Tesla Vorsprung durch Technik
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Sandy Munro pratar om att Tesla ligger 5-8 år före i sin elbilsutveckling.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Du menar att du aldrig bytt en säkring på en bil? Hur har du levt då?!? Köpt nytt sedan start och bara låtit andra skruva och serva bilen?MWall skrev:Under mina 26 år som körkortsinnehavare har jag aldrig råkat ut för några problem på det här området. Kanske är bra för Tesla själva dock? Blir billigare?
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Just ja, jag har faktiskt bytt en säkring.LarsL skrev:Du menar att du aldrig bytt en säkring på en bil? Hur har du levt då?!? Köpt nytt sedan start och bara låtit andra skruva och serva bilen?MWall skrev:Under mina 26 år som körkortsinnehavare har jag aldrig råkat ut för några problem på det här området. Kanske är bra för Tesla själva dock? Blir billigare?
Jag har inget intresse av att meka med bilar. Jag är ingen karlakarl som går runt hemma i snickarbyxor heller. Jag är nog ganska atypisk för en bonnpöjk från Hälsingland.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Jag har också bytt säkring i bil, men det var nog på 1900-talet om jag minns rätt.MWall skrev:Just ja, jag har faktiskt bytt en säkring.LarsL skrev:Du menar att du aldrig bytt en säkring på en bil? Hur har du levt då?!? Köpt nytt sedan start och bara låtit andra skruva och serva bilen?MWall skrev:Under mina 26 år som körkortsinnehavare har jag aldrig råkat ut för några problem på det här området. Kanske är bra för Tesla själva dock? Blir billigare?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Mycket intressant.Zalman3 skrev:Sandy Munro pratar om att Tesla ligger 5-8 år före i sin elbilsutveckling.
Det gäller att förbättra och förenkla konstruktioner med så lite komponenter som möjligt.
Ger mindre felkällor och en driftsäkrare produkt för kunden.
Det gäller ju oavsett bilmärke.
Hade varit intressant om han hade rivit ner en Xpeng P7.
Den ser ju fin ut utanpå och inne i alla fall.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Tesla försöker förenkla så långt det är möjligt.
Kan tänka mig att de använder samma programvara och elmotorer från M3 till Semi.
Unikt i branschen.
Vilken annan tillverkare använder samma motor i deras minsta personbil till deras största lastbil?
Skillnaden är bara att de har 4 motorer i lastbilen.
Kan tänka mig att de använder samma programvara och elmotorer från M3 till Semi.
Unikt i branschen.
Vilken annan tillverkare använder samma motor i deras minsta personbil till deras största lastbil?
Skillnaden är bara att de har 4 motorer i lastbilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Just idag kanske de andra märkena ligger efter lite på vissa områden.Zalman3 skrev:Tesla försöker förenkla så långt det är möjligt.
Kan tänka mig att de använder samma programvara och elmotorer från M3 till Semi.
Unikt i branschen.
Vilken annan tillverkare använder samma motor i deras minsta personbil till deras största lastbil?
Skillnaden är bara att de har 4 motorer i lastbilen.
Men vänta 1-2år så får vi se jättebra lösningar från de andra märkena också.
Ta ex Audi Etron GT och Porsche Taycan ligger långt fram redan nu.
Laddhastighet och komfort och kvalitetsbygge.
Får de dem ännu lite effektivare så är de bland absoluta toppen och konkurrerar.(det gör de redan egentligen)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Absolut och förhoppningsvis så börjar dom andra att börja tänka lika med samma delarDexter skrev:Just idag kanske de andra märkena ligger efter lite på vissa områden.Zalman3 skrev:Tesla försöker förenkla så långt det är möjligt.
Kan tänka mig att de använder samma programvara och elmotorer från M3 till Semi.
Unikt i branschen.
Vilken annan tillverkare använder samma motor i deras minsta personbil till deras största lastbil?
Skillnaden är bara att de har 4 motorer i lastbilen.
Men vänta 1-2år så får vi se jättebra lösningar från de andra märkena också.
Ta ex Audi Etron GT och Porsche Taycan ligger långt fram redan nu.
Laddhastighet och komfort och kvalitetsbygge.
Får de dem ännu lite effektivare så är de bland absoluta toppen och konkurrerar.(det gör de redan egentligen)
till andra fordon också (som motorer till större fordon)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 19 apr 2021 20:35
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Roligt det här med säkringar. Min kupéfläkt pajade på en V70 från 2014, säkert säkringen tänkte jag och kollade i manualen och letade upp nummret på säkringen som skulle sitta i den ena säkringsboxen. Efter en stunds letande så hittade jag aldrig den där säkringsboxen som tydligen sitter under den första säkringsboxen. Man alltså måste montera bort den översta boxen för att komma åt den undre och var inget som en amatör skulle röra. Man var alltså tvungen att åka in till verkstad för att komma säkringen.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Oj! Har haft V70, men det där var ju ingen bra lösning!Melon Must skrev:Roligt det här med säkringar. Min kupéfläkt pajade på en V70 från 2014, säkert säkringen tänkte jag och kollade i manualen och letade upp nummret på säkringen som skulle sitta i den ena säkringsboxen. Efter en stunds letande så hittade jag aldrig den där säkringsboxen som tydligen sitter under den första säkringsboxen. Man alltså måste montera bort den översta boxen för att komma åt den undre och var inget som en amatör skulle röra. Man var alltså tvungen att åka in till verkstad för att komma säkringen.
Det är i sådana lägen man blir glad över säkringslösa bilar som Teslas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Jag tror inte jag heller bytt säkring i en bil på över 20 år.LarsL skrev:Du menar att du aldrig bytt en säkring på en bil? Hur har du levt då?!? Köpt nytt sedan start och bara låtit andra skruva och serva bilen?MWall skrev:Under mina 26 år som körkortsinnehavare har jag aldrig råkat ut för några problem på det här området. Kanske är bra för Tesla själva dock? Blir billigare?
Tesla har ju inte löst ett problem för kunden med automatsäkringar. Man har sparat kostnader.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
I detta fallet känns det som win-win!Fredrik j skrev:Jag tror inte jag heller bytt säkring i en bil på över 20 år.LarsL skrev:Du menar att du aldrig bytt en säkring på en bil? Hur har du levt då?!? Köpt nytt sedan start och bara låtit andra skruva och serva bilen?MWall skrev:Under mina 26 år som körkortsinnehavare har jag aldrig råkat ut för några problem på det här området. Kanske är bra för Tesla själva dock? Blir billigare?
Tesla har ju inte löst ett problem för kunden med automatsäkringar. Man har sparat kostnader.
Lägre pris på bil till oss kunder, och dessutom slipper man byta säkring (i de få fall som det skulle krävas). En tredje fördel är att de håller koll på läckage/tjuvförbrukningar, får bättre kontroll på energi kvar i batteriet.
Den enda säkring jag bytt på länge är till 12V-uttaget på en Volvo (vi körde en 12V-vattenkokare som drog för mycket vid ett tillfälle när även kylbox var inkopplad).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Sandy Munro om hur lång livslängd 4680 batterierna kommer att ha.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Detta är väl nästa exakt definitionen av ett försprång.Dexter skrev:Just idag kanske de andra märkena ligger efter lite på vissa områden.
Men vänta 1-2år så får vi se jättebra lösningar från de andra märkena också.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Men vem springer fortast?Men vänta 1-2år så får vi se jättebra lösningar från de andra märkena också.
Allt snack om att "vänta 2 år så är man i kapp".
Kan lika gärna vara att om 2 år är man ännu längre efter.
Nästa år kommer Tesla modell 2 för 25.000 dollar.
Kanske kineserna kan konkurrera med priset, men inte med tekniken.
Tror faktiskt inte att någon europeisk biltillverkare kommer med en riktigt bra elbil i den prisklassen nästa år.
Det vi vet är ju att MG ZS EV med 73kWh batteri och MG Marvel R med 93kWh batteri kommer 2022.
Vilken europeisk biltillverkare slår dessa bilar vad gäller pris/prestanda?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Sandy Munro: Tesla is Years Ahead of any other Car Maker with Model 3 & Y!!!
Länk:
Länk:
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Sandy har koll!Dexter skrev:Sandy Munro: Tesla is Years Ahead of any other Car Maker with Model 3 & Y!!!
Länk:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension