Nej det är helt omöjligt att lösa, det är bättre du köper en XC60 igen.
I så fall är det ju XC40 P8 som gäller, men den känns inte tillräckligt attraktiv..
Istället hoppas jag att Tesla Model Y blir lite mer praktisk, eftersom Elon nu anser att den är en SUV.
Annars kanske Enyaq kan vara ett alternativ, om det finns ett fungerande laddnätverk i slutet av året.
Ett fast monterat (ej fällbart) stålgaller är inte aktuellt.
Hellre då ett lastnät som kan monteras bakom baksätet, alternativt bakom framsätena, och stuvas undan när det inte används.
Att Model Y inte ens har öglor för att fästa nät eller remmar är ganska märkligt, det har ju t.o.m. många sedaner.
Vadå? Amerikanska Modell Y har ju visst öglor för när?
Till Modell X säljer till och med Tesla lastnät som orginaldel.
Både Model X (Fremont) och Model Y (Berlin) kan ju ha galler inom en till två månader.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Nej det är helt omöjligt att lösa, det är bättre du köper en XC60 igen.
I så fall är det ju XC40 P8 som gäller, men den känns inte tillräckligt attraktiv..
Istället hoppas jag att Tesla Model Y blir lite mer praktisk, eftersom Elon nu anser att den är en SUV.
Annars kanske Enyaq kan vara ett alternativ, om det finns ett fungerande laddnätverk i slutet av året.
Ett fast monterat (ej fällbart) stålgaller är inte aktuellt.
Hellre då ett lastnät som kan monteras bakom baksätet, alternativt bakom framsätena, och stuvas undan när det inte används.
Att Model Y inte ens har öglor för att fästa nät eller remmar är ganska märkligt, det har ju t.o.m. många sedaner.
Ok, i väntan på att den perfekta bilen dyker upp är det nog bäst att helt enkelt återgå till häst och vagn.
Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Jo, det finns det. I tråden om 7 säten i Y så har jag diskuterat detta ang en video. Där är det en som fäller ned genomlastningsluckan i tron att det är armstödet han fäller ner.
Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Rätt.
Fast ...
Med en genomlastningslucka så "blir man av med" en sittplats när man använder den.
Genom att fälla ett säte i Model 3 "blir man också av med" en sittplats när sätet är fällt.
Så, vad blir skillnaden egentligen?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Rätt.
Fast ...
Med en genomlastningslucka så "blir man av med" en sittplats när man använder den.
Genom att fälla ett säte i Model 3 "blir man också av med" en sittplats när sätet är fällt.
Så, vad blir skillnaden egentligen?
Om man inte kan ha två barnstolar bak när luckan är fälld så har den inget värde för mig. Bäst är givetvis en riktig kombi, då trycker man upp fiskespöna i taket vilket är omöjligt med halvkombins sneda glastak.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Rätt.
Fast ...
Med en genomlastningslucka så "blir man av med" en sittplats när man använder den.
Genom att fälla ett säte i Model 3 "blir man också av med" en sittplats när sätet är fällt.
Så, vad blir skillnaden egentligen?
Att man kan lasta i längre saker som går in mellan framstolarna, går inte i M3 om man fäller singel-sätet.
BMW i3 60Ah REX. Såld Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Rätt.
Fast ...
Med en genomlastningslucka så "blir man av med" en sittplats när man använder den.
Genom att fälla ett säte i Model 3 "blir man också av med" en sittplats när sätet är fällt.
Så, vad blir skillnaden egentligen?
Att man kan lasta i längre saker som går in mellan framstolarna, går inte i M3 om man fäller singel-sätet.
Och man ändå bara sitter två i balksätet så är det stor skillnad på att ha en skidlucka mot att fälla ena sätet; då får de två sitta och trängas bredvid varandra mot att med en skidlucka så sitter två personer fortfarande lika bekvämt.
Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Rätt.
Fast ...
Med en genomlastningslucka så "blir man av med" en sittplats när man använder den.
Genom att fälla ett säte i Model 3 "blir man också av med" en sittplats när sätet är fällt.
Så, vad blir skillnaden egentligen?
Att man kan lasta i längre saker som går in mellan framstolarna, går inte i M3 om man fäller singel-sätet.
Och man ändå bara sitter två i balksätet så är det stor skillnad på att ha en skidlucka mot att fälla ena sätet; då får de två sitta och trängas bredvid varandra mot att med en skidlucka så sitter två personer fortfarande lika bekvämt.
Ok då, point taken.
Men nu finns det visst genomlastningslucka på Model Y, enligt ett nån ett par inlägg upp här, så det var ju bra.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Halvkombi är en kompromiss, och i Teslas fall är nog orsaken samma som de infällda dörrhandtagen och avsaknaden av takreling: lägre luftmotstånd.
Jag vet inte om de karmlösa dörrarna har samma orsak, eller om det bara är form före funktion?
Ser troligt ut med en Y efter 3an. Klarar det mesta med 3an men skulle vara najs med
- större bagageutrymme
- högra markfrigång
- genomlastningslucka där jag får in några par skidor mellan barna så jag inte behöver takbox hela vintern.
Renault Zoe Q210 -14 Renault Zoe R110 - 19 Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07 Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Reserverat en Y och kommer byta så snart den går att beställa. Mest för baklucka och dragvikt, men som 50+ uppskattar jag inte heller att kliva ner i en bil som jag gör på vår Model 3.
Samma sak för mej. Har en M3P och det blir en MYLR.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri