MY från Berlin och antagligen även Austin kommer få 4680 från Kato, Freemont innan den lokala batteritillverkningen är igång. MY från Berlin kommer vara först med 4680 nu i år.flamman skrev:Är det verkligen så att MY från Berlin kommer ha 4680 från start?Zalman3 skrev:Jag tror att Berlin tillverkade MY blir en mycket bra bil.
Med 4680 batterier som har bättre densitet som antingen kan ge längre räckvidd eller lägre vikt.
Tror dock att Best in Tesla räknat fel på förbrukningen per mil.
Det jag hittar på Internet tyder på att det dröjer åtminstone till 2022 innan 4680 kommer tillverkas i volym i Berlin. Alla tillverkade 4680 lär ju gå till MS/MX Plaid under åtminstone 2021.
Min gissning är att det först någon gång 2022 kommer lanseras en uppdaterad MY med 4680.
Frågan är vilken fabrik som kommer tillverka en MY med 4680 (och därmed vilken marknad som kommer få den först). Inte otänkbart att det blir USA-marknaden och Fremont eftersom det både är där 4680 tillverkas nu (och där Plaid tillverkas) och att USA-marknaden haft MY längst så där är det störst behov av att lansera en uppgraderad MY (”MY Plaid”?).
Semi från Giga Nevada kommer troligen med 4680 i år.
Freemont kommer fortsätta med 2170 under överskådlig tid.
S/X LR och Plaid har 18650. Plaid+ med 4680 kommer först 2022.
Cybertruck kommer kanske med 4680 i år.
Roadster 2 med 4680 kommer 2022.