Model Y levereras i September 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av Fredrik j »

Ja det där var ett rejält filter må jag säga. Helt klart har det en större kapacitet än normala filter. Så Tesla har lyckats packa in det där i Model Y också? Då borde det ju vara möjligt även i model 3?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Bio Defense system är ju ett häftigt namn. Sjukhuskvalitet på luften lovar man. Vad innebär det egentligen jämfört med andra biltillverkares system?
Volvo kallar sitt system för det något mindre häftiga IAQS Interior Air Quality System.
Är det filtret som här skillnaden? Volvo lovar inte ”sjukhuskvalitet” på luften utan bara reducerade halter av partiklar, kolväten, kväveoxider och marknära ozon.
HEPA-filter sitter t.o.m. i dammsugare.

Att filtrera bort kolväten, kväveoxider och ozon låter som en bedrift, då räcker det inte med HEPA-filter.
Det är ju därför jag undrar. Försöker förstå om Teslas filter är något banbrytande eller bara ett coolt namn på samma teknik.

Ur Volvos ägarmanual:
Skärmbild 2021-07-13 092304.png
Mycket mycket större och finare filter, vilket gör att man kan pumpa/rena mkt mer luft genom det. Det är just det "bioweapon defense mode" gör när man trycker på den, den stänger av intagen och pumpar snabbt all kupeluft genom filtret för att få bort virus etc.

Bild
Eller röken från en skogsbrand.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Ja det där var ett rejält filter må jag säga. Helt klart har det en större kapacitet än normala filter. Så Tesla har lyckats packa in det där i Model Y också? Då borde det ju vara möjligt även i model 3?
Vad som sagts tidigare är att det inte får plats i Model 3 men det vet man ju inte om det gäller för alltid. Y är ju ändå ca 5 cm bredare och längre än 3an vad jag vet och har en del mer höjd att jobba med totalt så det är ju möjligt att det funkat.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av HelectriC »

tänk om frunken nu blir mindre pga större filter :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Bio Defense system är ju ett häftigt namn. Sjukhuskvalitet på luften lovar man. Vad innebär det egentligen jämfört med andra biltillverkares system?
Volvo kallar sitt system för det något mindre häftiga IAQS Interior Air Quality System.
Är det filtret som här skillnaden? Volvo lovar inte ”sjukhuskvalitet” på luften utan bara reducerade halter av partiklar, kolväten, kväveoxider och marknära ozon.
HEPA-filter sitter t.o.m. i dammsugare.

Att filtrera bort kolväten, kväveoxider och ozon låter som en bedrift, då räcker det inte med HEPA-filter.
Det är ju därför jag undrar. Försöker förstå om Teslas filter är något banbrytande eller bara ett coolt namn på samma teknik.

Ur Volvos ägarmanual:
Skärmbild 2021-07-13 092304.png
Mycket mycket större och finare filter, vilket gör att man kan pumpa/rena mkt mer luft genom det. Det är just det "bioweapon defense mode" gör när man trycker på den, den stänger av intagen och pumpar snabbt all kupeluft genom filtret för att få bort virus etc.

Bild
Eller röken från en skogsbrand.
Eller sot från dieselbilar där ägaren monterat bort partikelfilter.
Senast jag körde E65 från Ystad hamnade jag bakom dussintals polska bilar(antar dom anlänt med färjan precis) som alla verkade ha gjort det. :evil:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Rab72
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mar 2020 08:41

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av Rab72 »

Som flera redan påpekat: när jag pratade med Tesla idag och pausade min leverans i ett kvartal, då nämnde Tesla representanten att de troligen kommer ordna med möjlighet att flytta sin reservation till en Berlin producerad Y
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av mikebike »

Rab72 skrev:
Som flera redan påpekat: när jag pratade med Tesla idag och pausade min leverans i ett kvartal, då nämnde Tesla representanten att de troligen kommer ordna med möjlighet att flytta sin reservation till en Berlin producerad Y
flytta?
Jag anser att det är en Berlinbil jag har reserverat eftersom det var enda alternativet när jag betalade.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av kikat »

mikebike skrev:
Rab72 skrev:
Som flera redan påpekat: när jag pratade med Tesla idag och pausade min leverans i ett kvartal, då nämnde Tesla representanten att de troligen kommer ordna med möjlighet att flytta sin reservation till en Berlin producerad Y
flytta?
Jag anser att det är en Berlinbil jag har reserverat eftersom det var enda alternativet när jag betalade.
Det har aldrig gått att välja vilken fabrik man vill att bilen ska komma ifrån. Står inget om det i avtalet heller.
Måste man aktivt höra av sig? Jag tänkte vänta tills de kontaktar mig. Om de inte erbjuder rabatt på Kinabilen så kommer jag vänta.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av mikebike »

kikat skrev:
mikebike skrev:
Rab72 skrev:
Som flera redan påpekat: när jag pratade med Tesla idag och pausade min leverans i ett kvartal, då nämnde Tesla representanten att de troligen kommer ordna med möjlighet att flytta sin reservation till en Berlin producerad Y
flytta?
Jag anser att det är en Berlinbil jag har reserverat eftersom det var enda alternativet när jag betalade.
Det har aldrig gått att välja vilken fabrik man vill att bilen ska komma ifrån. Står inget om det i avtalet heller.
Måste man aktivt höra av sig? Jag tänkte vänta tills de kontaktar mig. Om de inte erbjuder rabatt på Kinabilen så kommer jag vänta.
Samma här. Rabatt brukar inte Tesla ge, men de kan ju bjuda bra eller dåligt för inbytet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av dd88 »

Man har ju tidigare gett rabatt på olika sätt/av olika anledningar så att ge kunder lägre pris för att dom tar en kinabil vore ju inte jättekonstigt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
tänk om frunken nu blir mindre pga större filter :o
:lol: Ja det vore ju inte första gången...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av Hedman »

Såg en i Halmstad idag, körde så tyvärr inga bildbevis. Men har leveranserna börjat i Sverige eller Europa för den delen. Såg inte nummerskylten.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av Zalman3 »

Enligt Carinfo registrerades det en MY i augusti 2020 i Sverige.
Gissar att Volvo äger bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av LarsL »

Tesla hoppas att få in en Model Y för provsittning i Augusti- September. Vore bra att få en känsla för hur stor den är.

De vet inte när man kan få dragkroken monterad, vilket är ett dåligt tecken. Jag hade ju helst sett att de kunde monterat dragkroken direkt efter leverans.
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av Smygisen »

Zalman3 skrev:
Enligt Carinfo registrerades det en MY i augusti 2020 i Sverige.
Gissar att Volvo äger bilen.
Stämmer bra. Ni kan söka på XYK40N. En MYP.
Användarvisningsbild
cliff_barnes
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 maj 2021 21:26

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av cliff_barnes »

Antar att ni väntar på produktförbättringar (megacasting, batteri…) som kan komma med Berlinfabriken?

Att få igång en helt ny fabrik med helt ny personal lär ta ett tag innan tempo och kvalitet är uppe på rätt nivå. Håller det inte alls för självklart att den tyska skulle göra det bättre än den kinesiska som haft god tid på sig att trimmas in. Det går att göra bra grejer i kina numera.

Skulle jag hålla med om nått är är det möjligtvis att prisbilden är för hög för Model Y jämfört med vad man en gång indikerade. Och att regimen i Kina är klandervärd.

Är dock i behov av bil nu så vi kommer nog inte vänta mycket längre än till årsskiftet. Kina eller Berlin…
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av Hedman »

Smygisen skrev:
Zalman3 skrev:
Enligt Carinfo registrerades det en MY i augusti 2020 i Sverige.
Gissar att Volvo äger bilen.
Stämmer bra. Ni kan söka på XYK40N. En MYP.
Då var det en annan bil jag såg för den var inte vit utan blå.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av mikebike »

Hedman skrev:
Smygisen skrev:
Zalman3 skrev:
Enligt Carinfo registrerades det en MY i augusti 2020 i Sverige.
Gissar att Volvo äger bilen.
Stämmer bra. Ni kan söka på XYK40N. En MYP.
Då var det en annan bil jag såg för den var inte vit utan blå.
Det har privatimporterats några till andra europeiska länder och någon av dessa kan ha hittat hit.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av Zalman3 »

Nu börjar MY hitta till Europa.

Thanks to Tesla3Performance/Twitter, we have learned some new details about the upcoming appearance of Model Y in Europe. On July 29, a Tesla customer in the Netherlands received an email from the company informing them that the first Model Y would appear in the Amsterdam showroom on July 31. It is located at Burgemeester Stramanweg 122, 1101 EN Amsterdam and consumers can now visit it and take a closer look at Tesla's electric SUV.
https://www.tesmanian.com
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
YankeeDude
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 aug 2021 19:48

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av YankeeDude »

mikebike skrev:
Jag väntar på Modell Y Berlin.

Detta var ju lite intressant:
"Dragkrok av höghållfast stål, klass II med förmåga att dra upp till 1 600 kg
Förstår jag rätt kommrr de nya MY produktförbättringar som megacasting, 4680 batterier m.fl. först levereras från Texas och Berlin, ej Fremont Emmett Shanghai?

Naturligtvis vill man ha det senaste när man beställa!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av Zalman3 »

YankeeDude skrev:
mikebike skrev:
Jag väntar på Modell Y Berlin.

Detta var ju lite intressant:
"Dragkrok av höghållfast stål, klass II med förmåga att dra upp till 1 600 kg
Förstår jag rätt kommrr de nya MY produktförbättringar som megacasting, 4680 batterier m.fl. först levereras från Texas och Berlin, ej Fremont Emmett Shanghai?

Naturligtvis vill man ha det senaste när man beställa!
Kul om det kommer MY till showroom så man får en känsla om hur stor bilen är.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av Frettoo »

Ändrade mig från en P till en LR och beställde nu på morgonen, är så otroooooooligt trött på att köra volvo 50% av tiden.

Pratade med Tesla som berättade att första båten redan är på väg och är här i månadsskriftet.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av Rolemod »

Frettoo skrev:
Ändrade mig från en P till en LR och beställde nu på morgonen, är så otroooooooligt trött på att köra volvo 50% av tiden.

Pratade med Tesla som berättade att första båten redan är på väg och är här i månadsskriftet.
Månadskiftet? Då blir det inga leveranser i augusti som det är sagt för oss som bokade tidigt…
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av CrazyGang »

Kommer en Y för visning till Segeltorp eller MOS under slutet av augusti enligt Tesla.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av mikebike »

CrazyGang skrev:
Kommer en Y för visning till Segeltorp eller MOS under slutet av augusti enligt Tesla.
Då hoppas vi på MoS...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar