fsd. värt att köpa?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

fsd. värt att köpa?

Inlägg av lakke »

Hur fungerar autopilot och fsd här i Sverige? ni som har det. Är det värt att köpa till fsd eller är den för begränsat här i Europa? Med tanke på fsd betan i usa så lär det ju va riktigt mäktigt när den kommer hit till Sverige. Frågan är ju då, när kommer den till Sverige
Model Y performance
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Gustafsson »

Hittills är det nog tyvärr bortkastade pengar.
Men alla hoppas ju det ska ändra sig..
Edit: Har FSD , vilket jag betalade 20000 ca för. Ännu inte värt dessa pengar dock.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av martinot »

Nu har jag inte FSD själv, så kanske fel att svara dig, men vad jag sett hitintills så är jag glad att jag inte spenderat de pengarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
Nu har jag inte FSD själv, så kanske fel att svara dig, men vad jag sett hitintills så är jag glad att jag inte spenderat de pengarna.
Känner likadant.

Mvh
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Jerker »

Jag är ju fortfarande tveksam till att jag alls skulle vilja betala för en självkörande bil. Men den dagen det är lagligt och det fungerar fullt ut - och då menar jag 100% utan kompromisser - då är jag förmodligen ändå mogen för färdtjänst och då känner jag att jag skulle ha glädje av en självkörande bil. Men jag har inte råd att betala för FSD innan jag verkligen skulle ha nån nytta av det.

Däremot tycker jag att det är både intressant och fascinerande att följa utvecklingen och se vad de lyckas med, ur en rent teknisk aspekt.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av frippe »

Tycker det är lite luddigt vad som ingår eller inte ingår i de olika valen. Det har ändrats lite fram och tillbaka beroende på Elons stämning.

Inkluderat:
Autopilot: Gör att din bil kan styra, accelerera och bromsa automatiskt för andra fordon och fotgängare i samma körfält.

Vad innebär styra?

Vi har ap1 i vår bil, mindre funktioner än så skulle jag bli besviken på. Men samtidigt är det knappt värt att betala 77700 för något som inte funkar just nu. De kunde väl gjort tre olika steg, med Noa och stadskörning som steg tre, självkörande och sedan haft ett mellan autopilot och detta för landsväg.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av lakke »

Oj ingen som tycker fsd är värt alltså. Som det ser ut nu iaf. Men vilka mer funktioner får vi i Sverige med fsd jämfört med autopilot just nu?
Model Y performance
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

fsd. värt att köpa?

Inlägg av themax »

Sagt det i andra trådar och när folk frågar och säger det igen. Fick FSD på köpet i och med prissänkningen 2019 och nu har snart två år gått och jag hade alla dagar i veckan valt prissänkning över FSD om jag fått välja.

För även om Tesla hävdar sig ha FSD redo för vägarna i Kalifornien i framtiden kommer jag ha bytt bil många gånger innan det fungerar (och är tillåtet) i Sverige. Kanske till och med nyttjar jag likt Jerker färdtjänst den dagen. Alternativt ligger jag i ettan strax under jord och då har jag ännu mindre nytta av den.

Jag skulle till och med kunna sträcka ut hakan med att säga att först när radarn klarar snöslask, kamerorna inte bländas, när automatiskt helljus bländar av som det ska och torkarautomatiken fungerar skulle jag börja fundera på vad FSD skulle kunna göra i mitt liv. Inte innan.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Jerker »

lakke skrev:
Oj ingen som tycker fsd är värt alltså. Som det ser ut nu iaf. Men vilka mer funktioner får vi i Sverige med fsd jämfört med autopilot just nu?
Från Teslas hemsida:

Autopilot (Inkluderat):
Gör att din bil kan styra, accelerera och bromsa automatiskt för andra fordon och fotgängare i samma körfält.

Total självkörningsförmåga:
Navigera med Autopilot: automatisk körning från påfart till avfart, inklusive trafikplatser och omkörning av långsammare fordon.
Automatiskt körfältsbyte: automatiska körfältsbyten vid körning på motorväg.
Autoparkering: både fickparkering och vinkelrät parkering.
Summon: Parkera och kör fram din bil automatiskt.
Identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av MarcusC »

Jag har inte FSD och skulle nog heller inte köpa det i framtiden.
Jag kan förstå dem som tänker att med robotaxis så kan man tjäna en massa pengar under dagen etc.
Men utan robotaxis så tycker jag inte det är värt så mycket pengar bara för att sitta och sova i en bil när den kör runt mig. (med 100k kommer man ganska långt i en taxi när man vill sova)

Problemet med Tesla är att de själva tycker värdet på FSD är jättebra och Elon har ju sagt att priset kommer gå upp med jämna mellanrum.

Men jag tror att de flesta har en bil i kanske 3-5 år innan man byter och då är det inte så intressant att betala nästan 100k för något där inte mycket kommer komma inom den tiden.
Visst man kanske får lite mer när man säljer bilen, speciellt då FSD kanske låt oss säga kostar 150k om 3-5 år.
Men det är ju ren gambling.

Hade dock FSD varit personlig och inte till bilen hade jag hoppat på det.
Men att behöva betala x antal kronor för FSD varje gång jag byter bil. Nope
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av heldiggrisen »

Har du ~80k att lägga på FSD utan att låna pengar, så hade jag köpt TSLA för den summan.
Blir det nämligen så att FSD blir användbart, så kommer dina TSLA aktier att betala för FSD och mera till.
Om inte, så kanske du har förlorat många av dina 80k, men du har å andra sidan en FSD som inte är särskilt användbar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av mikebike »

themax skrev:
Sagt det i andra trådar och när folk frågar och säger det igen. Fick FSD på köpet i och med prissänkningen 2019 och nu har snart två år gått och jag hade alla dagar i veckan valt prissänkning över FSD om jag fått välja.

För även om Tesla hävdar sig ha FSD redo för vägarna i Kalifornien i framtiden kommer jag ha bytt bil många gånger innan det fungerar (och är tillåtet) i Sverige. Kanske till och med nyttjar jag likt Jerker färdtjänst den dagen. Alternativt ligger jag i ettan strax under jord och då har jag ännu mindre nytta av den.

Jag skulle till och med kunna sträcka ut hakan med att säga att först när radarn klarar snöslask, kamerorna inte bländas, när automatiskt helljus bländar av som det ska och torkarautomatiken fungerar skulle jag börja fundera på vad FSD skulle kunna göra i mitt liv. Inte innan.
Och kameran kan läsa av skyltad hastighet. I god tid.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av lakke »

betan är dock imponerande, och den förbättras i galen takt. Synd dom inte kan säga nåt alls om när det är tänkt den ska släppas i Europa


Model Y performance
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av lakke »

lakke skrev:
betan är dock imponerande, och den förbättras i galen takt. Synd dom inte kan säga nåt alls om när det är tänkt den ska släppas i Europa



Model Y performance
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av tomla »

För mig är Tesla utan FSD är ingen Tesla.
Det är inte så mycket som du får för pengarna men jag skulle inte vilja ha den utan FSD.
Nu skall jag säga att Autopiloten fungerar olika bra på dom olika årsmodellerna.
Jag tycker att den gamla med HW1 fungerar bäst. I HW2 är den så dålig att jag vill inte ha den.
Jag ser att dom pengarna jag lägger ut på FSD går till att dra utvecklingen framåt.
På samma sätt ser jag att köp av Tesla är onödigt dyra pengar men det dra utveckligen framåt.
Nu har jag också blivit van med parkering och filbyten mm. så jag vill inte vara utan den.
Vill man spara pengar köp en annan bil! Vill man dra utvecklingen framåt köp en som dra i utveckligen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Gustafsson »

Notera också att FSD inte ger en krona i ökat inbytesvärde till ny Tesla. Värdet hos andra bilhandlare är litet som bäst. Det diskuteras huruvida FSD till en del ska gå att överföra om man byter bil, och blir detta verklighet är ju värdet lite större. Många av de finesser som ligger i FSD idag ligger ju i den äldre autopiloten, t.ex. summon, autoparkering. Det hade min 2015 t.ex. Då kostade AP 23000: (köpte i Norge) och man fick en rad funktioner som adaptiv farthållare, helljusautomatik mm på köpet. Det tyckte jag var prisvärt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av AndreasF »

Jag har FSD till min MS 2019 och tycker det är helt bortkastade pengar. Inte nog med att EUs regelverk sätter stopp för vad som ev kunde erbjudas så fungerar det inte i praktiken på grund av regn, mörker och nedisade kameror.

Total självkörningsförmåga:
Navigera med Autopilot: automatisk körning från påfart till avfart, inklusive trafikplatser och omkörning av långsammare fordon.
- Fungerar men är väldigt långsamt och relativt ofta mer eller mindre en trafikfara då hastigheten i momenten sänks så mycket att man totalt tappar trafikrytmen.
Automatiskt körfältsbyte: automatiska körfältsbyten vid körning på motorväg.
- Fungerar men är långsamt.
Autoparkering: både fickparkering och vinkelrät parkering.
- Fungerar ibland, dock långt ifrån så smidigt så att det är användbart i praktiken.
Summon: Parkera och kör fram din bil automatiskt.
- Detta är väl det som irriterar mig mest med den begränsning på avståndet (6m?)mellan mobilen och bilen som man lagt in. Är eg bara relevant om du har en extremt tight parkeringsficka och är beredd på att vänta, starta om Summon, försöka igen osv. Den Summon som finns i USA där man kan stå 100m bort och bilen hämtar dig på parkeringsplatsen känns väldigt långt bort med tanke på EU's långsamma regelverksändringar.
Identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar.
- Fungerar men är exakt 0,5 sek för långsamt för att inte starta en tut-orkester bakom dig. Hade de snabbat upp reaktionen på bilen så hade detta möjligen vart värt en krona eller två.

Så vad man får när man betalar för FSD är ett löfte om något som kommer hända i framtiden. Visst blir det superkul när betan kommer till Sverige men jag tror att det dröjer minst två år.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av thebishop »

Om du tycker autopark är värt pengarna så ja, annars nej.

Hade tesla brutit ut autopark hade jag kunnat betalat typ 20” för den - använder den hela tiden med nuvarande. Men det är på model s som är lite tankfartyg. På en mindre model Y med kameror runt om känns det lite överkurs.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Jordad »

Tesla ska lansera FSD beta i Norge i nästa steg. Norge är med i UN/ECE och Tesla måste väl därför söka det undantag som kommer krävas. Det var tal om att Audi skulle söka ett undantag från Regulation 79 för några år sedan men det verkar inte ha lett till något? Länk: https://europe.autonews.com/article/201 ... ing-system

Det ska vara möjligt att söka undantag. Jag hade gärna sett att någon frågade Tesla om det under en telefonkonferens men man måste vara registrerad aktieägare i USA för att få bidra och rösta fram frågor. Jag har tweetat Elon en fråga iaf :)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av [JM] »

Vi hade EAP och köpte till FSD innan jul under rean.
Jag betalde alltså ca 40000:- och fick ingenting för det.....
Hur motiverar jag detta då?
Jo. Vi har idag bara en bil och anser att vi inte kan motivera priset på 100-200ksek för en billig beggad bil att ha som andrabil.
Vi planerar att behålla bilen många år och när FSD nivå 5 kommer, samt blir tillåtet i Sverige, så får vi alltså möjligheten att låta vår enda Tesla agera som två bilar. Dvs en bil till för bara 40ksek...

Den stora ovissheten/risken ligger inte i huruvida Tesla löser FSD Nivå 5 i närtid utan snarare hur många år det tar innan myndigheterna tillåter FSD nivå 5.
Sannorlikheten är dock stor att jag får tillbaka dessa 40ksek när jag säljer bilen som jag ser det. Så den största förlusten i denna "investering" är snarare hur mkt hinner TSLA-aktien öka i värde fram till jag säljer bilen...
Kunde ju köpt TSLA för de 40ksek istället......
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av MWall »

lakke skrev:
Hur fungerar autopilot och fsd här i Sverige? ni som har det. Är det värt att köpa till fsd eller är den för begränsat här i Europa? Med tanke på fsd betan i usa så lär det ju va riktigt mäktigt när den kommer hit till Sverige. Frågan är ju då, när kommer den till Sverige

Har du mycket pengar och är teknikintresserad så visst. Jag skulle inte betala ens om jag fick samma nivå som i de där beta-videosarna från USA. Visst är det lite kul och häftigt men är det _verkligen_ värt nästan 80 tusen?
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Black »

Kort svar nej.
Hur länge kommer du behålla bilen?
3-5 år kanske och då blir det mycket pengar för något du aldrig kan använda som kanske fungerar som tänkt 2030...
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av bjornnilsson »

Jag köpte FSD till min MSP 2021, dvs jag är en av de som pyntade nästan 80k för funktionen. Jag resonerade som så att jag ville ha funktionen och då köpte jag den. I min bil fungerar den dessutom fantastiskt bra enligt min åsikt och den blir som en extra chaufför vid långresor. När man som jag pendlar 50 mil ett par gånger veckan så är det för mig definitivt värt pengarna.

Nackdelarna är som redan nämnts att den fungerar dåligt med skitiga kameror och vid rent vinterväglag kör jag hellre själv. Men ute på Europavägarna är den oftast föredömlig.

Det är dessutom en liten krydda att se hur den utvecklas, den ser fler och fler detaljer och agerar mer och mer självsäkert. Varje stund bakom ratten efter en uppdatering blir lite mer intressant än om jag inte hade haft funktionen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av BrooklynS »

Jag valde inte det när jag köpte M3 men jag har valt det i min Y-beställning. Varför? Dels tror jag att det kommer att bli mer användbart under nästa femårsperiod och dels så ser jag nyttan med det på långresor vilket är en stor del av mitt bilkörande. Även den vanliga AP funkar ganska bra men jag ser absolut att FSD skulle - även med begränsningar - underlätta mycket vid längre körningar.

Det där att det precis ALLTID måste fungera och ställa krav på motorrengöring av kameror osv tror jag inte på. Den gången man kör i tät snörök eller liknande är det ingen större uppoffring att köra själv. Snarare vill man ju då göra det.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av mikebike »

bjornnilsson skrev:
Jag köpte FSD till min MSP 2021, dvs jag är en av de som pyntade nästan 80k för funktionen. Jag resonerade som så att jag ville ha funktionen och då köpte jag den. I min bil fungerar den dessutom fantastiskt bra enligt min åsikt och den blir som en extra chaufför vid långresor. När man som jag pendlar 50 mil ett par gånger veckan så är det för mig definitivt värt pengarna.

Nackdelarna är som redan nämnts att den fungerar dåligt med skitiga kameror och vid rent vinterväglag kör jag hellre själv. Men ute på Europavägarna är den oftast föredömlig.

Det är dessutom en liten krydda att se hur den utvecklas, den ser fler och fler detaljer och agerar mer och mer självsäkert. Varje stund bakom ratten efter en uppdatering blir lite mer intressant än om jag inte hade haft funktionen.
Fungerar skyltavläsning bättre på S-plattformen än på M3?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar