fsd. värt att köpa?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Min ser ju inte skyltar över huvud taget. :D
Men jag tror att min förra bil ignorerade rekommenderad hastighet (blå skylt). Sitter det verkligen sådana på motorväg?
Har sett den svarta, fyrkantiga skylten på fordon som klipper gräs i diket.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Erik Viking »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Min ser ju inte skyltar över huvud taget. :D
Men jag tror att min förra bil ignorerade rekommenderad hastighet (blå skylt). Sitter det verkligen sådana på motorväg?
Har sett den svarta, fyrkantiga skylten på fordon som klipper gräs i diket.
Min ser skyltar som inte finns, tex. en avfart på en 70 sträcka där den på något sett
får för sig att det är 50km/h inga synliga hastighetsskyltar alls.

På andra ställen ser den SJ skyltar 30 meter från körbanan, dom är gula med svart text,
kanske liknar dom California skyltar?

På motorvägar där det står tydliga tillfälliga skyltar på kortare stolpar nära vägkanten,
dom ignoreras fullständigt.

Men nu har ju Elon börjat fundera på allvar att man skall få räkna in FSD om man
byter in bilen, hoppas det blir verklighet.

Summa, fungerar någorlunda på breda rena vägar,
sedan blir det snabbt skrämmande när man kommer närmare bebyggda områden.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3776
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av AAKEE »

Fredrik j skrev:
Ofta är det vid underhållsförband på motorväg skyltat med rekommenderad hastighet. Den utgör inte en hastighetsgräns. Pandemin visar att vi kan ha lite svårt att förhålla oss till en rekommendation. Hur ser bilen på skillnaden mellan rekommenderad hastighet och hastighetsgräns?
Den verkar ignorera de blå påbudsskyltarna med fart.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av lakke »

Model Y performance
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av OfarligTesla »

Ja känns som det är mer vettigt att prenumerera på FSD för mig fram tills iaf L3 blir lagligt så ska bli kul att se vad det kostar och med vilken bindningstid.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av lakke »

OfarligTesla skrev:
Ja känns som det är mer vettigt att prenumerera på FSD för mig fram tills iaf L3 blir lagligt så ska bli kul att se vad det kostar och med vilken bindningstid.

dom pratar ju om pay as you go.. nice om man vet man ska iväg på långresa sen kan man köpa fsd just för den resan bara
Model Y performance
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av lakke »

vad hade ett vettigt pris varit i månaden? lär ju kosta nån tusenlapp skulle jag tro
Model Y performance
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Fredrik j »

lakke skrev:
vad hade ett vettigt pris varit i månaden? lär ju kosta nån tusenlapp skulle jag tro
Ska man hinna få in 70000 på en vanlig 3-års leasing behöver det ju kosta 2000/mån.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av lakke »

Fredrik j skrev:
lakke skrev:
vad hade ett vettigt pris varit i månaden? lär ju kosta nån tusenlapp skulle jag tro
Ska man hinna få in 70000 på en vanlig 3-års leasing behöver det ju kosta 2000/mån.
Isf är det ju lika bra å köpa fsd direkt med bilen :p
Model Y performance
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av LarsL »

Ja det måste ju vara billigare än att betala för att ha i 3 år. Intressant om det går att hyra för en kortare tid tex sommaren.
Sabbe
Inlägg: 1335
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Sabbe »

9DF530CA-6E68-41A7-A7C8-3706D1107922.jpeg
Lär kosta runt 2000kr/månad nu för att sedan öka i pris till över 5000kr/månad.

https://youtu.be/29cqOLIV7O4
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
9DF530CA-6E68-41A7-A7C8-3706D1107922.jpeg
Lär kosta runt 2000kr/månad nu för att sedan öka i pris till över 5000kr/månad.

https://youtu.be/29cqOLIV7O4

600 dollar i månaden är ungefär vad hela bilen kostar mig numera...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Sabbe skrev:
9DF530CA-6E68-41A7-A7C8-3706D1107922.jpeg
Lär kosta runt 2000kr/månad nu för att sedan öka i pris till över 5000kr/månad.

https://youtu.be/29cqOLIV7O4

600 dollar i månaden är ungefär vad hela bilen kostar mig numera...
Lär inte bli många som prenumererar på det nu i början om dom inte kan släppa fler funktioner liksom, just
nu är det ju ganska värdelöst för dom flesta...
Det som skulle kunna tala för tidiga intressenter är väl om man kan låsa priset per månad genom att haka på
tidigt, vilket också ligger lite i linje med Teslas strategi...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av LarsL »

600kr/mån kanske är rimligt?

Om det går över 2000kr/mån blir det ju billigare arr köpa och sedan strunta i att man inte får något för det på den begagnade bilen. (70000/36)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
600kr/mån kanske är rimligt?

Om det går över 2000kr/mån blir det ju billigare arr köpa och sedan strunta i att man inte får något för det på den begagnade bilen. (70000/36)
Jag tror aldrig det kommer bli billigare att hyra än att köpa för 36 månader. Priset lär väl hamna på ca 100 000:- när det väl är dags här så över 2 000:- per månad lär det nog bli.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
600kr/mån kanske är rimligt?

Om det går över 2000kr/mån blir det ju billigare arr köpa och sedan strunta i att man inte får något för det på den begagnade bilen. (70000/36)
Jag tror aldrig det kommer bli billigare att hyra än att köpa för 36 månader. Priset lär väl hamna på ca 100 000:- när det väl är dags här så över 2 000:- per månad lär det nog bli.
Jag tror tvärtom, Tesla kan tjäna bra mycket mer pengar på att få folk att prenumerera på det. Nu verkar inte Tesla vara lika beroende av kapital just nu efter sina nyemissioner så kan nog se dem köra på att fånga folk i olika abonnemang.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av lakke »

Borde alltid va billigare att köpa det med bilen. frågan är väl vad dom sen baserar priset på abonnemanget. tror snittet för ägande av bil iaf i usa är runt 5 år. skulle dom då dela priset på fsd med 60 blir det en månadskostnad på 1300 kr ca. priset lär ju öka allt eftersom fsd blir bättre så ja upp mot 2000 kr lär det va. men då kostar samtidigt fsd en tredjedel av hela bilen i månaden nästan. kommer folk tycka det är värt?
Model Y performance
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Svenssons »

lakke skrev:
kommer folk tycka det är värt?
Är övertygad om att det kommer bli ett pris som gör att inte alla tycker det är värt vad det kostar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av lakke »

Svenssons skrev:
lakke skrev:
kommer folk tycka det är värt?
Är övertygad om att det kommer bli ett pris som gör att inte alla tycker det är värt vad det kostar...

lär va så :lol:

Man får säkert typ 3 månader gratis vid köp av ny bil eller nåt

julrea 6 månader för halva priset :P
Model Y performance
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Gustafsson »

Ändå intressant att veta. Om många hyr korta perioder kanske det ändå ger mer än de få som köper FSD. Dvs det finns ett rätt stort kundunderlag för att hyra. Tror inte så många kommer att hyra mer än en gång dock. Iaf inte ännu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Sabbe
Inlägg: 1335
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av Sabbe »

A5FC78DE-D67B-421D-BB5E-A97A7CB3051E.jpeg
D27C9081-A38A-48E4-9D0F-83099790FA9E.jpeg
OfarligTesla skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
600kr/mån kanske är rimligt?

Om det går över 2000kr/mån blir det ju billigare arr köpa och sedan strunta i att man inte får något för det på den begagnade bilen. (70000/36)
Jag tror aldrig det kommer bli billigare att hyra än att köpa för 36 månader. Priset lär väl hamna på ca 100 000:- när det väl är dags här så över 2 000:- per månad lär det nog bli.
Jag tror tvärtom, Tesla kan tjäna bra mycket mer pengar på att få folk att prenumerera på det. Nu verkar inte Tesla vara lika beroende av kapital just nu efter sina nyemissioner så kan nog se dem köra på att fånga folk i olika abonnemang.
Ta en titt på vad Elon sagt, att köpa FSD kommer vara billigare än att prenumerera. Tror det kan bli 2 olika prenumerationstjänsten, ena varianten kan du endast använda själv medan andra kan användas även för Robotaxi.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:

Ta en titt på vad Elon sagt, att köpa FSD kommer vara billigare än att prenumerera. Tror det kan bli 2 olika prenumerationstjänsten, ena varianten kan du endast använda själv medan andra kan användas även för Robotaxi.

Tror man att FSD får ett värde på en miljon SEK så vill jag inte ens veta vad det kostar att prenumerera.

Ska bli intressant. Möjligt att jag får äta lite humble pie men jag har oerhört svårt att se hur det ska gå att tjäna stora pengar på Robotaxi.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av OfarligTesla »

Sabbe skrev:
Ta en titt på vad Elon sagt, att köpa FSD kommer vara billigare än att prenumerera. Tror det kan bli 2 olika prenumerationstjänsten, ena varianten kan du endast använda själv medan andra kan användas även för Robotaxi.
Ja men på vilken tid räknar han på då? Räknar han in att köpt FSD har ett restvärde eller ej? Det kan omöjligen stämma för alla om det ska finnas någon som vill använda den, har du bilen en månad krävs ju en månadskostnad som är högre än att köpa det. Beroende hur man räknar kan allt från 100 kr till 80k per månad stämma in på hans påstående. Jag tror de kommer maximera intäkten och då kommer en rimlig månadskostnad göra det.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av lakke »

Betan börjar bli galet imponerande :D


Model Y performance
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6183
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: fsd. värt att köpa?

Inlägg av spacecoin »

lakke skrev:
Betan börjar bli galet imponerande :D
Folk tycker olika:
https://www.roadandtrack.com/news/a3587 ... dangerous/

Just nu tycker jag status är "oanvändbar i praktiken", i alla fall i stadsmiljö.
Lite som att åka med en full körskoleelev. En del kanske tycker det är skitkul, men det är inget för mig i alla fall.

Har dom något som är vettigt och säkert innan 2024 så blir jag positivt överraskad.
Skriv svar