MY Performance med LR standardhjulen

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

MY Performance med LR standardhjulen

Inlägg av tobiaslej »

jag väljer om jag ska beställa en MYP eller en LR.
Eftersom MY redan har en högre energiåtgång än 3:an så vill jag helst inte gå ner i range.
Har försökt utan framgång hitta ngn jämförelse som nån gjort om man sätter på 19tummarna fr LR på en performance och ser om man får samma energiåtgång/km mellan dom båda då. Ngn som sett det?

En elmotor har ju inget större displacement bara för att den har mer hk. Så varför skulle performance eg dra mer energi än LR?

Edit: kom på att bromsoken kan förhindra LRhjulen. Men säg andra mindre hjul som funkar med MYP.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: MY Performance med LR standardhjulen

Inlägg av martinot »

tobiaslej skrev:
jag väljer om jag ska beställa en MYP eller en LR.
Eftersom MY redan har en högre energiåtgång än 3:an så vill jag helst inte gå ner i range.
Har försökt utan framgång hitta ngn jämförelse som nån gjort om man sätter på 19tummarna fr LR på en performance och ser om man får samma energiåtgång/km mellan dom båda då. Ngn som sett det?

En elmotor har ju inget större displacement bara för att den har mer hk. Så varför skulle performance eg dra mer energi än LR?

Edit: kom på att bromsoken kan förhindra LRhjulen. Men säg andra mindre hjul som funkar med MYP.
Gällande M3 AWD vs P, så är det ju främst mjukvara som skiljer, och mindre saker som bättre bromsar och spoiler som skiljer (kanske även mindre skillnader i batterier). Så med ett upplägg som verkar liknande hos MY så ser jag inget stort som skall påverka räckvidden än främst hjulen.

Ser tvärt om för mig att man kanske tom. kan få lite lägre förbrukning, och lite längre räckvidd med en MY P, men mindre hjul då bilen är lite sänkt jämfört med MY AWD. Är osäker om det gör någon mätbar skillnad, men förbrukning och räckvidd med lika hjul (som du är inne på så kan ju bromsarna göra att man tar någon liknande hjulstorlek) borde det iaf. inte bli sämre räckvidd med en MY P vs en MY AWD som jag ser det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY Performance med LR standardhjulen

Inlägg av AAKEE »

Mindre hjul avseende ytterdiameter lär man inte i någon större omfattning.
Om man gör det kommer vägmätarn visa för lång körsträcka och energiförbrukningen verka bättre än den är. Man ska normalt hålla sig inom +/- 5% i diameter/rullomkrets.

Köper man Teslas hjul är det högre profil på de hjulen med mindre fälgar så att diametern blir ungefär samma. 19” och 20” verkar vara på millimetern lika stor ytterdiameter. 21”, är aningen större, skillnaden är 2.3% om jag hittat rätt däcksdensioner. Man bör veta att de första 2.3% på besparingen om man byter från 21” är 2.3% felvisning.

Mindre fälgar väger mindre och drar mindre kinetisk energi så det blir sannolikt en reel besparing fast kanske inte så stor. 21”-hjulen är lite smalare men sitter antagligen längre ut i hjulhuset och kostar kanske lite mer luftmotstånd.

MY sägs ska ha samma bromsar som M3 performance? (Hittar inget bekräftat).
På M3 performance går vissa 18” montera men inte alls alla.
Jag vet inte om MY kommer med någon motsvarande aero cap, i så fall är det nog önskvärt för god range.

För model 3 är det en kraftigare bakre motor i performance. En snabb googling verkar peka på samma drivlina i MY. Sannolikt ingen högre förbrukning mht det.
Vilka batteristorlekar som kommer i Y vet jag inte vilket det blir men just nu får man 82kwh i M3 Performance men bara 75 i Long range, vilket gör att M3 Performance troligen har bättre range än LR.

Performance har rätt sannolikt inte mindre batteri än LR och med en ev downsizening på hjulen har man nog säkrat en bra räckvidd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar