Berlin MY överlägsen?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Zalman3 »

Jag tror att Berlin tillverkade MY blir en mycket bra bil.
Med 4680 batterier som har bättre densitet som antingen kan ge längre räckvidd eller lägre vikt.



Tror dock att Best in Tesla räknat fel på förbrukningen per mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
Jag tror att Berlin tillverkade MY blir en mycket bra bil.
Med 4680 batterier som har bättre densitet som antingen kan ge längre räckvidd eller lägre vikt.



Tror dock att Best in Tesla räknat fel på förbrukningen per mil.
Och/eller lägre pris?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Zalman3 »

mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att Berlin tillverkade MY blir en mycket bra bil.
Med 4680 batterier som har bättre densitet som antingen kan ge längre räckvidd eller lägre vikt.



Tror dock att Best in Tesla räknat fel på förbrukningen per mil.
Och/eller lägre pris?
I Kina sänktes priset när de väl började leverera bilar.
Tror att samma sak händer när Berlin fabriken får ut bilar på gatorna.
MY ska ju vara billigare än M3 att tillverka.
Men har Tesla dålig konkurrens, kan det ju bli som i Kina, man behöver inte sänka priset så mycket, så man får 55% i bruttovinst istället. Det blir lite som för Apple, man säljer inte alla världens mobiltelefoner, men står för en mycket stor andel av vinsterna i mobiltelefonmarknaden.
Screenshot_20210407-002629_Twitter.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att Berlin tillverkade MY blir en mycket bra bil.
Med 4680 batterier som har bättre densitet som antingen kan ge längre räckvidd eller lägre vikt.



Tror dock att Best in Tesla räknat fel på förbrukningen per mil.
Och/eller lägre pris?
I Kina sänktes priset när de väl började leverera bilar.
Tror att samma sak händer när Berlin fabriken får ut bilar på gatorna.
MY ska ju vara billigare än M3 att tillverka.
Men har Tesla dålig konkurrens, kan det ju bli som i Kina, man behöver inte sänka priset så mycket, så man får 55% i bruttovinst istället. Det blir lite som för Apple, man säljer inte alla världens mobiltelefoner, men står för en mycket stor andel av vinsterna i mobiltelefonmarknaden.
Screenshot_20210407-002629_Twitter.jpg
Jag vet inte vilken bruttomarginal som är normal på bilar men 55% låter spontant ganska lågt? Det ska ju bekosta alla utvecklingskostnader, avskrivning på maskiner, laddnätverk mm...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att Berlin tillverkade MY blir en mycket bra bil.
Med 4680 batterier som har bättre densitet som antingen kan ge längre räckvidd eller lägre vikt.



Tror dock att Best in Tesla räknat fel på förbrukningen per mil.
Och/eller lägre pris?
I Kina sänktes priset när de väl började leverera bilar.
Tror att samma sak händer när Berlin fabriken får ut bilar på gatorna.
MY ska ju vara billigare än M3 att tillverka.
Men har Tesla dålig konkurrens, kan det ju bli som i Kina, man behöver inte sänka priset så mycket, så man får 55% i bruttovinst istället. Det blir lite som för Apple, man säljer inte alla världens mobiltelefoner, men står för en mycket stor andel av vinsterna i mobiltelefonmarknaden.
Screenshot_20210407-002629_Twitter.jpg
Jag vet inte vilken bruttomarginal som är normal på bilar men 55% låter spontant ganska lågt? Det ska ju bekosta alla utvecklingskostnader, avskrivning på maskiner, laddnätverk mm...
55% skulle vara besinningslöst hög bruttomarginal och det finns inte en chans att Tesla skulle kunna åstadkomma den. Ingenting stämmer i den där kalkylen men den delas tyvärr flitigt ändå.

Guosen har publicerat analyser tidigare som har mer realistiska siffror som tex den här från Januari i år: https://www.teslarati.com/tesla-china-m ... nt-report/

29,4% som nämns som bruttomarginal i den artikeln är även den galet bra. Men den siffran kan mycket väl stämma för Tesla har haft vettiga marginaler på M3 i Kina och MY är tillverkningsmässigt en avsevärt förenklad M3.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av flamman »

Zalman3 skrev:
Jag tror att Berlin tillverkade MY blir en mycket bra bil.
Med 4680 batterier som har bättre densitet som antingen kan ge längre räckvidd eller lägre vikt.



Tror dock att Best in Tesla räknat fel på förbrukningen per mil.
Är det verkligen så att MY från Berlin kommer ha 4680 från start?
Det jag hittar på Internet tyder på att det dröjer åtminstone till 2022 innan 4680 kommer tillverkas i volym i Berlin. Alla tillverkade 4680 lär ju gå till MS/MX Plaid under åtminstone 2021.
Min gissning är att det först någon gång 2022 kommer lanseras en uppdaterad MY med 4680.
Frågan är vilken fabrik som kommer tillverka en MY med 4680 (och därmed vilken marknad som kommer få den först). Inte otänkbart att det blir USA-marknaden och Fremont eftersom det både är där 4680 tillverkas nu (och där Plaid tillverkas) och att USA-marknaden haft MY längst så där är det störst behov av att lansera en uppgraderad MY (”MY Plaid”?).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av martinot »

flamman skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att Berlin tillverkade MY blir en mycket bra bil.
Med 4680 batterier som har bättre densitet som antingen kan ge längre räckvidd eller lägre vikt.



Tror dock att Best in Tesla räknat fel på förbrukningen per mil.
Är det verkligen så att MY från Berlin kommer ha 4680 från start?
Det jag hittar på Internet tyder på att det dröjer åtminstone till 2022 innan 4680 kommer tillverkas i volym i Berlin. Alla tillverkade 4680 lär ju gå till MS/MX Plaid under åtminstone 2021.
Min gissning är att det först någon gång 2022 kommer lanseras en uppdaterad MY med 4680.
Frågan är vilken fabrik som kommer tillverka en MY med 4680 (och därmed vilken marknad som kommer få den först). Inte otänkbart att det blir USA-marknaden och Fremont eftersom det både är där 4680 tillverkas nu (och där Plaid tillverkas) och att USA-marknaden haft MY längst så där är det störst behov av att lansera en uppgraderad MY (”MY Plaid”?).
Har de möjlighet att slippa skeppa saker så är det säkert en fördel. Tex. om de kan tillverka 4680 i USA för de bilar som byggs med 4680 i USA, och samma fördel för 4680 som kan tillverkas i Berlin för de bilar som byggs i Berlin.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av FinaFisken »

Zalman3 skrev:
Jag tror att Berlin tillverkade MY blir en mycket bra bil.
Med 4680 batterier som har bättre densitet som antingen kan ge längre räckvidd eller lägre vikt.



Tror dock att Best in Tesla räknat fel på förbrukningen per mil.
I videon förutsätter han att alla batteriförbättringar är implementerade vid produktionsstart av giga Berlin. Det stämmer inte. Formfaktorn kommer vara implementerad eftersom det påverkar hela konstruktionen. Det andra kan komma stegvis. Kanske är det inte ens egenproducerat i början?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Zalman3 »

FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att Berlin tillverkade MY blir en mycket bra bil.
Med 4680 batterier som har bättre densitet som antingen kan ge längre räckvidd eller lägre vikt.



Tror dock att Best in Tesla räknat fel på förbrukningen per mil.
I videon förutsätter han att alla batteriförbättringar är implementerade vid produktionsstart av giga Berlin. Det stämmer inte. Formfaktorn kommer vara implementerad eftersom det påverkar hela konstruktionen. Det andra kan komma stegvis. Kanske är det inte ens egenproducerat i början?
Intressant är att Tesla nu är en sån stor aktör på batterisidan att de med 4680 sätter en helt ny batteristandard.

4680 ska tillverkas av:
1. Tesla själva
2. Panasonic.
"Tsuga highlighted that Panasonic is not concerned about Tesla becoming a rival in the future.
“We have begun development of a new automotive battery, the 4680, for Tesla in the United States. The electrode structure is difficult because of its high capacity. The electrode structure is difficult because of its large capacity. We will make prototypes in Japan and establish a manufacturing method. High reliability is one of our strengths. There is no concern that Tesla will become a competitor."
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ce ... president/
3. LG Chem
"It's the third player after Tesla itself and Panasonic to work on 4680-type batteries.
LG Chem's LG Energy Solution is busy at work building its pilot manufacturing line for the 4680 cylindrical battery cells (announced by Tesla during Battery Day), according to unofficial media reports from South Korea."
https://insideevs.com/news/490636/lg-pi ... batteries/
4. BAK
"Chinese battery manufacturer BAK Battery presented a cylindrical cell in the 4680 format at a trade fair – the format Tesla wants to rely on in the future. "
https://www.electrive.com/2021/03/29/ba ... ical-cell/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Fredrik j »

Finns det någon nackdel för någon annan biltillverkare att battericeller får en ”standardiserad” form? Även om den ursprungligen kommer från tesla. Det måste ju alla tycka är positivt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Jordad »

flamman skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att Berlin tillverkade MY blir en mycket bra bil.
Med 4680 batterier som har bättre densitet som antingen kan ge längre räckvidd eller lägre vikt.



Tror dock att Best in Tesla räknat fel på förbrukningen per mil.
Är det verkligen så att MY från Berlin kommer ha 4680 från start?
Det jag hittar på Internet tyder på att det dröjer åtminstone till 2022 innan 4680 kommer tillverkas i volym i Berlin. Alla tillverkade 4680 lär ju gå till MS/MX Plaid under åtminstone 2021.
Min gissning är att det först någon gång 2022 kommer lanseras en uppdaterad MY med 4680.
Frågan är vilken fabrik som kommer tillverka en MY med 4680 (och därmed vilken marknad som kommer få den först). Inte otänkbart att det blir USA-marknaden och Fremont eftersom det både är där 4680 tillverkas nu (och där Plaid tillverkas) och att USA-marknaden haft MY längst så där är det störst behov av att lansera en uppgraderad MY (”MY Plaid”?).
MY från Berlin och antagligen även Austin kommer få 4680 från Kato, Freemont innan den lokala batteritillverkningen är igång. MY från Berlin kommer vara först med 4680 nu i år.

Semi från Giga Nevada kommer troligen med 4680 i år.

Freemont kommer fortsätta med 2170 under överskådlig tid.

S/X LR och Plaid har 18650. Plaid+ med 4680 kommer först 2022.

Cybertruck kommer kanske med 4680 i år.

Roadster 2 med 4680 kommer 2022.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Finns det någon nackdel för någon annan biltillverkare att battericeller får en ”standardiserad” form? Även om den ursprungligen kommer från tesla. Det måste ju alla tycka är positivt.
Vi vet ännu inte om Tesla kommer tillåta battertillverkare att sälja 4680 till andra biltillverkare. Det enda sättet att tillverka en så stor cell som 4680 är genom att använda tabless som Tesla har patent på.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det någon nackdel för någon annan biltillverkare att battericeller får en ”standardiserad” form? Även om den ursprungligen kommer från tesla. Det måste ju alla tycka är positivt.
Vi vet ännu inte om Tesla kommer tillåta battertillverkare att sälja 4680 till andra biltillverkare. Det enda sättet att tillverka en så stor cell som 4680 är genom att använda tabless som Tesla har patent på.
Det skulle fördröja övergången till elbilar. Knappast Elon Musks intention.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Finns det någon nackdel för någon annan biltillverkare att battericeller får en ”standardiserad” form? Även om den ursprungligen kommer från tesla. Det måste ju alla tycka är positivt.
Kanske inte. Men Tesla kanske har nåt patent som man måste betala för.

Eller ha nån teknik eller material som man in praktiken inte kan vara utan, som måste köpas av Tesla.

Sen kan det ju bli indirekta problem för de batteri/biltillverkare som valt ett annat batteriformat.

Om 4680 formatet får 60-70% av marknaden.
Då kommer andra format aldrig upp i så stora volymer att de blir prismässigt konkurrenskraftiga.

Tesla är världens största elbilstillverkare och även världens största batterilagringstillverkare.

Tesla dammsuger batterimarknaden.
2021 ser man ut att mer än fördubbla sitt batteri behov till elbiltillverkningen.

Och Teslas Megapack, Powerpack och Powerwall kommer också behöva mer än dubbelt så många batterier som 2020.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det någon nackdel för någon annan biltillverkare att battericeller får en ”standardiserad” form? Även om den ursprungligen kommer från tesla. Det måste ju alla tycka är positivt.
Vi vet ännu inte om Tesla kommer tillåta battertillverkare att sälja 4680 till andra biltillverkare. Det enda sättet att tillverka en så stor cell som 4680 är genom att använda tabless som Tesla har patent på.
Det skulle fördröja övergången till elbilar. Knappast Elon Musks intention.
Nej jag tror inte det heller. Frågan är bara sedan hur många som skulle våga gå över till cylindriska celler? Utanför Kina är det väl bara Rivian som använder cylindriska förutom Tesla.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av flamman »

Jordad skrev:
flamman skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att Berlin tillverkade MY blir en mycket bra bil.
Med 4680 batterier som har bättre densitet som antingen kan ge längre räckvidd eller lägre vikt.



Tror dock att Best in Tesla räknat fel på förbrukningen per mil.
Är det verkligen så att MY från Berlin kommer ha 4680 från start?
Det jag hittar på Internet tyder på att det dröjer åtminstone till 2022 innan 4680 kommer tillverkas i volym i Berlin.
MY från Berlin och antagligen även Austin kommer få 4680 från Kato, Freemont innan den lokala batteritillverkningen är igång. MY från Berlin kommer vara först med 4680 nu i år.
Hur vet du/man att MY från Berlin kommer har 4680 direkt från start? Åtminstone jag lyckas inte hitta någon källa till att det skulle vara så. Förutom att folk kanske önskar det (Jag också! :D ) ...
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Svenssons »

flamman skrev:

Hur vet du/man att MY från Berlin kommer har 4680 direkt från start? Åtminstone jag lyckas inte hitta någon källa till att det skulle vara så. Förutom att folk kanske önskar det (Jag också! :D ) ...
Det vore idiotiskt att först starta upp konstruktion av bilen för 18650 eller 2170- celler som måste importeras för att sedan några månader senare ändra hela konstruktionen till 4680-celler. Tesla har ju haft konstruktion av 4680-celler igång under cirka ett år nu och borde fått upp farten nu. De första Model Y kommer med stor sannolikhet ha celler som importerats från Fremont innan produktion kommer igång i Berlin men jag ser det uteslutet att de kommer konstruera Model Y i Berlin för några andra typer av celler (som även de måste importeras...). Det är också i linje med vad Elon Musk säger på Twitter:
Elon Musk
@elonmusk
·
Oct 7, 2020
Berlin will use 4680 cell with structural battery pack & front & rear single piece castings. Also, a new paint system.

Lot of new technology will happen in Berlin, which means significant production risk. Fremont & Shanghai will transition in ~2 years when new tech is proven.


Att Model Y från Berlin kommer skilja sig från de tillverkade i Fremont finns det också Twitter-meddelande från Elon Musk på vilket betyder att de inte bara tänker kopiera konstruktionen från Fremont (vilket skulle vara rätt olikt hur Tesla i övrigt jobbar) när de startar konstruktion i Berlin:

Eva CyberFox
@EvaFoxU
·
Jul 10, 2020
Volvo Registered A Tesla Model Y In Sweden For Reverse Engineer?

Model Y should become a wake-up call for all automakers, no matter what they produce

@Tesla

@elonmusk

Volvo Registered A Tesla Model Y In Sweden For Reverse Engineer?
tesmanian.com
Elon Musk
@elonmusk
·
Jul 10, 2020
Berlin Model Y is the one to watch. That is a revolution in automotive body engineering (finally).


Från Teslas sida finns väl ingen information på Internet annat än att det är 4680-celler som kommer användas i Berlin eller har du hittat någon källa på att de kommer använda 18650 eller 2170 och vilken i så fall?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av flamman »

Svenssons skrev:
flamman skrev:

Hur vet du/man att MY från Berlin kommer har 4680 direkt från start? Åtminstone jag lyckas inte hitta någon källa till att det skulle vara så. Förutom att folk kanske önskar det (Jag också! :D ) ...
Det vore idiotiskt att först starta upp konstruktion av bilen för 18650 eller 2170- celler som måste importeras för att sedan några månader senare ändra hela konstruktionen till 4680-celler. Tesla har ju haft konstruktion av 4680-celler igång under cirka ett år nu och borde fått upp farten nu. De första Model Y kommer med stor sannolikhet ha celler som importerats från Fremont innan produktion kommer igång i Berlin men jag ser det uteslutet att de kommer konstruera Model Y i Berlin för några andra typer av celler (som även de måste importeras...). Det är också i linje med vad Elon Musk säger på Twitter:
Elon Musk
@elonmusk
·
Oct 7, 2020
Berlin will use 4680 cell with structural battery pack & front & rear single piece castings. Also, a new paint system.

Lot of new technology will happen in Berlin, which means significant production risk. Fremont & Shanghai will transition in ~2 years when new tech is proven.

Jamendåså! :mrgreen:
Tack för länkarna! Hade missat att Elon själv skrivit om det.
”significant production risk”... Låt oss hålla tummarna för att det inte blir alltför mycket ”production hell” för MY i Berlin.. :|
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Zalman3 »

Elon har en lite annorlunda syn på risktagande och hur snabbt ny teknik kan implementeras.
Hoppas det går bra.

Tyvärr verkar ju MS och MX Facelift inte gått helt smärtfritt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Zalman3 »

Panasonic satsar stort på 4680 batterier.

Tidigare Tesla-partner Panasonic ser en klar fördel i produktionen av 4680 batterier.

Fram till produktionsstart av Model 3 i den nya Gigafactory i Kina i slutet av 2019 var Panasonic från Japan den nästan exklusiva leverantören av battericeller för Teslas elbilar - först med Model S och Model X och sedan med Model 3, det blev också den största celltillverkaren i världen. Under tiden tävlar LG Energy Solutions från Sydkorea och CATL från Kina om den här titeln och de blev Tesla-partner i Kina efter varandra . Men när det gäller produktionen av den nya 4680-cellen, som Tesla presenterade i september 2020, ser det japanska företaget sig i framkant.

Tesla vill hålla celler från partners
Det sade chefen för batterivirksomheten för elbilar från Panasonic, Yasuaki Takamoto, nu nyhetsbyrån Bloomberg . Produktionen av större celler är "ett steg eller två" svårare än i tidigare format, förklarade han.

För Tesla producerar Panasonic för närvarande celler i 2170-formatet (de två första siffrorna står för diametern, den andra delen för höjden) i den gemensamma Gigafactory i den amerikanska staten Nevada och 18650 celler för Model S och Model X i Japan Den årliga kapaciteten för Giga Navada gavs senast cirka 35 gigawattimmar per år . Men som Tesla-chefen Elon Musk sa vid batteridagen i september förra året, 2170-formatet och produktionsprocessen för det har ingen långsiktig framtid: Med sina egna 4680 celler bör utrymmes- och investeringskraven minskas drastiskt.

Tesla planerar inte en snabb övergång till 4680 som en standardcell och har också meddelat att de kommer att fortsätta att köpa batterier från sina tidigare partners i framtiden, och så mycket som möjligt fler av dem. Alla tre visade att de var intresserade av att producera i det nya Tesla-formatet, och några av dem har meddelat pilotlinjer för det i år. Enligt sin egen information bedriver den lilla tillverkaren CBAK från Kina också 4680 planer . Och Tesla själv bygger sin första batterilinje bredvid sin elbilverk i Fremont. Det kallas också pilotproduktion men förväntas ha en hög kapacitet på 10 gigawattimmar i slutet av året.

Panasonic granskar stor 4680-produktion
Och som elbilchefen på Panasonic nu har sagt ser han inget företag som är bättre positionerat än sitt eget i detta lopp. Anledningen till detta är utmaningarna i produktionen av 4680 celler. Om du inte kan få det under kontroll kan det leda till säkerhetsproblem. Större batterier är särskilt känsliga för möjliga kortslutningar från små metallbitar som kommer in i deras centrum. Och i detta avseende, enligt Takamoto, har Panasonic "absolut överhanden" med sina sedan länge etablerade säkerhetshanteringssystem.

Med chefens ord har företaget medvetet låtit den senaste snabba tillväxten av elbilsbatterier kringgå det: Du expanderar bara i en takt där säkerhetsnormerna kan upprätthållas, sa han. Men om Panasonic bestämmer sig för att starta serieproduktionen av 4680 kommer den att göra det i stor skala. Tesla-chefen Musk borde ha rätt, eftersom brist på battericeller är enligt honom den faktor som saktar ner elbilen och energiomvandlingen .
https://teslamag.de/news/frueher-tesla- ... teil-35753
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla lockar med höga löner till Berlin fabriken.

Upp till 300 000 euro i lön: Tesla vill besätta dessa tjänster i Tyskland.
https://www.businessinsider.de/wirtscha ... esetzen-g/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av mati »

Det är uppenbarligen svårt för Tesla att rekrytera. En del av platsannonserna är enligt artikeln så gamla som från förra året. Det finns få eller ingen i Tyskland som har den expertis som krävs och dessutom väljer folk enligt artikeln hellre en "tryggare" arbetsgivare än Tesla.
Jag skulle också tro att många är rädda för amerikanska attityder och man föredrar helt enkelt tyska biltillverkare som oftast har fantastiskt förmånliga anställningsvillkor.
Tesla får nog först bevisa vad de går för och att de är beredda att anställa folk till samma eller bättre villkor än andra tyska företag. Enbart höga löner räcker inte för att locka folk. VW & Co betalar ju också skyhöga löner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av vigge50 »

Ja, lönen är ju inte det enda som påverkar, de flesta bilföretagen erbjuder väll tjänstebil för arbetare även efter de går i pension? Och om Tesla nu behöver erbjuda så höga löner så är ju frågan om de verkligen kommer kunna sänka priset så mycket jämfört med dagens bara för att de börjar tillverka i Tyskland.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av Jordad »

Jag blev fundersam över var jag hade hört att Berlin kommer använda 4680 från Kato. Det var under q3 2020 ER:
Drew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering ; Vice President, Technology

Sure. Yes, we will incorporate 4680 design solutions into many applications in time across both energy and vehicle. And we can use our pilot production facility in Fremont to support the new factory in Berlin as it ramps.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Berlin MY överlägsen?

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Ja, lönen är ju inte det enda som påverkar, de flesta bilföretagen erbjuder väll tjänstebil för arbetare även efter de går i pension? Och om Tesla nu behöver erbjuda så höga löner så är ju frågan om de verkligen kommer kunna sänka priset så mycket jämfört med dagens bara för att de börjar tillverka i Tyskland.
Ja, tyska bilar är inte dyra på grund av de höga vinstmarginalen utan bl.a. på grund av de höga lönerna. Jag har en bekant som jobbar som montör hos VW. Hon trycker in dörrpaneler tror jag. Hon kammar hem 6000€ i månaden för detta arbete! Visst, hon jobbar skift. Men ändå. Det är saftigt bra betalt. Till detta tillkommer riktigt trevliga pensionsavtal, hon kan gå i pension när hon fyller 62. Förra året var hon nästan inte på jobbet alls pga corona-restriktioner. VW ansåg att hon tillhörde en riskgrupp så hon fick stanna hemma. Med full lön. VW betalade. Inte dåligt.
Och när hon hade kunnat jobba på sommarn så var hon först på nån rehab som hon hade ansökt om innan corona och som VW naturligtvis betalade, sen hade hon 6 veckor semester. Inte konstigt att bilarna är snordyra.
Sen att hon tvingas jobba i en fabrik som saknar AC och där det kan bli över 30 grader på sommarn gör det hela lite mindre trevligt. Jag skulle inte vilja byta med henne.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar