Jordad skrev:Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig. Skillnaden med ett robotaxi-nätverk jämfört med Lyft och Uber är att priset blir lägre så högre andel människor kommer överge bilen. Någonstans mellan 5-10 fossilbilar blir ersatta av varje robotaxi och graden beror på befolkningstäthet. Lägre befolkningstäthet gör det mindre effektivt. Däremot är det så att även om varje robotaxi ersätter flera fossilbilar så måste även robotaxis ersättas då de slits ut. Antalet färdade mil blir högt per robotaxi.backe skrev:Hur kommer detta ske?Varje robotaxi kommer ersätta 5-10 fossilbilar.
Varför börjar man produktion med de dyra modellerna för om man vill sälja fler med en lägre asp? Alla Tesla såvitt jag vet har börjat produktionen med de dyrare modellerna.Elon Musk har sagt att Tesla har ett val att antingen bygga färre bilar med högre asp eller bygga fler bilar med lägre asp. Omsättning blir den samma för stunden och Tesla väljer att bygga fler.
Sen tror jag inte att att Elon och Tesla gör allt detta enbart för klimatet, dom är affärsdrivande och vill såklart tjäna pengar, så troligen så kommer tillgång/efterfrågan styra priset mer än godheten.
Ja man börjar med de varianter som har högre asp för att snabbare göra det lönsamt. Men att man tex lanserade M3 SR+ här tidigt är kanske ett resultat av att man försöker maximera volym ifall omsättningen ändå är den samma. Vid varje möjlighet så tycks Tesla göra det valet nu.
Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.Någonstans mellan 5-10 fossilbilar blir ersatta av varje robotaxi och graden beror på befolkningstäthet.
Där jag bor kommer inte många sluta äga egen bil även om det skulle bli lite billigare, jag vill ha egen bil helt enkelt och har råd med det. I tätbebygda områden kan man redan idag åka buss och tunnelbana(uber/lyft), så har svårt att se att man ska se att 9 av 10 bilägare slutar ha en egen bil bara för att det kommer robotaxis när en stor andel som du skriver redan har valt bort bilen om det är möjligt.
Och att man ska ersätta 10 bilar med en robotaxi låter väldigt naivt, för såvitt jag vet så har de flesta ungefär samma arbetstider, så om 10 av mina arbetskompisar skulle sälja sina bilar och börja åka med 1 robotaxi så skulle vi inte kunna börja i vanlig tid utan sprida ut oss över dagen? Och att vi ska börja samåka känns inte hller rimligt, för då skulle vi redan kunna göra det idag...