Önskelista

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Önskelista

Inlägg av mikebike »

Hyfsat realistiskt:
-Fungerande skyltavläsning.
-Bättre avbländning
-Bättre torkarautomatik.
-Avaktivering av mörka backspeglar.
-Bättre bagagebelysning (jämfört med Model 3)
-Bättre räckvidd och prestanda tack vare nya batterier.


Inte fullt så realistiskt:
-HUD.
-Integrerade rails.
-Insynsskydd bagage.
-Lastförskjutningsskydd bagage (både bakom framstolar och bakom baksäte).
-Lastförankringsöglor i bagage.
-LED-matrix strålkastare som kan avskärma mötande trafik.
-Dörrkarmar.
-Bättre backljus.

Bättre/fler appfunktioner:
-Körjournal.
-Möjlighet att skicka resmål direkt till bilen.
-Möjlighet att ställa timer för förkonditionering.
-Möjlighet att välja bort uppvärmning av kupé eller batteri.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Önskelista

Inlägg av frippe »

Angående Möjlighet att skicka resmål direkt till bilen.
Skicka destination är skitenkelt via vilken app som helst. Bara dela till tesla via t.ex. googlemaps. Så finns det där i bilens navigator när du sätter dig i bilen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Önskelista

Inlägg av mikebike »

frippe skrev:
Angående Möjlighet att skicka resmål direkt till bilen.
Skicka destination är skitenkelt via vilken app som helst. Bara dela till tesla via t.ex. googlemaps. Så finns det där i bilens navigator när du sätter dig i bilen.
Jag vet, det var därför jag skrev "direkt".
Skitenkelt tycker jag inte att det är, ett extra moment, och i mitt fall måste jag scrolla rätt långt innan jag hittar Tesla-appen. Man kan tycka att den senast använda appen skall dyka upp först?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Önskelista

Inlägg av mikebike »

-Att farthållaren anpassar hastigheten till skyltad hastighet. I tid, d.v.s. när skyltad hastighet blir lägre skall bilens hastighet vara korrekt vid skylten, inte 50 meter senare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Önskelista

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Hyfsat realistiskt:
-Fungerande skyltavläsning.
-Bättre avbländning
-Bättre torkarautomatik.
-Avaktivering av mörka backspeglar.
-Bättre bagagebelysning (jämfört med Model 3)
-Bättre räckvidd och prestanda tack vare nya batterier.


Inte fullt så realistiskt:
-HUD.
-Integrerade rails.
-Insynsskydd bagage.
-Lastförskjutningsskydd bagage (både bakom framstolar och bakom baksäte).
-Lastförankringsöglor i bagage.
-LED-matrix strålkastare som kan avskärma mötande trafik.
-Dörrkarmar.
-Bättre backljus.

Bättre/fler appfunktioner:
-Körjournal.
-Möjlighet att skicka resmål direkt till bilen.
-Möjlighet att ställa timer för förkonditionering.
-Möjlighet att välja bort uppvärmning av kupé eller batteri.
Bra lista!

Instämmer själv i nästan samtliga punkter. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Önskelista

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
frippe skrev:
Angående Möjlighet att skicka resmål direkt till bilen.
Skicka destination är skitenkelt via vilken app som helst. Bara dela till tesla via t.ex. googlemaps. Så finns det där i bilens navigator när du sätter dig i bilen.
Jag vet, det var därför jag skrev "direkt".
Skitenkelt tycker jag inte att det är, ett extra moment, och i mitt fall måste jag scrolla rätt långt innan jag hittar Tesla-appen. Man kan tycka att den senast använda appen skall dyka upp först?
Det där hänger främst (i princip endast) på din telefon och operativsystem.

Vad kör du för OS och version?

Har själv tidigare missat denna möjligheten (trodde inte heller att möjligheten fanns först), men efter att jag fick tips om den här på forumet så fungerar just den funktionen mycket smidigt. :)

Sedan finns det en massa annat de skulle behöva utveckla med appen. Tex. ställa schema för förvärmning och laddning, inställbar laddeffekt, slå av på kupévärmning och batterivärmning separat, etc.

Även stor miss att de inte har en app för klockor som tex. Apple Watch. Detta har många andra biltillverkare, och använder det för tex. vår Mercedes.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Önskelista

Inlägg av mikebike »

Det hänger inte på min telefon att appen saknar möjlighet att skicka destination. Funktionen finns i Volvos app (och troligen flera andra).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Önskelista

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Det hänger inte på min telefon att appen saknar möjlighet att skicka destination. Funktionen finns i Volvos app (och troligen flera andra).
Vad menar du med skicka destination egentligen? Det gör man ju från sin kartapp och är som sagt en knapptryckning från Google maps eller vad man nu kör. Skulle vara hemskt att behöva göra sökningen direkt i Teslas app för att kunna göra det, det är en stor omväg.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Önskelista

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Det hänger inte på min telefon att appen saknar möjlighet att skicka destination. Funktionen finns i Volvos app (och troligen flera andra).
Vad menar du med skicka destination egentligen? Det gör man ju från sin kartapp och är som sagt en knapptryckning från Google maps eller vad man nu kör. Skulle vara hemskt att behöva göra sökningen direkt i Teslas app för att kunna göra det, det är en stor omväg.
I Maps väljer man vart man skall, sedan klickar man på symbolen för att dela. Denna ligger strax utanför skärmen på min telefon, så jag måste scrolla i sidled först.
Därefter klickar man på symbolen för Teslas app, den ligger ganska långt till höger på min telefon, så även här måste jag scrolla innan jag kan klicka.

I VOC-appen väljer man Plats och upp kommer en karta, precis som i Maps. Man väljer plats/destination och klickar på Skicka till bil.
Hur kan detta vara en stor omväg?

Ingen (särskilt inte jag) har föreslagit att möjligheten skicka från en annan app skall tas bort, så "hemskt" och "behöva" saknar relevans i sammanhanget.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Önskelista

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Det hänger inte på min telefon att appen saknar möjlighet att skicka destination. Funktionen finns i Volvos app (och troligen flera andra).
Vad menar du med skicka destination egentligen? Det gör man ju från sin kartapp och är som sagt en knapptryckning från Google maps eller vad man nu kör. Skulle vara hemskt att behöva göra sökningen direkt i Teslas app för att kunna göra det, det är en stor omväg.
I Maps väljer man vart man skall, sedan klickar man på symbolen för att dela. Denna ligger strax utanför skärmen på min telefon, så jag måste scrolla i sidled först.
Därefter klickar man på symbolen för Teslas app, den ligger ganska långt till höger på min telefon, så även här måste jag scrolla innan jag kan klicka.

I VOC-appen väljer man Plats och upp kommer en karta, precis som i Maps. Man väljer plats/destination och klickar på Skicka till bil.
Hur kan detta vara en stor omväg?

Ingen (särskilt inte jag) har föreslagit att möjligheten skicka från en annan app skall tas bort, så "hemskt" och "behöva" saknar relevans i sammanhanget.
Det bästa är väl om det finns olika sätt så man kan välja det som passar ens behov bäst? Som att det t.ex. finns fyra helt olika sätt att öppna bagaget på min bil.
Fanns det bara ett sätt finns ju risken att det inte passar mig.
Jag tycker som ett annat exempel att min bil stänger ner för mycket automatiskt när den tror jag ska parkera. Jag skulle vilja kunna välja själv vad den ska göra i olika scenarior. Det borde ju vara den stora fördelen med mer mjukvara och färre fysiska knappar. Att man kan individualisera mer.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Önskelista

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
I Maps väljer man vart man skall, sedan klickar man på symbolen för att dela. Denna ligger strax utanför skärmen på min telefon, så jag måste scrolla i sidled först.
Därefter klickar man på symbolen för Teslas app, den ligger ganska långt till höger på min telefon, så även här måste jag scrolla innan jag kan klicka.

I VOC-appen väljer man Plats och upp kommer en karta, precis som i Maps. Man väljer plats/destination och klickar på Skicka till bil.
Hur kan detta vara en stor omväg?

Ingen (särskilt inte jag) har föreslagit att möjligheten skicka från en annan app skall tas bort, så "hemskt" och "behöva" saknar relevans i sammanhanget.
Ja men det är som sagt pga din telefon det blir jobbigt, det är ju inte standard att knappen ligger utanför skärmen osv.

Omväg blir det ju för att man sitter ju inte och söker adresser till ställen i biltillverkarens app utan det gör man ju på nätet eller i kartan, så då är det mycket snabbare att bara trycka på en knapp direkt än att då gå in i en app och göra samma sak.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Önskelista

Inlägg av heldiggrisen »

Knapp vid laddluckan för att avsluta laddning/lossa sladden
Rattvärme (verkar komma)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Önskelista

Inlägg av mikebike »

heldiggrisen skrev:
Knapp vid laddluckan för att avsluta laddning/lossa sladden
Rattvärme (verkar komma)
Rattvärmen glömde jag!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Önskelista

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Det hänger inte på min telefon att appen saknar möjlighet att skicka destination. Funktionen finns i Volvos app (och troligen flera andra).
Tidigare så hade jag själv också missuppfattat detta på precis samma sätt som du verkar göra nu. Så jag förstår och sympatiserar med dig (har själv varit där).

När jag klagade på att Tesla-appen saknade kartfunktion, och att den då inte heller kunde skicka destination till bilen, så visade andra här på forumet hur man istället skall göra detta direkt ifrån valfri kartapp i telefonen. Nu så kan jag mycket enkelt med två tryck skicka vilken destination som helst till vår Tesla från Apples Kartor, Google Maps, mflr. Funkar klockrent varenda gång jag provat! :)

Nu har du inte brytt dig om att tala om vilken kartapp, vilket OS och vilken telefon du har, så lite svårt för oss andra i tråden att ge exakt hjälp för just dig. Men här är iaf. ett exempel som jag tog fram åt dig från min iPhone 8 med iOS 14.3 och appen Kartor.

Kan inte garantera att det är exakt samma sak, eller lika enkelt för dig (beror som sagt på din telefon och OS), men kör du iPhone med senaste iOS så följ då dessa tre enkla steg så har du din destination ifrån din mobil på Tesla-skärmen nästa gång när du sätter dig i bilen:

1. Tryck på Dela

Bild


2. Välj Tesla

Bild


3. Klart! :)

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Önskelista

Inlägg av Bjelke »

Tjusigt värre! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Önskelista

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Det hänger inte på min telefon att appen saknar möjlighet att skicka destination. Funktionen finns i Volvos app (och troligen flera andra).
Tidigare så hade jag själv också missuppfattat detta på precis samma sätt som du verkar göra nu. Så jag förstår och sympatiserar med dig (har själv varit där).

När jag klagade på att Tesla-appen saknade kartfunktion, och att den då inte heller kunde skicka destination till bilen, så visade andra här på forumet hur man istället skall göra detta direkt ifrån valfri kartapp i telefonen. Nu så kan jag mycket enkelt med två tryck skicka vilken destination som helst till vår Tesla från Apples Kartor, Google Maps, mflr. Funkar klockrent varenda gång jag provat! :)

Nu har du inte brytt dig om att tala om vilken kartapp, vilket OS och vilken telefon du har, så lite svårt för oss andra i tråden att ge exakt hjälp för just dig. Men här är iaf. ett exempel som jag tog fram åt dig från min iPhone 8 med iOS 14.3 och appen Kartor.

Kan inte garantera att det är exakt samma sak, eller lika enkelt för dig (beror som sagt på din telefon och OS), men kör du iPhone med senaste iOS så följ då dessa tre enkla steg så har du din destination ifrån din mobil på Tesla-skärmen nästa gång när du sätter dig i bilen:

1. Tryck på Dela

Bild


2. Välj Tesla

Bild


3. Klart! :)

Bild
"inte brytt dig" Det är nog snarare så att du inte brytt dig om att läsa vad jag skrivit.
Jo, jag skrev att jag använder Maps och jag beskrev hur man gör (i min Samsung).
Hur kan jag ha missuppfattat hur man gör för att dela position från en annan app, det är ju så jag gör (eftersom det är enda sättet)?

Poängen är att Plats i Volvos app fungerar exakt som Maps, fast med (minst) ett steg mindre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Önskelista

Inlägg av mikebike »

Så här ser det ut när jag delar från Maps:
Screenshot_20210128-093611_Maps.jpg
Symbolen för dela syns i skärmkanten nere till höger, jag måste dra in den innan jag kan klicka på den.

Sedan ser det ut så här:
Screenshot_20210128-093642_Maps.jpg
Symbolen för Teslas app ligger 28 positioner till höger, jag måste alltså scrolla ganska mycket innan jag kan klicka på den.
Så ser min verklighet ut, och sannolikt är det samma för andra med Samsung = ganska många.
Nej, jag tänker inte byta telefon.

Om kartfunktionen integreras i Teslas app skulle det bli mycket enklare för mig, och troligen många andra.
Framförallt skulle det bli lika för alla, oavsett OS. Plattformsoberoende som det heter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Önskelista

Inlägg av Anderzzon »

mikebike skrev:
Så här ser det ut när jag delar från Maps:
Screenshot_20210128-093611_Maps.jpg
Symbolen för dela syns i skärmkanten nere till höger, jag måste dra in den innan jag kan klicka på den.

Sedan ser det ut så här:
Screenshot_20210128-093642_Maps.jpg
Symbolen för Teslas app ligger 28 positioner till höger, jag måste alltså scrolla ganska mycket innan jag kan klicka på den.
Så ser min verklighet ut, och sannolikt är det samma för andra med Samsung = ganska många.
Nej, jag tänker inte byta telefon.

Om kartfunktionen integreras i Teslas app skulle det bli mycket enklare för mig, och troligen många andra.
Framförallt skulle det bli lika för alla, oavsett OS. Plattformsoberoende som det heter.
Ännu en anledning till att köra iPhone ;)
Har du en Samsung? I senaste versionen av Android ska man kunna ändra ordningen tror jag men det verkar inte fungera på Samsung-telefoner.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Önskelista

Inlägg av MWall »

Är ju hur lätt som helst att mata in en destination i bilen. Varför göra sig omaket med detta?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Önskelista

Inlägg av Anderzzon »

MWall skrev:
Är ju hur lätt som helst att mata in en destination i bilen. Varför göra sig omaket med detta?
Jag har använt det massa gånger när jag ska guida mina föräldrar till en viss plats.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Önskelista

Inlägg av frippe »

MWall skrev:
Är ju hur lätt som helst att mata in en destination i bilen. Varför göra sig omaket med detta?
Du kan skicka destinationen innan du satt dig i bilen, så är det klart när du kommer ut till bilen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Önskelista

Inlägg av MWall »

frippe skrev:
MWall skrev:
Är ju hur lätt som helst att mata in en destination i bilen. Varför göra sig omaket med detta?
Du kan skicka destinationen innan du satt dig i bilen, så är det klart när du kommer ut till bilen.
Wow. Helt klart en dealbreaker om det inte funkar. ;)

Alltså, på en vanlig bil med knepig och långsam inmatning av adress är det kanske värt det men på en Tesla? Jag matar in adressen fortare i bilen än jag kan på mobilen.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Önskelista

Inlägg av frippe »

MWall skrev:
frippe skrev:
MWall skrev:
Är ju hur lätt som helst att mata in en destination i bilen. Varför göra sig omaket med detta?
Du kan skicka destinationen innan du satt dig i bilen, så är det klart när du kommer ut till bilen.
Wow. Helt klart en dealbreaker om det inte funkar. ;)

Alltså, på en vanlig bil med knepig och långsam inmatning av adress är det kanske värt det men på en Tesla? Jag matar in adressen fortare i bilen än jag kan på mobilen.
Sa jag inte att det var en dealbreaker. ;)

Bara att det var smidigt att kunna göra det innan man sätter sig i bilen.
Model Y LR.
Model S70D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Önskelista

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
Alltså, på en vanlig bil med knepig och långsam inmatning av adress är det kanske värt det men på en Tesla? Jag matar in adressen fortare i bilen än jag kan på mobilen.
Ja, jag matar också in adressen snabbare i bilen än mobilen. Det är väl endast om man har sökt upp en adress i telefon i någon app eller sida av annan anledning och som man sedan vill åka till som man tjänar på att skicka den till bilen. Man tar ju inte upp telefonen, går in i bilens app för att söka efter en adress som man sedan skickar till bilen. Det blir minst ett steg mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Önskelista

Inlägg av BrooklynS »

Finns ju en enkel lösning om man absolut vill ha Samsung: köp en Volvo istället!

Problemet löst.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar