Stor framgång för Tesla MY I Kina

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

Men nu sker ju övergången till elbilar och det behövs mindre personal för att bygga elbilar, så facket menar att arbetsgivaren har ett ansvar att skaka fram nya arbetsuppgifter, istället för att sparka folk.

Tror att vi får höra allt mera av arbetarnas oro när man nu går över till elbilar och folk blir arbetslösa.
Finns det några uppskattningar på hur många anställda per tillverkad bil Tesla kommer ha i Berlin och hur kommer det vara jämfört med branschstandard vad det nu är?

Googlar man "number of employees at tesla berlin" får man lite olika bud. Allt från 6 000 till 40 000 anställda.
Hur många bilar planerar man att bygga i Berlinfabriken?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:

Men nu sker ju övergången till elbilar och det behövs mindre personal för att bygga elbilar, så facket menar att arbetsgivaren har ett ansvar att skaka fram nya arbetsuppgifter, istället för att sparka folk.

Tror att vi får höra allt mera av arbetarnas oro när man nu går över till elbilar och folk blir arbetslösa.
Finns det några uppskattningar på hur många anställda per tillverkad bil Tesla kommer ha i Berlin och hur kommer det vara jämfört med branschstandard vad det nu är?

Googlar man "number of employees at tesla berlin" får man lite olika bud. Allt från 6 000 till 40 000 anställda.
Hur många bilar planerar man att bygga i Berlinfabriken?
Tesla skriver i senaste kvartalsrapporten att det är ungefär som för Giga Shanghai dvs ca 250k per modell. Fabriken byggs ju ut hela tiden och det finns nog egentligen inget fast tak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:

Men nu sker ju övergången till elbilar och det behövs mindre personal för att bygga elbilar, så facket menar att arbetsgivaren har ett ansvar att skaka fram nya arbetsuppgifter, istället för att sparka folk.

Tror att vi får höra allt mera av arbetarnas oro när man nu går över till elbilar och folk blir arbetslösa.
Finns det några uppskattningar på hur många anställda per tillverkad bil Tesla kommer ha i Berlin och hur kommer det vara jämfört med branschstandard vad det nu är?

Googlar man "number of employees at tesla berlin" får man lite olika bud. Allt från 6 000 till 40 000 anställda.
Hur många bilar planerar man att bygga i Berlinfabriken?
Tesla skriver i senaste kvartalsrapporten att det är ungefär som för Giga Shanghai dvs ca 250k per modell. Fabriken byggs ju ut hela tiden och det finns nog egentligen inget fast tak.
Ok. Så 500 000 bilar per år då?
Den här artikeln pratar om om 7-8000 under 2021 och 12000 året därpå.
https://www.torquenews.com/1/tesla-will ... riff-basis

500000 bilar på 12000 anställda blir ju ca 41 bilar/anställd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:

Ok. Så 500 000 bilar per år då?
Den här artikeln pratar om om 7-8000 under 2021 och 12000 året därpå.
https://www.torquenews.com/1/tesla-will ... riff-basis

500000 bilar på 12000 anställda blir ju ca 41 bilar/anställd.
Giga Berlin ska enbart producera Model Y till en början. 2022/2023 kommer kanske Model 3-produktionen upp och efter det kanske Cybertruck men detta är endast spekulationer. Klart är i alla fall att de fokuserar på Model Y om man ska tro Elon Musk från kvartalsmöten och intervjuer. 250k/år lär inte heller gälla för 2021 men kanske 2022.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Jordad »

Tesla har tagit i rejält med markytan för Giga Berlin. Första faserna använder en rätt liten del. Det finns rykten som säger att Teslas interna mål är 2 miljoner bilar per år från Berlin: https://www.teslarati.com/tesla-gigafac ... ear-media/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Det insinueras ju att exempelvis en hög Mercedes chef lägger ner en motor fabrik och sedan hoppar över till Tesla.

Mercedes drabbas av nedskärningens förbannelse.
Går det dåligt MED ässen till personal, då går det verkligen inte bättre när ässen går över till konkurrenten.
Tesla hires head of Mercedes-Benz factory, German union gets weirdly mad about it.
viewtopic.php?f=8&t=23066&hilit=Tesla+Mercedes+facket
Ja det är ett specialfall men som sagt, facket rasar knappt bara för att personal byter arbetsplats...
Man kan ju tycka att facket inte skulle bry sig om personal byter arbetsgivare.

Men nu sker ju övergången till elbilar och det behövs mindre personal för att bygga elbilar, så facket menar att arbetsgivaren har ett ansvar att skaka fram nya arbetsuppgifter, istället för att sparka folk.

Tror att vi får höra allt mera av arbetarnas oro när man nu går över till elbilar och folk blir arbetslösa.
Samma diskussioner som när man introducerade robotar i bilfabrikerna, det går absolut inte, jättemånga blir arbetslösa etc. Men det funkade det också!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Ok. Så 500 000 bilar per år då?
Den här artikeln pratar om om 7-8000 under 2021 och 12000 året därpå.
https://www.torquenews.com/1/tesla-will ... riff-basis

500000 bilar på 12000 anställda blir ju ca 41 bilar/anställd.
Giga Berlin ska enbart producera Model Y till en början. 2022/2023 kommer kanske Model 3-produktionen upp och efter det kanske Cybertruck men detta är endast spekulationer. Klart är i alla fall att de fokuserar på Model Y om man ska tro Elon Musk från kvartalsmöten och intervjuer. 250k/år lär inte heller gälla för 2021 men kanske 2022.
Men 250k/år med 7-8000 anställda blir ju 35bilar/anställd.

Försöker bara förstå det här med att det behövs färre arbetare för att bygga elbilar. Det behöver ju rimligen då märkas tydligt i antalet bilar/anställd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Jag tror att det handlar om rädslan att de inhemska tillverkarna tappar mark. Man ser Tesla som ett hot mot den tyska bilindustrin. Tesla bygger bara elbilar vilket i sin tur kommer tvinga även tyska tillverkare att tillverka fler elbilar och det i sin tur är ju dåligt för arbetstillfällena. Det har vi ju hört ett antal gånger nu.
Och om tyskarna är rädda för nånting som inget annat så är det att någon börjar prata om stigande arbetslöshet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Jag tror att det handlar om rädslan att de inhemska tillverkarna tappar mark. Man ser Tesla som ett hot mot den tyska bilindustrin. Tesla bygger bara elbilar vilket i sin tur kommer tvinga även tyska tillverkare att tillverka fler elbilar och det i sin tur är ju dåligt för arbetstillfällena. Det har vi ju hört ett antal gånger nu.
Och om tyskarna är rädda för nånting som inget annat så är det att någon börjar prata om stigande arbetslöshet.
Det är nog ganska säkert just det här som är den egentliga oron, och slutsatsen känns ju numera väldigt bekant :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
HelectriC skrev:
”Tyska facket rasar” Verkligen? Jag förstår inte varför tyska facket skulle rasa över att folk byter arbetsplats inom landet från en tillverkare till en annan?
Jag tror att det handlar om rädslan att de inhemska tillverkarna tappar mark. Man ser Tesla som ett hot mot den tyska bilindustrin. Tesla bygger bara elbilar vilket i sin tur kommer tvinga även tyska tillverkare att tillverka fler elbilar och det i sin tur är ju dåligt för arbetstillfällena. Det har vi ju hört ett antal gånger nu.
Och om tyskarna är rädda för nånting som inget annat så är det att någon börjar prata om stigande arbetslöshet.
Precis. Det pratas ju om att elbilar = stigande arbetslöshet. Men jag skulle vilja veta hur hur bakgrunden ser ut. Det beskrivs ju ofta som att det går åt färre anställda för att bygga elbilar. Naturligtvis förstår jag att det inte längre behövs fabriker som bygger förbränningsmotorer i samma utsträckning men det tillkommer ju andra komponenter istället. I en monteringsfabrik är det ju antal moment för att få ihop en bil som räknas. Väldigt många arbetsmoment i en bilmonteringsfabrik påverkas ju inte alls av vilken drivlina som används.

Har de tyska fackföreningarna gjort någon analys om vad det handlar om? Att biltillverkarna skulle hävda att det kommer gå åt färre arbetare i framtiden kan ju också ses som en förhandlingstaktik på kort sikt.

Det är väl först när Teslas Berlinfabrik är på plats som man kan få konkreta siffror på hur många anställda det krävs för att skruva ihop en elbil om man får bygga processen från grunden utan några arv från gammal industri. Sen kan man ju jämföra den siffran med t.ex. VW.
Jag är inte så säker på att det kommer synas några drastiska skillnader.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Stor framgång för Tesla MY I Kina

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Det pratas ju om att elbilar = stigande arbetslöshet. Men jag skulle vilja veta hur hur bakgrunden ser ut. Det beskrivs ju ofta som att det går åt färre anställda för att bygga elbilar. Naturligtvis förstår jag att det inte längre behövs fabriker som bygger förbränningsmotorer i samma utsträckning men det tillkommer ju andra komponenter istället. I en monteringsfabrik är det ju antal moment för att få ihop en bil som räknas. Väldigt många arbetsmoment i en bilmonteringsfabrik påverkas ju inte alls av vilken drivlina som används.

Har de tyska fackföreningarna gjort någon analys om vad det handlar om? Att biltillverkarna skulle hävda att det kommer gå åt färre arbetare i framtiden kan ju också ses som en förhandlingstaktik på kort sikt.

Det är väl först när Teslas Berlinfabrik är på plats som man kan få konkreta siffror på hur många anställda det krävs för att skruva ihop en elbil om man får bygga processen från grunden utan några arv från gammal industri. Sen kan man ju jämföra den siffran med t.ex. VW.
Jag är inte så säker på att det kommer synas några drastiska skillnader.
Om i stort sett kompletta batterier importas så kan det nog leda till att bilindustrin i Tyskland behöver krympa antalet anställda, men om de också bygger batterifabriker i Tyskland så tror inte jag heller att det blir drastiska skillnader netto. Men som du skriver, det vore bättre med en ordentlig analys.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar