Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Svenssons »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:

När sänks priserna på VW ID modeller och Teslas modeller med ca 30%?
När folk inte är beredda att betala nuvarande priset.
När produktionstakten är högre än efterfrågan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.

Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
Tesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.

Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.

The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuan
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.

Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
Tesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.

Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.

The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuan
Så den kostar $52k i Kina och $49k i USA och detta är ett tydligt täcken på att den är betydligt billigare i Kina? Nu vet jag inte hur det är med moms, i USA skriver man inte ut det i priset utan läggs på efteråt men priset i Kina kan vara med moms. Dock så vet jag att i Kina att det är tillverkaren som får pengarna, inte kunden vilket betyder att detta redan är avdraget i priset.

Så bra att de sänker priserna men jag skulle behöva mer information innan jag är övertygad om att den kan anses vara billigare i Kina.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av thebishop »

Zalman3 skrev:
Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.

Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
Tesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.

Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.

The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuan
Med den logiken kunde man ju undra vad Apple kunde sätta emot Nokias dominans när det begav sig. Det kan alltid komma något som är radikalt bättre och tesla är inte utan problem. Ex. Verkar nya octovalve ha det lite knepigt när det blir kallt. Det är ju kul att det går hyfsat bra för tesla, men personligen tycker jag det är rätt mycket mer konstruktivt att försöka se vad som kan förbättras. Sen ärligt talat, model y är fortfarande rätt dyr - men dollarpriset kanske justerar det så småningom.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av lakke »

Vad händer om man beställt en MY, och dom sedan sänker priset på MY här i Europa innan leverans. Får man då det sänkta priset? Med tanke på att skillnaden är rätt stor på MY i Kina och Usa i pris nu.

mvh
Nyss beställt min första tesla :D
Model Y performance
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

thebishop skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.

Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
Tesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.

Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.

The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuan
Med den logiken kunde man ju undra vad Apple kunde sätta emot Nokias dominans när det begav sig. Det kan alltid komma något som är radikalt bättre och tesla är inte utan problem. Ex. Verkar nya octovalve ha det lite knepigt när det blir kallt. Det är ju kul att det går hyfsat bra för tesla, men personligen tycker jag det är rätt mycket mer konstruktivt att försöka se vad som kan förbättras. Sen ärligt talat, model y är fortfarande rätt dyr - men dollarpriset kanske justerar det så småningom.
Tesla tjänar bra med pengar just nu.
Blir intressant att se vinsten Q4 2020.

Jag tror att Tesla och VW ID modellerna tål en prissänkning på ca 30% för att möta kineserna.
Men vilka andra europeiska bilbolag klarar av det?

Tesla har följande fördelar:
1. Världens största elbilstillverkare
2. Gör mycket själv. Gör det svårt för konkurrenterna.
3. Är ensamma om att ha elbilfabriker utan kinesiskt ägande i Kina.
4. Har nu till stor del billiga kinesiska undeleverantörer.
5. Gissar att Tesla är den elbilstillverkare som tjänar mest pengar med volymfördelar och billig kina tillverkning.

Tror att kineserna blir mycket konkurrenskraftiga då man dels är underleverantör till Världens största elbilstillverkare Tesla, som gör att man får mycket stora serier och kan därmed hålla marknadens lägsta priser.

Dels lär man sig Teslas teknik.
SAIC-VW tillverkar MEB ID bilar i Kina.
This Friday, SAIC Volkswagen China celebrated the first spade cut for a new factory in Anting near Shanghai – it will be the first mass production site for e-cars groupe-wide, based on Volkswagen’s Modular Electric Drive Kit (MEB). Start of production in Anting is planned for 2020.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... nting.html

Vad är det då som hindrar att SAIC kommer med en VW ID3-4 kopia under märket MG i Europa, med 7 års garanti och ett mycket lägre pris än vad VW tar för sina ID3-4 modeller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
thebishop skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.

Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
Tesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.

Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.

The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuan
Med den logiken kunde man ju undra vad Apple kunde sätta emot Nokias dominans när det begav sig. Det kan alltid komma något som är radikalt bättre och tesla är inte utan problem. Ex. Verkar nya octovalve ha det lite knepigt när det blir kallt. Det är ju kul att det går hyfsat bra för tesla, men personligen tycker jag det är rätt mycket mer konstruktivt att försöka se vad som kan förbättras. Sen ärligt talat, model y är fortfarande rätt dyr - men dollarpriset kanske justerar det så småningom.
Tesla tjänar bra med pengar just nu.
Blir intressant att se vinsten Q4 2020.

Jag tror att Tesla och VW ID modellerna tål en prissänkning på ca 30% för att möta kineserna.
Men vilka andra europeiska bilbolag klarar av det?

Tesla har följande fördelar:
1. Världens största elbilstillverkare
2. Gör mycket själv. Gör det svårt för konkurrenterna.
3. Är ensamma om att ha elbilfabriker utan kinesiskt ägande i Kina.
4. Har nu till stor del billiga kinesiska undeleverantörer.
5. Gissar att Tesla är den elbilstillverkare som tjänar mest pengar med volymfördelar och billig kina tillverkning.

Tror att kineserna blir mycket konkurrenskraftiga då man dels är underleverantör till Världens största elbilstillverkare Tesla, som gör att man får mycket stora serier och kan därmed hålla marknadens lägsta priser.

Dels lär man sig Teslas teknik.
SAIC-VW tillverkar MEB ID bilar i Kina.
This Friday, SAIC Volkswagen China celebrated the first spade cut for a new factory in Anting near Shanghai – it will be the first mass production site for e-cars groupe-wide, based on Volkswagen’s Modular Electric Drive Kit (MEB). Start of production in Anting is planned for 2020.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... nting.html

Vad är det då som hindrar att SAIC kommer med en VW ID3-4 kopia under märket MG i Europa, med 7 års garanti och ett mycket lägre pris än vad VW tar för sina ID3-4 modeller.
EU lär hindra det, så det kan du glömma och hittar de hit så lär de visas upp för allmänheten på något europeiskt torg när de körs över med en Leopard Stridsvagn.

VW har fler samarbeten och äganden i Kina
https://www.electrive.com/2020/12/08/vw ... -with-jac/
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
thebishop skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.

Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
Tesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.

Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.

The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuan
Med den logiken kunde man ju undra vad Apple kunde sätta emot Nokias dominans när det begav sig. Det kan alltid komma något som är radikalt bättre och tesla är inte utan problem. Ex. Verkar nya octovalve ha det lite knepigt när det blir kallt. Det är ju kul att det går hyfsat bra för tesla, men personligen tycker jag det är rätt mycket mer konstruktivt att försöka se vad som kan förbättras. Sen ärligt talat, model y är fortfarande rätt dyr - men dollarpriset kanske justerar det så småningom.
Tesla tjänar bra med pengar just nu.
Blir intressant att se vinsten Q4 2020.

Jag tror att Tesla och VW ID modellerna tål en prissänkning på ca 30% för att möta kineserna.
Men vilka andra europeiska bilbolag klarar av det?

Tesla har följande fördelar:
1. Världens största elbilstillverkare
2. Gör mycket själv. Gör det svårt för konkurrenterna.
3. Är ensamma om att ha elbilfabriker utan kinesiskt ägande i Kina.
4. Har nu till stor del billiga kinesiska undeleverantörer.
5. Gissar att Tesla är den elbilstillverkare som tjänar mest pengar med volymfördelar och billig kina tillverkning.

Tror att kineserna blir mycket konkurrenskraftiga då man dels är underleverantör till Världens största elbilstillverkare Tesla, som gör att man får mycket stora serier och kan därmed hålla marknadens lägsta priser.

Dels lär man sig Teslas teknik.
SAIC-VW tillverkar MEB ID bilar i Kina.
This Friday, SAIC Volkswagen China celebrated the first spade cut for a new factory in Anting near Shanghai – it will be the first mass production site for e-cars groupe-wide, based on Volkswagen’s Modular Electric Drive Kit (MEB). Start of production in Anting is planned for 2020.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... nting.html

Vad är det då som hindrar att SAIC kommer med en VW ID3-4 kopia under märket MG i Europa, med 7 års garanti och ett mycket lägre pris än vad VW tar för sina ID3-4 modeller.
Om de skulle kunna, varför kostar MG ZS EV då så mycket i förhållande till vad man får? Den ser ju ut att kosta som en ID3 fast med sämre specifikationer. Att AC inte är standard är ju galet i en pris för över 300 000 kr.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

EU lär hindra det, så det kan du glömma och hittar de hit så lär de visas upp för allmänheten på något europeiskt torg när de körs över med en Leopard Stridsvagn.
Polestar 2
BMW iX3
Vissa Tesla 3
Är kinesbyggda elbilar, ska dom inte få importeras till EU?

Och vad är en kinesbyggd bil egentligen?
Om bilen heter Volvo och har 60% delar från Kina, men plockas ihop i Sverige, är det OK?

Känns som att Kina kommer att konkurrera ut europeisk bilindustri.
PSA-chefen: Politikerna är blinda – elektrifieringen kan skada hela samhället.

Om inte biljättarna får bidrag för att bygga batterifabriker kommer bilindustrin slås ut, enligt chefen för Peugeot/Citroën och Opel
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... samhallet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
EU lär hindra det, så det kan du glömma och hittar de hit så lär de visas upp för allmänheten på något europeiskt torg när de körs över med en Leopard Stridsvagn.
Polestar 2
BMW iX3
Vissa Tesla 3
Är kinesbyggda elbilar, ska dom inte få importeras till EU?

Och vad är en kinesbyggd bil egentligen?
Om bilen heter Volvo och har 60% delar från Kina, men plockas ihop i Sverige, är det OK?

Känns som att Kina kommer att konkurrera ut europeisk bilindustri.
De du räknar upp där är inga kinesiska kopior på europeiska bilar. Varför tror du Ford måste licensiera MEB plattformen av VW när de bara kunde kopiera den?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
EU lär hindra det, så det kan du glömma och hittar de hit så lär de visas upp för allmänheten på något europeiskt torg när de körs över med en Leopard Stridsvagn.
Polestar 2
BMW iX3
Vissa Tesla 3
Är kinesbyggda elbilar, ska dom inte få importeras till EU?

Och vad är en kinesbyggd bil egentligen?
Om bilen heter Volvo och har 60% delar från Kina, men plockas ihop i Sverige, är det OK?


Känns som att Kina kommer att konkurrera ut europeisk bilindustri.
De du räknar upp där är inga kinesiska kopior på europeiska bilar. Varför tror du Ford måste licensiera MEB plattformen av VW när de bara kunde kopiera den?
Kineserna kopierar oblygt och som det verkar utan några större problem.

Xpeng är ju en Tesla kopia rakt av.
Och säljs nu i Europa.
Till och med hemsidan är kopierad.

Edit:
Men det kanske är upplägget.
Tesla gör ett bra original, som de tar bra betalt för.
1-2 år senare så kommer en billig Tesla kina kopia.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
EU lär hindra det, så det kan du glömma och hittar de hit så lär de visas upp för allmänheten på något europeiskt torg när de körs över med en Leopard Stridsvagn.
Polestar 2
BMW iX3
Vissa Tesla 3
Är kinesbyggda elbilar, ska dom inte få importeras till EU?

Och vad är en kinesbyggd bil egentligen?
Om bilen heter Volvo och har 60% delar från Kina, men plockas ihop i Sverige, är det OK?


Känns som att Kina kommer att konkurrera ut europeisk bilindustri.
De du räknar upp där är inga kinesiska kopior på europeiska bilar. Varför tror du Ford måste licensiera MEB plattformen av VW när de bara kunde kopiera den?
Kineserna kopierar oblygt och som det verkar utan några större problem.

Xpeng är ju en Tesla kopia rakt av.
Och säljs nu i Europa.
Till och med hemsidan är kopierad.
Det är upp till USA att skydda sin bilindustri, det är inte EU:s uppgift.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av renes »

Nu har jag inte läst hela tråden, men om "sherut" inte kommit upp än så borde den göra det nu.

https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/

Dvs en minibuss eller stor taxi som delas, kör en någorlunda fast rutt, men gör stopp och viker av från rutten för att plocka upp och lämna passagerare. Borde passa perfekt till automatisk ruttplanering och minskar avsevärt antalet bilar eller minibussar man behöver, minskar trafiken och är ändå närapå lika bekvämt som en taxi. Bra mycket trevligare än kommunalt, i alla fall.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av taliz »

renes skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, men om "sherut" inte kommit upp än så borde den göra det nu.

https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/

Dvs en minibuss eller stor taxi som delas, kör en någorlunda fast rutt, men gör stopp och viker av från rutten för att plocka upp och lämna passagerare. Borde passa perfekt till automatisk ruttplanering och minskar avsevärt antalet bilar eller minibussar man behöver, minskar trafiken och är ändå närapå lika bekvämt som en taxi. Bra mycket trevligare än kommunalt, i alla fall.
Olika former av shuttles finns ju här och där. Har funnits i Stockholm också faktiskt.
Minns när jag åkte det i San Francisco tidigt 2000-tal och tänkte hur smidigt det var och undrade varför det inte fanns hemma. Man har väl olika vanor på olika platser helt enkelt, alla tjänster hittar inte fotfäste överallt, hur smidiga dom än är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av renes »

taliz skrev:
renes skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, men om "sherut" inte kommit upp än så borde den göra det nu.

https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/

Dvs en minibuss eller stor taxi som delas, kör en någorlunda fast rutt, men gör stopp och viker av från rutten för att plocka upp och lämna passagerare. Borde passa perfekt till automatisk ruttplanering och minskar avsevärt antalet bilar eller minibussar man behöver, minskar trafiken och är ändå närapå lika bekvämt som en taxi. Bra mycket trevligare än kommunalt, i alla fall.
Olika former av shuttles finns ju här och där. Har funnits i Stockholm också faktiskt.
Visst, men min poäng var att en "sherut" är en bättre implementation av självkörande hyrfordon är typ taxis. Och många av de beryktade nackdelarna då också försvinner, nämligen den annars stora ökningen av antalet bilar.

Ett mellanting mellan kommunal buss och taxi, helt enkelt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

Det finns redan självgående elbussar i Stockholm.
I Barkarby norr om Stockholm rullar sedan oktober förra året mindre sjävkörande elbussar i SL-trafiken. Syftet med projektet är att utveckla framtidens kollektivtrafik. Nästa steg blir att testa autonoma fullängdsbussar som rymmer upp till 80 personer.
https://kundnyheter.ellevio.se/sjalvkor ... njetrafik/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av taliz »

renes skrev:
taliz skrev:
renes skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, men om "sherut" inte kommit upp än så borde den göra det nu.

https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/

Dvs en minibuss eller stor taxi som delas, kör en någorlunda fast rutt, men gör stopp och viker av från rutten för att plocka upp och lämna passagerare. Borde passa perfekt till automatisk ruttplanering och minskar avsevärt antalet bilar eller minibussar man behöver, minskar trafiken och är ändå närapå lika bekvämt som en taxi. Bra mycket trevligare än kommunalt, i alla fall.
Olika former av shuttles finns ju här och där. Har funnits i Stockholm också faktiskt.
Visst, men min poäng var att en "sherut" är en bättre implementation av självkörande hyrfordon är typ taxis. Och många av de beryktade nackdelarna då också försvinner, nämligen den annars stora ökningen av antalet bilar.

Ett mellanting mellan kommunal buss och taxi, helt enkelt.
Kommer säkert fortsätta finnas olika alternativ även när fordonen är självkörande.
Billigaste är antagligen fortsatt större fordon där man sitter/står som packade sillar.

Förövrigt består väl idag en stor del av trafiken i städerna av bilister som kör runt och letar parkeringsplats...
Det kommer ju typ helt försvinna. Du behöver ju inte parkera nära ditt mål när bilen själv kan åka och parkera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
Det finns redan självgående elbussar i Stockholm.
Men viker de av från rutten för att hämta upp eller lämna dig vid dörren?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av bonath »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Det finns redan självgående elbussar i Stockholm.
Men viker de av från rutten för att hämta upp eller lämna dig vid dörren?

Har du bråttom kan du gå istället, går fortare... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Fredrik j »

Hur mycket skulle man kunna tänka sig att betala för nått sånt? Hur skulle debiteringen gå till? Betala per kilometer eller skulle det bli billigare när näste passagerare kliver in?
En sån här lösning är ju tekniskt möjlig även utan självkörning men jag antar att det är priset som är problemet.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av vigge50 »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Det finns redan självgående elbussar i Stockholm.
Men viker de av från rutten för att hämta upp eller lämna dig vid dörren?
Men varför skulle dina medresenärer vilja åka med på en omväg bara för att du ska bli lämnad vid dörren? Och om vad ska denna tjänsten kosta för att inte för många ska välja det över buss? Om alla i Stockholm, Göteborg eller annan storstad som idag åker buss skulle välja en mindre shuttle så skulle de drastiskt öka antal fordon i trafiken. Det är helt klart bättre sätt till antal fordon än bil eller taxi men sämre än buss. Så du måste hitta en sweetspot sätt till bekvämligheter så att folk inte tar egen bil men inte väljer det istället för buss för att det ska göra saker bättre.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle man kunna tänka sig att betala för nått sånt? Hur skulle debiteringen gå till? Betala per kilometer eller skulle det bli billigare när näste passagerare kliver in?
En sån här lösning är ju tekniskt möjlig även utan självkörning men jag antar att det är priset som är problemet.
Jag skulle inte använda skiten ens om jag fick betalt.
Vill åka vart och när jag vill och inte vänta på några taxi.
Har aldrig åkt taxi.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av renes »

vigge50 skrev:
Men varför skulle dina medresenärer vilja åka med på en omväg bara för att du ska bli lämnad vid dörren?
För att det blir betydligt billigare så.
vigge50 skrev:
Och om vad ska denna tjänsten kosta för att inte för många ska välja det över buss?
Nånstans mellan taxi och buss. Det här är inte ett hypotetiskt koncept, det har funkat i praktiken alldeles utmärkt i Israel sen mer än ett halvt sekel.
vigge50 skrev:
Om alla i Stockholm, Göteborg eller annan storstad som idag åker buss skulle välja en mindre shuttle så skulle de drastiskt öka antal fordon i trafiken.
Ja, men det är inte så det funkar. I Israel tar folk bussen om den går ungefär dit man vill. Om inte, tar man ofta sherut. Så det är inte ett alternativ till buss, men ett effektivt alternativ till taxi och egen bil.
vigge50 skrev:
Det är helt klart bättre sätt till antal fordon än bil eller taxi men sämre än buss. Så du måste hitta en sweetspot sätt till bekvämligheter så att folk inte tar egen bil men inte väljer det istället för buss för att det ska göra saker bättre.
Nja, det är inte så svårt. Du beställer en taxi/sherut som kommer och hämtar dig. Om någon på vägen vill åka med så föreslår "föraren" (AI alltså) att plocka upp den personen och dela kostnaden. Det är upp till dig om du vill det eller inte.

Eftersom AI i det här fallet kommer att kunna göra extremt komplexa optimeringar av resvägar utan större problem så kommer den här metoden att lämpa sig synnerligen väl till en autonom flotta av transporter. Det är inte heller svårt att se hur det kan tillämpas för frakter, i synnerhet "last mile".

Vi har alltså ett beprövat system, sheruts, som lämpar sig synnerligen väl för automatisering. Det löser dörr-till-dörr problemet samtidigt som det reducerar både kostnad och antal fordon jämfört med taxi. Så mängden fordon i stadstrafik behöver inte bli så stort.

Där vanlig buss på fast linje fungerar, så är det ännu billigare för den som vill nyttja det. Finns inget skäl att eliminera det alternativet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
vigge50 skrev:
Men varför skulle dina medresenärer vilja åka med på en omväg bara för att du ska bli lämnad vid dörren?
För att det blir betydligt billigare så.
vigge50 skrev:
Och om vad ska denna tjänsten kosta för att inte för många ska välja det över buss?
Nånstans mellan taxi och buss. Det här är inte ett hypotetiskt koncept, det har funkat i praktiken alldeles utmärkt i Israel sen mer än ett halvt sekel.
vigge50 skrev:
Om alla i Stockholm, Göteborg eller annan storstad som idag åker buss skulle välja en mindre shuttle så skulle de drastiskt öka antal fordon i trafiken.
Ja, men det är inte så det funkar. I Israel tar folk bussen om den går ungefär dit man vill. Om inte, tar man ofta sherut. Så det är inte ett alternativ till buss, men ett effektivt alternativ till taxi och egen bil.
vigge50 skrev:
Det är helt klart bättre sätt till antal fordon än bil eller taxi men sämre än buss. Så du måste hitta en sweetspot sätt till bekvämligheter så att folk inte tar egen bil men inte väljer det istället för buss för att det ska göra saker bättre.
Nja, det är inte så svårt. Du beställer en taxi/sherut som kommer och hämtar dig. Om någon på vägen vill åka med så föreslår "föraren" (AI alltså) att plocka upp den personen och dela kostnaden. Det är upp till dig om du vill det eller inte.

Eftersom AI i det här fallet kommer att kunna göra extremt komplexa optimeringar av resvägar utan större problem så kommer den här metoden att lämpa sig synnerligen väl till en autonom flotta av transporter. Det är inte heller svårt att se hur det kan tillämpas för frakter, i synnerhet "last mile".

Vi har alltså ett beprövat system, sheruts, som lämpar sig synnerligen väl för automatisering. Det löser dörr-till-dörr problemet samtidigt som det reducerar både kostnad och antal fordon jämfört med taxi. Så mängden fordon i stadstrafik behöver inte bli så stort.

Där vanlig buss på fast linje fungerar, så är det ännu billigare för den som vill nyttja det. Finns inget skäl att eliminera det alternativet.
Sökte på sherut och turistsidan som kom upp hävdar att det kostar ungefär som en bussbiljett att åka med i minibussen när det än så länge finns en fysisk chafför.


https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av jbark »

Känns som tråden är lite off topic :roll:

Känns som att 40000 dolar kommer dröja lite men borde inte de svenska priserna justeras 2021 med tanke på dollaren även om de valutasäkrar?
Skriv svar