Precis vad jag tänkte. ID4 börjar på under 40 000$ (43700$ för 4wd) och har dessutom rätt till 7500$ statlig rabatt. Det är väldigt stor skillnad på de nästan 50000$ Model Y LR kostar. Skillnaden blir ännu större när man lägger på skatten. Den SR de nu börjar sälja har bara 10 miles kortare EPA räckvidd. Det ska bli intressant att se hur mycket som skiljer i realiteten så småningom, och om de kommer introducera den även på den Europeiska marknaden.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Precis vad jag tänkte. ID4 börjar på under 40 000$ (43700$ för 4wd) och har dessutom rätt till 7500$ statlig rabatt. Det är väldigt stor skillnad på de nästan 50000$ Model Y LR kostar. Skillnaden blir ännu större när man lägger på skatten. Den SR de nu börjar sälja har bara 10 miles kortare EPA räckvidd. Det ska bli intressant att se hur mycket som skiljer i realiteten så småningom, och om de kommer introducera den även på den Europeiska marknaden.
Har Biden lovat att återinföra 7.500 dollar stödet för Tesla?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Precis vad jag tänkte. ID4 börjar på under 40 000$ (43700$ för 4wd) och har dessutom rätt till 7500$ statlig rabatt. Det är väldigt stor skillnad på de nästan 50000$ Model Y LR kostar. Skillnaden blir ännu större när man lägger på skatten. Den SR de nu börjar sälja har bara 10 miles kortare EPA räckvidd. Det ska bli intressant att se hur mycket som skiljer i realiteten så småningom, och om de kommer introducera den även på den Europeiska marknaden.
Har Biden lovat att återinföra 7.500 dollar stödet för Tesla?
Varför tror du det?
Skulle vara oväntat om han lovar det innan han ens tillträtt.
The next-best option for Biden is to expand electric-vehicle tax credits. As things stand, Americans can claim a credit of up to $7,500 if they buy an electric car, and each automaker can sell up to 200,000 qualifying vehicles before the credit is phased out. That adds up to about 1.9 million eligible cars. (Tesla and GM have already reached their cap.) Democrats have said they want to raise that ceiling to 7.5 million, increasing the cost of the credit from $14 billion to $53 billion. A big push from the White House, combined with pressure from automakers, could feasibly persuade a bipartisan majority to get this done.
The next-best option for Biden is to expand electric-vehicle tax credits. As things stand, Americans can claim a credit of up to $7,500 if they buy an electric car, and each automaker can sell up to 200,000 qualifying vehicles before the credit is phased out. That adds up to about 1.9 million eligible cars. (Tesla and GM have already reached their cap.) Democrats have said they want to raise that ceiling to 7.5 million, increasing the cost of the credit from $14 billion to $53 billion. A big push from the White House, combined with pressure from automakers, could feasibly persuade a bipartisan majority to get this done.
Verkar vara långt ifrån att Biden har lovat något?
Bloomberg spekulerar lite kring olika sätt att boosta elbilsförsäljningen i USA, det primära förslaget är att göra någon form av malusbeskattning, det andra förslaget är att man återinför statliga subventioner även för bilmärken som redan fasats ut från detta.