Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
EU lär hindra det, så det kan du glömma och hittar de hit så lär de visas upp för allmänheten på något europeiskt torg när de körs över med en Leopard Stridsvagn.
Polestar 2
BMW iX3
Vissa Tesla 3
Är kinesbyggda elbilar, ska dom inte få importeras till EU?

Och vad är en kinesbyggd bil egentligen?
Om bilen heter Volvo och har 60% delar från Kina, men plockas ihop i Sverige, är det OK?


Känns som att Kina kommer att konkurrera ut europeisk bilindustri.
De du räknar upp där är inga kinesiska kopior på europeiska bilar. Varför tror du Ford måste licensiera MEB plattformen av VW när de bara kunde kopiera den?
Kineserna kopierar oblygt och som det verkar utan några större problem.

Xpeng är ju en Tesla kopia rakt av.
Och säljs nu i Europa.
Till och med hemsidan är kopierad.

Edit:
Men det kanske är upplägget.
Tesla gör ett bra original, som de tar bra betalt för.
1-2 år senare så kommer en billig Tesla kina kopia.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
EU lär hindra det, så det kan du glömma och hittar de hit så lär de visas upp för allmänheten på något europeiskt torg när de körs över med en Leopard Stridsvagn.
Polestar 2
BMW iX3
Vissa Tesla 3
Är kinesbyggda elbilar, ska dom inte få importeras till EU?

Och vad är en kinesbyggd bil egentligen?
Om bilen heter Volvo och har 60% delar från Kina, men plockas ihop i Sverige, är det OK?


Känns som att Kina kommer att konkurrera ut europeisk bilindustri.
De du räknar upp där är inga kinesiska kopior på europeiska bilar. Varför tror du Ford måste licensiera MEB plattformen av VW när de bara kunde kopiera den?
Kineserna kopierar oblygt och som det verkar utan några större problem.

Xpeng är ju en Tesla kopia rakt av.
Och säljs nu i Europa.
Till och med hemsidan är kopierad.
Det är upp till USA att skydda sin bilindustri, det är inte EU:s uppgift.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av renes »

Nu har jag inte läst hela tråden, men om "sherut" inte kommit upp än så borde den göra det nu.

https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/

Dvs en minibuss eller stor taxi som delas, kör en någorlunda fast rutt, men gör stopp och viker av från rutten för att plocka upp och lämna passagerare. Borde passa perfekt till automatisk ruttplanering och minskar avsevärt antalet bilar eller minibussar man behöver, minskar trafiken och är ändå närapå lika bekvämt som en taxi. Bra mycket trevligare än kommunalt, i alla fall.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av taliz »

renes skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, men om "sherut" inte kommit upp än så borde den göra det nu.

https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/

Dvs en minibuss eller stor taxi som delas, kör en någorlunda fast rutt, men gör stopp och viker av från rutten för att plocka upp och lämna passagerare. Borde passa perfekt till automatisk ruttplanering och minskar avsevärt antalet bilar eller minibussar man behöver, minskar trafiken och är ändå närapå lika bekvämt som en taxi. Bra mycket trevligare än kommunalt, i alla fall.
Olika former av shuttles finns ju här och där. Har funnits i Stockholm också faktiskt.
Minns när jag åkte det i San Francisco tidigt 2000-tal och tänkte hur smidigt det var och undrade varför det inte fanns hemma. Man har väl olika vanor på olika platser helt enkelt, alla tjänster hittar inte fotfäste överallt, hur smidiga dom än är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av renes »

taliz skrev:
renes skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, men om "sherut" inte kommit upp än så borde den göra det nu.

https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/

Dvs en minibuss eller stor taxi som delas, kör en någorlunda fast rutt, men gör stopp och viker av från rutten för att plocka upp och lämna passagerare. Borde passa perfekt till automatisk ruttplanering och minskar avsevärt antalet bilar eller minibussar man behöver, minskar trafiken och är ändå närapå lika bekvämt som en taxi. Bra mycket trevligare än kommunalt, i alla fall.
Olika former av shuttles finns ju här och där. Har funnits i Stockholm också faktiskt.
Visst, men min poäng var att en "sherut" är en bättre implementation av självkörande hyrfordon är typ taxis. Och många av de beryktade nackdelarna då också försvinner, nämligen den annars stora ökningen av antalet bilar.

Ett mellanting mellan kommunal buss och taxi, helt enkelt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

Det finns redan självgående elbussar i Stockholm.
I Barkarby norr om Stockholm rullar sedan oktober förra året mindre sjävkörande elbussar i SL-trafiken. Syftet med projektet är att utveckla framtidens kollektivtrafik. Nästa steg blir att testa autonoma fullängdsbussar som rymmer upp till 80 personer.
https://kundnyheter.ellevio.se/sjalvkor ... njetrafik/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av taliz »

renes skrev:
taliz skrev:
renes skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, men om "sherut" inte kommit upp än så borde den göra det nu.

https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/

Dvs en minibuss eller stor taxi som delas, kör en någorlunda fast rutt, men gör stopp och viker av från rutten för att plocka upp och lämna passagerare. Borde passa perfekt till automatisk ruttplanering och minskar avsevärt antalet bilar eller minibussar man behöver, minskar trafiken och är ändå närapå lika bekvämt som en taxi. Bra mycket trevligare än kommunalt, i alla fall.
Olika former av shuttles finns ju här och där. Har funnits i Stockholm också faktiskt.
Visst, men min poäng var att en "sherut" är en bättre implementation av självkörande hyrfordon är typ taxis. Och många av de beryktade nackdelarna då också försvinner, nämligen den annars stora ökningen av antalet bilar.

Ett mellanting mellan kommunal buss och taxi, helt enkelt.
Kommer säkert fortsätta finnas olika alternativ även när fordonen är självkörande.
Billigaste är antagligen fortsatt större fordon där man sitter/står som packade sillar.

Förövrigt består väl idag en stor del av trafiken i städerna av bilister som kör runt och letar parkeringsplats...
Det kommer ju typ helt försvinna. Du behöver ju inte parkera nära ditt mål när bilen själv kan åka och parkera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
Det finns redan självgående elbussar i Stockholm.
Men viker de av från rutten för att hämta upp eller lämna dig vid dörren?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av bonath »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Det finns redan självgående elbussar i Stockholm.
Men viker de av från rutten för att hämta upp eller lämna dig vid dörren?

Har du bråttom kan du gå istället, går fortare... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Fredrik j »

Hur mycket skulle man kunna tänka sig att betala för nått sånt? Hur skulle debiteringen gå till? Betala per kilometer eller skulle det bli billigare när näste passagerare kliver in?
En sån här lösning är ju tekniskt möjlig även utan självkörning men jag antar att det är priset som är problemet.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av vigge50 »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Det finns redan självgående elbussar i Stockholm.
Men viker de av från rutten för att hämta upp eller lämna dig vid dörren?
Men varför skulle dina medresenärer vilja åka med på en omväg bara för att du ska bli lämnad vid dörren? Och om vad ska denna tjänsten kosta för att inte för många ska välja det över buss? Om alla i Stockholm, Göteborg eller annan storstad som idag åker buss skulle välja en mindre shuttle så skulle de drastiskt öka antal fordon i trafiken. Det är helt klart bättre sätt till antal fordon än bil eller taxi men sämre än buss. Så du måste hitta en sweetspot sätt till bekvämligheter så att folk inte tar egen bil men inte väljer det istället för buss för att det ska göra saker bättre.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle man kunna tänka sig att betala för nått sånt? Hur skulle debiteringen gå till? Betala per kilometer eller skulle det bli billigare när näste passagerare kliver in?
En sån här lösning är ju tekniskt möjlig även utan självkörning men jag antar att det är priset som är problemet.
Jag skulle inte använda skiten ens om jag fick betalt.
Vill åka vart och när jag vill och inte vänta på några taxi.
Har aldrig åkt taxi.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av renes »

vigge50 skrev:
Men varför skulle dina medresenärer vilja åka med på en omväg bara för att du ska bli lämnad vid dörren?
För att det blir betydligt billigare så.
vigge50 skrev:
Och om vad ska denna tjänsten kosta för att inte för många ska välja det över buss?
Nånstans mellan taxi och buss. Det här är inte ett hypotetiskt koncept, det har funkat i praktiken alldeles utmärkt i Israel sen mer än ett halvt sekel.
vigge50 skrev:
Om alla i Stockholm, Göteborg eller annan storstad som idag åker buss skulle välja en mindre shuttle så skulle de drastiskt öka antal fordon i trafiken.
Ja, men det är inte så det funkar. I Israel tar folk bussen om den går ungefär dit man vill. Om inte, tar man ofta sherut. Så det är inte ett alternativ till buss, men ett effektivt alternativ till taxi och egen bil.
vigge50 skrev:
Det är helt klart bättre sätt till antal fordon än bil eller taxi men sämre än buss. Så du måste hitta en sweetspot sätt till bekvämligheter så att folk inte tar egen bil men inte väljer det istället för buss för att det ska göra saker bättre.
Nja, det är inte så svårt. Du beställer en taxi/sherut som kommer och hämtar dig. Om någon på vägen vill åka med så föreslår "föraren" (AI alltså) att plocka upp den personen och dela kostnaden. Det är upp till dig om du vill det eller inte.

Eftersom AI i det här fallet kommer att kunna göra extremt komplexa optimeringar av resvägar utan större problem så kommer den här metoden att lämpa sig synnerligen väl till en autonom flotta av transporter. Det är inte heller svårt att se hur det kan tillämpas för frakter, i synnerhet "last mile".

Vi har alltså ett beprövat system, sheruts, som lämpar sig synnerligen väl för automatisering. Det löser dörr-till-dörr problemet samtidigt som det reducerar både kostnad och antal fordon jämfört med taxi. Så mängden fordon i stadstrafik behöver inte bli så stort.

Där vanlig buss på fast linje fungerar, så är det ännu billigare för den som vill nyttja det. Finns inget skäl att eliminera det alternativet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
vigge50 skrev:
Men varför skulle dina medresenärer vilja åka med på en omväg bara för att du ska bli lämnad vid dörren?
För att det blir betydligt billigare så.
vigge50 skrev:
Och om vad ska denna tjänsten kosta för att inte för många ska välja det över buss?
Nånstans mellan taxi och buss. Det här är inte ett hypotetiskt koncept, det har funkat i praktiken alldeles utmärkt i Israel sen mer än ett halvt sekel.
vigge50 skrev:
Om alla i Stockholm, Göteborg eller annan storstad som idag åker buss skulle välja en mindre shuttle så skulle de drastiskt öka antal fordon i trafiken.
Ja, men det är inte så det funkar. I Israel tar folk bussen om den går ungefär dit man vill. Om inte, tar man ofta sherut. Så det är inte ett alternativ till buss, men ett effektivt alternativ till taxi och egen bil.
vigge50 skrev:
Det är helt klart bättre sätt till antal fordon än bil eller taxi men sämre än buss. Så du måste hitta en sweetspot sätt till bekvämligheter så att folk inte tar egen bil men inte väljer det istället för buss för att det ska göra saker bättre.
Nja, det är inte så svårt. Du beställer en taxi/sherut som kommer och hämtar dig. Om någon på vägen vill åka med så föreslår "föraren" (AI alltså) att plocka upp den personen och dela kostnaden. Det är upp till dig om du vill det eller inte.

Eftersom AI i det här fallet kommer att kunna göra extremt komplexa optimeringar av resvägar utan större problem så kommer den här metoden att lämpa sig synnerligen väl till en autonom flotta av transporter. Det är inte heller svårt att se hur det kan tillämpas för frakter, i synnerhet "last mile".

Vi har alltså ett beprövat system, sheruts, som lämpar sig synnerligen väl för automatisering. Det löser dörr-till-dörr problemet samtidigt som det reducerar både kostnad och antal fordon jämfört med taxi. Så mängden fordon i stadstrafik behöver inte bli så stort.

Där vanlig buss på fast linje fungerar, så är det ännu billigare för den som vill nyttja det. Finns inget skäl att eliminera det alternativet.
Sökte på sherut och turistsidan som kom upp hävdar att det kostar ungefär som en bussbiljett att åka med i minibussen när det än så länge finns en fysisk chafför.


https://www.touristisrael.com/public-tr ... red-taxis/
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av jbark »

Känns som tråden är lite off topic :roll:

Känns som att 40000 dolar kommer dröja lite men borde inte de svenska priserna justeras 2021 med tanke på dollaren även om de valutasäkrar?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle man kunna tänka sig att betala för nått sånt? Hur skulle debiteringen gå till? Betala per kilometer eller skulle det bli billigare när näste passagerare kliver in?
En sån här lösning är ju tekniskt möjlig även utan självkörning men jag antar att det är priset som är problemet.
Jag skulle inte använda skiten ens om jag fick betalt.
Vill åka vart och när jag vill och inte vänta på några taxi.
Har aldrig åkt taxi.
Jag tänkte lägga mitt bud på gratis, alltså de som vill att jag ska åka till dem får betala annars stannar jag hemma och shoppar över nätet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle man kunna tänka sig att betala för nått sånt? Hur skulle debiteringen gå till? Betala per kilometer eller skulle det bli billigare när näste passagerare kliver in?
En sån här lösning är ju tekniskt möjlig även utan självkörning men jag antar att det är priset som är problemet.
Jag skulle inte använda skiten ens om jag fick betalt.
Vill åka vart och när jag vill och inte vänta på några taxi.
Har aldrig åkt taxi.
Jag tänkte lägga mitt bud på gratis, alltså de som vill att jag ska åka till dem får betala annars stannar jag hemma och shoppar över nätet.
Så är det redan på vissa ställen, särskilt där transport är väldigt billigt.
Minns jag var på Iconsiam i Bangkok för några år sedan, då stod dom för transporten dit.
Ikea kör(de?) väl en gratisbuss i Sthlm till deras varuhus också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:

Jag tänkte lägga mitt bud på gratis, alltså de som vill att jag ska åka till dem får betala annars stannar jag hemma och shoppar över nätet.
Så är det redan på vissa ställen, särskilt där transport är väldigt billigt.
Minns jag var på Iconsiam i Bangkok för några år sedan, då stod dom för transporten dit.
Ikea kör(de?) väl en gratisbuss i Sthlm till deras varuhus också.[/quote]
Gekås har det också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av mikebike »

jbark skrev:
Känns som tråden är lite off topic :roll:

Känns som att 40000 dolar kommer dröja lite men borde inte de svenska priserna justeras 2021 med tanke på dollaren även om de valutasäkrar?
Varför det?
De svenska priserna på Tesla sätts efter tillgång och efterfrågan, möjligen sneglar man på hur mycket konkurrenterna tar för sina bilar.
Polestar 2 kostar 700.000 och XC40 P8 kostar 750.000 med lite utrustning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Anonymous FTW »

mikebike skrev:
jbark skrev:
Känns som tråden är lite off topic :roll:

Känns som att 40000 dolar kommer dröja lite men borde inte de svenska priserna justeras 2021 med tanke på dollaren även om de valutasäkrar?
Varför det?
De svenska priserna på Tesla sätts efter tillgång och efterfrågan, möjligen sneglar man på hur mycket konkurrenterna tar för sina bilar.
Polestar 2 kostar 700.000 och XC40 P8 kostar 750.000 med lite utrustning.
Fast jag tror att Polestar vad gäller Polestar 2 tittat en del på Tesla (framförallt Model 3) och priset är nog en av sakerna där.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av jbark »

mikebike skrev:
jbark skrev:
Känns som tråden är lite off topic :roll:

Känns som att 40000 dolar kommer dröja lite men borde inte de svenska priserna justeras 2021 med tanke på dollaren även om de valutasäkrar?
Varför det?
De svenska priserna på Tesla sätts efter tillgång och efterfrågan, möjligen sneglar man på hur mycket konkurrenterna tar för sina bilar.
Polestar 2 kostar 700.000 och XC40 P8 kostar 750.000 med lite utrustning.
Beror ju på hur id4 lyckas men om den kommer utan barnsjukdommar som id3 har så är ju maxutrustade varianten 130 000 billigare. För egen del är jag ju beredd att betala mer för tesla men troligtvis inte så mycket mer.

Sen kan det ju vara så att de säljer allt ändå men jag tror att id4 kan minska efterfrågan på model y och det i kombination med en billigare dollar borde leda till lägre priser.
Användarvisningsbild
BAG
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 14 nov 2016 13:25

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av BAG »

Nuvarande MY pris baseras på $ men eftersom MY för Europa kommer att tillverkas i Berlin kommer priset att baseras på €
MY LR lev 2022-06-29
Porsche 911 SC -80
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av jbark »

BAG skrev:
Nuvarande MY pris baseras på $ men eftersom MY för Europa kommer att tillverkas i Berlin kommer priset att baseras på €
Ja det är sant men då slipper de tullavgiften på bilen samt att kronan gått starkt mot euron med. Men sen är det ju så att tesla sätter sina egna priser. Men om jag får gissa så tror jag att både model 3 och model y kommer prissänkas 2021.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

jbark skrev:
BAG skrev:
Nuvarande MY pris baseras på $ men eftersom MY för Europa kommer att tillverkas i Berlin kommer priset att baseras på €
Ja det är sant men då slipper de tullavgiften på bilen samt att kronan gått starkt mot euron med. Men sen är det ju så att tesla sätter sina egna priser. Men om jag får gissa så tror jag att både model 3 och model y kommer prissänkas 2021.
Det tror jag också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Inlägg av hakon18 »

jbark skrev:
mikebike skrev:
jbark skrev:
Känns som tråden är lite off topic :roll:

Känns som att 40000 dolar kommer dröja lite men borde inte de svenska priserna justeras 2021 med tanke på dollaren även om de valutasäkrar?
Varför det?
De svenska priserna på Tesla sätts efter tillgång och efterfrågan, möjligen sneglar man på hur mycket konkurrenterna tar för sina bilar.
Polestar 2 kostar 700.000 och XC40 P8 kostar 750.000 med lite utrustning.
Beror ju på hur id4 lyckas men om den kommer utan barnsjukdommar som id3 har så är ju maxutrustade varianten 130 000 billigare. För egen del är jag ju beredd att betala mer för tesla men troligtvis inte så mycket mer.

Sen kan det ju vara så att de säljer allt ändå men jag tror att id4 kan minska efterfrågan på model y och det i kombination med en billigare dollar borde leda till lägre priser.
Instämmer helt. Beroende på kalkylerad produktionstakt i Berlin-fabriken skulle de, om de vill, kunna öka efterfrågan genom att sänka priset. Marginalen på Model Y ska vara ganska god så det bör finnas utrymme.

ID.4 är en vass konkurrent till Model Y och frågan är hur stor marknadsandel Tesla är beredda att släppa.
Skriv svar