Vinterdäck Model Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av teslaponken »

Patrik_Json skrev:

Kod: Markera allt

[quote="teslaponken"]Hej!

Tänkte beställa Nokian med 19'' fälgar, men de verkar ha slut på sensorer (TPMS BLE). Ska monteras på bilen om 3v.

Hur får jag tag på rätt sensorer? Kommer behöva köpa dessa själv och leverera till däckhandlaren :P[/quote]
Dessa är slut i hela Europa, leverans tidigast dec/jan. Jag har försökt beställa själv men ingen respons...
Jag kommer köra utan första säsongen, sen får man eftermontera. Inte så mkt att göra.
Aj! Tack.

Då får man helt enkelt leva med varningslampan?
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Patrik_Json
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 okt 2021 19:51

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Patrik_Json »

teslaponken skrev:
Patrik_Json skrev:

Kod: Markera allt

[quote="teslaponken"]Hej!

Tänkte beställa Nokian med 19'' fälgar, men de verkar ha slut på sensorer (TPMS BLE). Ska monteras på bilen om 3v.

Hur får jag tag på rätt sensorer? Kommer behöva köpa dessa själv och leverera till däckhandlaren :P[/quote]
Dessa är slut i hela Europa, leverans tidigast dec/jan. Jag har försökt beställa själv men ingen respons...
Jag kommer köra utan första säsongen, sen får man eftermontera. Inte så mkt att göra.
Aj! Tack.

Då får man helt enkelt leva med varningslampan?
Ja, det är en liten ikon som visas i bilden p åskärmen om jag förstått det rätt.
Jag skriker till om jag får tag i sensorer.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Lessmog »

Tipsar om en annan tråd, gällande däcksensorer:
viewtopic.php?f=53&t=27235
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av stefan007 »

lduns skrev:
Vill bara nämna mina first impressions av mina nya vinterhjul.
Köpte Hakka R3 på Hudik Däck (i Hudiksvall alltså) med originaldimension, dvs 19" 255/45. Detta på inrådan av däckgubben som tidigare jobbade på Euromaster i Göteorg och fixat Teslahjulen...
Däcken krängdes om på orginalfälgarna.

Med endast fyra (4) mil på dem är mitt intryck att de går både mjukare och tystare(!) än sommarhjulen!
Ett annat ljud i hastigheterna ca 30-40 km/h, men inte högre.
Betydligt tystare än sommarhjulen i +100 km/h efter E4.
Hämtade min Model Y igår. På med vinterdäcken direkt vilket gjorde att jag inte kände på bilen med sommardäck.
Jag tycker att bilen känns orolig på vägen med Hakka R3 SUV. Får sitta och korrigera hela tiden i filen och med AP igång beter den sig likadant.
Min Model S och Model 3 har aldrig haft dessa symtom men har alltid kört med centraleuropeiska däck.
Med bristen på sensorer så blev jag tvungen att välja Teslas alternativ.... (Euromaster i Sisjön lämnade bilen med 3,5 bar på vänster sida och 3,0 på höger..nu har jag 3,0 på alla fyra men samma problem)
Vet ju att R3 är svampiga men svajandet är för jobbigt att leva med hela vintern.
Har andra samma problem blir det nya däck men är jag ensam blir det att kontakta Tesla.
Användarvisningsbild
lduns
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2021 18:26
Ort: Hudiksvall

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av lduns »

stefan007 skrev:
lduns skrev:
Vill bara nämna mina first impressions av mina nya vinterhjul.
Köpte Hakka R3 på Hudik Däck (i Hudiksvall alltså) med originaldimension, dvs 19" 255/45. Detta på inrådan av däckgubben som tidigare jobbade på Euromaster i Göteorg och fixat Teslahjulen...
Däcken krängdes om på orginalfälgarna.

Med endast fyra (4) mil på dem är mitt intryck att de går både mjukare och tystare(!) än sommarhjulen!
Ett annat ljud i hastigheterna ca 30-40 km/h, men inte högre.
Betydligt tystare än sommarhjulen i +100 km/h efter E4.
Hämtade min Model Y igår. På med vinterdäcken direkt vilket gjorde att jag inte kände på bilen med sommardäck.
Jag tycker att bilen känns orolig på vägen med Hakka R3 SUV. Får sitta och korrigera hela tiden i filen och med AP igång beter den sig likadant.
Min Model S och Model 3 har aldrig haft dessa symtom men har alltid kört med centraleuropeiska däck.
Med bristen på sensorer så blev jag tvungen att välja Teslas alternativ.... (Euromaster i Sisjön lämnade bilen med 3,5 bar på vänster sida och 3,0 på höger..nu har jag 3,0 på alla fyra men samma problem)
Vet ju att R3 är svampiga men svajandet är för jobbigt att leva med hela vintern.
Har andra samma problem blir det nya däck men är jag ensam blir det att kontakta Tesla.
Kortsvarar. Jag upplever fortfarande att däcken är bra. Nu några hundra mil senare, dvs däcken är inkörda... Orolig tycker jag bilen var med sommardäcken också. Jämfört men min förra bil - BMW 520d Touring. Då menar jag orolig = "studsig". Kanske en av de svagare egenskaperna på denna bil?
Min första Tesla blev en Model Y
Flipper
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 dec 2021 08:32

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Flipper »

Alternativ däckdimension
Mina vinterdäck på model Y awd har dimensionen
235/55r19, på en 8,5” fälg. Dessa passar perfekt, så som de skulle varit från fabrik enl. mitt tycke.
Dvs ändå plats för snömodd. Gott om plats till övre länkarmen. Samt bättre komfort. Ökar omkretsen med 4% mot original.
Fälgarna satt innan på en model 3 awd. 8,5”et32

Hoppas det hjälper er där ute som undrar.
BC65D8AA-B5DB-4C54-80A9-04B5958597CB.jpeg
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av il_concorde »

Inför leverans så har jag börjat kolla efter vinterdäck till min MY.
Ramlade in på den här sidan med dessa däck. https://www.megahjul.se/sv/content/frig ... -för-tesla

Verkar användas utav Tesla Björn dessutom.

Någon här som har någon erfarenhet utav Frigus däck?
De påstår att däcken ska vara speciellt framtagna för elbilar och i synnerhet Tesla.
Men hur mycket jag än söker så kan jag inte hitta något test överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Xeik »

il_concorde skrev:
Inför leverans så har jag börjat kolla efter vinterdäck till min MY.
Ramlade in på den här sidan med dessa däck. https://www.megahjul.se/sv/content/frig ... -för-tesla

Verkar användas utav Tesla Björn dessutom.

Någon här som har någon erfarenhet utav Frigus däck?
De påstår att däcken ska vara speciellt framtagna för elbilar och i synnerhet Tesla.
Men hur mycket jag än söker så kan jag inte hitta något test överhuvudtaget?
Vi har dessa till vår 3:a. Velade länge innan jag beställde dom, men ångrar det inte. Har alltid gått på toppmärkena tidigare, så det var inget lätt val att ta några helt andra. Hade continentals europeiska vinterdäck på vår förra model 3, och tycker dom känns ganska lika. Bra styrkänsla.
Har varit en tur i fjällen nu innan jul, och inga problem på snö heller, även om det inte blev så väldigt många mil på just snö den gången.
Jag valde dessa tillslut eftersom dom har breda spår för slask/vatten och att dom skulle vara ganska tysta. Bor i Skåne, så prioriterar slaskkörning högt.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av R2_m3 »

Antar det tillkommer tull och moms om man beställer från Norge ? Kanske får åka och hämta dem själv om man vill slippa det.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av il_concorde »

Xeik skrev:
il_concorde skrev:
Inför leverans så har jag börjat kolla efter vinterdäck till min MY.
Ramlade in på den här sidan med dessa däck. https://www.megahjul.se/sv/content/frig ... -för-tesla

Verkar användas utav Tesla Björn dessutom.

Någon här som har någon erfarenhet utav Frigus däck?
De påstår att däcken ska vara speciellt framtagna för elbilar och i synnerhet Tesla.
Men hur mycket jag än söker så kan jag inte hitta något test överhuvudtaget?
Vi har dessa till vår 3:a. Velade länge innan jag beställde dom, men ångrar det inte. Har alltid gått på toppmärkena tidigare, så det var inget lätt val att ta några helt andra. Hade continentals europeiska vinterdäck på vår förra model 3, och tycker dom känns ganska lika. Bra styrkänsla.
Har varit en tur i fjällen nu innan jul, och inga problem på snö heller, även om det inte blev så väldigt många mil på just snö den gången.
Jag valde dessa tillslut eftersom dom har breda spår för slask/vatten och att dom skulle vara ganska tysta. Bor i Skåne, så prioriterar slaskkörning högt.
Låter ju väldigt bra! Jag bor nämligen i Gbg så är ute efter vinterdäck som klarar vått underlag bra, vi har ju precis som ni mest regn och slask här under vintertider!

Men du upplever att de håller vad de lovar? Är däcken tysta i jämförelse med dina tidigare däck?
Köpte du via megahjul? Dyra fraktkostnader?

Många frågor men tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av kenjon »

Jag köpte kompletta vinterhjul från Megahjul för två månader sedan till min MY. Jag har dock inga andra att jämföra med. Min upplevelse är att de är skapligt tysta, släpper ganska lätt när det är halt men mycket lätt att få grepp igen, de styr väldigt bra.
Jag åkte och hämtade dem (ca 30 mil) men kanske är svårare nu pga pandemin. Kostade ganska precis 20 000 kr.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Dexter86 »

kenjon skrev:
Jag köpte kompletta vinterhjul från Megahjul för två månader sedan till min MY. Jag har dock inga andra att jämföra med. Min upplevelse är att de är skapligt tysta, släpper ganska lätt när det är halt men mycket lätt att få grepp igen, de styr väldigt bra.
Jag åkte och hämtade dem (ca 30 mil) men kanske är svårare nu pga pandemin. Kostade ganska precis 20 000 kr.
Vilka haffade du ? Storlek osv
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av kenjon »

Fälg: ZAX TURBIN X SATIN BLACK 18x8,5
Däck WINRUN WINTERCROSS WR12 235/55 R18 104S

Detta stod på offerten. Blev dock grå fälg pga leveransförseningar. Däcken är Frigus (tror de heter så).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av il_concorde »

kenjon skrev:
Jag köpte kompletta vinterhjul från Megahjul för två månader sedan till min MY. Jag har dock inga andra att jämföra med. Min upplevelse är att de är skapligt tysta, släpper ganska lätt när det är halt men mycket lätt att få grepp igen, de styr väldigt bra.
Jag åkte och hämtade dem (ca 30 mil) men kanske är svårare nu pga pandemin. Kostade ganska precis 20 000 kr.
Bor i Göteborg så är ute efter däck som klarar vått underlag bra och rullar bra (för förbrukningens skull).
Verkar ju som att dessa Frigus däck skulle passa oss bra men nu blir det ju som du säger svårt att åka till Norge för mig som ej är vaccinerad.
Jeltsin
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 sep 2021 13:27

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Jeltsin »

En seriös undran! Om man nu ska börja använda navkapslar igen. Varför inte ett par billiga plåtfälgar? Känns egentligen onödigt med två upplagor Gemini speciellt vintertid.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Jjonas »

Någon som har lyckats utröna om Performance kan ha 19" hjul?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Jontez »

Jjonas skrev:
Någon som har lyckats utröna om Performance kan ha 19" hjul?
Det ska finnas folk i USA som kör på geminifälgen som är 19”. Antar att det är samma problem som på Model 3, dvs att bromsoket måste få plats
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av tobiaslej »

Jjonas skrev:
Någon som har lyckats utröna om Performance kan ha 19" hjul?
har sett videor på dom som kört på 19 (teslafälg)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Miathan
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 mar 2022 09:33

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Miathan »

kenjon skrev:
Fälg: ZAX TURBIN X SATIN BLACK 18x8,5
Däck WINRUN WINTERCROSS WR12 235/55 R18 104S

Detta stod på offerten. Blev dock grå fälg pga leveransförseningar. Däcken är Frigus (tror de heter så).
Kollade på megahjul.se nu men hittar inga 18*8,5 utan enbart 18*8,0. Funkar det med 18*8,0 till MY?
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Arctic Drifter »

Jjonas skrev:
Någon som har lyckats utröna om Performance kan ha 19" hjul?
Ok, kanske får sänka(höja?) ribban. Jag som tänkte i banorna om det går att klämma på 18" på en YP...

Googlade lite innan bokning och hitta info om att tidigare modeller av Performance ibland haft samma skivdiameter som vanliga, bara bättre bromsok. Så jag hoppas på det...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Arctic Drifter skrev:
Jjonas skrev:
Någon som har lyckats utröna om Performance kan ha 19" hjul?
Ok, kanske får sänka(höja?) ribban. Jag som tänkte i banorna om det går att klämma på 18" på en YP...

Googlade lite innan bokning och hitta info om att tidigare modeller av Performance ibland haft samma skivdiameter som vanliga, bara bättre bromsok. Så jag hoppas på det...
Det går att sätta 18” även på Performance.
T.ex. har Megahjul.se 10 varianter på 18” fälgar som passar på MY P. Fälgarna har också tillräckligt högt lastindex för Model Y, vilket många andra fälgar inte har.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Ilduce77 »

Jag var inne på megahjul.se och valde nedan däck och fälg.

Om jag köpte allt i ett paket, kostade det 23.480 kr.
Men om jag köpte däck och fälgar för sig blev det 19.100 kr..
Vad är det som kostar 4.400 kr om. Jag köper det som ett paket med kompletta vinterhjul? Verkar ju som att man ändå får välja till montering och tmps ändå..

Fälg
ZAX TURBIN X SATIN BLACK 19x8.5 5-114.3 ET45 CB64.1 ROTARY FORGED

Däck
FRIGUS EV ICE 3 255/45 R19 104V - made for Tesla Model Y

Någon som beställt från megahjul?
De drar av norsk moms, men man ska betala svensk moms. Är den högre än norsk?
Brukar det fastna i tullen när man beställer från Norge?

Någon som vet något om dessa Frigus däck? Jag har aldrig hört talas om dem...
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av il_concorde »

Ilduce77 skrev:
Jag var inne på megahjul.se och valde nedan däck och fälg.

Om jag köpte allt i ett paket, kostade det 23.480 kr.
Men om jag köpte däck och fälgar för sig blev det 19.100 kr..
Vad är det som kostar 4.400 kr om. Jag köper det som ett paket med kompletta vinterhjul? Verkar ju som att man ändå får välja till montering och tmps ändå..

Fälg
ZAX TURBIN X SATIN BLACK 19x8.5 5-114.3 ET45 CB64.1 ROTARY FORGED

Däck
FRIGUS EV ICE 3 255/45 R19 104V - made for Tesla Model Y

Någon som beställt från megahjul?
De drar av norsk moms, men man ska betala svensk moms. Är den högre än norsk?
Brukar det fastna i tullen när man beställer från Norge?

Någon som vet något om dessa Frigus däck? Jag har aldrig hört talas om dem...
Rimligtvis att det är en kostnad för montering på fälg och balansering. Nu får du väl fälg och däck separata?

Har tidigare också ställt frågan om just Frigus däcken och fått svar av de flesta att de funkar väldigt bra i vått underlag men sämre på is och snö. Bor du i södra Sverige så borde de vara fullt dugliga.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av jonasl »

Är det inte TPMS-sensorer med i paketet?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ilduce77 skrev:
Om jag köpte allt i ett paket, kostade det 23.480 kr.
Men om jag köpte däck och fälgar för sig blev det 19.100 kr..
Vad är det som kostar 4.400 kr om. Jag köper det som ett paket med kompletta vinterhjul? Verkar ju som att man ändå får välja till montering och tmps ändå...
Nej, TPMS, montering, hjulmuttrar och miljöavgift ingår i paketpriset.
Lägger du till TPMS, muttrar och miljöavgift till dina lösa däck och fälgar, så blir det 23.480 kr utan montering.
M a o så bjussar de på montering och balansering om du köper paketet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar