Idén är iofs inte så dum. Tyskland är ett bil-land. Det finns mycket bilbyggarkompetens där. Det är relativt enkelt att driva en fabrik med förnyelsebar energi pga all vindkraft de har. Och i Brandenburg där fabriken byggs borde man vara glad för varje arbetsplats som skapas, det finns inga jobb där annars.
Det Tesla inte har räknat med är tyskarnas sjuka byråkrati. Man smäller inte bara upp en fabrik och sen löser det sig. Nejnejnej. Det är fullblodbyråkrater. De har uppfunnit och perfektionerat byråkratin. Det ska vändas papper och det ska fyllas i hundratals med blanketter. Man måste först ansöka om att få göra en ansökan, typ. I Tyskland får man inte ens klippa ner en häck i sin egen trädgård utan tillstånd. Inget skämt.
Jag är säker på att ingen hos Tesla har i sina vildaste drömmar räknat med detta. Det skulle inte alls förvåna mig om de i slutändan har en färdig fabrik utan tillstånd att bygga bilar där.
Tyvärr är du nog närmre sanningen än man hade hoppats...
Där ser man. Det var bara en känsla jag hade. Det har gått alldeles för bra hittills för Grünheide.
Googla ordet "Amtsschimmel". Ordet finns bara på tyska, det går inte att översätta heller, men det handlar i grova drag om byråkrati som är så överdriven att den har en förlamande effekt på samhället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
.../ Det Tesla inte har räknat med är tyskarnas sjuka byråkrati. Man smäller inte bara upp en fabrik och sen löser det sig. Nejnejnej. Det är fullblodbyråkrater. De har uppfunnit och perfektionerat byråkratin. Det ska vändas papper och det ska fyllas i hundratals med blanketter. Man måste först ansöka om att få göra en ansökan, typ. I Tyskland får man inte ens klippa ner en häck i sin egen trädgård utan tillstånd. Inget skämt.
Jag är säker på att ingen hos Tesla har i sina vildaste drömmar räknat med detta. Det skulle inte alls förvåna mig om de i slutändan har en färdig fabrik utan tillstånd att bygga bilar där.
Är det någon som vågar sig på en gissning om när Tesla kommer kunna börja bygga bilar i Berlin ifall de inte har fått tillståndet när fabriken är färdig att köra igång?...
Resonerar man så att det är det land som härbärgerar bilfabriken som får tillgodoräkna sig den minskning av utsläpp av växthusgaser 500 000 elbilar/år skulle innebära?
Rimligt är väl att det är det land i vilket köparna bor som räknas i slutändan? Annars ligger ju Norge illa till för att nå målen...
Är inte det två olika saker? En bilfabrik som drivs med kolkraft bidrar ju föga till lägre klimatutsläpp. Men bilarna som sedan säljs till hela världen räknas väl ändå som utsläppsfria i destinationslandet antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det Tesla inte har räknat med är tyskarnas sjuka byråkrati. Man smäller inte bara upp en fabrik och sen löser det sig. Nejnejnej. Det är fullblodbyråkrater. De har uppfunnit och perfektionerat byråkratin. Det ska vändas papper och det ska fyllas i hundratals med blanketter. Man måste först ansöka om att få göra en ansökan, typ. I Tyskland får man inte ens klippa ner en häck i sin egen trädgård utan tillstånd. Inget skämt.
Jag är säker på att ingen hos Tesla har i sina vildaste drömmar räknat med detta. Det skulle inte alls förvåna mig om de i slutändan har en färdig fabrik utan tillstånd att bygga bilar där.
Ja, det är många som tror att Sverige är ett byråkratland men det finns många länder i EU som är långt värre. Men nu har jag identifierat en ny typ av byråkrater och paragrafryttare som har uppstått i Sverige: GDPR-konsulten! Det är ängsliga företag som anlitar konsulter som har specialiserat sig på GDPR-lagstiftningen för att de inte ska riskera böter. Vissa av dessa konsulter är så nitiska att de i princip förbjuder allt som underlättar administrationen i företagen de är inhyrda av så att det hotar hela verksamheten. Men de måste ju slå ned på en massa för att rättfärdiga sitt höga arvode!
Det Tesla inte har räknat med är tyskarnas sjuka byråkrati. Man smäller inte bara upp en fabrik och sen löser det sig. Nejnejnej. Det är fullblodbyråkrater. De har uppfunnit och perfektionerat byråkratin. Det ska vändas papper och det ska fyllas i hundratals med blanketter. Man måste först ansöka om att få göra en ansökan, typ. I Tyskland får man inte ens klippa ner en häck i sin egen trädgård utan tillstånd. Inget skämt.
Jag är säker på att ingen hos Tesla har i sina vildaste drömmar räknat med detta. Det skulle inte alls förvåna mig om de i slutändan har en färdig fabrik utan tillstånd att bygga bilar där.
Ja, det är många som tror att Sverige är ett byråkratland men det finns många länder i EU som är långt värre. Men nu har jag identifierat en ny typ av byråkrater och paragrafryttare som har uppstått i Sverige: GDPR-konsulten! Det är ängsliga företag som anlitar konsulter som har specialiserat sig på GDPR-lagstiftningen för att de inte ska riskera böter. Vissa av dessa konsulter är så nitiska att de i princip förbjuder allt som underlättar administrationen i företagen de är inhyrda av så att det hotar hela verksamheten. Men de måste ju slå ned på en massa för att rättfärdiga sitt höga arvode!
Det finns ju mycket ängslighet när det gäller GDPR ute bland företagen.
Det Tesla inte har räknat med är tyskarnas sjuka byråkrati. Man smäller inte bara upp en fabrik och sen löser det sig. Nejnejnej. Det är fullblodbyråkrater. De har uppfunnit och perfektionerat byråkratin. Det ska vändas papper och det ska fyllas i hundratals med blanketter. Man måste först ansöka om att få göra en ansökan, typ. I Tyskland får man inte ens klippa ner en häck i sin egen trädgård utan tillstånd. Inget skämt.
Jag är säker på att ingen hos Tesla har i sina vildaste drömmar räknat med detta. Det skulle inte alls förvåna mig om de i slutändan har en färdig fabrik utan tillstånd att bygga bilar där.
Ja, det är många som tror att Sverige är ett byråkratland men det finns många länder i EU som är långt värre. Men nu har jag identifierat en ny typ av byråkrater och paragrafryttare som har uppstått i Sverige: GDPR-konsulten! Det är ängsliga företag som anlitar konsulter som har specialiserat sig på GDPR-lagstiftningen för att de inte ska riskera böter. Vissa av dessa konsulter är så nitiska att de i princip förbjuder allt som underlättar administrationen i företagen de är inhyrda av så att det hotar hela verksamheten. Men de måste ju slå ned på en massa för att rättfärdiga sitt höga arvode!
Det finns ju mycket ängslighet när det gäller GDPR ute bland företagen.
Ja, på ett sätt har de anledning att vara oroliga, men det får ju inte gå överstyr för det!
Jag har en bekant som är chefsjurist på ett statligt verk och han kunde PUL och läste givetvis in sig på GDPR när det kom och han säger att i princip är det ingen större skillnad på PUL och GDPR. Den stora skillnaden är risken för 50 miljoner euro i böter.
Dessutom anser jag att det är smått löjeväckande att företag och föreningar etc. ska tvingas maska bort att möjliga personuppgifter, inte få skicka känslig information via e-post osv. när man bara kan söka på Ratsit eller Upplysning.se så hittar man fullständiga personnummer och på t.ex. Hitta så får man helt oombett fram en massa personuppgifter. Det är som två parallella världar där olika normer och lagstiftningar styr.
Där ser man. Det var bara en känsla jag hade. Det har gått alldeles för bra hittills för Grünheide.
Googla ordet "Amtsschimmel". Ordet finns bara på tyska, det går inte att översätta heller, men det handlar i grova drag om byråkrati som är så överdriven att den har en förlamande effekt på samhället.
Det här med lokala språkliga uttryck som är så fast förankrade i kulturen att de blir oöversättliga är onekligen intressant, så kul att lära sig ett nytt på tyska. Riktigt intressant blev det när jag frågade Google Translate vad det ville översätta Amtsschimmel till och fick svaret "Officiell svart man"
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verkar som om Elon indirekt bekräftar 4680 cells även för Berlin nu när det gäller för Giga Texas, dvs MY som skall tillverkas i Berlin och Texas blir en uppdaterad version av den som tillverkas i Fremont och Kina (bl.a. megacast front & rear)
Verkar som om Elon indirekt bekräftar 4680 cells även för Berlin nu när det gäller för Giga Texas, dvs MY som skall tillverkas i Berlin och Texas blir en uppdaterad version av den som tillverkas i Fremont och Kina (bl.a. megacast front & rear)
Då kommer det finnas två versioner/generationer av Model Y på den Amerikanska marknaden. Undrar om de sänker priset på den gamla?
Kommer de att utnyttja den fulla potentialen med 4680 och kalla den nya för LR+?
Tesla’s next-gen Model Y from Giga Berlin aims to redefine ‘German engineering.
However, Tesla has plans to reinvent the wheel when speaking about the term “German engineering.” In the last 18-or-so months since Elon Musk announced that Tesla’s first European Gigafactory would be in Germany, many developments have hinted toward Giga Berlin being the most advanced and most sophisticated factory that Tesla has in its arsenal. From a new, world-class paint facility to some of the most accurate automated machinery on the planet, Tesla is pulling out all the stops to keep up with Germany’s best brands.
In a Tweet earlier today, Musk said that Tesla is aiming for “extreme precision” with the next-gen Model Y. The company will aim for microns of accuracy, not millimeters, as Tesla aims to continue refining its manufacturing processes to make some of the highest-quality vehicles on Earth.
Tesla’s next-gen Model Y from Giga Berlin aims to redefine ‘German engineering.
However, Tesla has plans to reinvent the wheel when speaking about the term “German engineering.” In the last 18-or-so months since Elon Musk announced that Tesla’s first European Gigafactory would be in Germany, many developments have hinted toward Giga Berlin being the most advanced and most sophisticated factory that Tesla has in its arsenal. From a new, world-class paint facility to some of the most accurate automated machinery on the planet, Tesla is pulling out all the stops to keep up with Germany’s best brands.
In a Tweet earlier today, Musk said that Tesla is aiming for “extreme precision” with the next-gen Model Y. The company will aim for microns of accuracy, not millimeters, as Tesla aims to continue refining its manufacturing processes to make some of the highest-quality vehicles on Earth.
Att Tesla kan ta sig från just mm-precision (vilket är ganska moderat i branschen) till iaf tiondelar vore bra och
ett steg i rätt riktning, och ungefär kan jag lägga mina förväntningar och ändå påstå att dom åstadkommit
ganska mycket med Tesla-mått...