vigge50 skrev:
Men varför skulle dina medresenärer vilja åka med på en omväg bara för att du ska bli lämnad vid dörren?
För att det blir betydligt billigare så.
vigge50 skrev:Och om vad ska denna tjänsten kosta för att inte för många ska välja det över buss?
Nånstans mellan taxi och buss. Det här är inte ett hypotetiskt koncept, det har funkat i praktiken alldeles utmärkt i Israel sen mer än ett halvt sekel.
vigge50 skrev:Om alla i Stockholm, Göteborg eller annan storstad som idag åker buss skulle välja en mindre shuttle så skulle de drastiskt öka antal fordon i trafiken.
Ja, men det är inte så det funkar. I Israel tar folk bussen om den går ungefär dit man vill. Om inte, tar man ofta sherut. Så det är inte ett alternativ till buss, men ett effektivt alternativ till taxi och egen bil.
vigge50 skrev:Det är helt klart bättre sätt till antal fordon än bil eller taxi men sämre än buss. Så du måste hitta en sweetspot sätt till bekvämligheter så att folk inte tar egen bil men inte väljer det istället för buss för att det ska göra saker bättre.
Nja, det är inte så svårt. Du beställer en taxi/sherut som kommer och hämtar dig. Om någon på vägen vill åka med så föreslår "föraren" (AI alltså) att plocka upp den personen och dela kostnaden. Det är upp till dig om du vill det eller inte.
Eftersom AI i det här fallet kommer att kunna göra extremt komplexa optimeringar av resvägar utan större problem så kommer den här metoden att lämpa sig synnerligen väl till en autonom flotta av transporter. Det är inte heller svårt att se hur det kan tillämpas för frakter, i synnerhet "last mile".
Vi har alltså ett beprövat system, sheruts, som lämpar sig synnerligen väl för automatisering. Det löser dörr-till-dörr problemet samtidigt som det reducerar både kostnad och antal fordon jämfört med taxi. Så mängden fordon i stadstrafik behöver inte bli så stort.
Där vanlig buss på fast linje fungerar, så är det ännu billigare för den som vill nyttja det. Finns inget skäl att eliminera det alternativet.