I mitt köpeavtal står detta, så länge jag inte ändrar konfigurationen så gäller priset.
Jag har ju för avsikt att lägga till dragkrok eftersom det valet inte fanns vid beställningstillfället men den diskussionen tänker jag ta när det närmar sig.
Snyggt! Enligt detta så ska ju priset stå sig sålänge du inte är inne och petar i beställningen.
Precis som du skriver
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla: https://---
I mitt köpeavtal står detta, så länge jag inte ändrar konfigurationen så gäller priset.
Jag har ju för avsikt att lägga till dragkrok eftersom det valet inte fanns vid beställningstillfället men den diskussionen tänker jag ta när det närmar sig.
Snyggt! Enligt detta så ska ju priset stå sig sålänge du inte är inne och petar i beställningen.
Precis som du skriver
Eller om dom byter namn på den till LR+ eller något liknande som man gjorde med Model S nu.
I mitt köpeavtal står detta, så länge jag inte ändrar konfigurationen så gäller priset.
Jag har ju för avsikt att lägga till dragkrok eftersom det valet inte fanns vid beställningstillfället men den diskussionen tänker jag ta när det närmar sig.
Snyggt! Enligt detta så ska ju priset stå sig sålänge du inte är inne och petar i beställningen.
Precis som du skriver
Så om det kommer en sänkning på priset gäller inte den då heller eftersom det inte står i köpeavtalet?
I mitt köpeavtal står detta, så länge jag inte ändrar konfigurationen så gäller priset.
Jag har ju för avsikt att lägga till dragkrok eftersom det valet inte fanns vid beställningstillfället men den diskussionen tänker jag ta när det närmar sig.
Snyggt! Enligt detta så ska ju priset stå sig sålänge du inte är inne och petar i beställningen.
Precis som du skriver
Så om det kommer en sänkning på priset gäller inte den då heller eftersom det inte står i köpeavtalet?
Jo, bra fråga. Även den är ju lite lurig!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
I mitt köpeavtal står detta, så länge jag inte ändrar konfigurationen så gäller priset.
Jag har ju för avsikt att lägga till dragkrok eftersom det valet inte fanns vid beställningstillfället men den diskussionen tänker jag ta när det närmar sig.
Snyggt! Enligt detta så ska ju priset stå sig sålänge du inte är inne och petar i beställningen.
Precis som du skriver
Så om det kommer en sänkning på priset gäller inte den då heller eftersom det inte står i köpeavtalet?
Rättvisa har väldigt lite med avtalsrätt att göra annat än när det är lagstadgat. I det här fallet är ångerrätt lagstadgat och du kan med säkerhet klura ut vad det innebär för Teslas möjligheter att hävda pacta sunt servanda vid prissänkning.
I mitt köpeavtal står detta, så länge jag inte ändrar konfigurationen så gäller priset.
Jag har ju för avsikt att lägga till dragkrok eftersom det valet inte fanns vid beställningstillfället men den diskussionen tänker jag ta när det närmar sig.
Snyggt! Enligt detta så ska ju priset stå sig sålänge du inte är inne och petar i beställningen.
Precis som du skriver
Så om det kommer en sänkning på priset gäller inte den då heller eftersom det inte står i köpeavtalet?
Tesla kommer ju få svårt att hävda att du ska betala mer än andra.
Man kan ju förstås lägga in en ny beställning isåfall och cancellera sin tidigare.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla: https://---
Tesla kommer ju få svårt att hävda att du ska betala mer än andra.
Man kan ju förstås lägga in en ny beställning isåfall och cancellera sin tidigare.
Historiskt så har Tesla sänkt priset för de som beställt tidigt om priset sänks innan eller under leverans. Tror Tesla fått lite mer erfarenhet på att lansera nya modeller nu så de lär redan ha en plan för hur de ska göra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är det bara jag som är så tokig att vilja känna, klämma och provköra en bil innan den köps?
Ser det som självklart på något sätt. Eller kanske jag bara är gammalmodig.
Har tesla kvar rätten att lämna tillbaka bilen inom en viss tid och få tillbaka köpeskillingen?
Det är klart man känner så men det är ganska meningslöst egentligen. Hur mycket får man ut av ett par minuter ien bilhall eller en halvtimmes provkörning? Jag tycker man behöver någon dag med bilen för att få veta hur den är egentligen.
Jag skulle inneha några problem med att beställa en Model Y osedd. Jag köpte Model 3 utan att ha provkört någon innan. Men jag vill läsa och titta på andra som sitter i bilen och kör den så att de kan beskriva den för mig.
Köper du bilen privat har du 14-dagars ångerrätt enligt distansköplagen.
Är det bara jag som är så tokig att vilja känna, klämma och provköra en bil innan den köps?
Ser det som självklart på något sätt. Eller kanske jag bara är gammalmodig.
Har tesla kvar rätten att lämna tillbaka bilen inom en viss tid och få tillbaka köpeskillingen?
Det är klart man känner så men det är ganska meningslöst egentligen. Hur mycket får man ut av ett par minuter ien bilhall eller en halvtimmes provkörning? Jag tycker man behöver någon dag med bilen för att få veta hur den är egentligen.
Jag skulle inneha några problem med att beställa en Model Y osedd. Jag köpte Model 3 utan att ha provkört någon innan. Men jag vill läsa och titta på andra som sitter i bilen och kör den så att de kan beskriva den för mig.
Köper du bilen privat har du 14-dagars ångerrätt enligt distansköplagen.
Är som att säga att det inte är någon idé att gå på en timmes mäklarvisning av ett hus du skall köpa, för det säger ändå inget om hur det är att bo i huset i tio år.
Tips: du kan lätt få provköra i en timme med Tesla, och dessutom komma tillbaka flera gånger om du är osäker.
Om du lär dig något på det, och det hjälper till i evalueringen? Massor!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Köper du bilen privat har du 14-dagars ångerrätt enligt distansköplagen.
Tveksamt om det gäller en bil som registreras på dig, enbart denna registrering gör ju att bonusen ryker och man skulle kanske kunna hävda att det är en specialtillverkad vara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är det bara jag som är så tokig att vilja känna, klämma och provköra en bil innan den köps?
Ser det som självklart på något sätt. Eller kanske jag bara är gammalmodig.
Har tesla kvar rätten att lämna tillbaka bilen inom en viss tid och få tillbaka köpeskillingen?
Det är klart man känner så men det är ganska meningslöst egentligen. Hur mycket får man ut av ett par minuter ien bilhall eller en halvtimmes provkörning? Jag tycker man behöver någon dag med bilen för att få veta hur den är egentligen.
Jag skulle inneha några problem med att beställa en Model Y osedd. Jag köpte Model 3 utan att ha provkört någon innan. Men jag vill läsa och titta på andra som sitter i bilen och kör den så att de kan beskriva den för mig.
Köper du bilen privat har du 14-dagars ångerrätt enligt distansköplagen.
Nej det är klart att det bästa skulle vara att kunna låna hem bilen över en dag eller en helg. Gjorde så innan vi köpte vår första Saab 9-5 får oceaner av tid sedan.
Men trots alla youtube inlägg slår inget av det den egna känslan genom att prova, klämma och känna. Även om det bara är 30-40 minuter i en bilhall. Även en provkörning bara en timme slår också alla videoinslag.
Köper du bilen privat har du 14-dagars ångerrätt enligt distansköplagen.
Tveksamt om det gäller en bil som registreras på dig, enbart denna registrering gör ju att bonusen ryker och man skulle kanske kunna hävda att det är en specialtillverkad vara.
Man skulle kunna hävda det, men jag skulle bli överraskad om det håller i rätten.
Köper du bilen privat har du 14-dagars ångerrätt enligt distansköplagen.
Tveksamt om det gäller en bil som registreras på dig, enbart denna registrering gör ju att bonusen ryker och man skulle kanske kunna hävda att det är en specialtillverkad vara.
Man skulle kunna hävda det, men jag skulle bli överraskad om det håller i rätten.
Består dina val av normala standardval för produkten? Ja.
Har Tesla specialtillverkat just den bilen för just dig? Nej.
Det är såklart möjligt att det finns andra skäl än specialtillverkning varför Distansköpslagen inte är tillämplig. Jag har inte detaljgranskat.
Problemet är registreringen på dig som köpare vilket gör att miljöbonusen inte faller ut om du lämnar tillbaka den. Risken är att du då får stå för den till tesla för att det innebär ett sämre pris på bilen i nästa led.
Som jag förstått distansavtalslagen ska den neutralisera skillnaden mellan köp i affär där du kan klämma och känna på varan, och köp på distans där du enbart har bilder att utgå ifrån.
Köper du bilen privat har du 14-dagars ångerrätt enligt distansköplagen.
Tveksamt om det gäller en bil som registreras på dig, enbart denna registrering gör ju att bonusen ryker och man skulle kanske kunna hävda att det är en specialtillverkad vara.
Man skulle kunna hävda det, men jag skulle bli överraskad om det håller i rätten.
Består dina val av normala standardval för produkten? Ja.
Har Tesla specialtillverkat just den bilen för just dig? Nej.
Det är såklart möjligt att det finns andra skäl än specialtillverkning varför Distansköpslagen inte är tillämplig. Jag har inte detaljgranskat.
Läs lite längre ner i stycket så står detta.
Konsumenten ska även ersätta näringsidkaren för varans värdeminskning i den mån minskningen beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Det är skillnad på att testa om det klarar specifikationerna och om den passar dig. Om du inte kan bevisa att du var tvungen att köra den X km för att se att den klarade specifikationerna så ska du stå för eventuell värdeminskning. Det är få produkter som tappar så mycket värde de första gångerna den används som en bil och om dessutom möjligheten för bonusen försvinner tack vare att du tog ut den några dagar så är du skyldig den delen också. Så ja, även om du lämnar tillbaka den efter tre dagar så kan de tre dagarna bli väldigt dyra.
Konsumenten ska även ersätta näringsidkaren för varans värdeminskning i den mån minskningen beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Det är skillnad på att testa om det klarar specifikationerna och om den passar dig. Om du inte kan bevisa att du var tvungen att köra den X km för att se att den klarade specifikationerna så ska du stå för eventuell värdeminskning. Det är få produkter som tappar så mycket värde de första gångerna den används som en bil och om dessutom möjligheten för bonusen försvinner tack vare att du tog ut den några dagar så är du skyldig den delen också. Så ja, även om du lämnar tillbaka den efter tre dagar så kan de tre dagarna bli väldigt dyra.
Det är inte för att fastställa det som är specificerat man får testa den utan för att just testa den. Om man t.ex. vill testa ljudnivån i bilen måste man ju köra lite för att kunna testa det. Det är ju risken Tesla tar genom att sälja online.
Är som att säga att det inte är någon idé att gå på en timmes mäklarvisning av ett hus du skall köpa, för det säger ändå inget om hur det är att bo i huset i tio år.
Tips: du kan lätt få provköra i en timme med Tesla, och dessutom komma tillbaka flera gånger om du är osäker.
Om du lär dig något på det, och det hjälper till i evalueringen? Massor!
Husvisningen är ju också ganska meningslös, om jag ska bedöma skicket eller hur det faktiskt är att leva i huset. Grannarna kommer inte vara störiga, just då. Ingen chans att känna kalldraget i vardagsrummet osv osv. Men fastigheter köper man ju med hjärtat antingen gillar man platsen eller inte.
Begagnade bilar är hopplöst och dessa köper jag numera bara från KVD eller liknande där de har gåtts igenom noga. Jag har ingen möjlighet att göra det på några minuter.
Är som att säga att det inte är någon idé att gå på en timmes mäklarvisning av ett hus du skall köpa, för det säger ändå inget om hur det är att bo i huset i tio år.
Tips: du kan lätt få provköra i en timme med Tesla, och dessutom komma tillbaka flera gånger om du är osäker.
Om du lär dig något på det, och det hjälper till i evalueringen? Massor!
Husvisningen är ju också ganska meningslös, om jag ska bedöma skicket eller hur det faktiskt är att leva i huset. Grannarna kommer inte vara störiga, just då. Ingen chans att känna kalldraget i vardagsrummet osv osv. Men fastigheter köper man ju med hjärtat antingen gillar man platsen eller inte.
Begagnade bilar är hopplöst och dessa köper jag numera bara från KVD eller liknande där de har gåtts igenom noga. Jag har ingen möjlighet att göra det på några minuter.
Grannar kan ju även flytta, och nya värre tillkomma. Så man kommer aldrig att få 100% kontroll på något i livet. Varken efter en provkörning eller husvisning. Sånt är livet!
Men det sagt... jag skulle ändå inte skippa varken provkörning och husvisning.
Tycker det tillför mer både kunskap och känsla än vad man eventuellt skulle förlora på det (även om jag skulle missa 1000-1500/h på dagtid).
Rekommenderar det för alla som har möjlighet!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
De senaste provkörningarna av bilar har som sagt inte gett mig något.
Det betyder väl att provkörningarna har bekräftat vad du redan visste?
Ja, provkörningen bekräftade det jag redan visste och sedan när jag haft bilarna ett tag upptäcker jag saker jag inte visste innan. Särskilt irriterande med begagnade bilar där man alltid missar något när man gör provkörningen.
Sen kan jag åka på provkörningar för att det är kul.
Det är skillnad på att testa om det klarar specifikationerna och om den passar dig. Om du inte kan bevisa att du var tvungen att köra den X km för att se att den klarade specifikationerna så ska du stå för eventuell värdeminskning. Det är få produkter som tappar så mycket värde de första gångerna den används som en bil och om dessutom möjligheten för bonusen försvinner tack vare att du tog ut den några dagar så är du skyldig den delen också. Så ja, även om du lämnar tillbaka den efter tre dagar så kan de tre dagarna bli väldigt dyra.
Nej, det är lugnt. Läs vad jag skrev istället. Jag poängterade att det kanske finns andra anledningar till varför distansköpslagen inte är tillämplig, men specialanpassning är alltså inte en av dem.
Det finns inget beviskrav på dig för att häva ett köp enligt distansköpslagen.
Distansköplagen gäller för Tesla det stås åtminstone i mitt kontrakt, förutsätter att du köper privat. Upplyser inte ett företag om ångerrätten på 14-dagar vid distansköp så har du 6 månader i ångerrätt.
Distansköplagen gäller för Tesla det stås åtminstone i mitt kontrakt, förutsätter att du köper privat. Upplyser inte ett företag om ångerrätten på 14-dagar vid distansköp så har du 6 månader i ångerrätt.
Toppen! Skönt när man kan lägga tyckande till ro!
Tesla verkar klara sig rätt bra i Sverige ändå, så den som oroar sig för deras verksamhet kan nog sluta med det.