Stor framgång för Tesla MY I Kina

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Zalman3 »

Det blir tufft att konkurrera med Tesla när Berlinfabriken börjar komma igång. Speciellt när Tesla anställer ässen från sina Tyska konkurrenter.
Tyska facket rasar när man ser att duktig personal lämnar det sjunkande skeppet.

I Kina är Tesla MY en stor framgång.

Jag tror att det blir som i Kina, att MY får en rejäl prissänkning i Europa.
The Tesla Model Y is becoming too hot to handle for its local Chinese rivals.

The Tesla Model Y, which caused waves in China’s electric vehicle segment by debuting at a price far lower than expected, is starting to become too much to handle for its local premium rivals. Considering that Gigafactory Shanghai’s Phase 2 zone is only in its first few months of mass production, there seems to be a good chance that the Model Y will become a dominating force in the Chinese premium crossover SUV segment.

As per data from the China Passenger Car Association (CPCA), Tesla delivered 4,630 Model Ys last month, a nearly threefold increase from the 1,641 units it delivered in January. The vehicle has caught the attention of car buyers across China, thanks in no small part to its price, which was 30% lower than Tesla’s initial quotes for the vehicle.

In a statement to the South China Morning Post, Gao Shen, an independent analyst in Shanghai, noted that the Model Y’s February sales show that Tesla’s all-electric crossover is becoming a legitimate threat to its local rivals. This could be seen in the February sales of companies like NIO, Xpeng, and Li Auto, all of which saw declines as the Model Y started to hit its momentum.

“February sales figures proved that Tesla’s Model Y had become a threat to the Chinese rivals. Tesla looks set to continue its dominance in the premium electric vehicle (EV) segment this year despite high expectations that some of its Chinese rivals will report a sales jump,” Shen said.

Tesla has three primary challengers in China: NIO, Xpeng Motors, and Li Auto, all of which also produce premium all-electric cars like the Model Y. In February, all three local automakers posted sharp month-on-month sales declines. NIO saw a 22.8% decline with 5,578 units sold in February, Xpeng slumped 63% to just 2,223 vehicles, and Li Auto saw its sales dip 57% to 2,300 units. These happened just as the Model Y continued to expand its reach in the country.

Ultimately, Tesla stood as China’s second-best-selling EV company in February, with 18,318 vehicles sold during the month. This effectively placed Tesla just behind China’s best-selling electric car for the month, General Motors’ SAIC-GM-Wuling Mini EV, which costs a fraction of the Model 3 and comes with no airbags.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... na-rivals/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av HelectriC »

”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Det insinueras ju att exempelvis en hög Mercedes chef lägger ner en motor fabrik och sedan hoppar över till Tesla.

Mercedes drabbas av nedskärningens förbannelse.
Går det dåligt MED ässen till personal, då går det verkligen inte bättre när ässen går över till konkurrenten.
Tesla hires head of Mercedes-Benz factory, German union gets weirdly mad about it.
viewtopic.php?f=8&t=23066&hilit=Tesla+Mercedes+facket
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Det insinueras ju att exempelvis en hög Mercedes chef lägger ner en motor fabrik och sedan hoppar över till Tesla.

Mercedes drabbas av nedskärningens förbannelse.
Går det dåligt MED ässen till personal, då går det verkligen inte bättre när ässen går över till konkurrenten.
Tesla hires head of Mercedes-Benz factory, German union gets weirdly mad about it.
viewtopic.php?f=8&t=23066&hilit=Tesla+Mercedes+facket
Ja det är ett specialfall men som sagt, facket rasar knappt bara för att personal byter arbetsplats...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Det insinueras ju att exempelvis en hög Mercedes chef lägger ner en motor fabrik och sedan hoppar över till Tesla.

Mercedes drabbas av nedskärningens förbannelse.
Går det dåligt MED ässen till personal, då går det verkligen inte bättre när ässen går över till konkurrenten.
Tesla hires head of Mercedes-Benz factory, German union gets weirdly mad about it.
viewtopic.php?f=8&t=23066&hilit=Tesla+Mercedes+facket
Ja det är ett specialfall men som sagt, facket rasar knappt bara för att personal byter arbetsplats...
Man kan ju tycka att facket inte skulle bry sig om personal byter arbetsgivare.

Men nu sker ju övergången till elbilar och det behövs mindre personal för att bygga elbilar, så facket menar att arbetsgivaren har ett ansvar att skaka fram nya arbetsuppgifter, istället för att sparka folk.

Tror att vi får höra allt mera av arbetarnas oro när man nu går över till elbilar och folk blir arbetslösa.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1731
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av backe »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Det insinueras ju att exempelvis en hög Mercedes chef lägger ner en motor fabrik och sedan hoppar över till Tesla.

Mercedes drabbas av nedskärningens förbannelse.
Går det dåligt MED ässen till personal, då går det verkligen inte bättre när ässen går över till konkurrenten.
Tesla hires head of Mercedes-Benz factory, German union gets weirdly mad about it.
viewtopic.php?f=8&t=23066&hilit=Tesla+Mercedes+facket
Ja det är ett specialfall men som sagt, facket rasar knappt bara för att personal byter arbetsplats...


Finns mycket personal(Ess/Äss) som lämnat Tesla också, är Tesla också ett sjunkande skepp?
Eller är det helt enkelt så att personal är människor som ibland vill göra något nytt?

January 2018 - Jason Mendez, director of manufacturing engineering: LinkedIn profile does not list next position
January 2018 - Will McColl, manager of equipment engineering: founded WaveForm Design
February 2018 - Jon McNeill, president of global sales and services: became COO of Lyft
March 2018 - Eric Branderiz, chief accounting officer: became CFO of Enphase Energy
March 2018 - Susan Repo, corporate treasurer and vice president of finance: became CFO of Topia
April 2018 - Jim Keller, head of Autopilot hardware engineering: became head of silicon engineering at Intel
April 2018 - Georg Ell, director of Western Europe operations: became CEO of Smoothwall
May 2018 - Matthew Schwall, director of field performance engineering: became heady of field safety at Waymo
July 2018 - Ganesh Srivats, vice president overseeing retail, delivery, and marketing: became CEO of Moda Operandi
September 2018 - Sarah O'Brien, vice president of communications: became VP of executive communications at Facebook
September 2018 - Gabrielle Toledano, chief people officer: became executive in residence at Comcast Ventures
September 2018 - Dave Morton, chief accounting officer: became CFO of Anaplan
September 2018 - Liam O'Connor, vice president of global supply management: became chief procurement officer and head of bikes and scooters at Lyft
September 2018 - Antoin Abou-Haydar, senior director of production and quality: became vice president of global quality for Byton
October 2018 - Justin McAnear, vice president of worldwide finance and operations: became CFO of 10X Genomics
November 2018 - Phil Rothenberg, vice president in the legal department: became general counsel of Sonder
November 2018 - Jeff Jones, head of global security: LinkedIn profile does not list next position
November 2018 - Dan Kim, senior director of global sales, marketing, and delivery: became director of Airbnb Plus at Airbnb
December 2018 - Aaron Chew, director of investor relations: became vice president of investor relations at Proterra
January 2019 — Todd Maron, general counsel: LinkedIn profile does not list next position
January 2019 — Charles Mwangi , senior director of engineering: LinkedIn profile says he is working at an unnamed startup
February 2019 — Cindy Nicola, vice president of global recruiting: LinkedIn profile does not list next position
February 2019 — Dane Butswinkas, general counsel: returning to his trial practice at the firm Williams & Connolly
March 2019 — Deepak Ahuja, CFO: retired
March 2019 — Praveen Arichandran, director of growth: joining Citizen in April to lead growth.
April 2019 — Karl Wagner, senior director of global security: PTSD and suicide-prevention advocacy
June 2019 — Dave Arnold, senior director of global communications: LinkedIn profile does not list next position.
June 2019 — Felicia Mayo, vice president of human resources and head of diversity: LinkedIn profile does not list next position.
June 2019 — Peter Hochholdinger, vice president of production: vice president of manufacturing at Lucid Motors.
June 2019 — Steve MacManus, vice president of interior & exterior engineering: senior director at Apple
July 2019 — Jan Oehmicke, vice president of Tesla Europe: LinkedIn profile does not list next position.
July 2019 — JB Straubel, chief technology officer: did not announce his next position, but said he will continue to advise Tesla
August 2019 — Stuart Bowers, vice president of engineering: "Executive in residence" at the venture capital firm Greylock Partners
September 2019 — Sanjay Shah, senior vice president of energy operations: joining Beyond Meat as chief operations officer, the company said on September 2019.
December 2019 - Jonathan Chang, general counsel: joining an artificial intelligence startup called SambaNova, Bloomberg's Dana Hull reported.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Zalman3 »

Blir intressant att se nästa år när Tesla Berlin fått igång produktionen rejält, hur stämningen i Tyskland är då.

Vet ju hur snacket gick i Sverige när Huawei kom till Stockholm.
Att folk var svikare som hoppade av från Ericsson och började hos Huawei.

Gissar att det är samma tongångar i Tyskland nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Det insinueras ju att exempelvis en hög Mercedes chef lägger ner en motor fabrik och sedan hoppar över till Tesla.

Mercedes drabbas av nedskärningens förbannelse.
Går det dåligt MED ässen till personal, då går det verkligen inte bättre när ässen går över till konkurrenten.
Tesla hires head of Mercedes-Benz factory, German union gets weirdly mad about it.
viewtopic.php?f=8&t=23066&hilit=Tesla+Mercedes+facket
Ja det är ett specialfall men som sagt, facket rasar knappt bara för att personal byter arbetsplats...
Man kan ju tycka att facket inte skulle bry sig om personal byter arbetsgivare.

Men nu sker ju övergången till elbilar och det behövs mindre personal för att bygga elbilar, så facket menar att arbetsgivaren har ett ansvar att skaka fram nya arbetsuppgifter, istället för att sparka folk.

Tror att vi får höra allt mera av arbetarnas oro när man nu går över till elbilar och folk blir arbetslösa.
Eller så skapas det FLER arbetstillfällen... det är min gissning iaf, OM dom stora företagen sköter sina kort rätt
vill säga och satsar på helheten, och då snackar vi batterifabriker och dessutom inte bara till transportsektorn utan
även energilagring :)
Jag tror att utvecklingen kan bli precis som när datorerna skulle ta över en massa jobb eller när robotar ska (det pågår
ju just nu och är inte över än så att säga) göra alla arbetslösa osv ... Det blir nog fler jobb men inom delvis andra och
helt nya områden... Allt ska ju bli smartare och effektivare osv (en dator på hjul behöver en jäkla massa
programmerare osv).
Och utvecklingen av bilarna och infrastrukturen runt detta pågår för fullt och kommer att kräva en massa arbete och
sedan ska allt detta produceras och monteras mm :)
Men visst, rädslan för att förlora sitt eget jobb är såklart stor på många ställen och leder till stor oro och osäkerhet
och kommer att yttra sig på olika sätt såklart... Speciellt om dom nya arbetstillfällena ligger geografiskt långt bort.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Det insinueras ju att exempelvis en hög Mercedes chef lägger ner en motor fabrik och sedan hoppar över till Tesla.

Mercedes drabbas av nedskärningens förbannelse.
Går det dåligt MED ässen till personal, då går det verkligen inte bättre när ässen går över till konkurrenten.
Tesla hires head of Mercedes-Benz factory, German union gets weirdly mad about it.
viewtopic.php?f=8&t=23066&hilit=Tesla+Mercedes+facket
Ja det är ett specialfall men som sagt, facket rasar knappt bara för att personal byter arbetsplats...
Man kan ju tycka att facket inte skulle bry sig om personal byter arbetsgivare.

Men nu sker ju övergången till elbilar och det behövs mindre personal för att bygga elbilar, så facket menar att arbetsgivaren har ett ansvar att skaka fram nya arbetsuppgifter, istället för att sparka folk.

Tror att vi får höra allt mera av arbetarnas oro när man nu går över till elbilar och folk blir arbetslösa.
Eller så skapas det FLER arbetstillfällen... det är min gissning iaf, OM dom stora företagen sköter sina kort rätt
vill säga och satsar på helheten, och då snackar vi batterifabriker och dessutom inte bara till transportsektorn utan
även energilagring :)
Jag tror att utvecklingen kan bli precis som när datorerna skulle ta över en massa jobb eller när robotar ska (det pågår
ju just nu och är inte över än så att säga) göra alla arbetslösa osv ... Det blir nog fler jobb men inom delvis andra och
helt nya områden... Allt ska ju bli smartare och effektivare osv (en dator på hjul behöver en jäkla massa
programmerare osv).
Och utvecklingen av bilarna och infrastrukturen runt detta pågår för fullt och kommer att kräva en massa arbete och
sedan ska allt detta produceras och monteras mm :)
Men visst, rädslan för att förlora sitt eget jobb är såklart stor på många ställen och leder till stor oro och osäkerhet
och kommer att yttra sig på olika sätt såklart... Speciellt om dom nya arbetstillfällena ligger geografiskt långt bort.
Alla förändringar skapar oro.
Men håller med dig, om man istället är först att ställa om till elbilar och förändringen av energisektorn, då är man en vinnare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av dd88 »

Det är klart att den ”nya” energi- och tekniksektorn kommer skapa jobb, frågan är hur många.

Lär bli ett gäng förtidspensioneringar som får täppa glappet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

Men nu sker ju övergången till elbilar och det behövs mindre personal för att bygga elbilar, så facket menar att arbetsgivaren har ett ansvar att skaka fram nya arbetsuppgifter, istället för att sparka folk.

Tror att vi får höra allt mera av arbetarnas oro när man nu går över till elbilar och folk blir arbetslösa.
Finns det några uppskattningar på hur många anställda per tillverkad bil Tesla kommer ha i Berlin och hur kommer det vara jämfört med branschstandard vad det nu är?

Googlar man "number of employees at tesla berlin" får man lite olika bud. Allt från 6 000 till 40 000 anställda.
Hur många bilar planerar man att bygga i Berlinfabriken?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:

Men nu sker ju övergången till elbilar och det behövs mindre personal för att bygga elbilar, så facket menar att arbetsgivaren har ett ansvar att skaka fram nya arbetsuppgifter, istället för att sparka folk.

Tror att vi får höra allt mera av arbetarnas oro när man nu går över till elbilar och folk blir arbetslösa.
Finns det några uppskattningar på hur många anställda per tillverkad bil Tesla kommer ha i Berlin och hur kommer det vara jämfört med branschstandard vad det nu är?

Googlar man "number of employees at tesla berlin" får man lite olika bud. Allt från 6 000 till 40 000 anställda.
Hur många bilar planerar man att bygga i Berlinfabriken?
Tesla skriver i senaste kvartalsrapporten att det är ungefär som för Giga Shanghai dvs ca 250k per modell. Fabriken byggs ju ut hela tiden och det finns nog egentligen inget fast tak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:

Men nu sker ju övergången till elbilar och det behövs mindre personal för att bygga elbilar, så facket menar att arbetsgivaren har ett ansvar att skaka fram nya arbetsuppgifter, istället för att sparka folk.

Tror att vi får höra allt mera av arbetarnas oro när man nu går över till elbilar och folk blir arbetslösa.
Finns det några uppskattningar på hur många anställda per tillverkad bil Tesla kommer ha i Berlin och hur kommer det vara jämfört med branschstandard vad det nu är?

Googlar man "number of employees at tesla berlin" får man lite olika bud. Allt från 6 000 till 40 000 anställda.
Hur många bilar planerar man att bygga i Berlinfabriken?
Tesla skriver i senaste kvartalsrapporten att det är ungefär som för Giga Shanghai dvs ca 250k per modell. Fabriken byggs ju ut hela tiden och det finns nog egentligen inget fast tak.
Ok. Så 500 000 bilar per år då?
Den här artikeln pratar om om 7-8000 under 2021 och 12000 året därpå.
https://www.torquenews.com/1/tesla-will ... riff-basis

500000 bilar på 12000 anställda blir ju ca 41 bilar/anställd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:

Ok. Så 500 000 bilar per år då?
Den här artikeln pratar om om 7-8000 under 2021 och 12000 året därpå.
https://www.torquenews.com/1/tesla-will ... riff-basis

500000 bilar på 12000 anställda blir ju ca 41 bilar/anställd.
Giga Berlin ska enbart producera Model Y till en början. 2022/2023 kommer kanske Model 3-produktionen upp och efter det kanske Cybertruck men detta är endast spekulationer. Klart är i alla fall att de fokuserar på Model Y om man ska tro Elon Musk från kvartalsmöten och intervjuer. 250k/år lär inte heller gälla för 2021 men kanske 2022.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Jordad »

Tesla har tagit i rejält med markytan för Giga Berlin. Första faserna använder en rätt liten del. Det finns rykten som säger att Teslas interna mål är 2 miljoner bilar per år från Berlin: https://www.teslarati.com/tesla-gigafac ... ear-media/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Det insinueras ju att exempelvis en hög Mercedes chef lägger ner en motor fabrik och sedan hoppar över till Tesla.

Mercedes drabbas av nedskärningens förbannelse.
Går det dåligt MED ässen till personal, då går det verkligen inte bättre när ässen går över till konkurrenten.
Tesla hires head of Mercedes-Benz factory, German union gets weirdly mad about it.
viewtopic.php?f=8&t=23066&hilit=Tesla+Mercedes+facket
Ja det är ett specialfall men som sagt, facket rasar knappt bara för att personal byter arbetsplats...
Man kan ju tycka att facket inte skulle bry sig om personal byter arbetsgivare.

Men nu sker ju övergången till elbilar och det behövs mindre personal för att bygga elbilar, så facket menar att arbetsgivaren har ett ansvar att skaka fram nya arbetsuppgifter, istället för att sparka folk.

Tror att vi får höra allt mera av arbetarnas oro när man nu går över till elbilar och folk blir arbetslösa.
Samma diskussioner som när man introducerade robotar i bilfabrikerna, det går absolut inte, jättemånga blir arbetslösa etc. Men det funkade det också!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Ok. Så 500 000 bilar per år då?
Den här artikeln pratar om om 7-8000 under 2021 och 12000 året därpå.
https://www.torquenews.com/1/tesla-will ... riff-basis

500000 bilar på 12000 anställda blir ju ca 41 bilar/anställd.
Giga Berlin ska enbart producera Model Y till en början. 2022/2023 kommer kanske Model 3-produktionen upp och efter det kanske Cybertruck men detta är endast spekulationer. Klart är i alla fall att de fokuserar på Model Y om man ska tro Elon Musk från kvartalsmöten och intervjuer. 250k/år lär inte heller gälla för 2021 men kanske 2022.
Men 250k/år med 7-8000 anställda blir ju 35bilar/anställd.

Försöker bara förstå det här med att det behövs färre arbetare för att bygga elbilar. Det behöver ju rimligen då märkas tydligt i antalet bilar/anställd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Jag tror att det handlar om rädslan att de inhemska tillverkarna tappar mark. Man ser Tesla som ett hot mot den tyska bilindustrin. Tesla bygger bara elbilar vilket i sin tur kommer tvinga även tyska tillverkare att tillverka fler elbilar och det i sin tur är ju dåligt för arbetstillfällena. Det har vi ju hört ett antal gånger nu.
Och om tyskarna är rädda för nånting som inget annat så är det att någon börjar prata om stigande arbetslöshet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Jag tror att det handlar om rädslan att de inhemska tillverkarna tappar mark. Man ser Tesla som ett hot mot den tyska bilindustrin. Tesla bygger bara elbilar vilket i sin tur kommer tvinga även tyska tillverkare att tillverka fler elbilar och det i sin tur är ju dåligt för arbetstillfällena. Det har vi ju hört ett antal gånger nu.
Och om tyskarna är rädda för nånting som inget annat så är det att någon börjar prata om stigande arbetslöshet.
Det är nog ganska säkert just det här som är den egentliga oron, och slutsatsen känns ju numera väldigt bekant :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Jag tror att det handlar om rädslan att de inhemska tillverkarna tappar mark. Man ser Tesla som ett hot mot den tyska bilindustrin. Tesla bygger bara elbilar vilket i sin tur kommer tvinga även tyska tillverkare att tillverka fler elbilar och det i sin tur är ju dåligt för arbetstillfällena. Det har vi ju hört ett antal gånger nu.
Och om tyskarna är rädda för nånting som inget annat så är det att någon börjar prata om stigande arbetslöshet.
Precis. Det pratas ju om att elbilar = stigande arbetslöshet. Men jag skulle vilja veta hur hur bakgrunden ser ut. Det beskrivs ju ofta som att det går åt färre anställda för att bygga elbilar. Naturligtvis förstår jag att det inte längre behövs fabriker som bygger förbränningsmotorer i samma utsträckning men det tillkommer ju andra komponenter istället. I en monteringsfabrik är det ju antal moment för att få ihop en bil som räknas. Väldigt många arbetsmoment i en bilmonteringsfabrik påverkas ju inte alls av vilken drivlina som används.

Har de tyska fackföreningarna gjort någon analys om vad det handlar om? Att biltillverkarna skulle hävda att det kommer gå åt färre arbetare i framtiden kan ju också ses som en förhandlingstaktik på kort sikt.

Det är väl först när Teslas Berlinfabrik är på plats som man kan få konkreta siffror på hur många anställda det krävs för att skruva ihop en elbil om man får bygga processen från grunden utan några arv från gammal industri. Sen kan man ju jämföra den siffran med t.ex. VW.
Jag är inte så säker på att det kommer synas några drastiska skillnader.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Det pratas ju om att elbilar = stigande arbetslöshet. Men jag skulle vilja veta hur hur bakgrunden ser ut. Det beskrivs ju ofta som att det går åt färre anställda för att bygga elbilar. Naturligtvis förstår jag att det inte längre behövs fabriker som bygger förbränningsmotorer i samma utsträckning men det tillkommer ju andra komponenter istället. I en monteringsfabrik är det ju antal moment för att få ihop en bil som räknas. Väldigt många arbetsmoment i en bilmonteringsfabrik påverkas ju inte alls av vilken drivlina som används.

Har de tyska fackföreningarna gjort någon analys om vad det handlar om? Att biltillverkarna skulle hävda att det kommer gå åt färre arbetare i framtiden kan ju också ses som en förhandlingstaktik på kort sikt.

Det är väl först när Teslas Berlinfabrik är på plats som man kan få konkreta siffror på hur många anställda det krävs för att skruva ihop en elbil om man får bygga processen från grunden utan några arv från gammal industri. Sen kan man ju jämföra den siffran med t.ex. VW.
Jag är inte så säker på att det kommer synas några drastiska skillnader.
Om i stort sett kompletta batterier importas så kan det nog leda till att bilindustrin i Tyskland behöver krympa antalet anställda, men om de också bygger batterifabriker i Tyskland så tror inte jag heller att det blir drastiska skillnader netto. Men som du skriver, det vore bättre med en ordentlig analys.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar