Alla ni som beställt MY. Vad tror ni om att dom kommer från en helt ny fabrik. Helt ny personal. Kommer vi dras med massa barnsjukdomar, våra bilar, innan om nåt år då dom fått ordning på produktionen?
Eller kan dom ha lärt sig redan från nuvarande produktion och faktiskt få till produktionen direkt. Spännande när MY i kina börjar levererar nu till veckan och hur kvaliteten kommer va
Hur bra kvalitet kommer Berlin hålla vid start?
Moderator: Redaktion
Re: Hur bra kvalitet kommer Berlin hålla vid start?
Med en så kraftigt robotiserad produktion borde det ju inte skilja mycket mellan olika fabriker oavsett var i världen de ligger.lakke skrev:Alla ni som beställt MY. Vad tror ni om att dom kommer från en helt ny fabrik. Helt ny personal. Kommer vi dras med massa barnsjukdomar, våra bilar, innan om nåt år då dom fått ordning på produktionen?
Eller kan dom ha lärt sig redan från nuvarande produktion och faktiskt få till produktionen direkt. Spännande när MY i kina börjar levererar nu till veckan och hur kvaliteten kommer va
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur bra kvalitet kommer Berlin hålla vid start?
Jag anser att ”barnsjukdomar” normalt sett är design-fel som behöver åtgärdas, snarare än typiskt monterings/produktionsfel. Designproblemen borde väl vara begränsade (IOM erfarenhet från usa / kina), ev. Monteringsfel lär de ju rimligen fort åtgärda - så tror det är god chans till bra kvalitet. Värre med ”nya” saker som man kunde se m3 2021 med värmepumpen som puckar ur. Men sånt löser sig ju också såklart. För model y verkar de ju redan ha börjat skeppa den helstansade bakbiten i usa så det lär vara lugnt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Hur bra kvalitet kommer Berlin hålla vid start?
Bättre och bättre förstås. Jag tror att den redan från start kommer ha bättre passning, sedan är det så att det spekuleras i att Teslas nuvarande tillverkning har varit kraftigt underdimensionerad i förhållande till efterfrågan och en stor del av problemet härstammar från detta, det är helt enkelt bättre att låta fler kunder få sina bilar i ett sånt läge och fixa dessa i efterhand. Vi är väl i princip ense om att de borde haft bättre koll från Fremont, alternativt ett program hos SC där de fixar en del grejer redan före leverans, men som sagt, det kan komma snart med mer produktionskapacitet.lakke skrev:Alla ni som beställt MY. Vad tror ni om att dom kommer från en helt ny fabrik. Helt ny personal. Kommer vi dras med massa barnsjukdomar, våra bilar, innan om nåt år då dom fått ordning på produktionen?
Eller kan dom ha lärt sig redan från nuvarande produktion och faktiskt få till produktionen direkt. Spännande när MY i kina börjar levererar nu till veckan och hur kvaliteten kommer va
Dålig passning kommer nog vara något som Tesla kommer få leva med långt efter att de fixat problemen, man har svårt att tvätta bort den typen av stämpel.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Hur bra kvalitet kommer Berlin hålla vid start?
Varför skulle bilarna ha bättre panelpassning om det är en tysk som trycker dit panelen än om det är en amerikan eller kines? Det är ju absolut noll hantverksskicklighet inblandat, eller åtminstone får man det intrycket om man kollar på tuben hur produktionslinjen ser ut. Panel gaps handlar om bristande efterkontroll och det vägvalet borde gälla alla fabriker.zyax skrev:Bättre och bättre förstås. Jag tror att den redan från start kommer ha bättre passning, sedan är det så att det spekuleras i att Teslas nuvarande tillverkning har varit kraftigt underdimensionerad i förhållande till efterfrågan och en stor del av problemet härstammar från detta, det är helt enkelt bättre att låta fler kunder få sina bilar i ett sånt läge och fixa dessa i efterhand. Vi är väl i princip ense om att de borde haft bättre koll från Fremont, alternativt ett program hos SC där de fixar en del grejer redan före leverans, men som sagt, det kan komma snart med mer produktionskapacitet.lakke skrev:Alla ni som beställt MY. Vad tror ni om att dom kommer från en helt ny fabrik. Helt ny personal. Kommer vi dras med massa barnsjukdomar, våra bilar, innan om nåt år då dom fått ordning på produktionen?
Eller kan dom ha lärt sig redan från nuvarande produktion och faktiskt få till produktionen direkt. Spännande när MY i kina börjar levererar nu till veckan och hur kvaliteten kommer va
Dålig passning kommer nog vara något som Tesla kommer få leva med långt efter att de fixat problemen, man har svårt att tvätta bort den typen av stämpel.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur bra kvalitet kommer Berlin hålla vid start?
Inte vet jag. Men jag fattar inte heller varför en vanlig amerikansk bil är sämre ihopmonterad än en vanlig europeisk bil.holden skrev:Varför skulle bilarna ha bättre panelpassning om det är en tysk som trycker dit panelen än om det är en amerikan eller kines? Det är ju absolut noll hantverksskicklighet inblandat, eller åtminstone får man det intrycket om man kollar på tuben hur produktionslinjen ser ut. Panel gaps handlar om bristande efterkontroll och det vägvalet borde gälla alla fabriker.zyax skrev:Bättre och bättre förstås. Jag tror att den redan från start kommer ha bättre passning, sedan är det så att det spekuleras i att Teslas nuvarande tillverkning har varit kraftigt underdimensionerad i förhållande till efterfrågan och en stor del av problemet härstammar från detta, det är helt enkelt bättre att låta fler kunder få sina bilar i ett sånt läge och fixa dessa i efterhand. Vi är väl i princip ense om att de borde haft bättre koll från Fremont, alternativt ett program hos SC där de fixar en del grejer redan före leverans, men som sagt, det kan komma snart med mer produktionskapacitet.lakke skrev:Alla ni som beställt MY. Vad tror ni om att dom kommer från en helt ny fabrik. Helt ny personal. Kommer vi dras med massa barnsjukdomar, våra bilar, innan om nåt år då dom fått ordning på produktionen?
Eller kan dom ha lärt sig redan från nuvarande produktion och faktiskt få till produktionen direkt. Spännande när MY i kina börjar levererar nu till veckan och hur kvaliteten kommer va
Dålig passning kommer nog vara något som Tesla kommer få leva med långt efter att de fixat problemen, man har svårt att tvätta bort den typen av stämpel.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Hur bra kvalitet kommer Berlin hålla vid start?
Jag tippar precis som The Bishop skriver på att det rör sig om designmissar snarare än problem i produktionsledet, samt större toleranser på komponentnivå. När robotarna plockar ihop bilen spelar det ju mindre roll var de är geografiskt placerade.zyax skrev:Inte vet jag. Men jag fattar inte heller varför en vanlig amerikansk bil är sämre ihopmonterad än en vanlig europeisk bil.holden skrev:Varför skulle bilarna ha bättre panelpassning om det är en tysk som trycker dit panelen än om det är en amerikan eller kines? Det är ju absolut noll hantverksskicklighet inblandat, eller åtminstone får man det intrycket om man kollar på tuben hur produktionslinjen ser ut. Panel gaps handlar om bristande efterkontroll och det vägvalet borde gälla alla fabriker.zyax skrev:Bättre och bättre förstås. Jag tror att den redan från start kommer ha bättre passning, sedan är det så att det spekuleras i att Teslas nuvarande tillverkning har varit kraftigt underdimensionerad i förhållande till efterfrågan och en stor del av problemet härstammar från detta, det är helt enkelt bättre att låta fler kunder få sina bilar i ett sånt läge och fixa dessa i efterhand. Vi är väl i princip ense om att de borde haft bättre koll från Fremont, alternativt ett program hos SC där de fixar en del grejer redan före leverans, men som sagt, det kan komma snart med mer produktionskapacitet.lakke skrev:Alla ni som beställt MY. Vad tror ni om att dom kommer från en helt ny fabrik. Helt ny personal. Kommer vi dras med massa barnsjukdomar, våra bilar, innan om nåt år då dom fått ordning på produktionen?
Eller kan dom ha lärt sig redan från nuvarande produktion och faktiskt få till produktionen direkt. Spännande när MY i kina börjar levererar nu till veckan och hur kvaliteten kommer va
Dålig passning kommer nog vara något som Tesla kommer få leva med långt efter att de fixat problemen, man har svårt att tvätta bort den typen av stämpel.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur bra kvalitet kommer Berlin hålla vid start?
Kvalitetsproblem uppstår om en konstruktion möjliggör mer än ett monteringssätt samtidigt som det är svårt/omöjligt för operatören att direkt upptäcka sitt misstag. Då behövs efterkontroll och erfarna montörer.
Alternativet är en konstruktion som bara går att montera på ett sätt och det är ju en förutsättning för automatiserad montering.
Det här är ju antagligen orsaken till varför bilarna redan idag inte är så automatiskt monterade som Elon Musks vision.
I regel kan man inte kontrollera fram hög kvalitet. Man kan bara sortera bort dåliga exemplar.
Det är på det här området japanska tillverkare historiskt varit väldigt skickliga och resten av världens biltillverkare har gått i samma spår.
Alternativet är en konstruktion som bara går att montera på ett sätt och det är ju en förutsättning för automatiserad montering.
Det här är ju antagligen orsaken till varför bilarna redan idag inte är så automatiskt monterade som Elon Musks vision.
I regel kan man inte kontrollera fram hög kvalitet. Man kan bara sortera bort dåliga exemplar.
Det är på det här området japanska tillverkare historiskt varit väldigt skickliga och resten av världens biltillverkare har gått i samma spår.