Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

my1m
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 aug 2020 03:13

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av my1m »

HelectriC skrev:
Hur upplever du stabiliteten i bilen? Du har ju haft lägre bilar innan. Tycker du MY rullar/kränger mer? Jag är allergisk mot krängande bilar och ratade tex Model X delvis pga det.
Tycker den känns stabil. Absolut inte som en sportbil osv, men den ger klart ett stabilt intryck. Hyrde en Volvo V90 CC i somras, och Teslan kändes typ som den.
my1m
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 aug 2020 03:13

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av my1m »

BrooklynS skrev:
Klart intressant för oss som beställt men aldrig sett bilen i verkligheten. Några bilder på knäutrymmet i baksätet vore trevligt. Likaså från sidan in i förarutrymmet med öppen dörr så att man kan bilda sig en uppfattning om sitthöjd mm. Markfrigång?

Har du provar "off road"-läget? Vad händer i så fall?
Har inga bilder med någon i bilen, men här är två bilder som ger dig en känsla för hur rymlig den är. Jag är ca 180cm och sitter bekvämt i baksätet med framstolarna i normala lägen. Har inte provat off road läge, hmm visste inte ens att det fanns! Måste prova det och får återkomma!
IMG_4002.jpg
IMG_4003.jpg
my1m
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 aug 2020 03:13

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av my1m »

Credde skrev:
Hur många mil har du kört i bilen än så länge? Går laddningen på superchargers som förväntad (om du laddar där ofta).
Har kört ca 700 mil hittills. Laddar inte så ofta på Superchargers då de är ganska så fullt där varje gång man kommer dit, men de få gånger jag gjort det har de gått re snabbt. Dock inte i närheten av 250-kW, kanske snittat runt 90-150-kW.
my1m
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 aug 2020 03:13

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av my1m »

Jonny skrev:
Kul att se och har beställt en likadan sedan ett år. Får se när den behagar dyka upp. Har tre tonåringar som ska in i baksätet så vore kul att se en bild eller höra hur det går med typ tre vuxna i baksätet på lite längre resa :D

Avstod en M3 LR då lastutrymmet på MY ser överlägset ut och även hund kan vara på ingång.
Har tyvärr inte kört med tre vuxna där bak, men har haft två vuxna plus en barnstol och de var ganska så trångt i bredden. För knäna framåt är de inga problem, men i bredden kan de nog bli lite trångt under en lång resa för tre vuxna där bak.
my1m
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 aug 2020 03:13

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av my1m »

taliz skrev:
Tycker också den är riktigt snygg i den specifikationen.
Tänk när den kommer med 4680-celler i sommar. Kanske får den 90-100kwh och 200+kw till relativt hög SOC.
Det är inte för inte som Tesla snart tillverkar den i 4 olika fabriker på 3 kontinenter.
Haha kör ni runt med 4680-celler i sommar och de är stor skillnad, så kommer jag bli sugen på byta! Är lite sugen på en Model S om de nu släpper en helt ny modell av den och inte bara en light-refresh. Håller tummarna för det!
my1m
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 aug 2020 03:13

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av my1m »

Jjonas skrev:
Fin!

Är baksätet skjutbart även i 5-sits?

Samt, ser ut som du har dragkrok, är den lättmonterad?
Skjutbart, menar du att flytta hela sätet framåt? Det går inte, utan endast "rygg delarna" kan fällas ner så de blir typ platt.

Har inte dragkrok, jag tror alla Model Y har typ sån "lucka" där för om man i framtiden vill beställa dragkrok. Dock inte helt säker på detta.
my1m
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 aug 2020 03:13

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av my1m »

Legato skrev:
Kul!

Om du kört Model 3 också så vore det kul att höra om du upplever stor skillnad mellan de två eller om de beter sig nästan likadant (=väldigt bra) på vägen.
Har tyvärr inte kört Model 3, men hyrde en Model S 2018 under en vecka. Skulle säga att Model S är bekvämare i fjädringen och den känns även lite sportigare hur den är lägre och greppar kurvorna. Dock känns Model Y betydligt modernare i inredningen och även lastutrymmet känns betdyligt bättre i Model Y.
my1m
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 aug 2020 03:13

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av my1m »

Någon frågade ang. markfrigången. Nästan två 33cl burkar går under den! Har hittils aldrig stött på problem där man skrapat pga bilen är för låg.
IMG_5726.jpg
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av MarkusL »

my1m skrev:
Jonny skrev:
Kul att se och har beställt en likadan sedan ett år. Får se när den behagar dyka upp. Har tre tonåringar som ska in i baksätet så vore kul att se en bild eller höra hur det går med typ tre vuxna i baksätet på lite längre resa :D

Avstod en M3 LR då lastutrymmet på MY ser överlägset ut och även hund kan vara på ingång.
Har tyvärr inte kört med tre vuxna där bak, men har haft två vuxna plus en barnstol och de var ganska så trångt i bredden. För knäna framåt är de inga problem, men i bredden kan de nog bli lite trångt under en lång resa för tre vuxna där bak.
Om du får tid, skulle du kunna mäta bredden på baksätet? Det måttet lär vi inte få innan Björn Nyland får tag på en MY annars. Vill jämföra med trean då detta i princip skulle vara enda skälet att byta för mig.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av R2_m3 »

Här ser du måtten på baksätet, både vid axlar och höft:
https://cleantechnica.com/2020/03/18/te ... ist-table/
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av R2_m3 »

Och jämfört med M3 så verkar Y lite smalare:
https://1reddrop.com/2018/09/07/tesla-m ... imensions/
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av Svenssons »

Sedan får vi kolla på nya mått när den Berlin-producerade Modell Y kommer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av LarsL »

Det verkar nästa omöjligt att få riktiga mått på ett baksäte. Jag försökte hitta en mätmetod som var rättvisande när jag skulle byta bil. Det går inte bara mäta sätesbredden för det är inte avgörande då dörrarna och handtag kan vara i vägen. Att mäta mellan dörrarna är också omöjligt då de varierar väldigt ut och in. Det närmaste jag kom fram till var att mäta avståndet mellan ISO-fästena för de bägge yttersätena. Men det vi till slut gjorde var att vi helt enkelt satte oss i baksätet på referensen Nissan Leaf i en konstellation som var trång, två vuxna och en 11-åring. Bilar där vi fick plats var okej eller bättre bilar där vi inte fick plats var mindre. Kräver ju dock bilmässa :(
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av Pontus »

Du säger att du upplever den som tyst, jag befarar att det kanske har en hel del med vägarna att göra och att den kanske inte upplevs som direkt tyst här i Sverige. Har du kört på någon sämre väg eller grusväg och kunnat märka om ljudnivån gått upp mycket?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av taliz »

Pontus skrev:
Du säger att du upplever den som tyst, jag befarar att det kanske har en hel del med vägarna att göra och att den kanske inte upplevs som direkt tyst här i Sverige. Har du kört på någon sämre väg eller grusväg och kunnat märka om ljudnivån gått upp mycket?
Fått smak på tystnaden i EQCn? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av Jerker »

Många frågor om hur andra och tredje raden fungerar i praktiken med passagerare, benutrymme, höjd i tredje raden osv. kan man se i den här videon som postades i den här tråden: viewtopic.php?f=53&t=23733&view=unread#p493758

Anders smuggler
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 jan 2021 07:57

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av Anders smuggler »

Hej jag beställt en MYmed dragkrok. I Sverige får man dra 900kg med B kort och med utökat B får man dra 1600kg. Mina frågor till dig är funkar det bra med takräcke? Hur ser last säkringar ut i skuffen?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av Pontus »

taliz skrev:
Pontus skrev:
Du säger att du upplever den som tyst, jag befarar att det kanske har en hel del med vägarna att göra och att den kanske inte upplevs som direkt tyst här i Sverige. Har du kört på någon sämre väg eller grusväg och kunnat märka om ljudnivån gått upp mycket?
Fått smak på tystnaden i EQCn? :lol:
Den har dubbdäck så nej men det märks att det är en tystare bil.
Vad jag tänkte på här var att min upplevelse är att model 3 kändes ganska tyst i USA men inte här i Sverige.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev:
taliz skrev:
Pontus skrev:
Du säger att du upplever den som tyst, jag befarar att det kanske har en hel del med vägarna att göra och att den kanske inte upplevs som direkt tyst här i Sverige. Har du kört på någon sämre väg eller grusväg och kunnat märka om ljudnivån gått upp mycket?
Fått smak på tystnaden i EQCn? :lol:
Det här dubbdäck så nej men det märks att det är en tystare bil.
Vad jag tänkte på här var att min upplevelse är att model 3 kändes ganska tyst i USA men inte här i Sverige.
Det är väl kanske skillnad på asfalten? Skillnaden är ju uppenbar jämfört med t.ex. Tyskland. Bilen rullar så tyst på autobahn. E6 längs kusten bullrar ju så mycket att man blir tokig när man kommer hem.
_ME
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 maj 2021 11:28

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av _ME »

Hej!

Kul att se lite bilder och snygg kombo med de större fälgarna!
Fångar upp tråden då jag är inne på att beställa antingen MX eller möjligen MY. Lutar åt X då den verkar ha mer utrymme i andra raden för bakåtvänd barnstol.
Hur skulle du säga att utrymmet i förar- och passagerarsätet är med bakåtvända barnstolar?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av jonasl »

Det finns gott om jämförelser av baksätet i X och Y på Youtube. Många verkar tycka att Y har bättre benutrymme och framför allt mycket bättre huvudutrymme i mittsätet. Bredden är dock bättre i X.

Kolla på denna:
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
_ME
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 maj 2021 11:28

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av _ME »

jonasl skrev:
Det finns gott om jämförelser av baksätet i X och Y på Youtube. Många verkar tycka att Y har bättre benutrymme och framför allt mycket bättre huvudutrymme i mittsätet. Bredden är dock bättre i X.

Kolla på denna:
Yes jag tror jag har sett de flesta :) Den du länkade ger en bra bild. Men hur skulle du säga att det funkar med bakåtvända barnstolar? Har ni bra med utrymme i förar- och passagerarsätet? Vi är liknande situation. Är det okej i MY är det möjligen ett bättre alternativ för oss..
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Model Y ägare sedan 6 månader - Mina tankar

Inlägg av DanneLKPG »

_ME skrev:
Men hur skulle du säga att det funkar med bakåtvända barnstolar? Har ni bra med utrymme i förar- och passagerarsätet? Vi är liknande situation. Är det okej i MY är det möjligen ett bättre alternativ för oss..
Vet inte om man kan se utan att vara medlem i gruppen (bli det annars), men många verkar tycka det är bra med plats:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar