fsd. värt att köpa?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Mickep skrev:
Hade det varit en tjänst som man skulle kunna få med till nästa bil skulle besväret minskas. men fsd är värt typ 50 000 max. i nuvarande form 3-40 000). För mig är det inte värt.
Nej du, vore det riktig FSD lär värdet vara bra mycket högre. Jag hade betalat 250k utan att blinka för FSD om den kunde navigera Stockholmstrafiken och motorväg under bra förhållanden utan att jag var vaken, förmodligen hade jag gått med på att betala mer än så också.

Varför då?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Varför då?
Varför inte? Då kan man hoppa in i bilen vid porten och inte tänka på körning alls, kör man riktigt långt kan man sova medan bilen kör också. Ska jag vara ärlig hade jag nog betalat 250k bara för få nivå 3 och kunna ta ögonen från vägen och se på film/jobba på långkörningarna.
spacecoin skrev:
Ärlig fråga: Varför? Du åker mycket bil? Menar du då ca 10kSEK i månaden eller hur tänker du?
Som ovan, tycker snarare frågan är varför jag inte skulle göra det. Är en väldigt häftig funktion som ger mycket mervärde inte bara i vardagen utan även på semestern.

Jag kör inte jättemycket bil men hade jag helt kunnat skippa körningen hade det varit väldigt befriande. Förstår inte riktigt frågan med 10k/mån direkt, 250k utan att blinka är väl där jag ligger för att köpa det så det är mitt. Hur mycket jag skulle betala för att hyra det vet jag faktiskt inte, beror väl på om jag tror jag lyckas behålla bilen närmare 3 år eller inte.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av lakke »

Nu är det ju bara en beta fortfarande. Skillnaden från version 1 och nu 8,2 är ju galet stor. På galet kort tid. Nu kommer även 8,3 inom nån vecka bara och ska va största skillnaden hittills. Tror många kommer bli överaskade vad tesla kommer lyckas med under detta år. Dojo kommer även köras igång i år och kommer öka takten på hur fsd förbättras snabbare än många förstår
Model Y performance
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6064
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av spacecoin »

lakke skrev:
Nu är det ju bara en beta fortfarande. Skillnaden från version 1 och nu 8,2 är ju galet stor. På galet kort tid. Nu kommer även 8,3 inom nån vecka bara och ska va största skillnaden hittills. Tror många kommer bli överaskade vad tesla kommer lyckas med under detta år. Dojo kommer även köras igång i år och kommer öka takten på hur fsd förbättras snabbare än många förstår
Härligt med optimism! Hoppas du har rätt ang i år.
Nu verkar det ju dock inte stämma längre. Tydligen en ny rewrite till 9.0... En månad Elon tid är väl "till jul" då?
https://insideevs.com/news/495902/tesla ... ton-april/
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Mickep »

OfarligTesla skrev:
Varför inte? Då kan man hoppa in i bilen vid porten och inte tänka på körning alls, kör man riktigt långt kan man sova medan bilen kör också. Ska jag vara ärlig hade jag nog betalat 250k bara för få nivå 3 och kunna ta ögonen från vägen och se på film/jobba på långkörningarna.
SL kort är för dyrt. Taxi också antar jag.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:

SL kort är för dyrt. Taxi också antar jag.
Kollektivtrafiken använder jag inte, går inne i stan och ska jag utanför är det bil som gäller. Och varför skulle jag vilja dela bilen med någon okänd som i 9 fall av 10 stinker rök? Hade varit bra mycket billigare att ta taxi än att ha bil från första början men det är ju en sämre upplevelse.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Varför då?
Varför inte? Då kan man hoppa in i bilen vid porten och inte tänka på körning alls, kör man riktigt långt kan man sova medan bilen kör också. Ska jag vara ärlig hade jag nog betalat 250k bara för få nivå 3 och kunna ta ögonen från vägen och se på film/jobba på långkörningarna.
spacecoin skrev:
Ärlig fråga: Varför? Du åker mycket bil? Menar du då ca 10kSEK i månaden eller hur tänker du?
Som ovan, tycker snarare frågan är varför jag inte skulle göra det. Är en väldigt häftig funktion som ger mycket mervärde inte bara i vardagen utan även på semestern.

Jag kör inte jättemycket bil men hade jag helt kunnat skippa körningen hade det varit väldigt befriande. Förstår inte riktigt frågan med 10k/mån direkt, 250k utan att blinka är väl där jag ligger för att köpa det så det är mitt. Hur mycket jag skulle betala för att hyra det vet jag faktiskt inte, beror väl på om jag tror jag lyckas behålla bilen närmare 3 år eller inte.
Du är alltså villig att betala 250 tusen, "utan att blinka", för att kunna sitta och titta på typ youtube istället för att köra själv?

Ja jag säger då det. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Du är alltså villig att betala 250 tusen, "utan att blinka", för att kunna sitta och titta på typ youtube istället för att köra själv?

Ja jag säger då det. :)
Ja eller jobba om jag har sådant att göra den dagen. Hade ju gjort att jag kunnat åka till vänner i södra Sverige eller Europa och få jobbet gjort på vägen dit.

Ser egentligen inte det konstiga i det, att ha bil är en bekvämlighet i sig och de betalar vi ju en mille för här på forumet så att lägga 250k på att göra det ännu bekvämare?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av mikebike »

Om jag får välja mellan att åka med som passagerare eller köra själv på en långresa så väljer jag i 11 fall av 10 att köra själv.

Frun har inte kört Teslan ännu, och vi konstaterade att hon aldrig körde bilen innan heller (hade den i 3 år).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Dexter »

mikebike skrev:
Om jag får välja mellan att åka med som passagerare eller köra själv på en långresa så väljer jag i 11 fall av 10 att köra själv.

Frun har inte kört Teslan ännu, och vi konstaterade att hon aldrig körde bilen innan heller (hade den i 3 år).
Bra fortsätt så.
Låt inte frun prova Teslan.
Jag lät min fru prova den och nu tar hon helst Teslan i första hand när hon ska köra någonstans.:roll:
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av iAkita »

mikebike skrev:
Om jag får välja mellan att åka med som passagerare eller köra själv på en långresa så väljer jag i 11 fall av 10 att köra själv.
Samma här, jag är mycket hellre förare än passagerare. I synnerhet med elbil där man ändå får naturliga pauser i samband med laddning då man kan kolla mail m.m.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Om jag får välja mellan att åka med som passagerare eller köra själv på en långresa så väljer jag i 11 fall av 10 att köra själv.
Så är det för mig också, i alla fall om det är dagtid. Det vore kanske skillnad om jag kunde ha min ordinarie nattsömn i bilen medan den kör själv (eller någon annan), men då krävs det att jag kommer fram fräsch och utvilad. Tror ändå att jag föredrar att sova på hotell.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Om jag får välja mellan att åka med som passagerare eller köra själv på en långresa så väljer jag i 11 fall av 10 att köra själv.

Frun har inte kört Teslan ännu, och vi konstaterade att hon aldrig körde bilen innan heller (hade den i 3 år).
Kan säga att jag är bra mosig i skallen efter 12 timmars körning, så om resan tar 16 timmar är det rätt osäkert och jobbigt att köra den själv. Skulle göra sådana resor typ en gång i månaden (och sen tillbaka) om jag slapp köra.

Kör bilen på en sådan resa kan jag dessutom göra jobb under resan för att kunna ta det lugnare när jag är framme och kan umgås med vänner istället.

Detsamma gäller frun som i icke covid tider kör 50 mil enkel resa i tjänst 2 ggr i månaden och många gånger tillbaka samma dag. Kunde hon jobba under resan slipper hon ju massa jobb dagen efter.

Handlar alltså inte om ifall man gillar att köra eller inte, det handlar om att kunna optimera sin tid.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6064
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Om jag får välja mellan att åka med som passagerare eller köra själv på en långresa så väljer jag i 11 fall av 10 att köra själv.

Frun har inte kört Teslan ännu, och vi konstaterade att hon aldrig körde bilen innan heller (hade den i 3 år).
Kan säga att jag är bra mosig i skallen efter 12 timmars körning, så om resan tar 16 timmar är det rätt osäkert och jobbigt att köra den själv. Skulle göra sådana resor typ en gång i månaden (och sen tillbaka) om jag slapp köra.

Kör bilen på en sådan resa kan jag dessutom göra jobb under resan för att kunna ta det lugnare när jag är framme och kan umgås med vänner istället.

Detsamma gäller frun som i icke covid tider kör 50 mil enkel resa i tjänst 2 ggr i månaden och många gånger tillbaka samma dag. Kunde hon jobba under resan slipper hon ju massa jobb dagen efter.

Handlar alltså inte om ifall man gillar att köra eller inte, det handlar om att kunna optimera sin tid.
Jag tror vi har konstaterat att du skulle betala jättemycket pengar för en framtida version av FSD som inte planeras att vara tillgänglig inom de närmsta 2-3 åren i EU. Nu handlar tråden om FSD som det är i dagsläget (och möjligtvis i närtid), så vi kanske kan gå vidare med den diskussionen om den inte är avklarad?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av [JM] »

Vid nivå5 så får man ju i princip en bil till.
Om man är två st personer som åker bil till jobbet och inte behöver bilen vid samma tillfälle så kan ju samma bil ev skjutsa flera familjemedlemmar till deras dagsyssla, jobb, skola etc, och på så sätt spara in kostnaden för en bil till.
Därför betalde jag 40kkr innan jul för att ev få nivå 5 i framtiden. (Ska behålla bilen ett tag).

Men betala 100kr eller mer för nivå 3? Aldrig....
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:

Jag tror vi har konstaterat att du skulle betala jättemycket pengar för en framtida version av FSD som inte planeras att vara tillgänglig inom de närmsta 2-3 åren i EU. Nu handlar tråden om FSD som det är i dagsläget (och möjligtvis i närtid), så vi kanske kan gå vidare med den diskussionen om den inte är avklarad?
Fast FSD i dagsläget (inom EU) ger ju inget mer än EAP så skall du bara värdera FSD som det är just idag så är det ju ingen diskussion, det går inte att värdera högre än EAP. Hela idén med FSD är ju att man köper det idag för man tror det har ett värde senare.

Nivå 3 kommer garanterat inom 2 år inom EU, sen om Tesla kommer hoppa på tåget är väl en annan fråga.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av MWall »

[JM] skrev:
Vid nivå5 så får man ju i princip en bil till.
Om man är två st personer som åker bil till jobbet och inte behöver bilen vid samma tillfälle så kan ju samma bil ev skjutsa flera familjemedlemmar till deras dagsyssla, jobb, skola etc, och på så sätt spara in kostnaden för en bil till.
Därför betalde jag 40kkr innan jul för att ev få nivå 5 i framtiden. (Ska behålla bilen ett tag).

Men betala 100kr eller mer för nivå 3? Aldrig....

Problemet är ju att alla vill åka samtidigt...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:

Att köpa FSD skulle jag inte rekommendera någon i dagsläget. Speciellt inte i EU:s regelverk. Det verkar vara konsensus bland de allra flesta medlemmar på detta forum som testat FSD, vilka är rätt många nu i och med Teslas "provperiod".

Jag har samlat på mig en del av Elons uttalanden om FSD för kontext och LOL:s:
Nej jag skulle inte rekommendera någon att göra det heller. Det är något för de som verkligen tror på det och har intresset.

Till Elons försvar bör man nämna att de flesta andra andra utvecklarna av autonomi har gjort liknande uttalanden och satt upp tidsmål som de har missat: https://www.vox.com/future-perfect/2020 ... ruise-uber

Autonomi kan bli ett av de största teknologiska genombrotten i mänsklighetens historia. Många anser det omöjligt. Endast obotliga optimister som Elon försöker genomföra sådant som är omöjligt. Jag tycker mest det är häftigt att följa.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6064
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Till Elons försvar bör man nämna att de flesta andra andra utvecklarna av autonomi har gjort liknande uttalanden och satt upp tidsmål som de har missat: https://www.vox.com/future-perfect/2020 ... ruise-uber
Det är inget försvar enligt mig. Jag har inget problem med försenade produkter i allmänhet. Skillnaden är att Elon har SÅLT något han inte kan leverera. Det är inte samma sak som att säga att man ska lansera en produkt och missa en massa deadlines. I fyra år. Ett rimligt beteende vore att erbjuda sig att återbetala och be om ursäkt. Eller i alla fall låta folk ta med sig FSD till nästa bil.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av MarcusC »

Jag tycker ju normalt Tesla är ett riktigt bra företag och innovativt och jag älskar min bil, men just turerna kring FSD tycker jag man missat faktiskt.

Rent ekonomiskt kan jag nog förstå att Tesla inte vill att man ska kunna äga sin FSD själv utan den tillhör bilen.
Men det jag ogillar med det är just att man har lovat features väldigt länge och många kommer nog ha betalat FSD utan att ens se den ordentligt (pga tex lagar, som inte är Teslas fel, men som ändå drabbar köparen).

Men det värsta är just att Elon gång på gång både höjer priset samt säger att FSD kommer stiga avsevärt över tid, så det är lika bra att hoppa på nu.
Det gör ju att många lägger till FSD för att inte senare behöva betala väldigt mycket pengar.
Men samtidigt finns ju risken att man inte kommer få ha sett FSD.

Skrämsel-taktik tycker jag inte Tesla ska hålla på med :evil:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Gustafsson »

Ett av skälen för mig att inte byta bil när refresh kommer är just att det suger att köpa FSD på nytt och sälja en bil där FSD finns utan att få betalt för eller ha fått några funktioner alls. Skulle gärna vänta för att se vilka coola funktioner som kommer innan jag byter. Tycker min bil funkar väldigt bra fortfarande trots 8500 mil. Att få föra över FSD till nästa bil skulle dock göra det mer frestande att byta bil till en refresh.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Ett av skälen för mig att inte byta bil när refresh kommer är just att det suger att köpa FSD på nytt och sälja en bil där FSD finns utan att få betalt för eller ha fått några funktioner alls. Skulle gärna vänta för att se vilka coola funktioner som kommer innan jag byter. Tycker min bil funkar väldigt bra fortfarande trots 8500 mil. Att få föra över FSD till nästa bil skulle dock göra det mer frestande att byta bil till en refresh.
Det kan ju t.o.m. vara ett erbjudande från Tesla under en period när dom vill pusha försäljningen, att man får
ta med sig fsd :) för jag tänker lite lika och säkert fler som gör så också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av LarsL »

Att lägga FSD på användaren hade ju varit bra, ungefär som Supercharger referals.

Sen tycker jag nog att det jag fick prova på nu, alltså EAP birde ingå som standard på bilen. Det är ju inte några speciellt häpnadsväckande funktioner.
Användarvisningsbild
Jonsson3
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 dec 2019 21:02

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Jonsson3 »

Jag bytte M3 i mars och 2ahandsvärdet tog hänsyn till FSD så det jämnar ju ut sig när man köper nytt med FSD. Jag tycker det är värt
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av alvenzo »

Jonsson3 skrev:
Jag bytte M3 i mars och 2ahandsvärdet tog hänsyn till FSD så det jämnar ju ut sig när man köper nytt med FSD. Jag tycker det är värt
Måste i så fall vara vid inbyte, för vid försäljning verkar marknaden bara värdera FSD till omkring 10k. Visst osålda bilar på blocket har högre pris men tittar man få slutpriser på auktion så är det ett klent tillägg för vad det annars kostar.
Skriv svar