Stor framgång för Tesla MY I Kina

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3254
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Det pratas ju om att elbilar = stigande arbetslöshet. Men jag skulle vilja veta hur hur bakgrunden ser ut. Det beskrivs ju ofta som att det går åt färre anställda för att bygga elbilar. Naturligtvis förstår jag att det inte längre behövs fabriker som bygger förbränningsmotorer i samma utsträckning men det tillkommer ju andra komponenter istället. I en monteringsfabrik är det ju antal moment för att få ihop en bil som räknas. Väldigt många arbetsmoment i en bilmonteringsfabrik påverkas ju inte alls av vilken drivlina som används.

Har de tyska fackföreningarna gjort någon analys om vad det handlar om? Att biltillverkarna skulle hävda att det kommer gå åt färre arbetare i framtiden kan ju också ses som en förhandlingstaktik på kort sikt.

Det är väl först när Teslas Berlinfabrik är på plats som man kan få konkreta siffror på hur många anställda det krävs för att skruva ihop en elbil om man får bygga processen från grunden utan några arv från gammal industri. Sen kan man ju jämföra den siffran med t.ex. VW.
Jag är inte så säker på att det kommer synas några drastiska skillnader.
Om i stort sett kompletta batterier importas så kan det nog leda till att bilindustrin i Tyskland behöver krympa antalet anställda, men om de också bygger batterifabriker i Tyskland så tror inte jag heller att det blir drastiska skillnader netto. Men som du skriver, det vore bättre med en ordentlig analys.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar