Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Verdi skrev:
Billigare transporter med personbilar kommer öka mängden bilar ute i trafiken. Vet inte hur man är funtad om man tror på motsatsen. Däremot kommer väl antalet parkerade bilar minska rejält.
Ja som jag skrev oven. Robotaxis kan ersätta mer bilar än en vanlig elbil men det kommer leda till mängder av robotaxis som vi kommer få ersätta hela tiden. Förhoppningsvis kommer vi bli bättre på återvinning innan det sker.
Tror det kommer bli vanligare att robotaxis ersätter buss/spårvagn.
backe
Inlägg: 1737
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.
Japp, det var där dom sa att det skulle finnas en miljon RoboTaxis (Tesla) på vägarna i år :) Allt som ARK säger kommer jag att ta med många stora nypor salt, då jag inte fått ihop nån av deras kalkyler såhär långt.

Men om du försöker beskriva hur man ska lösa exempel som jag skrev kring hur vi ska ta oss till och från jobbet(fritids/skola) samma tid på dagen med en tiondel av bilarna som vi har idag?
Om du läser det jag skrev igen så la jag till en länk som beskriver precis det du söker. Enligt den så är det 5-10 fossilbilar som ersätts av robotaxis. Det finns andra undersökningar som kommer fram till det samma. Jag lägger till länken igen här: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-cars

Nej man ska inte bry sig om alla ARKs tidsmål men man ska definitivt bry sig om allt annat.
Jag läste länken men den kommer fram till att det blir svårt att lösa pendling till jobb. Man kan t.ex. göra det dyrare att resa dom tiderna som många vill resa så man väljer att inte resa då?

Sen ser jag inte att dom pratar om 5-10 som ersätts, utan snarare max 5.

Helt enkelt är artikel ganska luddig i mina ögon och har inte något bra svar på hur man ska ersätta 5-10 bilar med 1 utan att inskränka på friheten som det innebär att ha en bil.

Många av lösningarna är att man ska jobba på distans från bilen eller andra tider, känns lite som att det har lite att göra med RoboTaxis? Kan man jobba hemma och åka buss så har vi redan löst det, alla kan sälja sina bilar. Behövs det någon gång åkas nånstans så kan man hyra en bil på macken eller ta en taxi.

Förstår att jag driver det lite långt här, men att tro att man ersätter 10 bilar med 1 om dom är självkörande låter naivt och att man inte har förstått varför de flesta har en bil idag.

Jag har t.ex. golfklubbor och barnens skridskor och lite annat smått och gott i bilen, när vi behöver dom(direkt efter jobbet t.ex.) så är det bara att åka dit vi ska och grejerna är med.
A4666647-CBC4-4EF0-9BBB-859DC609A16D.jpeg
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Fredrik j »

För att väntetiden på en robotaxi ska bli acceptabel i jämförelse med egen bil behövs det ett överskott på bilar som cirkulerar i väntan på kunder. Troligtvis kommer det uppstå pikar morgon/kväll.
Sen tycker jag man för lätt viftar bort friheten i att slippa planera sitt liv i detalj. Självständighet kanske tas för självklart?
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av micke_r »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig.
Vilka regioner pratar vi om?

Jag tror robotaxi (om man nu får uppleva det) kommer fungera som dagens taxi. Som en tredjebil som man skickar efter när man inte kan åka egen bil.
Att sälja sin bil och bara åka uber låter märkligt. Är det vanligt?
Jag lyssnar på podden Den Digitala Draken som handlar om Kinas utveckling och de medverkande som jobbar och driver bolag åker motsvarande Uber hela tiden. Troligen rör de sig mest inom staden, men det är ju lätt om det är Shanghai, Beijing eller nån annan megastad. Det är så kaotisk trafik att bussar troligen går mycket långsammare och så är tjänsterna väldigt billigt trots att de fortfarande behöver en förare.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Fredrik j »

micke_r skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig.
Vilka regioner pratar vi om?

Jag tror robotaxi (om man nu får uppleva det) kommer fungera som dagens taxi. Som en tredjebil som man skickar efter när man inte kan åka egen bil.
Att sälja sin bil och bara åka uber låter märkligt. Är det vanligt?
Jag lyssnar på podden Den Digitala Draken som handlar om Kinas utveckling och de medverkande som jobbar och driver bolag åker motsvarande Uber hela tiden. Troligen rör de sig mest inom staden, men det är ju lätt om det är Shanghai, Beijing eller nån annan megastad. Det är så kaotisk trafik att bussar troligen går mycket långsammare och så är tjänsterna väldigt billigt trots att de fortfarande behöver en förare.
Innan Corona ökade antal privatbilar i Shanghai dramatiskt varje år. Dom som åker uber idag åker väl robotaxi imorgon får vi anta.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Jag läste länken men den kommer fram till att det blir svårt att lösa pendling till jobb. Man kan t.ex. göra det dyrare att resa dom tiderna som många vill resa så man väljer att inte resa då?

Sen ser jag inte att dom pratar om 5-10 som ersätts, utan snarare max 5.

Helt enkelt är artikel ganska luddig i mina ögon och har inte något bra svar på hur man ska ersätta 5-10 bilar med 1 utan att inskränka på friheten som det innebär att ha en bil.

Många av lösningarna är att man ska jobba på distans från bilen eller andra tider, känns lite som att det har lite att göra med RoboTaxis? Kan man jobba hemma och åka buss så har vi redan löst det, alla kan sälja sina bilar. Behövs det någon gång åkas nånstans så kan man hyra en bil på macken eller ta en taxi.

Förstår att jag driver det lite långt här, men att tro att man ersätter 10 bilar med 1 om dom är självkörande låter naivt och att man inte har förstått varför de flesta har en bil idag.

Jag har t.ex. golfklubbor och barnens skridskor och lite annat smått och gott i bilen, när vi behöver dom(direkt efter jobbet t.ex.) så är det bara att åka dit vi ska och grejerna är med.
Ursäkta men läs gärna igen :D De talar inte om 5 utan om ett estimat på 8.6 och det är i USA där nästan alla kör bil. Men de föreslår även åtgärder som kan höja den siffran ytterligare. Åtgärderna lyckades du läsa men resten missförstod du. Citat från sidan: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-cars
There is a growing body of academic research (for example here and here) that has modeled the potential reduction in vehicle numbers due to TaaS, with figures largely falling between 5 and 11 vehicles taken out of the fleet for every TaaS vehicle. Our model equates to 8.6 to 1 (232m individual vehicles replaced by 26m TaaS vehicles). However these estimate tend not to include any smoothing of peak demand through demand-based pricing, which could increase these figures.
Det här ingen överdriven studie utan jag har läst flera som kommer fram till ungefär samma resultat. Diagrammet du infogade är också mycket intressant. Vad man själv har för åsikter och upplevelser är sällan relevant. Diagrammet visar att trots att vi instinktiv upplever att det förekommer långt fler bilresor under rusningstrafik så är det inte fallet.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av heldiggrisen »

Jordad skrev:
backe skrev:
Jag läste länken men den kommer fram till att det blir svårt att lösa pendling till jobb. Man kan t.ex. göra det dyrare att resa dom tiderna som många vill resa så man väljer att inte resa då?

Sen ser jag inte att dom pratar om 5-10 som ersätts, utan snarare max 5.

Helt enkelt är artikel ganska luddig i mina ögon och har inte något bra svar på hur man ska ersätta 5-10 bilar med 1 utan att inskränka på friheten som det innebär att ha en bil.

Många av lösningarna är att man ska jobba på distans från bilen eller andra tider, känns lite som att det har lite att göra med RoboTaxis? Kan man jobba hemma och åka buss så har vi redan löst det, alla kan sälja sina bilar. Behövs det någon gång åkas nånstans så kan man hyra en bil på macken eller ta en taxi.

Förstår att jag driver det lite långt här, men att tro att man ersätter 10 bilar med 1 om dom är självkörande låter naivt och att man inte har förstått varför de flesta har en bil idag.

Jag har t.ex. golfklubbor och barnens skridskor och lite annat smått och gott i bilen, när vi behöver dom(direkt efter jobbet t.ex.) så är det bara att åka dit vi ska och grejerna är med.
Ursäkta men läs gärna igen :D De talar inte om 5 utan om ett estimat på 8.6 och det är i USA där nästan alla kör bil. Men de föreslår även åtgärder som kan höja den siffran ytterligare. Åtgärderna lyckades du läsa men resten missförstod du. Citat från sidan: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-cars
There is a growing body of academic research (for example here and here) that has modeled the potential reduction in vehicle numbers due to TaaS, with figures largely falling between 5 and 11 vehicles taken out of the fleet for every TaaS vehicle. Our model equates to 8.6 to 1 (232m individual vehicles replaced by 26m TaaS vehicles). However these estimate tend not to include any smoothing of peak demand through demand-based pricing, which could increase these figures.
Det här ingen överdriven studie utan jag har läst flera som kommer fram till ungefär samma resultat. Diagrammet du infogade är också mycket intressant. Vad man själv har för åsikter och upplevelser är sällan relevant. Diagrammet visar att trots att vi instinktiv upplever att det förekommer långt fler bilresor under rusningstrafik så är det inte fallet.
Vad menar du? Jag ser 3 peakar, 1 under morgonens rushtid, en under lunch och den största under kvällens rushtid.
Jag undrar om tabellen har blandat alla veckornas dagar i en, svårt att tro att familjturar under veckodagarna är så hög.
Någon som har länken? Har försökt Google.
Oavsett robotaxis, så måste någon lägga om dygnet, om man ska ner till ~hälften av bilarna.
Sen att covid-19 ska påskynda övergången? Är det någon gång i livet jag vill sitta i min egen bil, utan att utsättas för andras smitta, så är det nu.
Vem ska tvätta ner bilen efter varje tur nu i ”dessa tider”?
backe
Inlägg: 1737
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Jag läste länken men den kommer fram till att det blir svårt att lösa pendling till jobb. Man kan t.ex. göra det dyrare att resa dom tiderna som många vill resa så man väljer att inte resa då?

Sen ser jag inte att dom pratar om 5-10 som ersätts, utan snarare max 5.

Helt enkelt är artikel ganska luddig i mina ögon och har inte något bra svar på hur man ska ersätta 5-10 bilar med 1 utan att inskränka på friheten som det innebär att ha en bil.

Många av lösningarna är att man ska jobba på distans från bilen eller andra tider, känns lite som att det har lite att göra med RoboTaxis? Kan man jobba hemma och åka buss så har vi redan löst det, alla kan sälja sina bilar. Behövs det någon gång åkas nånstans så kan man hyra en bil på macken eller ta en taxi.

Förstår att jag driver det lite långt här, men att tro att man ersätter 10 bilar med 1 om dom är självkörande låter naivt och att man inte har förstått varför de flesta har en bil idag.

Jag har t.ex. golfklubbor och barnens skridskor och lite annat smått och gott i bilen, när vi behöver dom(direkt efter jobbet t.ex.) så är det bara att åka dit vi ska och grejerna är med.
Ursäkta men läs gärna igen :D De talar inte om 5 utan om ett estimat på 8.6 och det är i USA där nästan alla kör bil. Men de föreslår även åtgärder som kan höja den siffran ytterligare. Åtgärderna lyckades du läsa men resten missförstod du. Citat från sidan: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-cars
There is a growing body of academic research (for example here and here) that has modeled the potential reduction in vehicle numbers due to TaaS, with figures largely falling between 5 and 11 vehicles taken out of the fleet for every TaaS vehicle. Our model equates to 8.6 to 1 (232m individual vehicles replaced by 26m TaaS vehicles). However these estimate tend not to include any smoothing of peak demand through demand-based pricing, which could increase these figures.
Det här ingen överdriven studie utan jag har läst flera som kommer fram till ungefär samma resultat. Diagrammet du infogade är också mycket intressant. Vad man själv har för åsikter och upplevelser är sällan relevant. Diagrammet visar att trots att vi instinktiv upplever att det förekommer långt fler bilresor under rusningstrafik så är det inte fallet.
The common question is, if the vehicle fleet declines from 250m to 44m, how on earth do we meet demand during peak hours?
Här verkar dom prata om ungefär 1 på 5 åtminstone? Men det kanske man kan ha lite olika i samma studie?



Det som jag dock undrar över och som jag har bett dig svara på, vad är det som gör att man ska se en så stor ändring i folks vanor som gör att man kan minska antalet fordon med 90%?
Bor du i en stor stad i dag så täcker man in så gott som alla sträckor som folk vill resa med publika transporter, så där har jag svårt att se någon jättestor förändring av folks ägande av bilar. De som har en bil idag kommer nog vilja ha en sen också. Möjligen då hellre att det blir fler bilar om man börjar byta ut publika transporter(buss, tunnelbana) mot bilar?

Bor man på landet så kommer det bli svårt att byta ut alla människors bilar mot robotaxis, jag känner inte många där jag bor(mindre stad) som kommer vilja vara utan bil såvida det inte kommer någon straffskatt, lagar eller något annat som förhindrar det?
Möjligen att man kan minska antalet människor som äger två bilar, men då är vi ändå inne på dom som troligen har råd och vill vara bekväma, det kanske dom vill i framtiden också? Jag vet inte men det vet väl inte så många andra heller? Antaganden igen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av LarsL »

Vi som bor lite utanför städer kommer nog ha kvar egna bilar, eller åtminstone ha bilar stationerade ute hos oss. Men självklart vill jag att bilen ska vara självkörande.
backe
Inlägg: 1737
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
Vi som bor lite utanför städer kommer nog ha kvar egna bilar, eller åtminstone ha bilar stationerade ute hos oss. Men självklart vill jag att bilen ska vara självkörande.
Jag med :)

Helst vill jag dock få köra själv om jag vill.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av LarsL »

Jag tror inte det kommer vara tillåtet på allmän väg om några år. Min gissning är också att du snart kommer över det om du bara testar självkörning ett tag.

I framtiden kommer bilkörning bli mer som Ridning idag. Det blir något vi gör för att få avslappning och underhållning inte för att vi vill åka någonstans.
backe
Inlägg: 1737
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
Jag tror inte det kommer vara tillåtet på allmän väg om några år. Min gissning är också att du snart kommer över det om du bara testar självkörning ett tag.

I framtiden kommer bilkörning bli mer som Ridning idag. Det blir något vi gör för att få avslappning och underhållning inte för att vi vill åka någonstans.

Du har säkert rätt, men tveksam om just detta scenario kommer under min livstid dock.
Krävs att alla bilar är utbytta i hela Sverige och troligen Europa innan vi kan förbjuda manuell bilkörning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av LarsL »

Börjar nog med motorvägar om 10 år, typ.
backe
Inlägg: 1737
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
Börjar nog med motorvägar om 10 år, typ.
Din gissning är lika bra som min :)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av NiklasTesla »

Kommer hända med 99,9999999% säkerhet!

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

The Wall Street Journal, är Tesla modell Y är Världens bästa bil?
Kan den säljas för under 40.000 dollar, då får konkurrenterna det svettigt.
Screenshot_20200927-155656_Samsung Internet.jpg

Stora besparingar kommer att göras vad gäller tillverkningskostnad, vid Berlin fabriken.
Screenshot_20200927-151411_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200915-061707_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
The Wall Street Journal, är Tesla modell Y är Världens bästa bil?
Kan den säljas för under 40.000 dollar, då får konkurrenterna det svettigt.
Screenshot_20200927-155656_Samsung Internet.jpg

Stora besparingar kommer att göras vad gäller tillverkningskostnad, vid Berlin fabriken.
Screenshot_20200927-151411_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200915-061707_YouTube.jpg
viewtopic.php?f=51&t=22533&start=10#p460291
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

Mäklaren ser startpriset på Tesla Model Y i Kina till 35 000 euro och ett enormt antal enheter.

Men mäklarföretaget Tianfeng Securities förväntar sig, enligt rapporter, att Model Y kommer att finnas tillgänglig i Kina från 275 000 yuan, för en bra 40 procent mindre än vad som för närvarande anges av Tesla. I lokal valuta skulle det innebära cirka 35 000 euro, ännu mindre än Tesla ber för närvarande om den billigaste modell 3 i Tyskland.

https://teslamag.de/news/broker-startpr ... zahl-30570


Tesla MY är billig tillverka, speciellt 2wd versionen med LFP batterier.

Tesla skeppar ju M3 med LFP batterier till Europa nu.
Kommer Tesla att även skeppa kinatillverkade MY bilar till Europa?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Mäklaren ser startpriset på Tesla Model Y i Kina till 35 000 euro och ett enormt antal enheter.

Men mäklarföretaget Tianfeng Securities förväntar sig, enligt rapporter, att Model Y kommer att finnas tillgänglig i Kina från 275 000 yuan, för en bra 40 procent mindre än vad som för närvarande anges av Tesla. I lokal valuta skulle det innebära cirka 35 000 euro, ännu mindre än Tesla ber för närvarande om den billigaste modell 3 i Tyskland.

https://teslamag.de/news/broker-startpr ... zahl-30570


Tesla MY är billig tillverka, speciellt 2wd versionen med LFP batterier.

Tesla skeppar ju M3 med LFP batterier till Europa nu.
Kommer Tesla att även skeppa kinatillverkade MY bilar till Europa?
Självklart kommer kinatillverkade Model Y leda till låga priser i EU, precis som vi såg en rejäl sänkning i pris på Model 3 nu när den börjar komma från Kina...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Mäklaren ser startpriset på Tesla Model Y i Kina till 35 000 euro och ett enormt antal enheter.

Men mäklarföretaget Tianfeng Securities förväntar sig, enligt rapporter, att Model Y kommer att finnas tillgänglig i Kina från 275 000 yuan, för en bra 40 procent mindre än vad som för närvarande anges av Tesla. I lokal valuta skulle det innebära cirka 35 000 euro, ännu mindre än Tesla ber för närvarande om den billigaste modell 3 i Tyskland.

https://teslamag.de/news/broker-startpr ... zahl-30570


Tesla MY är billig tillverka, speciellt 2wd versionen med LFP batterier.

Tesla skeppar ju M3 med LFP batterier till Europa nu.
Kommer Tesla att även skeppa kinatillverkade MY bilar till Europa?
Självklart kommer kinatillverkade Model Y leda till låga priser i EU, precis som vi såg en rejäl sänkning i pris på Model 3 nu när den börjar komma från Kina...
+1 :lol:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

Tesla MY är billig tillverka, speciellt 2wd versionen med LFP batterier.
Ännu billigare att tillverka är 2-sätes versionen för att inte tala om IKEA-versionen som du själv sätter ihop. Bägge dessa är lika vanliga som 2wd-versionen idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Laban »

Samtidigt så har jag svårt att tro att de 64% billigare batterier som Tesla presenterade på Battery Day inte ska ge lägre priser även på nuvarande modeller. När är väl då en annan femma.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Samtidigt så har jag svårt att tro att de 64% billigare batterier som Tesla presenterade på Battery Day inte ska ge lägre priser även på nuvarande modeller. När är väl då en annan femma.
Tesla bygger billigt och säljer dyrt.
Vissa tror att Tesla mer än fördubblar vinsten från Q3, till över 1 miljard dollar Q4.

Som jag visat i tråden
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Opel+Corsa

Kan man efter rabatt och stöd köpa en elbil idag som har en räckvidd på 393km under 250.000kr.

Många fler borde kunna sälja elbilar i den prisklassen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av jbark »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Samtidigt så har jag svårt att tro att de 64% billigare batterier som Tesla presenterade på Battery Day inte ska ge lägre priser även på nuvarande modeller. När är väl då en annan femma.
Tesla bygger billigt och säljer dyrt.
Vissa tror att Tesla mer än fördubblar vinsten från Q3, till över 1 miljard dollar Q4.

Som jag visat i tråden
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Opel+Corsa

Kan man efter rabatt och stöd köpa en elbil idag som har en räckvidd på 393km under 250.000kr.

Många fler borde kunna sälja elbilar i den prisklassen.
Det blir intressant att se hur Model Y och Model 3 påverkas prismässigt av VW ID4 när de börjar på ut dem.

ID 4 är ju större samt längre räckvidd och id4 max med 5% är ju mer än 150 k billigare, (250 k om man jämför mot 1st men då skiöjer det mycket i utrustning)

Tesla har ju bättre infotainment och laddinfrastrukturen som fördel men är det värt 150 k? Troligtvis inte för de allra flesta.

Vad tror ni, kommer tesla tvingas justera priserna på grund av id3/id4?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av slugger75 »

jbark skrev:

ID 4 är ju större samt längre räckvidd
Större än vad? Längre räckvidd än vad?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar