Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
backe skrev:
Kollade på filmen, han killgissar och säger att hypotetiskt så skulle man kunna sälja en MY för under 40 000$, då utgår man från den billigaste M3 för 38 000$ och tänker att det inte skiljer särskilt mycket att tillverka MY mot M3, sen lägger man på ett större batteripack till självkostnadspris för 2000$ och helt plötsligt har man uppnått detta.

Nu vill man troligen inte sälja en M3 för 38 000$ i första läget då det ger betydligt sämre marginaler än de dyrare modellerna, att då ta den billigaste modellen och uppgradera den till självkostnadspris så den konkurrerar ut de modeller som man faktiskt tjänar bra med pengar på låter inte helt rimligt...


Största chansen som jag ser det att man får ner priserna ganska snart är att miljöincitamenten begränsas till ett fast övre belopp eller att man sätter det i ett par steg, 100 000 kr för en bil under 450 000 kr och och 50 000 för en bil under 600 000, ingenting i bidrag över över detta och ingen nedsättning på förmånsvärdet över detta. Det kan för enkelhetens skull beräknas lika för alla under 600 000.
Då kommer biltillverkarna sträva efter att nå under dessa gränser med ok utrustning, det är min teori åtminstone.
Finns ju dom som på detta forum köpt en ny Skoda Citigo för under 190.000kr netto.
Borde bli 180.000kr med 70.000kr i stöd.

Om Skoda gjorde en kombi av den för 10.000kr extra.
Och ökade batteriet med 20 kWh till 56kWh för 20.000kr extra.

Då kunde man sälja en snik elbil med hyfsade utrymmen och med ca 42 mils räckvidd för ca 210.000kr.

Grejen är att man inte vill.
Har vi någon dokumentation på att Volkswagen gjorde vinst på dessa? Hyundai/Kia t ex var ju tydliga med att de gjorde stora förluster på sina elbilar men ville framstå som tillverkare som associerades med elbilar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Rimligen kommer model Y kannibalisera på model 3 då bilarna är så lika och teslaägare uppenbarligen är väldigt fokuserade på bruksnytta.
Model 3 behöver vara billigare för att få balans.
Självklar ska M3 vara billigare.

Gissar att M3 är ca 30% billigare att tillverka nu än 2017.
Så det finns rejäla utrymmen för prissänkningar.
Och vad är det som säger att Tesla gjorde vinst redan då på den och inte tänkte att de kommer göra vinst på den när de fått upp produktionen?

Kollar vi sen på Teslas resultat så även de sista två kvartalen förra året så låg deras vinst på 5-10%, klarar de av att sänka priset på den populäraste bilen med mer än 10% och ändå ha hyfsad marginal i företaget? En bil ska bekosta mer än bara produktionskostnader.
Sandy Munro tror att Tesla tjänar bra på sina Kina tillverkade bilar.

Och enligt Hyperchange så kommer Tesla göra en vinst på ca 1,1 miljarder dollar Q4.
Och ca 2,1 miljarder dollar för helåret 2020.


Så Tesla tjänar bra med pengar under 2020, trots Corona och att de bygger nya fabriker i USA, Europa och Kina.

EDIT:
Gissar att Tesla har ca 14 miljarder dollar på banken i slutet av året.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Rimligen kommer model Y kannibalisera på model 3 då bilarna är så lika och teslaägare uppenbarligen är väldigt fokuserade på bruksnytta.
Model 3 behöver vara billigare för att få balans.
Självklar ska M3 vara billigare.

Gissar att M3 är ca 30% billigare att tillverka nu än 2017.
Så det finns rejäla utrymmen för prissänkningar.
Och vad är det som säger att Tesla gjorde vinst redan då på den och inte tänkte att de kommer göra vinst på den när de fått upp produktionen?

Kollar vi sen på Teslas resultat så även de sista två kvartalen förra året så låg deras vinst på 5-10%, klarar de av att sänka priset på den populäraste bilen med mer än 10% och ändå ha hyfsad marginal i företaget? En bil ska bekosta mer än bara produktionskostnader.
Sandy Munro tror att Tesla tjänar bra på sina Kina tillverkade bilar.

Och enligt Hyperchange så kommer Tesla göra en vinst på ca 1,1 miljarder dollar Q4.
Och ca 2,1 miljarder dollar för helåret 2020.


Så Tesla tjänar bra med pengar under 2020, trots Corona och att de bygger nya fabriker i USA, Europa och Kina.

EDIT:
Gissar att Tesla har ca 14 miljarder dollar på banken i slutet av året.
Hur mycket av överskottet beror på sålda CO2 kvoter?
Edit: Hittade själv. 7%
https://www.cnbc.com/2020/07/23/teslas- ... ility.html
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Credde »

heldiggrisen skrev:
Hur mycket av överskottet beror på sålda CO2 kvoter?
Edit: Hittade själv. 7%
https://www.cnbc.com/2020/07/23/teslas- ... ility.html
Det var 7% av intäkterna (revenue) inte överskottet. Hade man inte såld CO2 kvoter för 428 miljoner USD i kvartalet hade man inte fått 4 kvartal i rad med vinst enligt den artikel du länkede till.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av heldiggrisen »

Credde skrev:
heldiggrisen skrev:
Hur mycket av överskottet beror på sålda CO2 kvoter?
Edit: Hittade själv. 7%
https://www.cnbc.com/2020/07/23/teslas- ... ility.html
Det var 7% av intäkterna (revenue) inte överskottet. Hade man inte såld CO2 kvoter för 428 miljoner USD i kvartalet hade man inte fått 4 kvartal i rad med vinst enligt den artikel du länkede till.
Visst är det så, går tyvärr lite snabbt av och te :oops:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
Credde skrev:
heldiggrisen skrev:
Hur mycket av överskottet beror på sålda CO2 kvoter?
Edit: Hittade själv. 7%
https://www.cnbc.com/2020/07/23/teslas- ... ility.html
Det var 7% av intäkterna (revenue) inte överskottet. Hade man inte såld CO2 kvoter för 428 miljoner USD i kvartalet hade man inte fått 4 kvartal i rad med vinst enligt den artikel du länkede till.
Visst är det så, går tyvärr lite snabbt av och te :oops:
Bara att titta här:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

Och enligt Hyperchange så kommer Tesla göra en vinst på ca 1,1 miljarder dollar Q4.
Och ca 2,1 miljarder dollar för helåret 2020.


Så Tesla tjänar bra med pengar under 2020, trots Corona och att de bygger nya fabriker i USA, Europa och Kina.

EDIT:
Gissar att Tesla har ca 14 miljarder dollar på banken i slutet av året.
Tesla har gått med förlust rätt många år och ägarna har pumpat in många miljarder till dagens Tesla. Räkna inte med att Tesla kommer gå på noll-resultat nu bara för att de börjar göra vinst.

Tesla uppdrag är att snabba på världens övergången till hållbar energi. Att pumpa ut billiga elbilar är inte ett effektivt eller hållbart sätt att gå mot mer hållbar energi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
Tesla har gått med förlust rätt många år och ägarna har pumpat in många miljarder till dagens Tesla. Räkna inte med att Tesla kommer gå på noll-resultat nu bara för att de börjar göra vinst.

Tesla uppdrag är att snabba på världens övergången till hållbar energi. Att pumpa ut billiga elbilar är inte ett effektivt eller hållbart sätt att gå mot mer hållbar energi.
Det snabbaste sättet att eliminera fossilbilar är att åstadkomma autonomi med så många autonoma bilar som möjligt. Varje robotaxi kommer ersätta 5-10 fossilbilar.

Elon Musk har sagt att Tesla har ett val att antingen bygga färre bilar med högre asp eller bygga fler bilar med lägre asp. Omsättning blir den samma för stunden och Tesla väljer att bygga fler.

Det är helt rätt beslut. Vi kan inte klara klimatmålen med enbart vanliga elbilar. Det tar för lång tid. Enda chansen vi har om vi vill ersätta alla fossilbilar inom tillräckligt kort tid är med autonomi. Ju fler potentiella robotaxis som Tesla har på vägarna desto bättre.
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
Svenssons skrev:
Tesla har gått med förlust rätt många år och ägarna har pumpat in många miljarder till dagens Tesla. Räkna inte med att Tesla kommer gå på noll-resultat nu bara för att de börjar göra vinst.

Tesla uppdrag är att snabba på världens övergången till hållbar energi. Att pumpa ut billiga elbilar är inte ett effektivt eller hållbart sätt att gå mot mer hållbar energi.
Det snabbaste sättet att eliminera fossilbilar är att åstadkomma autonomi med så många autonoma bilar som möjligt. Varje robotaxi kommer ersätta 5-10 fossilbilar.

Elon Musk har sagt att Tesla har ett val att antingen bygga färre bilar med högre asp eller bygga fler bilar med lägre asp. Omsättning blir den samma för stunden och Tesla väljer att bygga fler.

Det är helt rätt beslut. Vi kan inte klara klimatmålen med enbart vanliga elbilar. Det tar för lång tid. Enda chansen vi har om vi vill ersätta alla fossilbilar inom tillräckligt kort tid är med autonomi. Ju fler potentiella robotaxis som Tesla har på vägarna desto bättre.
Varje robotaxi kommer ersätta 5-10 fossilbilar.
Hur kommer detta ske?
Elon Musk har sagt att Tesla har ett val att antingen bygga färre bilar med högre asp eller bygga fler bilar med lägre asp. Omsättning blir den samma för stunden och Tesla väljer att bygga fler.
Varför börjar man produktion med de dyra modellerna för om man vill sälja fler med en lägre asp? Alla Tesla såvitt jag vet har börjat produktionen med de dyrare modellerna.

Sen tror jag inte att att Elon och Tesla gör allt detta enbart för klimatet, dom är affärsdrivande och vill såklart tjäna pengar, så troligen så kommer tillgång/efterfrågan styra priset mer än godheten.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Varje robotaxi kommer ersätta 5-10 fossilbilar.
Hur kommer detta ske?
Elon Musk har sagt att Tesla har ett val att antingen bygga färre bilar med högre asp eller bygga fler bilar med lägre asp. Omsättning blir den samma för stunden och Tesla väljer att bygga fler.
Varför börjar man produktion med de dyra modellerna för om man vill sälja fler med en lägre asp? Alla Tesla såvitt jag vet har börjat produktionen med de dyrare modellerna.

Sen tror jag inte att att Elon och Tesla gör allt detta enbart för klimatet, dom är affärsdrivande och vill såklart tjäna pengar, så troligen så kommer tillgång/efterfrågan styra priset mer än godheten.
Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig. Skillnaden med ett robotaxi-nätverk jämfört med Lyft och Uber är att priset blir lägre så högre andel människor kommer överge bilen. Någonstans mellan 5-10 fossilbilar blir ersatta av varje robotaxi och graden beror på befolkningstäthet. Lägre befolkningstäthet gör det mindre effektivt. Däremot är det så att även om varje robotaxi ersätter flera fossilbilar så måste även robotaxis ersättas då de slits ut. Antalet färdade mil blir högt per robotaxi.

Ja man börjar med de varianter som har högre asp för att snabbare göra det lönsamt. Men att man tex lanserade M3 SR+ här tidigt är kanske ett resultat av att man försöker maximera volym ifall omsättningen ändå är den samma. Vid varje möjlighet så tycks Tesla göra det valet nu.
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Varje robotaxi kommer ersätta 5-10 fossilbilar.
Hur kommer detta ske?
Elon Musk har sagt att Tesla har ett val att antingen bygga färre bilar med högre asp eller bygga fler bilar med lägre asp. Omsättning blir den samma för stunden och Tesla väljer att bygga fler.
Varför börjar man produktion med de dyra modellerna för om man vill sälja fler med en lägre asp? Alla Tesla såvitt jag vet har börjat produktionen med de dyrare modellerna.

Sen tror jag inte att att Elon och Tesla gör allt detta enbart för klimatet, dom är affärsdrivande och vill såklart tjäna pengar, så troligen så kommer tillgång/efterfrågan styra priset mer än godheten.
Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig. Skillnaden med ett robotaxi-nätverk jämfört med Lyft och Uber är att priset blir lägre så högre andel människor kommer överge bilen. Någonstans mellan 5-10 fossilbilar blir ersatta av varje robotaxi och graden beror på befolkningstäthet. Lägre befolkningstäthet gör det mindre effektivt. Däremot är det så att även om varje robotaxi ersätter flera fossilbilar så måste även robotaxis ersättas då de slits ut. Antalet färdade mil blir högt per robotaxi.

Ja man börjar med de varianter som har högre asp för att snabbare göra det lönsamt. Men att man tex lanserade M3 SR+ här tidigt är kanske ett resultat av att man försöker maximera volym ifall omsättningen ändå är den samma. Vid varje möjlighet så tycks Tesla göra det valet nu.
Någonstans mellan 5-10 fossilbilar blir ersatta av varje robotaxi och graden beror på befolkningstäthet.
Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.

Där jag bor kommer inte många sluta äga egen bil även om det skulle bli lite billigare, jag vill ha egen bil helt enkelt och har råd med det. I tätbebygda områden kan man redan idag åka buss och tunnelbana(uber/lyft), så har svårt att se att man ska se att 9 av 10 bilägare slutar ha en egen bil bara för att det kommer robotaxis när en stor andel som du skriver redan har valt bort bilen om det är möjligt.

Och att man ska ersätta 10 bilar med en robotaxi låter väldigt naivt, för såvitt jag vet så har de flesta ungefär samma arbetstider, så om 10 av mina arbetskompisar skulle sälja sina bilar och börja åka med 1 robotaxi så skulle vi inte kunna börja i vanlig tid utan sprida ut oss över dagen? Och att vi ska börja samåka känns inte hller rimligt, för då skulle vi redan kunna göra det idag...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.

Edit: Här är en länk om trafiktäthet i förhållande till antal bilar: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-cars
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Svenssons »

Jordad skrev:
backe skrev:
Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.
Corona har väl snarast ökat på nyttan med robotaxi. Allt fler jobbar nu hemifrån och kommer in mer sporadiskt till kontoret. Tror att detta delvis kommer att bestå även när läget går tillbaka till något mer normalt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.
Japp, det var där dom sa att det skulle finnas en miljon RoboTaxis (Tesla) på vägarna i år :) Allt som ARK säger kommer jag att ta med många stora nypor salt, då jag inte fått ihop nån av deras kalkyler såhär långt.

Men om du försöker beskriva hur man ska lösa exempel som jag skrev kring hur vi ska ta oss till och från jobbet(fritids/skola) samma tid på dagen med en tiondel av bilarna som vi har idag?
Verdi

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Verdi »

backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.
Japp, det var där dom sa att det skulle finnas en miljon RoboTaxis (Tesla) på vägarna i år :) Allt som ARK säger kommer jag att ta med många stora nypor salt, då jag inte fått ihop nån av deras kalkyler såhär långt.

Men om du försöker beskriva hur man ska lösa exempel som jag skrev kring hur vi ska ta oss till och från jobbet(fritids/skola) samma tid på dagen med en tiondel av bilarna som vi har idag?
Billigare transporter med personbilar kommer öka mängden bilar ute i trafiken. Vet inte hur man är funtad om man tror på motsatsen. Däremot kommer väl antalet parkerade bilar minska rejält.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Mickep »

Det vore vansinningt att uppfinna hjulet igen. Tror inte att åka en och en är särskilt effekt. Utan det är bussar som tar flera personer. Som går på rutter.
Vad självkörande kan göra är att chaufförer inte behövs (annat än för att ge service) men det kommer innebära att de kan gå oftare, dygnet runt.
DET kommer ändra hur vi reser.
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av backe »

Mickep skrev:
Det vore vansinningt att uppfinna hjulet igen. Tror inte att åka en och en är särskilt effekt. Utan det är bussar som tar flera personer. Som går på rutter.
Vad självkörande kan göra är att chaufförer inte behövs (annat än för att ge service) men det kommer innebära att de kan gå oftare, dygnet runt.
DET kommer ändra hur vi reser.
Kommer du sälja din bil och åka buss till skola och fritids på väg till jobbet? Jag kommer då inte göra det, jag vill kunna ta min bil dit jag vill när jag vill. Tror det stämmer in på fler än mig.

Sen tror jag inte den största kostnaden med att köra en flotta med bussar är chauffören, och troligen så kommer de här bussarna som går ofta på fler sträckor och dygnet runt gå tomma eller nästan tomma ofta, för annars hade det nog gått en buss redan idag.

Vad är miljövinsten med att köra tomma bussar?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.
Japp, det var där dom sa att det skulle finnas en miljon RoboTaxis (Tesla) på vägarna i år :) Allt som ARK säger kommer jag att ta med många stora nypor salt, då jag inte fått ihop nån av deras kalkyler såhär långt.

Men om du försöker beskriva hur man ska lösa exempel som jag skrev kring hur vi ska ta oss till och från jobbet(fritids/skola) samma tid på dagen med en tiondel av bilarna som vi har idag?
Om du läser det jag skrev igen så la jag till en länk som beskriver precis det du söker. Enligt den så är det 5-10 fossilbilar som ersätts av robotaxis. Det finns andra undersökningar som kommer fram till det samma. Jag lägger till länken igen här: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-cars

Nej man ska inte bry sig om alla ARKs tidsmål men man ska definitivt bry sig om allt annat.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig.
Vilka regioner pratar vi om?

Jag tror robotaxi (om man nu får uppleva det) kommer fungera som dagens taxi. Som en tredjebil som man skickar efter när man inte kan åka egen bil.
Att sälja sin bil och bara åka uber låter märkligt. Är det vanligt?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Jordad »

Verdi skrev:
Billigare transporter med personbilar kommer öka mängden bilar ute i trafiken. Vet inte hur man är funtad om man tror på motsatsen. Däremot kommer väl antalet parkerade bilar minska rejält.
Ja som jag skrev oven. Robotaxis kan ersätta mer bilar än en vanlig elbil men det kommer leda till mängder av robotaxis som vi kommer få ersätta hela tiden. Förhoppningsvis kommer vi bli bättre på återvinning innan det sker.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Verdi skrev:
Billigare transporter med personbilar kommer öka mängden bilar ute i trafiken. Vet inte hur man är funtad om man tror på motsatsen. Däremot kommer väl antalet parkerade bilar minska rejält.
Ja som jag skrev oven. Robotaxis kan ersätta mer bilar än en vanlig elbil men det kommer leda till mängder av robotaxis som vi kommer få ersätta hela tiden. Förhoppningsvis kommer vi bli bättre på återvinning innan det sker.
Tror det kommer bli vanligare att robotaxis ersätter buss/spårvagn.
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.
Japp, det var där dom sa att det skulle finnas en miljon RoboTaxis (Tesla) på vägarna i år :) Allt som ARK säger kommer jag att ta med många stora nypor salt, då jag inte fått ihop nån av deras kalkyler såhär långt.

Men om du försöker beskriva hur man ska lösa exempel som jag skrev kring hur vi ska ta oss till och från jobbet(fritids/skola) samma tid på dagen med en tiondel av bilarna som vi har idag?
Om du läser det jag skrev igen så la jag till en länk som beskriver precis det du söker. Enligt den så är det 5-10 fossilbilar som ersätts av robotaxis. Det finns andra undersökningar som kommer fram till det samma. Jag lägger till länken igen här: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-cars

Nej man ska inte bry sig om alla ARKs tidsmål men man ska definitivt bry sig om allt annat.
Jag läste länken men den kommer fram till att det blir svårt att lösa pendling till jobb. Man kan t.ex. göra det dyrare att resa dom tiderna som många vill resa så man väljer att inte resa då?

Sen ser jag inte att dom pratar om 5-10 som ersätts, utan snarare max 5.

Helt enkelt är artikel ganska luddig i mina ögon och har inte något bra svar på hur man ska ersätta 5-10 bilar med 1 utan att inskränka på friheten som det innebär att ha en bil.

Många av lösningarna är att man ska jobba på distans från bilen eller andra tider, känns lite som att det har lite att göra med RoboTaxis? Kan man jobba hemma och åka buss så har vi redan löst det, alla kan sälja sina bilar. Behövs det någon gång åkas nånstans så kan man hyra en bil på macken eller ta en taxi.

Förstår att jag driver det lite långt här, men att tro att man ersätter 10 bilar med 1 om dom är självkörande låter naivt och att man inte har förstått varför de flesta har en bil idag.

Jag har t.ex. golfklubbor och barnens skridskor och lite annat smått och gott i bilen, när vi behöver dom(direkt efter jobbet t.ex.) så är det bara att åka dit vi ska och grejerna är med.
A4666647-CBC4-4EF0-9BBB-859DC609A16D.jpeg
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Fredrik j »

För att väntetiden på en robotaxi ska bli acceptabel i jämförelse med egen bil behövs det ett överskott på bilar som cirkulerar i väntan på kunder. Troligtvis kommer det uppstå pikar morgon/kväll.
Sen tycker jag man för lätt viftar bort friheten i att slippa planera sitt liv i detalj. Självständighet kanske tas för självklart?
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av micke_r »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig.
Vilka regioner pratar vi om?

Jag tror robotaxi (om man nu får uppleva det) kommer fungera som dagens taxi. Som en tredjebil som man skickar efter när man inte kan åka egen bil.
Att sälja sin bil och bara åka uber låter märkligt. Är det vanligt?
Jag lyssnar på podden Den Digitala Draken som handlar om Kinas utveckling och de medverkande som jobbar och driver bolag åker motsvarande Uber hela tiden. Troligen rör de sig mest inom staden, men det är ju lätt om det är Shanghai, Beijing eller nån annan megastad. Det är så kaotisk trafik att bussar troligen går mycket långsammare och så är tjänsterna väldigt billigt trots att de fortfarande behöver en förare.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Fredrik j »

micke_r skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig.
Vilka regioner pratar vi om?

Jag tror robotaxi (om man nu får uppleva det) kommer fungera som dagens taxi. Som en tredjebil som man skickar efter när man inte kan åka egen bil.
Att sälja sin bil och bara åka uber låter märkligt. Är det vanligt?
Jag lyssnar på podden Den Digitala Draken som handlar om Kinas utveckling och de medverkande som jobbar och driver bolag åker motsvarande Uber hela tiden. Troligen rör de sig mest inom staden, men det är ju lätt om det är Shanghai, Beijing eller nån annan megastad. Det är så kaotisk trafik att bussar troligen går mycket långsammare och så är tjänsterna väldigt billigt trots att de fortfarande behöver en förare.
Innan Corona ökade antal privatbilar i Shanghai dramatiskt varje år. Dom som åker uber idag åker väl robotaxi imorgon får vi anta.
Skriv svar