Jordad skrev:backe skrev:Jag läste länken men den kommer fram till att det blir svårt att lösa pendling till jobb. Man kan t.ex. göra det dyrare att resa dom tiderna som många vill resa så man väljer att inte resa då?
Sen ser jag inte att dom pratar om 5-10 som ersätts, utan snarare max 5.
Helt enkelt är artikel ganska luddig i mina ögon och har inte något bra svar på hur man ska ersätta 5-10 bilar med 1 utan att inskränka på friheten som det innebär att ha en bil.
Många av lösningarna är att man ska jobba på distans från bilen eller andra tider, känns lite som att det har lite att göra med RoboTaxis? Kan man jobba hemma och åka buss så har vi redan löst det, alla kan sälja sina bilar. Behövs det någon gång åkas nånstans så kan man hyra en bil på macken eller ta en taxi.
Förstår att jag driver det lite långt här, men att tro att man ersätter 10 bilar med 1 om dom är självkörande låter naivt och att man inte har förstått varför de flesta har en bil idag.
Jag har t.ex. golfklubbor och barnens skridskor och lite annat smått och gott i bilen, när vi behöver dom(direkt efter jobbet t.ex.) så är det bara att åka dit vi ska och grejerna är med.
Ursäkta men läs gärna igen

De talar inte om 5 utan om ett estimat på 8.6 och det är i USA där nästan alla kör bil. Men de föreslår även åtgärder som kan höja den siffran ytterligare. Åtgärderna lyckades du läsa men resten missförstod du. Citat från sidan:
https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-carsThere is a growing body of academic research (for example here and here) that has modeled the potential reduction in vehicle numbers due to TaaS, with figures largely falling between 5 and 11 vehicles taken out of the fleet for every TaaS vehicle. Our model equates to 8.6 to 1 (232m individual vehicles replaced by 26m TaaS vehicles). However these estimate tend not to include any smoothing of peak demand through demand-based pricing, which could increase these figures.
Det här ingen överdriven studie utan jag har läst flera som kommer fram till ungefär samma resultat. Diagrammet du infogade är också mycket intressant. Vad man själv har för åsikter och upplevelser är sällan relevant. Diagrammet visar att trots att vi instinktiv upplever att det förekommer långt fler bilresor under rusningstrafik så är det inte fallet.
The common question is, if the vehicle fleet declines from 250m to 44m, how on earth do we meet demand during peak hours?
Här verkar dom prata om ungefär 1 på 5 åtminstone? Men det kanske man kan ha lite olika i samma studie?
Det som jag dock undrar över och som jag har bett dig svara på, vad är det som gör att man ska se en så stor ändring i folks vanor som gör att man kan minska antalet fordon med 90%?
Bor du i en stor stad i dag så täcker man in så gott som alla sträckor som folk vill resa med publika transporter, så där har jag svårt att se någon jättestor förändring av folks ägande av bilar. De som har en bil idag kommer nog vilja ha en sen också. Möjligen då hellre att det blir fler bilar om man börjar byta ut publika transporter(buss, tunnelbana) mot bilar?
Bor man på landet så kommer det bli svårt att byta ut alla människors bilar mot robotaxis, jag känner inte många där jag bor(mindre stad) som kommer vilja vara utan bil såvida det inte kommer någon straffskatt, lagar eller något annat som förhindrar det?
Möjligen att man kan minska antalet människor som äger två bilar, men då är vi ändå inne på dom som troligen har råd och vill vara bekväma, det kanske dom vill i framtiden också? Jag vet inte men det vet väl inte så många andra heller? Antaganden igen.