Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av mikebike »

frippe skrev:
mikebike skrev:
frippe skrev:
BrooklynS skrev:
Tillbaka till trådämnet.

Det märkliga är att de begär "fullpris" för en kinaversion - hade priset satts mer realistiskt hade nog fler beställt en Y nu och sedan bytt till en ny igen när Berlin kommit igång.

Jag kommer mest troligt att skjuta upp/avbryta beställningen ifall inte priset ändras radikalt nedåt på denna kinaproducerade model Y.
Fast, har du verkligen beställt en y byggd i Tyskland?
Beställningen gäller väl en model y, inte att den ska vara byggd i x land med z batterier.

Eller framgår det en detaljerad beskrivning i konfirmationen du får på lagd beställning?

Sedan kan jag förstå att de flesta förväntat sig en bil bygg i berlin, speciellt utifrån Elons tweets.
I mitt fall är det muntligt från säljare. Han sa att de inte ens skulle få in någon visningsbil förrän det kommer bilar från Berlin.
De flesta som beställt en MY har nog förväntat sig en bil med nya batterier och bättre räckvidd än 505 km, även om inget sådant utlovats.
Även om muntligt avtal gäller är de svåra att leda i bevis. Min uppfattning av säljare generellt och tesla specifikt är att de inte alltid har full koll på vad de vet eller tror kommer ske.

Så, mest intressant är vad den skriftliga dokumentationen säger vid beställningen.

Blir nog att snällt vänta på att Berlin kommer igång, tesla lär inte tvinga dig att köpa en y från kina.
Det är inga problem, varken jag eller de andra som har betalat 15000 har gjort någon formell beställning. Det är bara att avboka och få tillbaks pengarna, samt beställa senare. I mitt fall betyder förbokningen möjligen en månad kortare leveranstid, ingen prisskillnad.

Det är ju "värre" om man bokat längre tillbaks och fått ett bättre pris än det som gäller idag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av Waymoot »

Uppdatering: Jag ringde Tesla!
Jag ringde försäljningskontoret i Segeltorp och pratade med dem idag.
De verkade redan ha en "process" för detta då de direkt satte min bil som "omatchningsbar" i systemet och la in en notering om att en Berlin modell önskades.
Det gör att den åtminstone detta kvartal inte kommer matchas gentemot de bilar som kommer till Sverige nu i Augusti/September.
Jag säger åtminstone för det lät som om de kommer kontakta mig ändå vidare för att fråga om lån/finansiering och eventuellt inbyte även om de "vet" att jag väntar på en Berlin Tesla.

Kändes i alla fall tryggt att de hanterade detta smidigt utan försök att tjata in mig på en MiC, utan de accepterade, noterade och gick vidare.

PS! De hade (såklart) inget estimat när MiB Model Y kommer.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av mikebike »

Waymoot skrev:
Uppdatering: Jag ringde Tesla!
Jag ringde försäljningskontoret i Segeltorp och pratade med dem idag.
De verkade redan ha en "process" för detta då de direkt satte min bil som "omatchningsbar" i systemet och la in en notering om att en Berlin modell önskades.
Det gör att den åtminstone detta kvartal inte kommer matchas gentemot de bilar som kommer till Sverige nu i Augusti/September.
Jag säger åtminstone för det lät som om de kommer kontakta mig ändå vidare för att fråga om lån/finansiering och eventuellt inbyte även om de "vet" att jag väntar på en Berlin Tesla.

Kändes i alla fall tryggt att de hanterade detta smidigt utan försök att tjata in mig på en MiC, utan de accepterade, noterade och gick vidare.

PS! De hade (såklart) inget estimat när MiB Model Y kommer.
Det är klart att de har rutiner för detta, du är inte ensam om att vilja vänta.
Jag vill åtminstone provköra innan jag beställer, helst en längre provtur där man kan få en uppfattning om förbrukning/räckvidd. Sedan är det en ekonomisk fråga.
Och jag vill nog ha garantier om att de kan montera dragkrok kort efter leverans.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av OfarligTesla »

Waymoot skrev:
Uppdatering: Jag ringde Tesla!
Jag ringde försäljningskontoret i Segeltorp och pratade med dem idag.
De verkade redan ha en "process" för detta då de direkt satte min bil som "omatchningsbar" i systemet och la in en notering om att en Berlin modell önskades.
Det gör att den åtminstone detta kvartal inte kommer matchas gentemot de bilar som kommer till Sverige nu i Augusti/September.
Jag säger åtminstone för det lät som om de kommer kontakta mig ändå vidare för att fråga om lån/finansiering och eventuellt inbyte även om de "vet" att jag väntar på en Berlin Tesla.

Kändes i alla fall tryggt att de hanterade detta smidigt utan försök att tjata in mig på en MiC, utan de accepterade, noterade och gick vidare.

PS! De hade (såklart) inget estimat när MiB Model Y kommer.
Nu vet jag ju inte om de gör något speciellt angående Model Y men det där har alltid gått oberoende av modell. Däremot så brukar det vara att det är typ 2-3 kvartal man kan skjuta upp det innan de börjar knorra och säger att man får beställa om senare (enligt den säljaren jag brukar ha kontakt med).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av Bjelke »

Just nu är dom nog medgörliga eftersom det lär finnas köpare på allt som kommer hit i början :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av kenjon »

Jag fick också mailet om leverans i augusti.
Vilken batteriteknologi blir det då?
Troligen kommer jag att strunta i dragkrok och FSD, och byta när Berlin kommer igång, och de har 4680.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av taliz »

kenjon skrev:
Jag fick också mailet om leverans i augusti.
Vilken batteriteknologi blir det då?
Troligen kommer jag att strunta i dragkrok och FSD, och byta när Berlin kommer igång, och de har 4680.
Kina-bilarna har 2170 precis som Model 3. Troligen LG NCM-celler.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av kenjon »

Det var teknologin jag menade (kemiskt), skulle nog föredra LiFePO4...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev:
Det var teknologin jag menade (kemiskt), skulle nog föredra LiFePO4...
Nej, då blir kapaciteten mindre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Talade idag kort med Tesla och meddelade att jag vill vänta på Berlin. Han verkade lägga en notering om detta, men det lät annars som man också bara kan avstå med att gå vidare beställningen på sitt Tesla-konto. Han sa ca 6-8 månader väntetid för Berlin.

En komplicerade faktor är att jag har fått ett pris på 756 tkr i mitt beställningsavtal. Blå LR FSD. Motsvarande verkar kosta 818 tkr nu. Något jag missar? Frågan är om mitt lägre pris kommer att ligga kvar. Enligt avtalet kan det förstås ändras och han sa också att det.

Vad tror ni? Kommer mitt lägre pris ligga kvar?

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av kenjon »

mikebike skrev:
kenjon skrev:
Det var teknologin jag menade (kemiskt), skulle nog föredra LiFePO4...
Nej, då blir kapaciteten mindre.
Nja, de nuvarande laddar jag normalt bara till 85 %, LiFePO4 kan jag ladda till 100 %.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev:
mikebike skrev:
kenjon skrev:
Det var teknologin jag menade (kemiskt), skulle nog föredra LiFePO4...
Nej, då blir kapaciteten mindre.
Nja, de nuvarande laddar jag normalt bara till 85 %, LiFePO4 kan jag ladda till 100 %.
100 % är 100%.
Inför en längre resa (då räckvidden verkligen behövs) laddar jag alltid så mycket jag har möjlighet till. Ofta till 95% annars också, det gäller att passa på när det finns laddmöjlighet eftersom jag inte kan ladda hemma.
Redan minskningen i WLTP från 580 till 505 gör att jag tvekar inför bytet från M3 till MY. Ännu kortare räckvidd är verkligen inte önskvärt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av kenjon »

Självklart kan jag ladda till 100 % inför en planerad resa, men mina resor ser oftast inte ut så. Så att ha bilen lagad till 100 % med LiFePO4 hela tiden, eller 85 % med nickelbatterierna går ungefär på ett ut för mej.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev:
Självklart kan jag ladda till 100 % inför en planerad resa, men mina resor ser oftast inte ut så. Så att ha bilen lagad till 100 % med LiFePO4 hela tiden, eller 85 % med nickelbatterierna går ungefär på ett ut för mej.
Nej, men det som gäller dig gäller inte alla andra.
Mina mil är till 2/3 på långresor och drygt 50% av all laddning är på SuC. Ingen laddning hemma och sällan på resmålen heller.


När jag jag hävdar att räckvidden blir för kort med LFP gäller det alltså enligt mina förutsättningar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av Waymoot »

Hej Daniel.

De som var snabbt ute han låsa vid ett lite lägre pris, och jag "antar" att om du inte gör ändringar (som jag gjorde) så kommer de hedra ditt nuvarande pris.
Jag får nu betala 818tkr som du sett, så du får en ordentlig rabatt.
Dock hade de första MY samma 18" hjul som M3 (vilket MY inte kan använda för bilen är mycket tyngre än M3) och nu är det nya 19" hjul på alla.

Är du osäker så ring och fråga Tesla om de hedrar det pris som du har på din Tesla.

Daniel R skrev:
Hej,

Talade idag kort med Tesla och meddelade att jag vill vänta på Berlin. Han verkade lägga en notering om detta, men det lät annars som man också bara kan avstå med att gå vidare beställningen på sitt Tesla-konto. Han sa ca 6-8 månader väntetid för Berlin.

En komplicerade faktor är att jag har fått ett pris på 756 tkr i mitt beställningsavtal. Blå LR FSD. Motsvarande verkar kosta 818 tkr nu. Något jag missar? Frågan är om mitt lägre pris kommer att ligga kvar. Enligt avtalet kan det förstås ändras och han sa också att det.

Vad tror ni? Kommer mitt lägre pris ligga kvar?

Daniel
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Någon som kontaktat Tesla ang att vänta på Tysk Model Y?

Inlägg av mikebike »

Efter telefonsamtal med en "säljare" idag så har min beställning pausats till "nästa leverans" som väntas in i slutet av året.
Med största säkerhet även denna från Kina, men då hinner jag åtminstone provsitta innan jag låser beställningen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar