Lastsäkring

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Einevik
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 nov 2019 10:10

Lastsäkring

Inlägg av Einevik »

Hittade inget om detta i forumet. Jag undrar om någon hört ifall den EU-tillverkade Model Y kommer ha något sätt att säkra lasten i bagageutrymmet. Vanligt i bilar där det är öppet mellan bagage och passagerarutrymmet är att det finns lastöglor i golv eller sidan på bagaget samt en balk med någon form av avdelare samt ett insynsskydd.

Finns det någon kanal in till Tesla där man kan komma med förbättringsförslag (Förutom att tweeta Elon Musk...) ifall detta inte är en funktion som de redan tänkt införa? Om det finns fler som har samma åsikt vore det kanske bättre om man kunde trycka på som en större konsumentgrupp.

/Johan
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Lastsäkring

Inlägg av jbark »

Einevik skrev:
Hittade inget om detta i forumet. Jag undrar om någon hört ifall den EU-tillverkade Model Y kommer ha något sätt att säkra lasten i bagageutrymmet. Vanligt i bilar där det är öppet mellan bagage och passagerarutrymmet är att det finns lastöglor i golv eller sidan på bagaget samt en balk med någon form av avdelare samt ett insynsskydd.

Finns det någon kanal in till Tesla där man kan komma med förbättringsförslag (Förutom att tweeta Elon Musk...) ifall detta inte är en funktion som de redan tänkt införa? Om det finns fler som har samma åsikt vore det kanske bättre om man kunde trycka på som en större konsumentgrupp.

/Johan
Lastnät känns ju iaf som ett måste annars är ju allt över stolsryggen garanterat dödutrymme.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Lastsäkring

Inlägg av mikebike »

Jag tror inte EU-varianten kommer att skilja sig mot USA-varianten speciellt mycket.
Insynsskydd? Nix
Lastförskjutningsskydd (nät/galler)? Nix
Öglor för förankring av gods mm? Kanske
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Lastsäkring

Inlägg av Teslared »

Kanske de här kommer att ta fram något, kolla med dem! https://www.guardsmandogguards.co.uk/pr ... ory/tesla/
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Lastsäkring

Inlägg av heldiggrisen »

mikebike skrev:
Jag tror inte EU-varianten kommer att skilja sig mot USA-varianten speciellt mycket.
Insynsskydd? Nix
Lastförskjutningsskydd (nät/galler)? Nix
Öglor för förankring av gods mm? Kanske
Jag tror EU-MY kommer med rattvärme, lastnät och insynsskydd.
När MY lanserades i USA fanns ingen konkurrent.
I EU kommer ID4 och Enyaq att vara starka konkurrenter.
Men jag killgissar bara
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Lastsäkring

Inlägg av mikebike »

Förra bilen.
20201029_160101.jpg
Lastförskjutningsskydd (stålgaller) fast monterat, samt löstagbart nät bakom framsätena.
Och naturligtvis hatthylla/insynsskydd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
thof
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 feb 2022 03:58

Re: Lastsäkring

Inlägg av thof »

Lastöglor verkar vara på gång, om man får tro senaste manualen. Teslas säljare har dock inte kunnat bekräfta det. Får helt enkelt vänta och se när jag hämtar ut min nya Y om 1,5 vecka.
458773CC-947E-4959-96DA-E44A06FAA8E7.png
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Lastsäkring

Inlägg av EnDaniel »

Känns ju likväl för dåligt med detta nät. Det man vill ha är ju ett lastgaller likt de gamla V70/XC70 t.ex. Var väl nån som visade bild på det i tråden här. För hur ska detta lastnät kunna träs över allt bagage när man packar för fjällen t.ex?

Det är helt obegripligt för mig att de inte ordnat någon form av anordning så man slipper få bagaget i nacken vid en hård inbromsning/krock. Tydligen är högt betyg i EURO NCAP ingen garanti för grundläggande säkerhet.. :?
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Melon Must
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Lastsäkring

Inlägg av Melon Must »

Hade de bara passat på att sätta ett par krokar i taket bakom passagerarsätet också så hade man kunnat sätta ett nät eller spänna fast ett galler där.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Lastsäkring

Inlägg av juristen »

Som sagt, känns som en allvarlig säkerhetsbrist att inte ha lastsäkring. Om bilen skulle volta skulle all last studsa omkring i bilen och skada passagerarna.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Lastsäkring

Inlägg av mikebike »

Melon Must skrev:
Hade de bara passat på att sätta ett par krokar i taket bakom passagerarsätet också så hade man kunnat sätta ett nät eller spänna fast ett galler där.
Precis.
Gärna i taket bakom framsätena och längst upp på baksätenas baksida också, så att man kan montera nät med nedfällt baksäte också.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Lastsäkring

Inlägg av EnDaniel »

Denna kanske kan funka?

https://www.autoload.no/produkt/hundebu ... ctdUcjeH2A

Någon som kan bekräfta om det är runda pinnar till nackstöd back?
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Lastsäkring

Inlägg av marklubb »

Det funkar men man kan bara sätta fast den på pinnarna på mittenhuvudstödet. De två vanliga huvudstöden går inte att höja tillräckligt mycket, det behövs minst 4 cm.
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Lastsäkring

Inlägg av EnDaniel »

Okej, ja det ser ut att fungera. Frågan är om den sitter tillräckligt stabilt så bara. Vill ju inte heller ha ett galler som skakar och för oväsen osv. Tycker det är sjukt att Tesla inte ordnat en lösning på detta från fabrik.. :roll:
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Lastsäkring

Inlägg av marklubb »

Monterade min igår och hör inget skrammel. Den sitter inte lika stabil som den skulle ha gjort på högra och vänstra huvudstöden men det funkar.
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Lastsäkring

Inlägg av EnDaniel »

marklubb skrev:
Monterade min igår och hör inget skrammel. Den sitter inte lika stabil som den skulle ha gjort på högra och vänstra huvudstöden men det funkar.
Härligt, tack för svar. Är det möjligt att stripa fast den i högra- och vänstra-nackstöd lite diskret tror du? Om man hade velat ha mer stabilitet.. 8-)
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Lastsäkring

Inlägg av marklubb »

Det går säkert, ta bara lite buntband. Men sen sitter den ju kläm bakom huvudstöden, och pinnarna som sticker ut på sidorna hamnar precis bakom stolpen så den sitter nog fast ganska bra ändå.
Användarvisningsbild
Eitch
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 jan 2022 08:00

Re: Lastsäkring

Inlägg av Eitch »

Vill bara bekräfta att Variobarrier HR Small fungerar på MY 22. Installerade min igår. Sitter bra på mittennackstödet.
Skriv svar