USA och detta är ett tydligt täcken på att den är betydligt billigare i Kina? Nu vet jag inte hur det är med moms, i USA skriver man inte ut det i priset utan läggs på efteråt men priset i Kina kan vara med moms. Dock så vet jag att i Kina att det är tillverkaren som får pengarna, inte kunden vilket betyder att detta redan är avdraget i priset.Zalman3 skrev:Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.
Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuanTesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.
Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.
The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
Så bra att de sänker priserna men jag skulle behöva mer information innan jag är övertygad om att den kan anses vara billigare i Kina.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Med den logiken kunde man ju undra vad Apple kunde sätta emot Nokias dominans när det begav sig. Det kan alltid komma något som är radikalt bättre och tesla är inte utan problem. Ex. Verkar nya octovalve ha det lite knepigt när det blir kallt. Det är ju kul att det går hyfsat bra för tesla, men personligen tycker jag det är rätt mycket mer konstruktivt att försöka se vad som kan förbättras. Sen ärligt talat, model y är fortfarande rätt dyr - men dollarpriset kanske justerar det så småningom.Zalman3 skrev:Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.
Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuanTesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.
Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.
The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Vad händer om man beställt en MY, och dom sedan sänker priset på MY här i Europa innan leverans. Får man då det sänkta priset? Med tanke på att skillnaden är rätt stor på MY i Kina och Usa i pris nu.
mvh
Nyss beställt min första tesla
mvh
Nyss beställt min första tesla
Model Y performance
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Tesla tjänar bra med pengar just nu.thebishop skrev:Med den logiken kunde man ju undra vad Apple kunde sätta emot Nokias dominans när det begav sig. Det kan alltid komma något som är radikalt bättre och tesla är inte utan problem. Ex. Verkar nya octovalve ha det lite knepigt när det blir kallt. Det är ju kul att det går hyfsat bra för tesla, men personligen tycker jag det är rätt mycket mer konstruktivt att försöka se vad som kan förbättras. Sen ärligt talat, model y är fortfarande rätt dyr - men dollarpriset kanske justerar det så småningom.Zalman3 skrev:Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.
Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuanTesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.
Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.
The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
Blir intressant att se vinsten Q4 2020.
Jag tror att Tesla och VW ID modellerna tål en prissänkning på ca 30% för att möta kineserna.
Men vilka andra europeiska bilbolag klarar av det?
Tesla har följande fördelar:
1. Världens största elbilstillverkare
2. Gör mycket själv. Gör det svårt för konkurrenterna.
3. Är ensamma om att ha elbilfabriker utan kinesiskt ägande i Kina.
4. Har nu till stor del billiga kinesiska undeleverantörer.
5. Gissar att Tesla är den elbilstillverkare som tjänar mest pengar med volymfördelar och billig kina tillverkning.
Tror att kineserna blir mycket konkurrenskraftiga då man dels är underleverantör till Världens största elbilstillverkare Tesla, som gör att man får mycket stora serier och kan därmed hålla marknadens lägsta priser.
Dels lär man sig Teslas teknik.
SAIC-VW tillverkar MEB ID bilar i Kina.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... nting.htmlThis Friday, SAIC Volkswagen China celebrated the first spade cut for a new factory in Anting near Shanghai – it will be the first mass production site for e-cars groupe-wide, based on Volkswagen’s Modular Electric Drive Kit (MEB). Start of production in Anting is planned for 2020.
Vad är det då som hindrar att SAIC kommer med en VW ID3-4 kopia under märket MG i Europa, med 7 års garanti och ett mycket lägre pris än vad VW tar för sina ID3-4 modeller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
EU lär hindra det, så det kan du glömma och hittar de hit så lär de visas upp för allmänheten på något europeiskt torg när de körs över med en Leopard Stridsvagn.Zalman3 skrev:Tesla tjänar bra med pengar just nu.thebishop skrev:Med den logiken kunde man ju undra vad Apple kunde sätta emot Nokias dominans när det begav sig. Det kan alltid komma något som är radikalt bättre och tesla är inte utan problem. Ex. Verkar nya octovalve ha det lite knepigt när det blir kallt. Det är ju kul att det går hyfsat bra för tesla, men personligen tycker jag det är rätt mycket mer konstruktivt att försöka se vad som kan förbättras. Sen ärligt talat, model y är fortfarande rätt dyr - men dollarpriset kanske justerar det så småningom.Zalman3 skrev:Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.
Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuanTesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.
Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.
The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
Blir intressant att se vinsten Q4 2020.
Jag tror att Tesla och VW ID modellerna tål en prissänkning på ca 30% för att möta kineserna.
Men vilka andra europeiska bilbolag klarar av det?
Tesla har följande fördelar:
1. Världens största elbilstillverkare
2. Gör mycket själv. Gör det svårt för konkurrenterna.
3. Är ensamma om att ha elbilfabriker utan kinesiskt ägande i Kina.
4. Har nu till stor del billiga kinesiska undeleverantörer.
5. Gissar att Tesla är den elbilstillverkare som tjänar mest pengar med volymfördelar och billig kina tillverkning.
Tror att kineserna blir mycket konkurrenskraftiga då man dels är underleverantör till Världens största elbilstillverkare Tesla, som gör att man får mycket stora serier och kan därmed hålla marknadens lägsta priser.
Dels lär man sig Teslas teknik.
SAIC-VW tillverkar MEB ID bilar i Kina.https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... nting.htmlThis Friday, SAIC Volkswagen China celebrated the first spade cut for a new factory in Anting near Shanghai – it will be the first mass production site for e-cars groupe-wide, based on Volkswagen’s Modular Electric Drive Kit (MEB). Start of production in Anting is planned for 2020.
Vad är det då som hindrar att SAIC kommer med en VW ID3-4 kopia under märket MG i Europa, med 7 års garanti och ett mycket lägre pris än vad VW tar för sina ID3-4 modeller.
VW har fler samarbeten och äganden i Kina
https://www.electrive.com/2020/12/08/vw ... -with-jac/
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Om de skulle kunna, varför kostar MG ZS EV då så mycket i förhållande till vad man får? Den ser ju ut att kosta som en ID3 fast med sämre specifikationer. Att AC inte är standard är ju galet i en pris för över 300 000 kr.Zalman3 skrev:Tesla tjänar bra med pengar just nu.thebishop skrev:Med den logiken kunde man ju undra vad Apple kunde sätta emot Nokias dominans när det begav sig. Det kan alltid komma något som är radikalt bättre och tesla är inte utan problem. Ex. Verkar nya octovalve ha det lite knepigt när det blir kallt. Det är ju kul att det går hyfsat bra för tesla, men personligen tycker jag det är rätt mycket mer konstruktivt att försöka se vad som kan förbättras. Sen ärligt talat, model y är fortfarande rätt dyr - men dollarpriset kanske justerar det så småningom.Zalman3 skrev:Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.
Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuanTesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.
Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.
The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
Blir intressant att se vinsten Q4 2020.
Jag tror att Tesla och VW ID modellerna tål en prissänkning på ca 30% för att möta kineserna.
Men vilka andra europeiska bilbolag klarar av det?
Tesla har följande fördelar:
1. Världens största elbilstillverkare
2. Gör mycket själv. Gör det svårt för konkurrenterna.
3. Är ensamma om att ha elbilfabriker utan kinesiskt ägande i Kina.
4. Har nu till stor del billiga kinesiska undeleverantörer.
5. Gissar att Tesla är den elbilstillverkare som tjänar mest pengar med volymfördelar och billig kina tillverkning.
Tror att kineserna blir mycket konkurrenskraftiga då man dels är underleverantör till Världens största elbilstillverkare Tesla, som gör att man får mycket stora serier och kan därmed hålla marknadens lägsta priser.
Dels lär man sig Teslas teknik.
SAIC-VW tillverkar MEB ID bilar i Kina.https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... nting.htmlThis Friday, SAIC Volkswagen China celebrated the first spade cut for a new factory in Anting near Shanghai – it will be the first mass production site for e-cars groupe-wide, based on Volkswagen’s Modular Electric Drive Kit (MEB). Start of production in Anting is planned for 2020.
Vad är det då som hindrar att SAIC kommer med en VW ID3-4 kopia under märket MG i Europa, med 7 års garanti och ett mycket lägre pris än vad VW tar för sina ID3-4 modeller.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Polestar 2EU lär hindra det, så det kan du glömma och hittar de hit så lär de visas upp för allmänheten på något europeiskt torg när de körs över med en Leopard Stridsvagn.
BMW iX3
Vissa Tesla 3
Är kinesbyggda elbilar, ska dom inte få importeras till EU?
Och vad är en kinesbyggd bil egentligen?
Om bilen heter Volvo och har 60% delar från Kina, men plockas ihop i Sverige, är det OK?
Känns som att Kina kommer att konkurrera ut europeisk bilindustri.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... samhallet/PSA-chefen: Politikerna är blinda – elektrifieringen kan skada hela samhället.
Om inte biljättarna får bidrag för att bygga batterifabriker kommer bilindustrin slås ut, enligt chefen för Peugeot/Citroën och Opel
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Polestar 2Zalman3 skrev:EU lär hindra det, så det kan du glömma och hittar de hit så lär de visas upp för allmänheten på något europeiskt torg när de körs över med en Leopard Stridsvagn.
BMW iX3
Vissa Tesla 3
Är kinesbyggda elbilar, ska dom inte få importeras till EU?
Och vad är en kinesbyggd bil egentligen?
Om bilen heter Volvo och har 60% delar från Kina, men plockas ihop i Sverige, är det OK?
Känns som att Kina kommer att konkurrera ut europeisk bilindustri.
De du räknar upp där är inga kinesiska kopior på europeiska bilar. Varför tror du Ford måste licensiera MEB plattformen av VW när de bara kunde kopiera den?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Kineserna kopierar oblygt och som det verkar utan några större problem.Anonymous FTW skrev:Polestar 2Zalman3 skrev:EU lär hindra det, så det kan du glömma och hittar de hit så lär de visas upp för allmänheten på något europeiskt torg när de körs över med en Leopard Stridsvagn.
BMW iX3
Vissa Tesla 3
Är kinesbyggda elbilar, ska dom inte få importeras till EU?
Och vad är en kinesbyggd bil egentligen?
Om bilen heter Volvo och har 60% delar från Kina, men plockas ihop i Sverige, är det OK?
Känns som att Kina kommer att konkurrera ut europeisk bilindustri.
De du räknar upp där är inga kinesiska kopior på europeiska bilar. Varför tror du Ford måste licensiera MEB plattformen av VW när de bara kunde kopiera den?
Xpeng är ju en Tesla kopia rakt av.
Och säljs nu i Europa.
Till och med hemsidan är kopierad.
Edit:
Men det kanske är upplägget.
Tesla gör ett bra original, som de tar bra betalt för.
1-2 år senare så kommer en billig Tesla kina kopia.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Det är upp till USA att skydda sin bilindustri, det är inte EU:s uppgift.Zalman3 skrev:Kineserna kopierar oblygt och som det verkar utan några större problem.Anonymous FTW skrev:Polestar 2Zalman3 skrev:EU lär hindra det, så det kan du glömma och hittar de hit så lär de visas upp för allmänheten på något europeiskt torg när de körs över med en Leopard Stridsvagn.
BMW iX3
Vissa Tesla 3
Är kinesbyggda elbilar, ska dom inte få importeras till EU?
Och vad är en kinesbyggd bil egentligen?
Om bilen heter Volvo och har 60% delar från Kina, men plockas ihop i Sverige, är det OK?
Känns som att Kina kommer att konkurrera ut europeisk bilindustri.
De du räknar upp där är inga kinesiska kopior på europeiska bilar. Varför tror du Ford måste licensiera MEB plattformen av VW när de bara kunde kopiera den?
Xpeng är ju en Tesla kopia rakt av.
Och säljs nu i Europa.
Till och med hemsidan är kopierad.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Nu har jag inte läst hela tråden, men om "sherut" inte kommit upp än så borde den göra det nu.
https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/
Dvs en minibuss eller stor taxi som delas, kör en någorlunda fast rutt, men gör stopp och viker av från rutten för att plocka upp och lämna passagerare. Borde passa perfekt till automatisk ruttplanering och minskar avsevärt antalet bilar eller minibussar man behöver, minskar trafiken och är ändå närapå lika bekvämt som en taxi. Bra mycket trevligare än kommunalt, i alla fall.
https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/
Dvs en minibuss eller stor taxi som delas, kör en någorlunda fast rutt, men gör stopp och viker av från rutten för att plocka upp och lämna passagerare. Borde passa perfekt till automatisk ruttplanering och minskar avsevärt antalet bilar eller minibussar man behöver, minskar trafiken och är ändå närapå lika bekvämt som en taxi. Bra mycket trevligare än kommunalt, i alla fall.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Olika former av shuttles finns ju här och där. Har funnits i Stockholm också faktiskt.renes skrev:Nu har jag inte läst hela tråden, men om "sherut" inte kommit upp än så borde den göra det nu.
https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/
Dvs en minibuss eller stor taxi som delas, kör en någorlunda fast rutt, men gör stopp och viker av från rutten för att plocka upp och lämna passagerare. Borde passa perfekt till automatisk ruttplanering och minskar avsevärt antalet bilar eller minibussar man behöver, minskar trafiken och är ändå närapå lika bekvämt som en taxi. Bra mycket trevligare än kommunalt, i alla fall.
Minns när jag åkte det i San Francisco tidigt 2000-tal och tänkte hur smidigt det var och undrade varför det inte fanns hemma. Man har väl olika vanor på olika platser helt enkelt, alla tjänster hittar inte fotfäste överallt, hur smidiga dom än är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Visst, men min poäng var att en "sherut" är en bättre implementation av självkörande hyrfordon är typ taxis. Och många av de beryktade nackdelarna då också försvinner, nämligen den annars stora ökningen av antalet bilar.taliz skrev:Olika former av shuttles finns ju här och där. Har funnits i Stockholm också faktiskt.renes skrev:Nu har jag inte läst hela tråden, men om "sherut" inte kommit upp än så borde den göra det nu.
https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/
Dvs en minibuss eller stor taxi som delas, kör en någorlunda fast rutt, men gör stopp och viker av från rutten för att plocka upp och lämna passagerare. Borde passa perfekt till automatisk ruttplanering och minskar avsevärt antalet bilar eller minibussar man behöver, minskar trafiken och är ändå närapå lika bekvämt som en taxi. Bra mycket trevligare än kommunalt, i alla fall.
Ett mellanting mellan kommunal buss och taxi, helt enkelt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"