Ännu billigare att tillverka är 2-sätes versionen för att inte tala om IKEA-versionen som du själv sätter ihop. Bägge dessa är lika vanliga som 2wd-versionen idag.Zalman3 skrev:
Tesla MY är billig tillverka, speciellt 2wd versionen med LFP batterier.
Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Samtidigt så har jag svårt att tro att de 64% billigare batterier som Tesla presenterade på Battery Day inte ska ge lägre priser även på nuvarande modeller. När är väl då en annan femma.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Tesla bygger billigt och säljer dyrt.Laban skrev:Samtidigt så har jag svårt att tro att de 64% billigare batterier som Tesla presenterade på Battery Day inte ska ge lägre priser även på nuvarande modeller. När är väl då en annan femma.
Vissa tror att Tesla mer än fördubblar vinsten från Q3, till över 1 miljard dollar Q4.
Som jag visat i tråden
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Opel+Corsa
Kan man efter rabatt och stöd köpa en elbil idag som har en räckvidd på 393km under 250.000kr.
Många fler borde kunna sälja elbilar i den prisklassen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Det blir intressant att se hur Model Y och Model 3 påverkas prismässigt av VW ID4 när de börjar på ut dem.Zalman3 skrev:Tesla bygger billigt och säljer dyrt.Laban skrev:Samtidigt så har jag svårt att tro att de 64% billigare batterier som Tesla presenterade på Battery Day inte ska ge lägre priser även på nuvarande modeller. När är väl då en annan femma.
Vissa tror att Tesla mer än fördubblar vinsten från Q3, till över 1 miljard dollar Q4.
Som jag visat i tråden
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Opel+Corsa
Kan man efter rabatt och stöd köpa en elbil idag som har en räckvidd på 393km under 250.000kr.
Många fler borde kunna sälja elbilar i den prisklassen.
ID 4 är ju större samt längre räckvidd och id4 max med 5% är ju mer än 150 k billigare, (250 k om man jämför mot 1st men då skiöjer det mycket i utrustning)
Tesla har ju bättre infotainment och laddinfrastrukturen som fördel men är det värt 150 k? Troligtvis inte för de allra flesta.
Vad tror ni, kommer tesla tvingas justera priserna på grund av id3/id4?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Större än vad? Längre räckvidd än vad?jbark skrev:
ID 4 är ju större samt längre räckvidd
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Model Y, är väll den som ligger närmast i jämförelse. Sen större än är ju iof vagt, mer rätt är väll jämnstora. Detsamma gäller räckvidden, 10 km hit eller dit i wltp spelar ju egentligen ingen roll ( kan ju skilja mer i verklig räckvidd till teslans fördel).slugger75 skrev:Större än vad? Längre räckvidd än vad?jbark skrev:
ID 4 är ju större samt längre räckvidd
Oavsett så är ju id4 en "kopia" av model Y men den kommer nå ut på den europeiska marknaden samtidigt eller till och med före model Y vilket stor skillnad mot hur det sett ut tidigare. Innan har ju tesla varit flera divisioner bättre än konkurenterna, nu börjar det komma vettiga alternativ.
Jag tvekar inte på att model Y kommer vara en roligare bil men jag tror att folks benägenhet att betala så mycket mer för en tesla kommer sjunka ifall VW får ordning på id4:an.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Ang. räckvidd:jbark skrev:Model Y, är väll den som ligger närmast i jämförelse. Sen större än är ju iof vagt, mer rätt är väll jämnstora. Detsamma gäller räckvidden, 10 km hit eller dit i wltp spelar ju egentligen ingen roll ( kan ju skilja mer i verklig räckvidd till teslans fördel).slugger75 skrev:Större än vad? Längre räckvidd än vad?jbark skrev:
ID 4 är ju större samt längre räckvidd
Oavsett så är ju id4 en "kopia" av model Y men den kommer nå ut på den europeiska marknaden samtidigt eller till och med före model Y vilket stor skillnad mot hur det sett ut tidigare. Innan har ju tesla varit flera divisioner bättre än konkurenterna, nu börjar det komma vettiga alternativ.
Jag tvekar inte på att model Y kommer vara en roligare bil men jag tror att folks benägenhet att betala så mycket mer för en tesla kommer sjunka ifall VW får ordning på id4:an.
De id.4-modeller man kan beställa nu är ju tvåhjulsdrivna. Ingen av dem kommer upp i 50 mils räckvidd enligt Volkswagen.
Den model Y Long Range som presenteras på Teslas hemsida är fyrhjulsdriven, och Tesla uppger att räckvidden blir drygt 50 mil.
Så jag förstår inte hur du menar när du säger att räckvidden på id.4 är längre än på model Y?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Enligt deras egna data är det 520 km och ja det är ju bakhjulsdrivet. Men tillbaka till min fundering om ni tror att det kommer ha en inverkan på teslas prissättning?slugger75 skrev:Ang. räckvidd:jbark skrev:Model Y, är väll den som ligger närmast i jämförelse. Sen större än är ju iof vagt, mer rätt är väll jämnstora. Detsamma gäller räckvidden, 10 km hit eller dit i wltp spelar ju egentligen ingen roll ( kan ju skilja mer i verklig räckvidd till teslans fördel).slugger75 skrev:Större än vad? Längre räckvidd än vad?jbark skrev:
ID 4 är ju större samt längre räckvidd
Oavsett så är ju id4 en "kopia" av model Y men den kommer nå ut på den europeiska marknaden samtidigt eller till och med före model Y vilket stor skillnad mot hur det sett ut tidigare. Innan har ju tesla varit flera divisioner bättre än konkurenterna, nu börjar det komma vettiga alternativ.
Jag tvekar inte på att model Y kommer vara en roligare bil men jag tror att folks benägenhet att betala så mycket mer för en tesla kommer sjunka ifall VW får ordning på id4:an.
De id.4-modeller man kan beställa nu är ju tvåhjulsdrivna. Ingen av dem kommer upp i 50 mils räckvidd enligt Volkswagen.
Den model Y Long Range som presenteras på Teslas hemsida är fyrhjulsdriven, och Tesla uppger att räckvidden blir drygt 50 mil.
Så jag förstår inte hur du menar när du säger att räckvidden på id.4 är längre än på model Y?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Vänta tills du får se prestandasiffrorna på bilen med 4680cellerna.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Precis, vi har inte de "riktiga" siffrorna än i och med de nya batterierna. Jag skulle gissa på att det blir en betydande ökning i räckvidd utan att ge mig på att spekulera i några siffror.NiklasTesla skrev:Vänta tills du får se prestandasiffrorna på bilen med 4680cellerna.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Enligt Volkswagen är det 496 km WLTP för ID.4 1st edition och 488 km för 1st edition Max. Så den har alltså inte längre räckvidd än model Y.jbark skrev:Enligt deras egna data är det 520 km och ja det är ju bakhjulsdrivet. Men tillbaka till min fundering om ni tror att det kommer ha en inverkan på teslas prissättning?slugger75 skrev:Ang. räckvidd:jbark skrev:Model Y, är väll den som ligger närmast i jämförelse. Sen större än är ju iof vagt, mer rätt är väll jämnstora. Detsamma gäller räckvidden, 10 km hit eller dit i wltp spelar ju egentligen ingen roll ( kan ju skilja mer i verklig räckvidd till teslans fördel).slugger75 skrev:Större än vad? Längre räckvidd än vad?jbark skrev:
ID 4 är ju större samt längre räckvidd
Oavsett så är ju id4 en "kopia" av model Y men den kommer nå ut på den europeiska marknaden samtidigt eller till och med före model Y vilket stor skillnad mot hur det sett ut tidigare. Innan har ju tesla varit flera divisioner bättre än konkurenterna, nu börjar det komma vettiga alternativ.
Jag tvekar inte på att model Y kommer vara en roligare bil men jag tror att folks benägenhet att betala så mycket mer för en tesla kommer sjunka ifall VW får ordning på id4:an.
De id.4-modeller man kan beställa nu är ju tvåhjulsdrivna. Ingen av dem kommer upp i 50 mils räckvidd enligt Volkswagen.
Den model Y Long Range som presenteras på Teslas hemsida är fyrhjulsdriven, och Tesla uppger att räckvidden blir drygt 50 mil.
Så jag förstår inte hur du menar när du säger att räckvidden på id.4 är längre än på model Y?
Klicka på tekniska data här så ser du: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... =buildable
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Kina-fabriken har ju höjt kvaliteten på sina byggda Model 3 jämfört med Fremont, så jag har stora förhoppningar att kvaliteten kommer att vara bättre även i Berlin-fabriken på Model Y jämfört med de producerade i Fremont.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Jo de kommer förhoppningsvis integreras utan att priset justeras vilket i så fall skulle motivera varför model Y är dyrare. I dagsläget med dagens siffror inte lika självklart men ingen av dem finns heller på europeiska marknaden än.hakon18 skrev:Precis, vi har inte de "riktiga" siffrorna än i och med de nya batterierna. Jag skulle gissa på att det blir en betydande ökning i räckvidd utan att ge mig på att spekulera i några siffror.NiklasTesla skrev:Vänta tills du får se prestandasiffrorna på bilen med 4680cellerna.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Är det i och med berlinfabriken de ska få i 4680 cellerna?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Titta där ja, jag kikade här på deras sida där de skrev upp till 520 km. Men det är ju VW vi pratar om och nu när de inte kan fuska med utsläppen får de väll vara vilseledande istället. Ska klaga hos dem, är helt övertygad att björn nyland kan hypermil:a längrejbark skrev:slugger75 skrev:Enligt Volkswagen är det 496 km WLTP för ID.4 1st edition och 488 km för 1st edition Max. Så den har alltså inte längre räckvidd än model Y.jbark skrev:Enligt deras egna data är det 520 km och ja det är ju bakhjulsdrivet. Men tillbaka till min fundering om ni tror att det kommer ha en inverkan på teslas prissättning?slugger75 skrev:Ang. räckvidd:jbark skrev:
Model Y, är väll den som ligger närmast i jämförelse. Sen större än är ju iof vagt, mer rätt är väll jämnstora. Detsamma gäller räckvidden, 10 km hit eller dit i wltp spelar ju egentligen ingen roll ( kan ju skilja mer i verklig räckvidd till teslans fördel).
Oavsett så är ju id4 en "kopia" av model Y men den kommer nå ut på den europeiska marknaden samtidigt eller till och med före model Y vilket stor skillnad mot hur det sett ut tidigare. Innan har ju tesla varit flera divisioner bättre än konkurenterna, nu börjar det komma vettiga alternativ.
Jag tvekar inte på att model Y kommer vara en roligare bil men jag tror att folks benägenhet att betala så mycket mer för en tesla kommer sjunka ifall VW får ordning på id4:an.
De id.4-modeller man kan beställa nu är ju tvåhjulsdrivna. Ingen av dem kommer upp i 50 mils räckvidd enligt Volkswagen.
Den model Y Long Range som presenteras på Teslas hemsida är fyrhjulsdriven, och Tesla uppger att räckvidden blir drygt 50 mil.
Så jag förstår inte hur du menar när du säger att räckvidden på id.4 är längre än på model Y?
Klicka på tekniska data här så ser du: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... =buildable
Oavsett i paritet på pappret, men som sagt kan de nya cellerna ändra det...
Här kikade jag för övrigt:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... %2F0%22%7D
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
hakon18 skrev:Kina-fabriken har ju höjt kvaliteten på sina byggda Model 3 jämfört med Fremont, så jag har stora förhoppningar att kvaliteten kommer att vara bättre även i Berlin-fabriken på Model Y jämfört med de producerade i Fremont.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Är det propaganda från den kinesiska staten eller fakta? I så fall, hur ser statistiken ut? På vilket sätt är de kinabyggda bättre?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Om det i grund och botten är propaganda låter jag vara osagt4dy skrev:hakon18 skrev:Kina-fabriken har ju höjt kvaliteten på sina byggda Model 3 jämfört med Fremont, så jag har stora förhoppningar att kvaliteten kommer att vara bättre även i Berlin-fabriken på Model Y jämfört med de producerade i Fremont.4dy skrev:Är det inte Model Y som är så dåligt byggd?
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-mo ... ty-issues/
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech ... ally%20bad.
Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
Är det propaganda från den kinesiska staten eller fakta? I så fall, hur ser statistiken ut? På vilket sätt är de kinabyggda bättre?
Här är i alla fall en artikel om de båda undersökningarna som jämförs https://elbilen.se/nyheter/battre-kvali ... llverkade/
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Det pratas ju om att Tesla har som mål att kunna tillverka MY på 10 timmar.
Och man har redan visat på en mycket effektiv och låg tillverkningskostnad på Kina tillverkade MY.
Och man har nu sänkt priset med ca 30%.
Så Tesla tjänar $$$$ på sin biltillverkning och vinsten för Q4 2020 förväntas bli rekordhög, mer än dubbelt så stor som i Q3 2020.
Så utrymme finns för rejäla prissänkningar både hos Tesla och hos VW.
När sänks priserna på VW ID modeller och Teslas modeller med ca 30%?
Och man har redan visat på en mycket effektiv och låg tillverkningskostnad på Kina tillverkade MY.
Och man har nu sänkt priset med ca 30%.
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... ing-wheel/Tesla also made a huge update to the prices of the Model Y in China, dropping it by more than $30,000 CAD with both variants now cheaper than prices in North America.
The Long Range (LR) Model Y now starts at ¥ 339,900 ($62,277 CAD), down from the previous price of ¥ 488,000 ($87,355 CAD). The Performance variant also got a price drop from ¥ 535,000 ($104,319 CAD) to ¥ 369,900 ($72,126 CAD).
Så Tesla tjänar $$$$ på sin biltillverkning och vinsten för Q4 2020 förväntas bli rekordhög, mer än dubbelt så stor som i Q3 2020.
Så utrymme finns för rejäla prissänkningar både hos Tesla och hos VW.
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros
När sänks priserna på VW ID modeller och Teslas modeller med ca 30%?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
När folk inte är beredda att betala nuvarande priset.Zalman3 skrev:
När sänks priserna på VW ID modeller och Teslas modeller med ca 30%?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Model Y i Giga Berlin kommer ju tillverkas på annat sätt än i Fremont. Kommer bestå av mycket färre delar att passa ihop och gjutas i större och färre delar. Detta är väl största orsaken till bättre kvalité och passform. Kommer garanterat krävas en hel del trial and error i början men när de väl får fason på det så talar det för ökad produktionstakt och bättre byggda bilar. Trial and error pågår garanterat redan nu.4dy skrev:Blir ni verkligen sugna på att köpa? Visst finns det en möjlighet att Berlin-fabriken håller högre kvalitet men vad talar egentligen för det mer än gamla fördomar om nationella särdrag?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
När produktionstakten är högre än efterfrågan.Credde skrev:När folk inte är beredda att betala nuvarande priset.Zalman3 skrev:
När sänks priserna på VW ID modeller och Teslas modeller med ca 30%?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.
Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.
Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuanTesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.
Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.
The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Så den kostar $52k i Kina och $49k i USA och detta är ett tydligt täcken på att den är betydligt billigare i Kina? Nu vet jag inte hur det är med moms, i USA skriver man inte ut det i priset utan läggs på efteråt men priset i Kina kan vara med moms. Dock så vet jag att i Kina att det är tillverkaren som får pengarna, inte kunden vilket betyder att detta redan är avdraget i priset.Zalman3 skrev:Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.
Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuanTesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.
Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.
The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
Så bra att de sänker priserna men jag skulle behöva mer information innan jag är övertygad om att den kan anses vara billigare i Kina.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Med den logiken kunde man ju undra vad Apple kunde sätta emot Nokias dominans när det begav sig. Det kan alltid komma något som är radikalt bättre och tesla är inte utan problem. Ex. Verkar nya octovalve ha det lite knepigt när det blir kallt. Det är ju kul att det går hyfsat bra för tesla, men personligen tycker jag det är rätt mycket mer konstruktivt att försöka se vad som kan förbättras. Sen ärligt talat, model y är fortfarande rätt dyr - men dollarpriset kanske justerar det så småningom.Zalman3 skrev:Tesla är världen största elbilstillverkare.
De tillverkar MY i Kina som är det billigaste landet att tillverka bilar i.
Nya MY ska vara billigare än M3 att tillverka.
Kvaliteten på Kina tillverkade Teslor verkar bra.
Målet är att MY ska bli Teslas och världens mest sålda elbil.
Och nu när Tesla sänker priset på MY, vad har konkurrenterna att sätta emot?
https://www.bloomberg.com/news/articles ... 9-900-yuanTesla Sets Price of China-Made Model Y SUV Below Competitors.
Tesla Inc. will start deliveries of its China-made Model Y SUV this month to customers in the country, as it set the vehicle at a price below some of its rivals to maintain a competitive edge.
The Model Y starts from 339,900 yuan ($52,074), while the Model Y Performance car will be from 369,900 yuan, Tesla China said in a statement on Friday. Tesla Chief Executive Officer Elon Musk has said the Model Y has the potential to outsell all other vehicles it makes.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Vad händer om man beställt en MY, och dom sedan sänker priset på MY här i Europa innan leverans. Får man då det sänkta priset? Med tanke på att skillnaden är rätt stor på MY i Kina och Usa i pris nu.
mvh
Nyss beställt min första tesla
mvh
Nyss beställt min första tesla
Model Y performance