ID4 kommer inte levereras i någon mängd att tala om innan 2022 i USA. De skickar ett par tusen bilar i år, som är byggda i Tyskland.backe skrev:chaffis75 skrev:Du missuppfattade nog min fråga, de är mer en fråga om vad som plötsligt hände, Elon har ju sagt de blir för kort range på en sr för modell y men ändå lanserar man en nu helt plötsligt.backe skrev:chaffis75 skrev:Har inte Elon sagt att de inte skulle komma någon MY sr? Visst skulle de bara komma en LR med rwd för att sänka priset men ingen modell med mindre batteri..
Sedan ska man aldrig säga aldrig men detta är väl ändå ganska nyligen?
Den går att beställa nu som jag skrev.
Aha, trodde du hade läst mitt inlägg som var precis innan ditt, där gissade jag på att SR kom p.g.a. att id.4 lanseras i USA nu och kostar ca 40 000 $ och har rätt till 7500 $ statligt stöd.
Det motsvarar några dagars produktion för Tesla.
Det är också långa avstånd och väldigt dåligt med laddare utanför Teslas SUC, särskilt om man jämför med EU. Dessutom är det för dem en relativt liten bil, mindre än Y och saknar 7-platser som Y nu levererar. Så den kommer knappast göra mycket avtryck där närmsta tiden.
VW sätter ett lågt pris och skickar med 3 års gratis laddning i USA av en anledning. Dom vet att de inte kommer rå på Tesla där. De vet också att dieselgate skadat deras rykte rejält där, dvs de måste göra allt de kan för att förbättra det.
Tesla lanserar Y SR eftersom man nu har mer produktionskapacitet och alla inte har råd med en LR eller P. Precis som man gjorde med 3 SR. Det var ingen konkurrent som tvingande fram 3 SR heller.