är ju redan idag ganska många SUV:ar som mest verkar användas till att frakta barn och ungdomar fram och tillbaks till träning.jbark skrev:Det är sant men tror det är få som betalar 640 000 kr för det. Sen finns ju det en stor risk med att behovet för SuC ökar och att det blir trängre då de behöver ladda oftare och stanna längre vilket ingen vinner på.HelectriC skrev:Fast de som köper YSR kanske inte är ute och kuskar runt mellan SuC så mycket, då väljer man kanske YLR? Det är ju ganska många som faktiskt i stort sett enbart använder bilen i närområdet och då räcker det ju gott och väl.
Tesla MY Standard Range 2wd
Moderator: Redaktion
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Någon mer som reflekterat över detta med 0-60 mph:
Model 3 sr: 5,3 s
Model y sr: 5,3 s
Model 3 lr: 4,2 s
Model y lr: 4,8 s
Borde inte model y lr ligga närmare model 3 lr:s 0-60 mph?
Model 3 sr: 5,3 s
Model y sr: 5,3 s
Model 3 lr: 4,2 s
Model y lr: 4,8 s
Borde inte model y lr ligga närmare model 3 lr:s 0-60 mph?
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Här är artikel av Tibor om själva fabriken, vet inte om han även skrivit om tillverkning av själva bilen men där har annars Sandy Munro lite att säga:Svenssons skrev:Effektivare och mer strömlinjeformad fabrik som har byggs just för att bygga Model Y, billigare och effektivare tillverkningsmetod (som dock kräver högre investeringskostnad), färre delar som ska monteras betyder också sannolikt färre mantimmar per bil.oscfor skrev:
Var säger man att Y skulle vara billigare att tillverka i Tyskland? Lönerna för bilbyggare är dubbelt så höga i Tyskland som i USA.
https://teslaclubsweden.se/giga-berlin- ... tack-fiat/
Jämförelsen är visserligen Fremont mot Shanghai men Berlin lär vara än mer effektivare än Shanghai.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Så är det nog. Nu iom ID kommit så tycker jag prisdiffen är för stor så hoppas på prissänkning på teslorna. Nu hade jag t ex inte köpt min M3 SR+ utan nog kört på en ID3 för mindre än halva månadskostnaden.Zalman3 skrev:
Om ett år är Berlin fabriken i full gång.
Börjar det bli svårt att sälja bilar, då sänks priset.
Annars inte.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Det var dyrt för ett gammalt lokomotiv:
https://en.wikipedia.org/wiki/DSB_Class_MY
Kan vi inte vara konsekventa och skriva Model Y, det heter inte MY...
https://en.wikipedia.org/wiki/DSB_Class_MY
Kan vi inte vara konsekventa och skriva Model Y, det heter inte MY...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Volkswagen visar med all önskvärd tydlighet vem det är som är elefanten i rummet.tobiaslej skrev:Så är det nog. Nu iom ID kommit så tycker jag prisdiffen är för stor så hoppas på prissänkning på teslorna. Nu hade jag t ex inte köpt min M3 SR+ utan nog kört på en ID3 för mindre än halva månadskostnaden.Zalman3 skrev:
Om ett år är Berlin fabriken i full gång.
Börjar det bli svårt att sälja bilar, då sänks priset.
Annars inte.
När VW sänkte priset på privatleasingen för ID3.
Då fick Kia, Hyundai, Nissan med flera följa med i lågpriskriget.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Jag hoppas att Berlin kommer att tillverka Model Y LR RWD.
Längst räckvidd för de som inte vill betala extra för 4WD.
Längst räckvidd för de som inte vill betala extra för 4WD.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
samma invändning mot M3 då? Det är ju bara jobbigt att skriva ut hela ord i ett forum där alla vet vad som diskuteras. Alla här vet att skriver man M3 så menar man inte BMW och skriver man MY så menar man inte ett gammalt lok!Credde skrev:Det var dyrt för ett gammalt lokomotiv:
https://en.wikipedia.org/wiki/DSB_Class_MY
Kan vi inte vara konsekventa och skriva Model Y, det heter inte MY...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Egentligen ja. Jag kanske är lite gammaldags, men tycker man ska kalla saker det de heter, medveten om, att man vet vad det handlar om. Det har ju även varit folk som har klagat på felstavningar på E-Tron etc. då skulle det också vara ok?HelectriC skrev:samma invändning mot M3 då? Det är ju bara jobbigt att skriva ut hela ord i ett forum där alla vet vad som diskuteras. Alla här vet att skriver man M3 så menar man inte BMW och skriver man MY så menar man inte ett gammalt lok!Credde skrev:Det var dyrt för ett gammalt lokomotiv:
https://en.wikipedia.org/wiki/DSB_Class_MY
Kan vi inte vara konsekventa och skriva Model Y, det heter inte MY...
Anyway, som ursprungligen dansk tyckte jag mest det var lite humoristisk med MY då det associerar till det gamla lok och om något är Tesla väl inte att associera med ett gammalt diesellok.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
MY blir väl som oftast associerat med Model Year i tex bilannonser. Så snart får vi kanske se en MY MY 2021 på Blocket
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Credde skrev:Det var dyrt för ett gammalt lokomotiv:
https://en.wikipedia.org/wiki/DSB_Class_MY
Kan vi inte vara konsekventa och skriva Model Y, det heter inte MY...
För att risken är att man annars tror de skriver om ett gammalt lok?
MY betyder snarare "Model Year" på bilspråk. Liksom FWD betyder "Front Wheel Drive" och inte "Falcon Wing Door".
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
kikat skrev:Märkligt att SR kom ändå.
Tacka id.4 för det är min gissning
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Precis vad jag tänkte. ID4 börjar på under 40 000$ (43700$ för 4wd) och har dessutom rätt till 7500$ statlig rabatt. Det är väldigt stor skillnad på de nästan 50000$ Model Y LR kostar. Skillnaden blir ännu större när man lägger på skatten. Den SR de nu börjar sälja har bara 10 miles kortare EPA räckvidd. Det ska bli intressant att se hur mycket som skiljer i realiteten så småningom, och om de kommer introducera den även på den Europeiska marknaden.backe skrev:kikat skrev:Märkligt att SR kom ändå.
Tacka id.4 för det är min gissning
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Har Biden lovat att återinföra 7.500 dollar stödet för Tesla?iAkita skrev:Precis vad jag tänkte. ID4 börjar på under 40 000$ (43700$ för 4wd) och har dessutom rätt till 7500$ statlig rabatt. Det är väldigt stor skillnad på de nästan 50000$ Model Y LR kostar. Skillnaden blir ännu större när man lägger på skatten. Den SR de nu börjar sälja har bara 10 miles kortare EPA räckvidd. Det ska bli intressant att se hur mycket som skiljer i realiteten så småningom, och om de kommer introducera den även på den Europeiska marknaden.backe skrev:kikat skrev:Märkligt att SR kom ändå.
Tacka id.4 för det är min gissning
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Zalman3 skrev:Har Biden lovat att återinföra 7.500 dollar stödet för Tesla?iAkita skrev:Precis vad jag tänkte. ID4 börjar på under 40 000$ (43700$ för 4wd) och har dessutom rätt till 7500$ statlig rabatt. Det är väldigt stor skillnad på de nästan 50000$ Model Y LR kostar. Skillnaden blir ännu större när man lägger på skatten. Den SR de nu börjar sälja har bara 10 miles kortare EPA räckvidd. Det ska bli intressant att se hur mycket som skiljer i realiteten så småningom, och om de kommer introducera den även på den Europeiska marknaden.backe skrev:kikat skrev:Märkligt att SR kom ändå.
Tacka id.4 för det är min gissning
Varför tror du det?
Skulle vara oväntat om han lovar det innan han ens tillträtt.
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... e-industryThe next-best option for Biden is to expand electric-vehicle tax credits. As things stand, Americans can claim a credit of up to $7,500 if they buy an electric car, and each automaker can sell up to 200,000 qualifying vehicles before the credit is phased out. That adds up to about 1.9 million eligible cars. (Tesla and GM have already reached their cap.) Democrats have said they want to raise that ceiling to 7.5 million, increasing the cost of the credit from $14 billion to $53 billion. A big push from the White House, combined with pressure from automakers, could feasibly persuade a bipartisan majority to get this done.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Zalman3 skrev:https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... e-industryThe next-best option for Biden is to expand electric-vehicle tax credits. As things stand, Americans can claim a credit of up to $7,500 if they buy an electric car, and each automaker can sell up to 200,000 qualifying vehicles before the credit is phased out. That adds up to about 1.9 million eligible cars. (Tesla and GM have already reached their cap.) Democrats have said they want to raise that ceiling to 7.5 million, increasing the cost of the credit from $14 billion to $53 billion. A big push from the White House, combined with pressure from automakers, could feasibly persuade a bipartisan majority to get this done.
Verkar vara långt ifrån att Biden har lovat något?
Bloomberg spekulerar lite kring olika sätt att boosta elbilsförsäljningen i USA, det primära förslaget är att göra någon form av malusbeskattning, det andra förslaget är att man återinför statliga subventioner även för bilmärken som redan fasats ut från detta.
Re: Tesla MY Standard Range 2wd
Kommer det vara LFP, NCM eller NCA i den tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.